![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ziezo, we gaan eens een samenvatting maken van de belangrijkste peilingen voor de Vlaamse verkiezingen van 2004.
De cijfers zijn resp. van: Verkiezingsvoorspeller (experts en politici), VRT en politics.be (bewust enigszins beperkt gehouden, want ik kruip in mijn bed over een kwartier ![]() Vlaams Kartel: 27,1% - 31,4% - 27,1% VLD-Vivant: 20,5% - 20,3% - 21% Vlaams Blok: 21,2% - 19,8% - 21,6% SP.a-Spirit: 22,7% - 22,3% - 22,4% Groen: 4,9% - 5,9% - 5,1% Gemiddeld dus: Vlaams Kartel: 28,5% VLD-Vivant: 20,6% Vlaams Blok: 20,9% SP.a-Spirit: 22,5% Groen: 5,3% Zondag, 13 juni sleuren we dit onderwerp nog eens naar boven, en dan zien we of de peilingen er op zaten of juist niet. En welke van die 3 het betrouwbaarste bleek...
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() uit de site van Het Nieuwsblad vandaag:
Politicoloog Carl Devos ziet de trend bij kiezers, om hun keuze langer uit te stellen, alleen maar sterker worden. ,,De migrerende kiezers, die van verkiezing tot verkiezing bepalen op wie ze stemmen, beslissen over winst en verlies voor een partij'', zegt hij. ,,De tijd dat kiezers hun leven lang voor dezelfde politieke formatie stemden, is voorbij.'' Devos stelt ook vast dat de kiezers tijdens deze campagne weinig inhoudelijke debatten hebben gezien die hun stem konden bepalen. ,,Het ging al snel over het strategisch belang van de verkiezingen, het breken van paars enzovoort. Ik kan me best inbeelden dat kiezers niet goed weten hoe ze daarin positie moeten kiezen.'' dat zal wel veel verklaren van de afwijking van de uitslag t.o.v. die "peilingen"...
![]() |
#3 |
|
![]() Misschien, Bokkie...
Maar ik geloof zelfs dat met een supergeïnformeerd publiek, dat maanden goed op voorhand weet op wie ze gaan stemmen en waarom, dat die peilingen OOK niet betrouwbaar zijn. Morgen gaan we zien...
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
in een democratie heeft ten slotte iedereen zijn eigen gelijk... maar gelijk hebben en gelijk krijgen, da's nooit makkelijk...
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We zullen straks weten hoe 'verstandig' de onbesliste kiezers waren. Hopelijk voor jou passen die 'verstandigen' in de VLD-kraam van de 'beste premier ooit', anders zul je toch andere conclusies moeten gaan trekken.
![]() |
#6 |
Burger
|
![]() Ik ben vrij vroeg gaan kiezen, commentaar van een van de wachtenden in de rij en beaamdt door anderen :
Belastingvermindering? 5 euro per maand meer pensioen en bij de afrekening 200 euro meer bijbetalen dan vorig jaar . Ik denk niet dat deze verzuurde gepensioneerden nog voor paars gaan stemmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() omdat die gepensioneerden zeggen wat ze zelf meemaken, zijn het verzuurden, kom nou.
en die peilingen, Stevaert de populairste ? ik zou eens willen weten hoe men dat uitvlooit, als ik alle kommentaren van mensen die ik deze week zag bijeen tel, heeft die vent geen een stem meer. akkoord er wordt over hem gesproken, is dat misschien de graadmeter ?
![]() |
#8 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() In Nederland heb je ook veel zwevende kiezers, zeker een derde maakt pas vlak voor de verkiezingen een keuze, maar toch week de beste peiling bij de laatste Tweede-Kamerverkiezingen in 2003 slechts zes zetels (van de 150) af van de daadwerkelijke uitslag. Min of meer betrouwbaar peilen kan dus wel.
Uitslag 22 januari 2003 - peiling bureau Interview 21 januari 2003 - partij: 44 42 CDA 42 43 PvdA 28 28 VVD 9 9 SP 8 7 LPF 8 8 GroenLinks 6 6 D66 3 5 ChristenUnie 2 2 SGP 0 0 Overige partijen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
-"Ah hoe ist!" -"Goe! Xen al gaan stemme" -"Ge hebt toch voor het Vlaams Blok gestemd, dat er eens een bekke verandering komt?" -"Joa joa!!!" Op dat moment wist ik al wie de grote winnaar ging worden...
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Een duidelijke tendens
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() En de resultaten zijn bekend... Dat half %tje dat nog geteld moet worden, zal wel niet veel meer veranderen, nietwaar?
Citaat:
(tussen haakjes eerst tov het gemiddelde, dan die van Verkiezingsvoorspeller, VRT en dan van politics.be) Vlaams Kartel: 26,09% (-2,41% / -1,01% / -5,31% / -1,01%) VLD-Vivant: 19,8% (-0,8% / -0,7% / -0,9% / -1,2%) Vlaams Blok: 24,14% (+3,24% / +2,94% / +4,34% / +2,54%) SP.a-Spirit: 19,67% (-2,83% / -3,03% / -2,63% / -2,73%) Groen: 7,6% (+2,3% / +2,7% / +1,7% / +2,1%) Conclusie: de verkiezingsvoorspellers lijken het betrouwbaarste, maar geven toch nog fouten tot 3%. Dat is in feite onaanvaardbaar, zeker als het gaat over een kleine partij als Groen!, bij wie de fout 36% van het resultaat bedraagt. De opiniepeiling klopt helemaal al niet, en was veel te rooskleurig voor de traditionele partijen. Vooral de Vlaams Blok bias heeft meegespeeld. Logisch, wie durft er in het openbaar zeggen dat hij VB stemt?
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik heb mij misrekend en erken dat...
spijtig maar de keizer moet gelijk krijgen.... voila, dat was het dan voor mij op dit forum.... ik ga verder genieten van mijn groter pensioenbedrag dank zij de VLD verkregen... ![]() en wat later van het geld van die Hollander die mijn kooi te Genk duur betaalt.... ![]() en ik trek terug naar mijn dierbaar Luiks Haspengouw.... ik kom af en toe nog wat eurokes uitgeven bij bevriende handelaars en horeca... die mij, een Waal, altijd ![]()
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |