![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Andrea (15) in levensgevaar na foute diagnose
woensdag 23 november 2011 Binnenland OUDENAARDE - Twee keer trok Andrea (15) naar het ziekenhuis in Oudenaarde omdat ze hevige buikpijn had. Twee keer werd ze naar huis gestuurd met een pijnstiller. 'Een banale virusinfectie', oordeelde de spoedarts. Maar het bleek een acute blindedarmontsteking. 'Andrea is nog altijd niet buiten levensgevaar', zegt haar vader. De lijdensweg van Andrea begint op zondagochtend 13 november. Het 15-jarige meisje klaagt over hevige buikpijn, moet braken en heeft diarree. 'De huisarts van wacht schreef medicatie tegen een maagdarmontsteking voor', zegt Andrea's papa, Raymond Boonaert. 'Omdat haar toestand bleef verslechteren, verwittigden we maandag onze eigen huisarts. Die opperde dat het appendicitis kon zijn en gaf ons de raad naar het AZ Oudenaarde te gaan.' Daar bleek op de echografie dat Andrea's darmen ontstoken waren, maar de spoedarts wuifde de suggestie van appendicitis weg. 'Een banale virusinfectie, zei hij. Het enige wat hij deed was Andrea een pijnstiller geven, daarna stuurde hij ons naar huis.' Dinsdagnacht wordt Andrea's pijn weer erger. 'Haar geschreeuw ging door merg en been', vertelt Raymond. 'Daarom brachten we haar terug naar de spoeddienst in Oudenaarde.' Daar wachtte dezelfde spoedarts. 'Uw dochter moet het virus overwinnen. Het is ongepast om mij voor dergelijke zaken 's nachts lastig te vallen', zei hij. Zelfs enkele verpleegkundigen waren verbouwereerd door die opmerking.' Opnieuw werd Andrea met een pijnstiller naar huis gestuurd. 'Ik was nog kwaad op mijn dochter. Berispte haar voor haar kleinzielige gedrag', vertelt vader Raymond. 'Daar schaam ik me nu erg voor.' Zijn dochter hield het nog vol tot vrijdagochtend. 'Ze had ondraaglijke pijn. Ze had de hele week niets gegeten, was sterk vermagerd en verzwakt. Ten einde raad lieten we nog eens onze huisarts komen. Die reageerde furieus. Andrea moest naar het ziekenhuis, en wel meteen.' Met de ambulance Na hun ervaringen in Oudenaarde lieten Andrea's ouders hun dochter met een ambulance naar het ziekenhuis in Ronse brengen. 'De artsen stelden een gesprongen appendix vast die al een week aan het woekeren was. Haar darmen waren geïnfecteerd en ze had een zware buikvliesontsteking. Andrea was in levensgevaar en moest meteen worden geopereerd.' Er werden twee stukken darm verwijderd. 'Maar ik besef dat het nog erger had kunnen zijn. We hadden onze dochter kunnen kwijt zijn.' Raymond Boonaert diende een klacht in bij de ombudsdienst van het AZ Oudenaarde. 'En we bereiden gerechtelijke stappen voor. Andrea is nog niet helemaal buiten levensgevaar. Niemand weet wanneer ze naar huis mag. De laksheid van de spoedarts in Oudenaarde heeft heel zware gevolgen: mijn dochter is getekend voor het leven. Ze was de beste leerlinge van haar klas, misschien verliest ze nu wel een schooljaar.' http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GV93IM15O Nou, dien dokter kan gaan doppen, wat een klungel zeg!! ![]() Ik leef met Andrea mee uit ervaring. Gelukkig zag de spoedarts bij mij wel in wat er fout zat en het was nog maar een begin van ontsteking. Actie van hem: gelijk dat ding eruit. ![]() Andrea, veel sterke en spoedig herstel van Stropke. ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 23 november 2011 om 10:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() ![]() Voor wie haar een bloemetje wil sturen.... ![]()
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Wat een idioot van een dokter zeg, ze moeten die onmiddellijk een jobke bij de vuilkar aanbieden
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er was hier vorige week al het verhaal van Karma over zijn vrouw en nu dit. Wat is dat met die dokters tegenwoordig, zeg?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() net wat we nodig hebben
nog een paniekverhaal... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Medische dwalingen en fouten nemen toe wegens de stress (kijk patienten/dokter ratio maar na) of de onverschilligheid; het geld ligt er toch of hij nu goed of slecht is behandeld. In feite zijn we stilaan terug naar begin van de 19de eeuw aan het gaan wat onze ziekenzorg betreft. Zoals met veel zaken komt het hier ook weer op neer; hoog tijd dat we paal en perk stellen aan niet enkel deze toestanden. Het begint echter bij onszelf of hoe we onze maatschappij inrichten of ze laten evolueren of niet.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Het zijn geen paniekverhalen of fait-divers, wel zijn de reacties erop verkeerde reflexen die we onszelf en via de verwar-cultuur van alle kanten aanmeten.
Het zou iedereen zijn ogen moeten doen open gaan echter i.p.v. dat is het nog verder de ogen sluiten, vingers in de oren en luid beginnen te hummen.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De VS is dus niet zo karikaturaal als u laat uitschijnen Citaat:
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Het is wel zo dat de spoeddienst tegenwoordig overbevraagd wordt, en door sommige patienten als een soort veredelde week-end huisdokter worden beschouwd. (zo ook mijn poolse poetsvrouw die het blijkbaar doodnormaal vindt om tijdens het weekend naar de spoed te gaan voor een banale verkoudheid). Nog veel "nieuwe culturen" vinden het doodnormaal om voor onbenulligheden de spoeddienst te contacteren.
