Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2011, 21:50   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard De armoedegrens

Om de haverklap zie je wel artikels verschijnen als "1 op 7 Belgen leven onder de armoedegrens" en meer van dar fraais. Deze doen het ergste vermoeden. Maar wat is die subjectieve "armoedegrens" eigelijk.

Voor een alleenstaande bedraagt deze 973 Euro. Voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen ligt de armoedegrens op 2.044 Euro.

http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Con...edegrens.dhtml

Ik met zeggen dat ik vroeger als alleenstaande wel kon toekomen met 973 Euro. Als armoede voelde dat echter hoegenaamd niet aan, hoewel ik officieel in de statistiek dan wel zogezegd "in armoede" leefde. Ik rookte wel niet en deed ook niet mee aan belspelletjes.

Vindt u dit echte armoede?

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 1 december 2011 om 21:54.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 21:57   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Om de haverklap zie je wel artikels verschijnen als "1 op 7 Belgen leven onder de armoedegrens" en meer van dar fraais. Deze doen het ergste vermoeden. Maar wat is die subjectieve "armoedegrens" eigelijk.

Voor een alleenstaande bedraagt deze 973 Euro. Voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen ligt de armoedegrens op 2.044 Euro.

Ik met zeggen dat ik vroeger als alleenstaande wel kon toekomen met 973 Euro. Als armoede voelde dat echter hoegenaamd niet aan, hoewel ik officieel in de statistiek dan wel zogezegd "in armoede" leefde. Ik rookte wel niet en deed ook niet mee aan belspelletjes.

Yup.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 22:04   #3
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Yup.
En hoe noemt u dit dan?

Oud 1 december 2011, 22:07   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe noemt u dit dan?

Ne leegloper.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 22:38   #5
eno2
Banneling

Standaard

Interessant

Armoedegrens - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Armoedegrens
Onder armoedegrens wordt meestal verstaan: het inkomen dat iemand nodig heeft om te kunnen voorzien in de basisbehoeften

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 december 2011 om 22:39.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 08:52   #6
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Interessant

Armoedegrens - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Armoedegrens
Onder armoedegrens wordt meestal verstaan: het inkomen dat iemand nodig heeft om te kunnen voorzien in de basisbehoeften
Zit daar super snel internet en digitale TV van Telenet bij?
Oud 2 december 2011, 10:25   #7
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is internet tegenwoordig geen basisbehoefte om mee te kunnen in de maatschappij?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 10:54   #8
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Is internet tegenwoordig geen basisbehoefte om mee te kunnen in de maatschappij?
M.i. is dat helemaal geen basisbehoefte of criterium om te bepalen of iemand al dan niet in armoede leeft. Net zoals TV dat niet is. Bovendien kan je gratis internetten in de bib.
Oud 2 december 2011, 11:04   #9
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
M.i. is dat helemaal geen basisbehoefte of criterium om te bepalen of iemand al dan niet in armoede leeft. Net zoals TV dat niet is. Bovendien kan je gratis internetten in de bib.
Dan moet die nog de juiste openingsuren hebben. Veel scholen gebruiken smartschool en consoorten voor huiswerk en zelfs toetsen. Dat maakt dat een bib 's avonds open moet zijn. En dan kan je er waarschijnlijk nog niet downloaden en dergelijke...
Dat maakt dat schoolgaande jongeren zonder vrije toegang tot internet het lastig hebben om die dingen te kunnen doen (wat dan ook hun punten aantast).
Men kan perfect leven zonder internet, maar men maakt het een behoefte om ergens te geraken.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 11:18   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wikipedia moogt ge zelf aanpassen.
Oud 2 december 2011, 11:19   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Tegenwoordig smijten ze met allerlei "goedkope" PC's. en aansluitingen. Ge moogt het zelfs aftrekken van je belastingen als ge "arm" zijt.

Armen werken niet zult ge zeggen, of ze willen niet werken!
Want iedereen die wil werken kan werken!
Allemaal luiaards.
Die willen profiteren van een luxueuze armoedegrens.

De tendens van deze draad is ook al dat de armoedegrens luxueus is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2011 om 11:43.
Oud 2 december 2011, 11:24   #12
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
M.i. is dat helemaal geen basisbehoefte of criterium om te bepalen of iemand al dan niet in armoede leeft. Net zoals TV dat niet is. Bovendien kan je gratis internetten in de bib.[/QUOTE]
Interessant

Dat heb ik gedaan van 1991 tot 2011

Je mag een uurtje per dag en niet op zondag

en niet 's avonds.

