Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2011, 16:27   #1
De Informant
Banneling

Standaard Is vastgoed (nog) een goede belegging?

Aandelenbeurzen gaan onderuit, het klassieke spaarboekje brengt nog amper iets op. En alsof dat niet volstaat, verhoogt de regering-Di Rupo I de roerende voorheffing op de inkomsten van uw beleggingen. Moet u overschakelen naar vastgoed?

Het zijn moeilijke tijden voor beleggers. In de zoektocht naar een rendabele bestemming van hun centen komt vastgoed in het vizier. Een huis of een appartement kopen om het te verhuren. Bakstenen zijn tastbaar en geven een gevoel van zekerheid. “Tijdens de systeemcrisis heeft vastgoed getoond dat het een goede weerbaarheid heeft”, zegt Luc Machon, voorzitter van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars.

Geen sprake van forse prijscorrecties in ons land. Wie in de eerste helft van 2011 een huis gekocht heeft, betaalde daar 1,5 procent meer voor dan iemand die een jaar eerder eigenaar werd. Voor een appartement moest u 0,6 procent meer neertellen. “De risico’s van andere beleggingen leiden tot stabiliteit op de vastgoedmarkt. Ondanks de toenemende lasten en de hoge leeftijd voor veel eigenaarverhuurders verkopen ze niet. België is een land van vooral kleine verhuurders, vaak 65-plussers. Velen onder hen zijn gewezen zelfstandigen voor wie de huurinkomsten een aanvulling op hun pensioen zijn”, zegt Katelijne D’Hauwers van het Algemeen Eigenaars- en Mede-eigenaars Syndicaat (AES).

Experts zijn voorzichtig
Is het nu het moment om vastgoed te kopen als belegging? De 8 vastgoedexperts aan wie ik die vraag heb voorgelegd, zijn duidelijk voorzichtiger gestemd dan begin dit jaar. Vanwaar die grotere voorzichtigheid? “Er schuilen ook gevaren in beleggen in vastgoed om tal van redenen”, vat Philippe Janssens van Stadim het bondig samen. "De voorbije periode kozen veel beleggers uit ontgoocheling in de beurs voor beleggen in vastgoed. Daardoor staan de rendementen op vastgoedbeleggingen onder druk." Het onmiddellijke rendement van vastgoed wordt gehaald uit de maandelijkse huur. De gemiddelde huurprijzen voor appartementen lagen in de eerste helft van het jaar gemiddeld 2,89 procent hoger dan een jaar eerder, die voor huizen 1,97 procent. “Een potentieel belegger moet zich altijd de vraag stellen of de voorgespiegelde huurprijzen realistisch en ook op lange termijn houdbaar zijn”, adviseert Philippe Janssens.

Wat bij wanbetaling en periodes van leegstand?
Maar ook met een realistische huurprijs loopt het steeds vaker fout. "Sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 merken we dat steeds meer huurders er niet in slaagt de maandelijkse huur te betalen. Ook het aantal uithuiszettingen neemt toe", zegt Katelijne D’Hauwers.

Naast wanbetaling en leegstand moet u als verhuurder ook rekening houden met de jaarlijkse kosten zoals onderhoudskosten, verzekering, herstellingen, renovatiekosten en onvoorziene inkomsten.
De beheerskosten omvatten het innen van de huur, het opstellen van huurcontracten, contacten met huurders, technische opvolging van het gebouw en betalingen. In de besparingsmaatregelen van de regering-Di Rupo I blijven de huurinkomsten alvast buiten schot.
De belasting hangt nog steeds af van de manier waarop de huurder de woning gebruikt.
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 18:43   #2
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Aandelenbeurzen gaan onderuit, het klassieke spaarboekje brengt nog amper iets op. En alsof dat niet volstaat, verhoogt de regering-Di Rupo I de roerende voorheffing op de inkomsten van uw beleggingen. Moet u overschakelen naar vastgoed?

Het zijn moeilijke tijden voor beleggers. In de zoektocht naar een rendabele bestemming van hun centen komt vastgoed in het vizier. Een huis of een appartement kopen om het te verhuren. Bakstenen zijn tastbaar en geven een gevoel van zekerheid. “Tijdens de systeemcrisis heeft vastgoed getoond dat het een goede weerbaarheid heeft”, zegt Luc Machon, voorzitter van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars.

Geen sprake van forse prijscorrecties in ons land. Wie in de eerste helft van 2011 een huis gekocht heeft, betaalde daar 1,5 procent meer voor dan iemand die een jaar eerder eigenaar werd. Voor een appartement moest u 0,6 procent meer neertellen. “De risico’s van andere beleggingen leiden tot stabiliteit op de vastgoedmarkt. Ondanks de toenemende lasten en de hoge leeftijd voor veel eigenaarverhuurders verkopen ze niet. België is een land van vooral kleine verhuurders, vaak 65-plussers. Velen onder hen zijn gewezen zelfstandigen voor wie de huurinkomsten een aanvulling op hun pensioen zijn”, zegt Katelijne D’Hauwers van het Algemeen Eigenaars- en Mede-eigenaars Syndicaat (AES).

Experts zijn voorzichtig
Is het nu het moment om vastgoed te kopen als belegging? De 8 vastgoedexperts aan wie ik die vraag heb voorgelegd, zijn duidelijk voorzichtiger gestemd dan begin dit jaar. Vanwaar die grotere voorzichtigheid? “Er schuilen ook gevaren in beleggen in vastgoed om tal van redenen”, vat Philippe Janssens van Stadim het bondig samen. "De voorbije periode kozen veel beleggers uit ontgoocheling in de beurs voor beleggen in vastgoed. Daardoor staan de rendementen op vastgoedbeleggingen onder druk." Het onmiddellijke rendement van vastgoed wordt gehaald uit de maandelijkse huur. De gemiddelde huurprijzen voor appartementen lagen in de eerste helft van het jaar gemiddeld 2,89 procent hoger dan een jaar eerder, die voor huizen 1,97 procent. “Een potentieel belegger moet zich altijd de vraag stellen of de voorgespiegelde huurprijzen realistisch en ook op lange termijn houdbaar zijn”, adviseert Philippe Janssens.

Wat bij wanbetaling en periodes van leegstand?
Maar ook met een realistische huurprijs loopt het steeds vaker fout. "Sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 merken we dat steeds meer huurders er niet in slaagt de maandelijkse huur te betalen. Ook het aantal uithuiszettingen neemt toe", zegt Katelijne D’Hauwers.

Naast wanbetaling en leegstand moet u als verhuurder ook rekening houden met de jaarlijkse kosten zoals onderhoudskosten, verzekering, herstellingen, renovatiekosten en onvoorziene inkomsten.
De beheerskosten omvatten het innen van de huur, het opstellen van huurcontracten, contacten met huurders, technische opvolging van het gebouw en betalingen. In de besparingsmaatregelen van de regering-Di Rupo I blijven de huurinkomsten alvast buiten schot.
De belasting hangt nog steeds af van de manier waarop de huurder de woning gebruikt.
Voor een eerste woning zou ik zeggen,....kopen als je kan.
Voor een tweede of volgend onroerend goed zou ik zeggen,....kijk de kat uit de boom en wacht want misschien, zeker als de euro instort) , zijn er binnenkort koopjes te doen.
Vergeet echter niet je spaarcentjes op een rekening in Zwitserland, eventueel Duitsland* en waarom ook niet de UK, te parkeren.
De kans dat je 25% of meer wint of moet ik zeggen minder verliest is dan groot.
* indien de euro uiteenvalt zou de Duitse euro 25% meer waarde hebben dan de Belgische.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/be...0016139404.htm
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 00:21   #3
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Voor zij in de eeuwig durende bubbel ervan geloven wel. Prijzen zullen misschien nog enkele jaren stijgen tot zelfs het beter verdienende modaal gezinnetje zich ook dat niet meer kunnen permiteren. Of toch niet zonder 40,50,.. 60(?) jaar te gaan afbetalen!
Dus op korte termijn mogelijks nog een goeie belegging ja maar op middenlange en lange termijn, handen stilaan afhouden lijkt me!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 04:00   #4
De Informant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Voor een eerste woning zou ik zeggen,....kopen als je kan.
Voor een tweede of volgend onroerend goed zou ik zeggen,....kijk de kat uit de boom en wacht want misschien, zeker als de euro instort) , zijn er binnenkort koopjes te doen.
Vergeet echter niet je spaarcentjes op een rekening in Zwitserland, eventueel Duitsland* en waarom ook niet de UK, te parkeren.
De kans dat je 25% of meer wint of moet ik zeggen minder verliest is dan groot.
* indien de euro uiteenvalt zou de Duitse euro 25% meer waarde hebben dan de Belgische.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/be...0016139404.htm
Nadat ik dat artikel heb gelezen, lijkt het mij raadzaam om je spaargeld cash in je bankkluis te leggen en dan de kat uit de boom te kijken.
Mocht dit werkelijk waar zijn met de Duitse Euro, ga je gewoon naar Keulen of ... en je geeft je cash geld binnen op een bank en welke ze dan omzetten in Duitse Euro en welke je daarna natuurlijk terug omzet in Belgische franken of wat dan ook ..
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 09:10   #5
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nadat ik dat artikel heb gelezen, lijkt het mij raadzaam om je spaargeld cash in je bankkluis te leggen en dan de kat uit de boom te kijken.
Mocht dit werkelijk waar zijn met de Duitse Euro, ga je gewoon naar Keulen of ... en je geeft je cash geld binnen op een bank en welke ze dan omzetten in Duitse Euro en welke je daarna natuurlijk terug omzet in Belgische franken of wat dan ook ..
Het lijkt me beter je geld in bouwgrond te beleggen.
Ik zou na 35 jaar reeds 14 X meer krijgen, voor de grond alleen, als ik zelf betaald heb,
ondanks alle crisissen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 09:34   #6
kameleon
Minister

