![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De woningmarkt blijft ondanks het dalend consumentenvertrouwen, de beurscrash en de euro-crisis van de voorbije maanden opvallend sterk presteren. De prijzen van woonhuizen en appartementen zijn in het derde kwartaal op de Belgische markt met respectievelijk 1,2 procent en 2,5 procent gestegen. In vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar is er sprake van een toename met respectievelijk 8,8 procent en 9,5 procent. Dat blijkt uit de driemaandelijkse notarisbarometer.
Op een jaar tijd steeg de gemiddelde prijs van een woonhuis met 8,8 procent van 197.850 euro in het derde kwartaal van 2010 naar 215.255 euro in het derde kwartaal van 2011. De prijzen van woonhuizen zijn nu al zeven kwartalen op rij gestegen. 'De prijsstijging deed zich in het voorbije kwartaal (in vergelijking met het tweede kwartaal van dit jaar) vooral in Brussel voor', stelt Bart Van Opstal, de voorzitter van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat. De gemiddelde prijs van een woonhuis steeg er met 3,3 procent , van 364.900 euro naar 376.949 euro. In Wallonië is de stijging iets minder uitgesproken (+2,4 pocent) en is er een gemiddelde prijs van 167.879 euro. In Vlaanderen stabiliseert de prijs met -0,1 procent en een gemiddelde prijs van 226.281 euro. In de kwartalen voordien waren er belangrijke prijsstijgingen. Appartement De gemiddelde prijs van een appartement in België steeg van 202.736 euro in het tweede kwartaal naar 207.825 euro in het derde kwartaal (+2,5 procent). Deze stijging is vooral toe te schrijven aan de prijsevolutie in Vlaanderen. De gemiddelde prijs komt er uit op 215.005 euro (+3,5 procent). Het grootste gedeelte van de Belgische appartementsmarkt is terug te vinden in Vlaanderen. In Wallonië is de trend net omgekeerd. De gemiddelde prijs is er gedaald tot 152.011 euro (-3,6 procent). In Brussel blijft de gemiddelde prijs van een appartement stabiel op 209.141 euro (+0,4 procent). Volume De vastgoedactiviteit is in het derde kwartaal wel met 7,5 procent gedaald ten opzichte van het tweede kwartaal. Dat is op zich niet abnormaal. Terwijl het tweede kwartaal een van de sterkste is, laat het derde kwartaal normalerwijze altijd een achteruitgang zien door de jaarlijkse vakantie. In vergelijking met het derde kwartaal van de voorbije jaren, moet 2011 op het vlak van het aantal vastgoedtransacties, ondanks de grote onrust op de financiële markten en een verslechterend economisch klimaat, zeker niet onderdoen. Tijdens de voorbije vier jaar waren er enkel in 2009 meer vastgoedtransacties in het derde kwartaal dan in 2011. De evolutie van de vastgoedactiviteit (+0,8 procent) in vergelijking met hetzelfde trimester in 2010, duidt op een stabilisatie zowel in het noorden als het zuiden van het land, met +0,6 procent in Vlaanderen en -0,6 procent in Wallonië. Enkel Brussel laat nog een stijging optekenen in vergelijking met vorig jaar, met een vastgoedactiviteit die 6 procent hoger ligt dan in het derde kwartaal van 2010. In de vastgoedtransactiecijfers is geen impact te merken van de beurscrash en euro-crisis, die vooral vanaf augustus steeds meer het economisch klimaat gingen bepalen. Integendeel. Het voorbije kwartaal ging het aantal transacties iedere maand relatief wat hoger. Juli was een kalme maand, met een niveau van dat 6,6 procent onder dat van juli 2010 lag. De activiteitsgraad in augustus daarentegen eindigde 1,2 procent boven dat van augustus 2010. In september was er zelfs een vooruitgang van 7,2 procent in vergelijking met september 2010. De maand september laat op het vlak van volume het derde beste resultaat van het jaar zien, vergelijkbaar met de activiteit in maart en mei. De sterke prestatie van de woningmarkt in het derde kwartaal wordt deels verklaard door de evolutie van de hypothecaire intrestvoeten. Zij kenden een zeer geleidelijke remonte sinds eind 2010. De vaste interest op meer dan tien jaar steeg van 3,82 procent in december 2010 naar 4,13 procent in juli. In augustus is de rente voor de eerste keer in 2011 gedaald, tot 4,05 procent. De voorbije weken ging daar nog een kwart procentpunt af. ‘Over de eerste negen maanden van 2011 zijn er 2,2 procent meer vastgoedtransacties dan een jaar eerder. Alles wijst er op dat 2011 een nog beter jaar wordt voor de vastgoedmarkt dan 2010, het jaar waarin het herstel van vastgoedmarkt echt op gang kwam’, verwacht Bart Van Opstal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Bedank de immokantoren/makelaars daar maar voor, die uit hun paar procenten zoveel mogelijk willen halen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Een eigen appartement of huis is nu eens het enigste waar ik echt voor wil gaan werken, maar aan deze prijzen begin ik er niet meer aan.
