Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 november 2011, 07:16   #1
Strangeloof
Vreemdeling

Standaard Rechts Vlaanderen wordt bedot

Als trouwe blauwe (stem al heel mijn leven VLD) is er iets dat mij van het hart moet. Ik ben benieuwd of anderen (VLD of CD&V stemmers voornamelijk) hetzelfde gevoel hebben:

Na de verkiezing van 2010 was ik - ondanks verlies voor VLD - zeer tevreden met de uitslag: OpenVLD (14%), CD&V (17%) en N-VA (28%) vormden samen bijna 60% van de kiezers in Vlaanderen (=rechts). Op Belgisch niveau vertegenwoordigen deze 3 Vlaamse, rechtse partijen zelfs 37% van alle Belgen!

Met andere woorden, ik was blij dat er een sterk Vlaams rechts front was dat de onderhandelingen met de linkse PS kon aangaan vanuit een ijzersterke positie. Zeker aangezien de drie partijen (VLD, CDnV en NVA) allen hetzelfde hadden beloofd aan de kiezers: een beleid gebaseerd op besparen door een efficiëntere overheid, geen extra belastingen, strengere migratiewetten, aanpakken sociaal profitariaat, en meer bevoegdheden voor de deelstaten. Kortom, een perspectief op een moderne staat.

Maar wat blijkt al snel: VLD en CD&V hebben een agendapunt dat belangrijker is dan wat hun kiezers willen. Ze willen vooral niet met NVA in een regering. Wanneer NVA (De Wever) een eerste compromis op tafel legt, wordt dit stante pede van die tafel geveegd door de PS. Geen discussie: dit voorstel is te rechts. VLD en CDnV blijven op de vlakte. Dan is het aan de PS (na eerdere poging van VDLanotte). Di Rupo legt een zeer links geïnspireerd (nog meer dan VDLanotte) voorstel op tafel. NVA veegt dit - net zoals PS eerder deed - van tafel: dit voorstel is te links.

Maar wat doen VLD en CDnV? In plaats van te strijden voor een beter, rechtser voorstel dat tegemoet komt (deels) aan de wensen van hun kiezers, zien ze hun kans gaaf om deze keer niet op de vlakte te blijven maar de afwijzing van NVA te misbruiken om hen eraf te rijden. Dit houdt dan wel in dat ze het zeer linkse voorstel van Di Rupo (PS) moeten aanvaarden als onderhandelingsbasis. Vandaag durft mijn partij elke gelegenheid gebruiken om dit manoeuvre te verkopen als een 'actief aan de kant gaan staan van de NVA' (e.g., De Croo, Rutten, ...). Dit is een pure leugen en laat mij als VLD'er met een wrange smaak achter.

Had VLD (samen met CDnV én NVA) ervoor gekozen om als front het voorstel van Di Rupo (PS) te verwerpen aangezien het diametraal ingaat tegen de wensen van hun eigen kiezers (!!!), dan zaten ze nu niet met die problemen. Het is voor mij erg pijnlijk dat de impasse waarin we nu zitten het directe gevolg is van de politieke spelletjes van mijn partij (VLD) en CDnV.

Ik kan alleen staan met deze mening, maar ik denk dat er vele VLD'ers en CDnV'ers zijn die liever een rechtse regering hebben met NVA dan een linkse zonder NVA. Ik ben nog nooit zo hard in mijn gezicht gespuwd geweest door mijn partij als nu. Ik kies voor een rechts beleid (samen met 60% van de Vlamingen - 75% als je ook LDD en Vl.Belang meetelt). De rechtse partijen krijgen een duidelijk mandaat van de kiezer in Vlaanderen. Maar wat doen ze met ons vertrouwen? Voluit gaan voor een linkse PS-regering.

On-ge-loof-lijk. Dit is echt een duidelijke opgestoken middenvinger naar hun kiezers toe vanwege Alexander De Croo (OpenVLD) en Wouter Beke (CD&V).

Volgende keer stem ik niet meer - ik denk er ernstig aan om (samen met de zetel van mijn bedrijf) te emigreren naar Luxembourg.
Strangeloof is offline  
Oud 14 november 2011, 08:19   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

be prepared voor een belastingtsunami
dank aan alexander voor de collaboratie met de eigen volk eerst PS
born2bewild is offline  
Oud 14 november 2011, 09:03   #3
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Verkiezingen hebben dan ook geen nut meer. Het is duidelijk dat rechts er op alle mogelijke en onmogelijke manieren ertussenuit wordt gesmeten. De stoelendans is voorbij en de smerige spelletjes zijn gespeeld.
hurricane is offline  
Oud 14 november 2011, 09:14   #4
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Verkiezingen hebben dan ook geen nut meer. Het is duidelijk dat rechts er op alle mogelijke en onmogelijke manieren ertussenuit wordt gesmeten. De stoelendans is voorbij en de smerige spelletjes zijn gespeeld.
ik heb van vlaamse linksen al letterlijk gehoord " dat ze de n-va en vld maar in het cordon bij het belang moeten steken en blijven besturen met een linkse regering voor ' de mensen'"

Dat is toch te zot om los te lopen? En het kwam niet van een toogstrateeg hé. Links, zoals altijd, verdedigers van de democratie.
vrijevlaming is offline  
Oud 14 november 2011, 09:32   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Strangeloof, met mensen die al heel hun leven VLD stemmen en dat blijven doen na de regeringen Verhofstadt heb ik geen greintje respect. Mensen zoals jij zijn er de oorzaak van dat partijen zoals de CD&V en VLD openlijk in het gezicht van de kiezers blijven spuwen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 14 november 2011, 09:39   #6
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Beste Strangeloof,

Je bent zeker niet alleen. Mijn hele familie zit vol van mensen in jouw situatie. Ikzelf hoor daar niet bij. Ik stemde deze keer al op N-VA (maar vroeger ook op VLD).

Velen van hen hadden nog nooit gedacht aan stemmen op een andere partij, zo overtuigd waren ze, van dat liberaal gedachtengoed. Maar nu hoor ik hen zeggen dat volgende keer hun stem naar de N-VA gaat, inderdaad omdat ze zich verraden voelen. Net zoals jij.

Ik voorspel barre tijden voor O-VLD. Ik denk niet dat dit nog omkeerbaar is. Zeker niet met woorden (wat ook hun boodschap zal zijn bij volgende verkiezingen; het zal worden geïnterpreteerd and leugens, of op zijn minst "onbetrouwbaar"), dus blijven alleen daden over.

Mvg,

J.
pixelpower is offline  
Oud 14 november 2011, 09:45   #7
Strangeloof
Vreemdeling

Standaard

Fox: ik stem op basis van een ideologie. En die is liberaal. Dat wil niet zeggen dat ik akkoord ga met de politici die deze ideologie moeten verantwoorden. Want dat zijn er maar weinig in Belgie. En - raar maar waar - nog minder binnen de VLD merk ik hoe langer hoe meer.

Ik ben niet zeker voor welke strekking u stemt, maar ik veronderstel NVA (aangezien dit op dit moment de enige partij is die niet spuwt naar kiezers toe maar consequent blijft).

De reden dat ik niet voor NVA gestemd heb tot nog toe, is dat deze partij zich nogal fel profileerde als Vlaams Nationalistisch. Tot nog toe ben ik niet zeker dat dit een noodzakelijke course of action is. Beter? Wellicht wel voor Vlamingen op dit moment. Maar wij hebben ook wel wat te danken aan de economische welvaart van enkele decennia geleden.

Maar ik vrees dat ik u stilaan gelijk moet gaan geven (niet over uw Vlaamsgezindheid per se, maar wel over de nutteloosheid van Belgie). Rechts gecombineerd met links leidt mathematisch tot 1 zekerheid: stilstand (oftewel verticaal op de bek gaan).

