Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2011, 15:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaams Belang : gemeentebelastingen in Vlaanderen

89 verschillende soorten gemeentebelastingen in Vlaanderen kosten Vlaming gemiddeld 652 euro per persoon Filip Dewinter: “Er zijn zeer veel verschillende gemeentelijke heffingen waarvan de impact op particulieren en bedrijven nog steeds schromelijk onderschat wordt. Er moet daarom dringend werk worden gemaakt van een afschaffing van de wildgroei aan lokale pestbelastingen”.

Het Vlaams Belang heeft op basis van cijfermateriaal van Dexia en de Vlaamse regering berekend dat de belastingontvangsten van de Vlaamse gemeenten in het budget 2010 een bedrag van 652 euro per inwoner vertegenwoordigden. Voor een gezin van vier personen betekent dit al gauw een bedrag van ruim 2.600 euro extra, naast de reeds torenhoge inkomstenbelasting, BTW en andere federale, Vlaamse en provinciale belastingen. In totaal tellen de Vlaamse Steden en Gemeenten 89 verschillende soorten gemeentelijke belastingen (inclusief aanvullende belastingen).

Veel van deze lokale ‘pestbelastingen’ zijn enkel ingevoerd om de lokale schatkist te spijzen. Door hun zeer ruime fiscale autonomie, vastgelegd in de Grondwet, kunnen steden en gemeenten in Vlaanderen bijna naar goeddunken heffingen invoeren. Enkele voorbeelden van particuliere ‘eigen’ pestbelastingen van gemeenten zijn: belasting op het leggen van riolen, belasting op wegwijzers, belasting op honden, belasting op kermiskramen, belasting op opgravingen,… Ook pestbelastingen voor bedrijven, zoals bijvoorbeeld de belasting op drijfkracht en de belasting op het plaatsen van terrassen, tafels en stoelen, zijn schering en inslag in Vlaanderen.

De aanvullende belasting op de personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing, de twee belangrijkste aanvullende lokale belastingen, waren in 2010 goed voor 81,3% van de gemeentelijke belastingontvangsten. Deze heffingen verschillen echter aanzienlijk naargelang de gemeente waar de aanvullende belasting wordt geheven. Zo geldt bijvoorbeeld voor de aanvullende belasting op de personenbelasting in veel gevallen het principe “hoe armer de gemeente of stad, hoe hoger de aanvullende belasting”. Zo zal iemand uit de kustgemeentes Knokke-Heist, De Panne of Koksijde bijvoorbeeld, die 10.000 euro inkomstenbelasting moet betalen, daar bovenop geen gemeentelijke aanvullende personenbelasting moeten betalen, terwijl dit voor een inwoner uit Antwerpen echter 800 euro is.

Filip Dewinter: “De belastingdruk in Vlaanderen is reeds jarenlang torenhoog, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Elke heffing extra betekent een aanzienlijk koopkrachtverlies voor consument en investeerder. Naast federale, Vlaamse en provinciale belastingen moet bovendien rekening worden gehouden met een wildgroei aan lokale taksen, heffingen en retributies. Het Vlaams Belang stelt vast dat er teveel verschillende gemeentelijke belastingen zijn en dat hun impact ervan op particulieren en bedrijven vaak onderschat wordt. Er moet dringend een einde worden gemaakt aan de wildgroei aan pestbelastingen”.

Het Vlaams Belang stelt daarom dat de bundeling van bestaande en de afschaffing van niet-kostendekkende belastingen, meer fiscale eenvormigheid tussen de gemeenten onderling door de invoering van een limitatieve lijst van toegelaten bedrijfsheffingen en maximumpercentages een stap in de goede richting zullen zijn. Deze maatregelen zullen leiden tot een grotere transparantie voor ondernemingen tegen een lagere fiscale en administratieve kost. De gemeentelijke autonomie zal grotendeels overeind blijven, terwijl de administratieve kost wezenlijk zou kunnen dalen. De centrale overheid daarentegen mag de hoge kosten van eigen beleidsbevoegdheden niet langer afwentelen op de lokale overheden.



Wim Van Osselaer

Perswoordvoerder Vlaams Belang-fractie in het Vlaams Parlement


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 15:18   #2
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Het lijkt wel Nederland!
Het laatste nieuws is dat men nu ook in maandelijkse termijnen mag betalen, voordat de uiteindelijk rekening voor de Waterschapsbelasting valt.
Huur, weliswaar geen belasting, mag men na toestemming ook vooruit betalen, voor het geval er iets fout mocht gaan. Zonder toestemming sturen ze geld terug.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 15:38   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

In principe is de belastingdruk over het algemeen niet hoog genoeg, aangezien er altijd een tekort op de begroting voorzien wordt en dit tekort ook na afsluiting van het begrotingsjaar ook werkelijk gerealizeerd wordt.

De politieke besluitvorming volgend is daar een goede reden voor : de kiezers (de achterban van de politieke partijen en hun sympathisanten) hebben allemaal persoonlijke moeilijkheden waarvan ze verwachten dat de regering, gewest, provincie of gemeente
zal betalen. Vandaag zien we o.a. kritiek op subsidies voor sportclubs (te verstaan dat men eigenlijk voor alle sportclubs subsidie wil die volkgens transparante criteria toegekend worden). We zien het aankondigen van maatregelen om de kleine bedrijven in ruil voor de belastingen te ondersteunen... er zijn vele prijzenswaardige initiatieven om voor meer R en D te zorgen, b ijstand te geven aan scholen met achtergestelde groepen, nieuwe scholen te bouwen, meer en betere wegen versierd met nieuwe verkeersborden enz..

en dan , precies zoals in Nederland , is er de neiging van de cdentrale en gewestregeringen om zaken die nogal arbeidsintensief zijn en veel geld kosten maar door te sluizen naar het meest democratische niveau dat het dichtst bij de burger staat : de gemeente dus.

Naar aanleiding van dit interessante persbericht dus de vraag : welke uitgaven moeten er weg ten einde de belastingen te verminderen ?

Ik stel subsidies aan politieke partijen voor ...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be