Mijn Bib was vier uur per dag open.

En met de beperkte toegang moest ik mijn forumtrollen het hoofd bieden die over internet beschikken dag en nacht en één beroemde er zich zelfs op dat hij CONTINU toegang had tot vier computers.

En ze gebruiken animatie-tjes tegen je. En uploads, en gesofistikeerde (VISUELE) posting-technieken. Waar ga je dat allemaal leren in de BIB?
Je kan j e gewoon niet gelijkwaardig verdedigen in zulke soorten discussie
op Fora. Discussies die meer op getrol en gescheld uitdraaien EN BLIJVEN DRAAIEN.

Heb je er een idee van hoezeer en hoeveel keer ze me uitgelachen hebben omdat ik vanuit de Bib berichten postte?
Ze vernederen je dAAR GEWOON CONSTANT MEE....

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2011 om 11:41.
Oud 2 december 2011, 11:30   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan moet die nog de juiste openingsuren hebben. Veel scholen gebruiken smartschool en consoorten voor huiswerk en zelfs toetsen. Dat maakt dat een bib 's avonds open moet zijn. En dan kan je er waarschijnlijk nog niet downloaden en dergelijke...
Dat maakt dat schoolgaande jongeren zonder vrije toegang tot internet het lastig hebben om die dingen te kunnen doen (wat dan ook hun punten aantast).
Men kan perfect leven zonder internet, maar men maakt het een behoefte om ergens te geraken.
Nou ja, hij heeft het over armen, niet over scholen.

Ergens raken is ook een behoefte natuurlijk, een basisbehoefte.

De maatschappij moet overwegen welke kansen ze armen wil geven om eruit te raken en wat dat mag kosten.

De tendens van de draadopener en de tendens van de huidige ontwikkelingen is: de armen (zelfs de werkenden armen) laten vegeteren op een niveau ONDER de meest essentiële basisbehoeften zoals woning, verwarming, kledij, ontspanning, vervoer en zelfs eten. Laat staan kennisverwerving.

Zeker tijdens crisistijden en besparingsronden.

De langdurige uitkeringstrekkers gaan het eerst en het meest in diepere armoede gedrukt worden. Het zijn toch allemaal profiteurs, luiaards, en luizen in de vacht van de maatschappij...tenminste volgens een aantal forummers waarvan ik die kwalificties ongestraft heb mogen ontvangen in d e loop van mijn 7 jaar forumactiviteit als oudere werkloze.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2011 om 11:33.
Oud 2 december 2011, 11:40   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het verschil in financiële verdienste bij werken enerzijds, en teren op vervangingsinkomen anderzijds, is te klein. Ik kan enkel respect hebben voor de mevrouw aan de kassa van de Aldi die hooguit 1000 € verdient maar acht uur per dag dwaze simplistische opmerkingen moeten inkasseren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 11:50   #15
eno2
Banneling

Standaard

Mijn laatste DOP als oudere werkloze IN JANUARI 2010 BEDROEG 850€

Dat is 125€ ONDER de armoedegrens.

De meeste uitkeringen in België zitten onder de armoedegrens, te beginnen met die van het OCMW

Die zit er 200€ onder.

Leef daar maar eens mee.

Het is gewoon het allerzwartse cynisme dat een "LEEF-loon te noemen, een uitvinding van Vande Lanotte, geloof ik.

Dat is gewoon het soort Newspeak van Orwell.
Oud 2 december 2011, 11:57   #16
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Laten we nu effe serieus blijven, met 973 euro / maand spring je niet ver (meer). Zonder huishuur of hypotheek zal je nog wel rondkomen, maar echt luxueus kan je daar niet meer van leven. Diverse kosten van basisbehoeften maken dat je snel aan dat bedrag komt:

- stijgende energie- en elektriciteitskosten
- internetaansluiting (zonder ben je niet meer mee, dus is een basisbehoefte geworden)
- GSM of telefoon
- eten en drinken
- kleding kopen
- herstellingen aan huis
- vervoerskosten: openbaar vervoer of auto
- allerhande belastingen: o.a. onroerende voorheffing als 'straf' om een eigen huis te bezitten
- allerhande verzekeringen: hospitalisatie, mutualiteit, brand- en woningverzekering, familiale verzekering, ...