Dit alles doet niets af aan de liberale ideologie uiteraard. Een ideologie die uw NVA volgens mij behoorlijk genegen is. En dat kan ik alleen maar toejuichen, aangezien Vlaanderen maar één perspectief heeft : NVA.
Strangeloof is offline  
Oud 14 november 2011, 09:47   #8
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Als je op basis van ideologie stemt en een liberaal bent dan zou je al langer dan 2010 moeten weten dat je daarvoor bij de VLD aan het verkeerde adres bent. Of ben je nu al de rode regeerperiode van kameraad Guy vergeten?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 14 november 2011, 09:52   #9
Strangeloof
Vreemdeling

Standaard

akkoord. Maar u weet net zo goed als ik dat je soms het voordeel aan de twijfel geeft. Wees gerust: twijfel heeft plaats gemaakt voor aversie. In het kwadraat.

En ik hoop dat vele "rechtse" kiezers (VLD en CDnV) zich even bedrogen voelen, en inzien dat er maar 1 alternatief is.

Maar beste fox: uw agressieve commentaar is misschien een mooie illustratie waarom vele VLD/CD&V stemmers nog niet zijn overgestapt? Dit zeg ik met alle respect, want uit uw antwoorden blijkt dat u zelf al heel wat heeft nagedacht over het politieke eco-systeem in ons aller Belgique.
Strangeloof is offline  
Oud 14 november 2011, 09:55   #10
Mr. Logica
Burger

Mr. Logica's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strangeloof Bekijk bericht
Fox: ik stem op basis van een ideologie. En die is liberaal. Dat wil niet zeggen dat ik akkoord ga met de politici die deze ideologie moeten verantwoorden. Want dat zijn er maar weinig in Belgie. En - raar maar waar - nog minder binnen de VLD merk ik hoe langer hoe meer.

Ik ben niet zeker voor welke strekking u stemt, maar ik veronderstel NVA (aangezien dit op dit moment de enige partij is die niet spuwt naar kiezers toe maar consequent blijft).

De reden dat ik niet voor NVA gestemd heb tot nog toe, is dat deze partij zich nogal fel profileerde als Vlaams Nationalistisch. Tot nog toe ben ik niet zeker dat dit een noodzakelijke course of action is. Beter? Wellicht wel voor Vlamingen op dit moment. Maar wij hebben ook wel wat te danken aan de economische welvaart van enkele decennia geleden.

Maar ik vrees dat ik u stilaan gelijk moet gaan geven (niet over uw Vlaamsgezindheid per se, maar wel over de nutteloosheid van Belgie). Rechts gecombineerd met links leidt mathematisch tot 1 zekerheid: stilstand (oftewel verticaal op de bek gaan).

Dit alles doet niets af aan de liberale ideologie uiteraard. Een ideologie die uw NVA volgens mij behoorlijk genegen is. En dat kan ik alleen maar toejuichen, aangezien Vlaanderen maar één perspectief heeft : NVA.
Hopelijk komt iedereen tot dit inzicht!
Mr. Logica is offline  
Oud 14 november 2011, 09:57   #11
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:

ik denk dat ik begrijp wat u zegt. Veel van de vlaams-nationalisten in onze partij zijn dat niet vanuit de familie, sinds de geboorte, of omwille van het vendelgezwaai of zoiets. Ikzelf ben dat ook niet.

We zijn zo geworden, door te kijken naar de politieke situatie in dit land. Door te zien dat wanneer je iets fundamenteel wil veranderen, dat gewoon niet meer lukt. Door te zien dat de vroegere slogan van de VU "met belgië als het kan, zonder belgië als het moet" meer dan ooit uit aan het komen is.
Daarom komen er steeds meer vlaams-nationalisten bij. Niet omwille van "den grootten vlaemsche staat " waar we voor staan, maar gewoon omdat het niet anders meer kan indien je fundamenteel problemen wil gaan oplossen. Meer en meer mensen zien dat in en er zullen er wel nog bij komen, te zien wat ze federaal aan het bekokstoven zijn
vrijevlaming is offline  
Oud 14 november 2011, 10:06   #12
Strangeloof
Vreemdeling

Standaard

vrijevlaming: uw argumentatie staaft mijn visuele voorstelling van het probleem - Vlaanderen en Wallonië zijn twee scoutsjongens die aan elkaar gebonden zijn aan hun linker (Wallonie) en rechter (Vlaanderen) been door het touw 'Brussel'. Ze hebben beide 1 doel: vooruitgaan. Alleen, Vlaanderen wil naar rechts, Wallonie naar links (andere GPS software). Als gevolg van deze twee diametrale wensen, eindigen we waar we begonnen zijn: status quo, allebei met de neus in de grond.