In 2012 begint de vastgoedcrash.
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De markt zal oververzadigd zijn, prijzen zullen dalen. Dan zal het de moment zijn om koopjes te doen. Laatst gewijzigd door Another Jack : 27 december 2011 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie nog altijd geen tekenen die duiden op een overaanbod van huizen op de markt aangezien mensen nog steeds vrij goed hun leningen kunnen afbetalen, er nog steeds een bevolkingsaangroei is in Belgie en de beschikbare ruimte in Belgie nog steeds niet aan het groeien is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de prijs van de appartement gestegen is, dan ligt dat aan de kwestie van vraag en aanbod.
Daarnaast moet ge ook trachten verder te kijken dan uwe neus lang is. Een appartement is niet hetzelfde als een appartement. Als ge't niet verstaat, dan duidelijker: een nieuw gebouwd appartement destijds in 1991, is niet hetzelfde als een appartement dat in 2011 gebouwd werd. Dat laatste leunt vaker aan bij een paleisje, het eerste vaker bij een lemen hutje in de hoogte. Belastingsregering Di Rupo, zonder Vlaamse meerderheid: niet in mijn naam. Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De markt zal oververzadigd zijn, maar de geldbeugels van de erfgenamen ... je zal dus koopjes kunnen doen van het iets oudere type van appartementen, maar wie baalt daar nu om. Belastingsregering Di Rupo, zonder Vlaamse meerderheid: niet in mijn naam. Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn bevindingen zijn net andersom. Al die 'luxe' appartementen van tegenwoordig die 'voldoen' aan de strengere nieuwe milieu en lawaai-eisen zijn ziek in hetzelfde bedje als de hele samenleving en vooral de private sector : alles is schone schijn en reclame. Ja knikken en er de voeten aan vegen. In de nieuwbouwappartementen waar ik al in gewoond heb of geweest ben kon ik mijn/de buren bijna verstaan. De deuren zijn van papier, de muren precies van enkele steen, ... enkel de beton tussen de niveaus voldoet meestal aan de voorwaarden. De appartementen uit de jaren zestig - zeventig zijn van veel betere kwaliteit naar mijn ondervinding. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 27 december 2011 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als Europa overlijdt zullen we Amerikaanse toestanden krijgen waarbij Villa's voor vijfduizend dollar van de hand gaan wegens massale leegstand....gelukkig hebben wij hier de sossen die die huizen zullen volproppen met stemkrekels...en zo ons vastgoed vraag en aanbodsysteem nog meer naar de kl*ten razen...
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() het denken wordt misschien beter aan anderen overgelaten soldaat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
kent gij 1 sektor buiten de financiele die meer gecorrumpeerd is door overheidsingrijpen dan de immobilien? vraag en aanbod heeft daar weinig mee te maken dat ze om te beginnen de aftrekbaarheid van hypotheekleningen al maar eens afschaffen, dan kunnen we misschien ooit nog eens beginnen denken aan een markt van vraag en aanbod Laatst gewijzigd door born2bewild : 27 december 2011 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aan "Grootnederlanders"? ![]() Laatst gewijzigd door Another Jack : 27 december 2011 om 17:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar ik meen dat in Vlaanderen ongeveer 70 procent van de gezinnen in hun eigen eigendom woont. Dat zou een wereldrecord zijn. Ik vind dat een uiterst goede zaak. Maar ik ben dan ook enorm sociaalvoelend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
schoofzak, 't is niet door uzelf op de borst te kloppen "IK BEN SOCIAAL" dat onzin minder onzin wordt (of leugens minder leugens) in die PS rethoriek ga ik niet mee Laatst gewijzigd door born2bewild : 28 december 2011 om 16:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
goed voor jou, het is een mening en iedereen heeft recht op een mening. Ik zie zelf niet in waarom dat een goede zaak zou zijn ![]() als ge't zelf zegt dan valt dat waarschijnljik met een grote korrel zout te nemen ...di rupo en gennez vinden zichzelf ook moreel superieur Laatst gewijzigd door born2bewild : 28 december 2011 om 16:48. |
|
![]() |
![]() |