En ja, dan krijg je deze toestanden natuurlijk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En wat dat karikaturale betreft; wel wat dacht je hiervan: We kankeren over hoe fout het is in Amerika en schimpen over zijn rol als wereld-politiemacht die ze hun aanmeten en hebben allerlei meningen ,vaak negatief, over hun maar ondanks dat alles blijven we toch hun cultuur en controle over de wereld en ons dagelijks leven slikken. Maar hey, je hoeft mij niet te geloven hoor zolang je maar uw mening gevormd hebt uit vrije en kritische gedachten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb haar toen gevraagd of ze ook durfde te zeggen tegen al die M*k*ken die daar zaten met een snotvalling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Wat was dat van die vreemde culturen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik zal eens vragen aan mijn beste spoedarts vriendin wie er vnl. op de spoed komt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wel klopt het dat men steeds meer voor banaliteiten op de spoeddienst komt. En dit vooral door armere mensen (en ja, dus waarschijnlijk ook vreemdelingen, dit is echt niet verkeerd bedoeld) ook om reden dat je dan niet onmiddellijk moet betalen. De factuur die dikwijls pas maanden later komt kunnen ze dan ook nog 'vergeten' betalen en ze zijn gratis geholpen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() In de pijnlijke thread van Karma sloeg iemand al de nagel op de kop, hier ook:
het gaat wel om een pijn die dieper ligt dan enkel een dokter. Het gaat om egoïsme, individualisme, de druk van het management dat de nadruk op cijfers, efficiêntie en effectiviteit legt. Geen overbodige onderzoeken, geen tijdverspillen, hoge burn-out cijfers volgen daaruit. Futil care mag al is dit ook objectief gezien waanzin, geld verspillen (als in: niet medisch kunnen attesteren waarom je deze kost hebt uitgegeven (dus test gedaan of denkwerk verricht) mag niet. Zeker als je jong bent, kan je weinig gaan doen op een spoeddienst, je wordt verondersteld gezond te zijn. Tref je dan de verkeerde arts, dan heb je het zeker vlaggen. Gelukkig is het bij mij nog niet zo ver gekomen, maar ook ik ben met acute problemen met de spoed gegaan. Ik heb genoeg kennis van geneeskunde om te weten dat een longembool niet kon worden opgespoord omwille van een fout en men daar gewoon is overgegaan. Het risico dat je gewoon plots slecht wordt en er permanente schade aan overhoudt wordt dus gewoon losjes genomen. Omdat de theoretische kans klein is dat ... Dat is toch de uitleg die ik kreeg. In ziekenhuizen mocht ik tevens creperen. Pijnstilllers, middelen om het je comfortabeler te maken, niet nodig ... Laat staan meer diagnostische tests, want het is toch duidelijk wat ik heb (op het eerste zicht anorexia maar dat is het helaas niet. Gewoon altijd mager geweest.) Maar ik ken iets van geneeskunde, en van hoe de gezondheidszorg in het algmeeen en ziekenhuizen in het bijzonder, ook op financieel vlak, gerund worden vandaag de dag. En net dié ontwikkelingen daar, zijn hoogst alarmerend. Laat staan mijn ervaringen als patiënt in een aantal Belgische ziekenhuizen van de laatste maanden. Ervoren ook al zo'n positieve ervaring: - hopen antibiotica voor niets - maar vooral: ongeveer tien jaar gelopen met een niet ontdekte diagnose die dan maar als psychosomatisch werd beschouwd - ooit eens creperend op de spoed aangekomen omwille van het vermoeden van een gedraaide eierstok, er was toen reden om dat aan te nemen. Dat was gelukkig geen probleem. Drie uur mogen wachten in een wachtkamer ergens in het ziekenhuis, voor de gynaeco ruimte. Geen artsen in het zicht, geen verpleegkundigen, ik creperend, stampend en kermend van de pijn. Geen pijnstiller, er werd niet eens gevoeld aan mijn buik om andere dingen uit te sluiten, niets. De oorzaak van de pijn kon toen niet achterhaald worden want hij was over eer ik aan de beurt was (voor me zat een groep dames rustig een tijdschriftje te lezen, te gieberen, nog de tijd gehad om zich deftig te kleden (of ze moeten deftig opgetut en met handtas klaar en hakjes aan in hun living hebben gezeten, het was zowat middernacht voorbij... en die moesten echt wel eerst geholpen worden). Allemaal goed en wel, maar moest dat geweest zijn wat mijn huisarts dacht had ik wel een groot probleempje gehad. Nog ooit in hetzelfde ziekenhuis toegekomen met rood en gezwollen hoofd in reactie op een medicijn. Verschrikkelijk hevige en onuitstaanbare pijn. Even op de neuroloog wachten... Uren later meneer gearriveerd. Oorzaak nooit gevonden. Ook daar werden we gewoon weggeleid in een kamertje en voor uren geen medisch personeel te horen of zien. Nochtans heb ik inmiddels de kennis om te weten dat zoiets het begin kan zijn van een hevige allergische reactie. Er is een probleem. Dat meisje hier is lang niet de enige. Maar artsen in dit land zijn ont-zettend goed beschermd, met dank aan de orde...
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Gewoon bij het ocmw (of voor asielzoekers het centrum of dergelijke waardoor ze gratis "dringende" medische hulp krijgen) binnenbrengen hé. Als je bij de huisarts gaat heb je niet het excuus dat je geen geld hebt, want dan is die factuur al betaald ... Maar het klopt hoor. Naar schatting is ongeveer 3/4e geen spoedgeval... Die diensten zouden gewoon compleet heringericht moeten worden vind ik.
![]() |
![]() |