Als ieder zijn eigen weg gaat, komen we misschien allebei terecht waar we willen zijn.
Strangeloof is offline  
Oud 14 november 2011, 10:24   #13
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgende keer stem ik niet meer - ik denk er ernstig aan om (samen met de zetel van mijn bedrijf) te emigreren naar Luxembourg.
Dus... NVA doet wat jij wilt maar Open VLD niet desondanks je op Open VLD stemde. Omdat Open VLD niet doet wat ze beloofd had ga jij niet meer stemmen ondanks dat er een andere partij is die wél doet wat jij wilt?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 14 november 2011, 10:26   #14
Strangeloof
Vreemdeling

Standaard

Ik ben niet noodzakelijk voor separatisme, vandaar.
Strangeloof is offline  
Oud 14 november 2011, 10:28   #15
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook niet, maar de enige partij aan Vlaamse kant die niet op haar kiezers spuwt pist & kakt zijn nu eenmaal separatisten. So be it.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 14 november 2011, 10:33   #16
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
n-va is geen separatistische partij. Men duwt ons graag in dien hoek, maar dat klopt niet
vrijevlaming is offline  
Oud 14 november 2011, 10:34   #17
Strangeloof
Vreemdeling

Standaard

Akkoord. Overduidelijk als we vanop afstand balans opmaken van afgelopen 500+ dagen.
Strangeloof is offline  
Oud 14 november 2011, 10:36   #18
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als trouwe blauwe (stem al heel mijn leven VLD) is er iets dat mij van het hart moet. Ik ben benieuwd of anderen (VLD of CD&V stemmers voornamelijk) hetzelfde gevoel hebben:

Na de verkiezing van 2010 was ik - ondanks verlies voor VLD - zeer tevreden met de uitslag: OpenVLD (14%), CD&V (17%) en N-VA (28%) vormden samen bijna 60% van de kiezers in Vlaanderen (=rechts). Op Belgisch niveau vertegenwoordigen deze 3 Vlaamse, rechtse partijen zelfs 37% van alle Belgen!

Met andere woorden, ik was blij dat er een sterk Vlaams rechts front was dat de onderhandelingen met de linkse PS kon aangaan vanuit een ijzersterke positie. Zeker aangezien de drie partijen (VLD, CDnV en NVA) allen hetzelfde hadden beloofd aan de kiezers: een beleid gebaseerd op besparen door een efficiëntere overheid, geen extra belastingen, strengere migratiewetten, aanpakken sociaal profitariaat, en meer bevoegdheden voor de deelstaten. Kortom, een perspectief op een moderne staat.

Maar wat blijkt al snel: VLD en CD&V hebben een agendapunt dat belangrijker is dan wat hun kiezers willen. Ze willen vooral niet met NVA in een regering. Wanneer NVA (De Wever) een eerste compromis op tafel legt, wordt dit stante pede van die tafel geveegd door de PS. Geen discussie: dit voorstel is te rechts. VLD en CDnV blijven op de vlakte. Dan is het aan de PS (na eerdere poging van VDLanotte). Di Rupo legt een zeer links geïnspireerd (nog meer dan VDLanotte) voorstel op tafel. NVA veegt dit - net zoals PS eerder deed - van tafel: dit voorstel is te links.