Van je 973 euro zal niet veel meer overschieten en dan veronderstel ik nog dat je geen huur- of afbetalingskosten voor de woning meer moet dragen. Als je dit nog moet doen voor een (bescheiden) woning zou je toch minimum 1500 euro / maand moeten verdienen. Zeker vele alleenstaanden met een laag of matig inkomen zullen steeds minder goed rondkomen. Het is nu al de trend dat vele (jeugdige) singles samenhokken in een woning en de kosten delen, niet uit charme of omdat ze superfans van de serie 'Friends' zijn, maar uit pure financiële noodzaak. Als ze zouden kunnen kiezen, zouden ze absoluut liever apart gaan wonen, maar dat is gewoon niet mogelijk meer.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 12:02   #17
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

Hangt ervan af of men daarvan zijn huur moet betalen.

Als alleenstaande komt men gemakkelijk toe met 973 euro als je in je eigen woning woont.
Krijg je - zoals zovele nieuwkomers - een sociale woning dan kom je met dat bedrag zeker ook nog wel toe.

Alleen de sukkelaars die oftewel toevallig werkloos of ziek zijn en dus niet in aanmerking komen voor een sociale woning maar de helft van dat inkomen aan huur moeten betalen, d�*t zijn de arme sukkelaars.
En me dunkt zijn dat nu net niet degenen die de armoede laten "verbruinen".
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 12:07   #18
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Hangt ervan af of men daarvan zijn huur moet betalen.

Als alleenstaande komt men gemakkelijk toe met 973 euro als je in je eigen woning woont.Krijg je - zoals zovele nieuwkomers - een sociale woning dan kom je met dat bedrag zeker ook nog wel toe.

Alleen de sukkelaars die oftewel toevallig werkloos of ziek zijn en dus niet in aanmerking komen voor een sociale woning maar de helft van dat inkomen aan huur moeten betalen, d�*t zijn de arme sukkelaars.
Dan zal je toch al geen luxeleven moeten leiden. Als je content bent met een 'basic leven', niet meer op reis gaat en veel gaat winkelen in de ALDI zal zulk inkomen misschien volstaan. En ook liefst die auto wegdoen, want die kost sowieso al enkele honderden euro's per maand.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2011, 12:08   #19
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Laten we nu effe serieus blijven, met 973 euro / maand spring je niet ver (meer). Zonder huishuur of hypotheek zal je nog wel rondkomen, maar echt luxueus kan je daar niet meer van leven. Diverse kosten van basisbehoeften maken dat je snel aan dat bedrag komt:

- stijgende energie- en elektriciteitskosten
- internetaansluiting (zonder ben je niet meer mee, dus is een basisbehoefte geworden)
- GSM of telefoon
- eten en drinken
- kleding kopen
- herstellingen aan huis
- vervoerskosten: openbaar vervoer of auto
- allerhande belastingen: o.a. onroerende voorheffing als 'straf' om een eigen huis te bezitten
- allerhande verzekeringen: hospitalisatie, mutualiteit, brand- en woningverzekering, familiale verzekering, ...

Van je 973 euro zal niet veel meer overschieten en dan veronderstel ik nog dat je geen huur- of afbetalingskosten voor de woning meer moet dragen. Als je dit nog moet doen voor een (bescheiden) woning zou je toch minimum 1500 euro / maand moeten verdienen. Zeker vele alleenstaanden met een laag of matig inkomen zullen steeds minder goed rondkomen. Het is nu al de trend dat vele (jeugdige) singles samenhokken in een woning en de kosten delen, niet uit charme of omdat ze superfans van de serie 'Friends' zijn, maar uit pure financiële noodzaak. Als ze zouden kunnen kiezen, zouden ze absoluut liever apart gaan wonen, maar dat is gewoon niet mogelijk meer.
En dat is heel duidelijk in steden in Duitsland bv. Ik ken daar heel wat mensen die op deze wijze samenleven en zelfs alleenstaand zijn.

Wat ik het ergerlijkst van al vind, is hoe denigrerend daarover wordt gedaan. Volgens sommigen hier is het alsof het de schuld is van de armen dat ze arm zijn. Alsof mensen die werken niet arm kunnen zijn.
Oud 2 december 2011, 12:10   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht

Ik heb ne keer zes jaar lang 17000BF betaald voor huur en verbruik (water, electr, verwarming)
Dat liet mij nog geen 6000bf over om van te leven, voor alle andere kosten

Gelukkig was ik in die jaren een Zen-asceet

1995-2001

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2011 om 12:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be