Standaard

Een mediaan huis in Chicago kost nu $6000.

Waarde is subjectief, het is wat je eraan wilt geven. Helaas denkt de overgrote meerderheid al zijn bezittingen mee naar het kerkhof te kunnen nemen.
Oud 25 december 2011, 10:43   #7
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het lijkt me beter je geld in bouwgrond te beleggen.
Ik zou na 35 jaar reeds 14 X meer krijgen, voor de grond alleen, als ik zelf betaald heb,
ondanks alle crisissen.
De vraag is niet hoeveel ge er nu meer voor krijgt. De vraag is hoeveel ge er binnen 10 jaar meer voor krijgt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 10:48   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Voor zij in de eeuwig durende bubbel ervan geloven wel. Prijzen zullen misschien nog enkele jaren stijgen tot zelfs het beter verdienende modaal gezinnetje zich ook dat niet meer kunnen permiteren. Of toch niet zonder 40,50,.. 60(?) jaar te gaan afbetalen!
Dus op korte termijn mogelijks nog een goeie belegging ja maar op middenlange en lange termijn, handen stilaan afhouden lijkt me!
Mensen die vastgoed kopen als investering, niet om zelf in te wonen, veranderen gewoon van streek of van land voor hun investeringen in vastgoed telkens een regio op de top zit.
Dan gaan ze een andere regio gaan uitzuigen.
Kan je eeuwigdurend doen als je heel veel geld te investeren hebt.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 11:12   #9
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

fysiek goud kopeh jongeh
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 12:00   #10
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
fysiek goud kopeh jongeh
goudbubbel
Oud 25 december 2011, 12:05   #11
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
goudbubbel
Het enige wat in de economie geen bubbel is ga jij als bubbel aanzien ?
Arme stakker binnenkort.
Oud 25 december 2011, 12:07   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Mijn suc6-formule: al wat overschiet na het betalen van basiszorg voor mij en de mijnen, opdoen tot de laatste cent.
Ik noem dat: investeren in mezelf.
Geen kopzorgen.
Après Staaf: les déluges.
Al bijna een halve eeuw geluk gegarandeerd.
Oud 25 december 2011, 12:07   #13
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De vraag is niet hoeveel ge er nu meer voor krijgt. De vraag is hoeveel ge er binnen 10 jaar meer voor krijgt.
Dat zoekt mijn nageslacht maar uit.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 12:18   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Mijn suc6-formule: al wat overschiet na het betalen van basiszorg voor mij en de mijnen, opdoen tot de laatste cent.
Ik noem dat: investeren in mezelf.
Geen kopzorgen.
Après Staaf: les déluges.
Al bijna een halve eeuw geluk gegarandeerd.
Me too

wat ge gehad hebt, kunnen ze U nie meer afpakke, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 13:43   #15
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[
Citaat:
QUOTE=kameleon;5884883]Het enige wat in de economie geen bubbel is ga jij als bubbel aanzien ?
yep!

Citaat:
Arme stakker binnenkort.
yep!

edit: http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...I7O2mOHcmHESHQ

Laatst gewijzigd door Fieseler : 25 december 2011 om 13:44.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 13:49   #16
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn moeilijke tijden voor beleggers.
Ochottekes toch.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 14:09   #17
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zijn analisten van Wells Fargo en het dateert van augustus.
Oud 25 december 2011, 14:11   #18
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Bron?
Oud 25 december 2011, 14:34   #19
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Bron?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 14:36   #20
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
goudbubbel
²

De goudprijs is trouwens al fors gedaald de voorbije weken, net zoals de andere edelmetalen. Dat moet momenteel de grootste bubbel zijn die er nog gaande is.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be