Maar wat doen VLD en CDnV? In plaats van te strijden voor een beter, rechtser voorstel dat tegemoet komt (deels) aan de wensen van hun kiezers, zien ze hun kans gaaf om deze keer niet op de vlakte te blijven maar de afwijzing van NVA te misbruiken om hen eraf te rijden. Dit houdt dan wel in dat ze het zeer linkse voorstel van Di Rupo (PS) moeten aanvaarden als onderhandelingsbasis. Vandaag durft mijn partij elke gelegenheid gebruiken om dit manoeuvre te verkopen als een 'actief aan de kant gaan staan van de NVA' (e.g., De Croo, Rutten, ...). Dit is een pure leugen en laat mij als VLD'er met een wrange smaak achter.

Had VLD (samen met CDnV én NVA) ervoor gekozen om als front het voorstel van Di Rupo (PS) te verwerpen aangezien het diametraal ingaat tegen de wensen van hun eigen kiezers (!!!), dan zaten ze nu niet met die problemen. Het is voor mij erg pijnlijk dat de impasse waarin we nu zitten het directe gevolg is van de politieke spelletjes van mijn partij (VLD) en CDnV.

Ik kan alleen staan met deze mening, maar ik denk dat er vele VLD'ers en CDnV'ers zijn die liever een rechtse regering hebben met NVA dan een linkse zonder NVA. Ik ben nog nooit zo hard in mijn gezicht gespuwd geweest door mijn partij als nu. Ik kies voor een rechts beleid (samen met 60% van de Vlamingen - 75% als je ook LDD en Vl.Belang meetelt). De rechtse partijen krijgen een duidelijk mandaat van de kiezer in Vlaanderen. Maar wat doen ze met ons vertrouwen? Voluit gaan voor een linkse PS-regering.

On-ge-loof-lijk. Dit is echt een duidelijke opgestoken middenvinger naar hun kiezers toe vanwege Alexander De Croo (OpenVLD) en Wouter Beke (CD&V).

Ik ben blij dat je zoals vele anderen het licht hebt gezien. Als je echt verandering wil dan moet je de volgende keer op nva stemmen. Dan ben je gegarendeerd zeker dat je je niet opnieuw bedot gaat voelen.

VLD, CD&V, SPA en GROEN! = meelopers voor een postje.

Laatst gewijzigd door matthias999 : 14 november 2011 om 10:36.
matthias999 is offline  
Oud 14 november 2011, 10:39   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het standpunt van alle partijen is steeds geweest dat het aan de PS en de N-VA is om een coalitie te vormen. Zeker bij Open VLD en Cd&v zijn daar resoluut in.

Als N-VA met een deftig alternatief had aangekomen op de nota EDR dan werd er nu niet op deze basis onderhandeld.

Citaat:
Dan zaten ze nu in nog grotere problemen. Dan kreeg de PS volledig zijn zin om de lopende zaken regering uit te breiden met vertrouwen van het parlement om het status quo te garanderen. Wallonië vaart wel bij het status quo.

Citaat:
Toch niet. De begrotingsonderhandelingen hebben nooit een goede kans tot slagen gehad, tenzij de PS volledig overstag zou zijn gegaan.

Citaat:

Ik twijfel er een beetje over dat je wel effectief altijd voor Open VLD gestemd. Persoonlijk heb er altijd voor gestemd maar de laatste jaren heb ik vastgesteld dat al de Vlaams gedoe bij de Open VLD leidt tot excuses om de zaken niet aan te pakken. Daarom heb ik recent gestemd op Vivant, BUB en PVDA.

Ik twijfel er ook aan of je ernstig overweegt om je zetel naar GH Luxembourg te verhuizen. Dat had je al lang gedaan moeten hebben, tegenwoordig is de fiscaliteit niet interessant genoeg meer om dergelijke move te maken.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 14 november 2011 om 10:41.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 14 november 2011, 10:43   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
n-va is geen separatistische partij. Men duwt ons graag in dien hoek, maar dat klopt niet
De feiten wijzen toch wel uit dat N-VA wel degelijk een separatistische partij is. Het enige alternatief dat ze hebben geformuleerd op de nota EDR is sloganesk met een blanco blad beginnen te onderhandelen over artikel 35 en over confederalisme.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be