Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2012, 22:09   #1
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard Hoeveel procent is nodig ? Die peiling ...

Dit vraag ik me af ... hoeveel moet NVA halen om in 2014 Diruppo weg te krijgen ? Als in Vlaanderen de NVA bij wijze van spreken 60% haalt en VB 10 % ... maakt dat uit ? Ik bedoel maar ... je hebt 50 % nodig in het Federale parlement en als nu eens ALLE franstaligen + 30 % van de Vlamingen meedoen ... heb je die dan al niet ?

Als de V partijen samen een blokkeringsmeerderheid halen kunnen ze moeilijk doen, maar als ik me niet vergis hebben ze daar 75 % van de Vlaamse stemmen voor nodig. KUNNEN de V partijen in 2014 zelfs maar genoeg winnen om een verschil te maken ?

Zouden de traditionele partijen het echt niet durven ? Spa, vld en cdv met elk 10 % en pijn in 't hart "om nog eens 500 dagen te vermijden" in een federale regering stappen ?

Ik vind het positief dat nva als V partij zo goed scoort, maar wat ik me afvraag is wat het uitmaakt ?

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 22:18   #2
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat ongeveer 48 %, misschien nog iets minder, genoeg is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 22:26   #3
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

is het niet de meerderheid van zetels halen aan Vlaamse kant en dan de Vlaamse onafhankelijkhjeid uit te roepen?
Oud 13 maart 2012, 22:28   #4
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
is het niet de meerderheid van zetels halen aan Vlaamse kant en dan de Vlaamse onafhankelijkhjeid uit te roepen?
Met 48% voor een partij heb je automatisch een meerderheid van zetels door de versnippering van de andere partijen en het verlies van de stemmen van de partijen die onder de kiesdrempel blijven.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 14 maart 2012, 06:03   #5
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Ik vrees dat zelfs met een score van 50% of meer de n-va in deze democratuur nog niet aan de macht geraakt. De linkiewinkies en traditio's zullen er alles aan doen om ons wijs te maken dat hun procenten meer waard zijn dan die van n-va. Het is heel simpel: willen Vlaminen niet meer in de zak gezet worden, dan mogen ze niet op CD&V, Vld, SpA, Groen stemmen, willen ze wel verder in de zak gezet en leeggezogen worden, dan moeten ze vooral doorgaan met op de traditio's te stemmen. Uiteindelijk heeft een volk de leiders die het verdient. Jammer natuurlijk voor de Vlamingen die op eigen benen willen staan, los van het Waalse juk.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 06:13   #6
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Ik vrees dat zelfs met een score van 50% of meer de n-va in deze democratuur nog niet aan de macht geraakt. De linkiewinkies en traditio's zullen er alles aan doen om ons wijs te maken dat hun procenten meer waard zijn dan die van n-va. Het is heel simpel: willen Vlaminen niet meer in de zak gezet worden, dan mogen ze niet op CD&V, Vld, SpA, Groen stemmen, willen ze wel verder in de zak gezet en leeggezogen worden, dan moeten ze vooral doorgaan met op de traditio's te stemmen. Uiteindelijk heeft een volk de leiders die het verdient. Jammer natuurlijk voor de Vlamingen die op eigen benen willen staan, los van het Waalse juk.
Ik sta liever onder het Waalse juk, dan onder het rechts liberale juk van N-VA, dat er enkel op uit is de kleine man in zijn zakken te zitten, ten voordele van de groten.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 06:18   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

1) Er is geen "Waals" juk.....je zou hoogstens kunnen stellen dat een aantal Franstalige Brusselaars nog een buitengewone invloed uitoefenen(overigens ook tot ergernis van Waalse bestuurderen heb ik zo de indruk...)
2) Op dit moment reeds ligt een meerderheid van de bevoegdheden,en overeenkomstige financiele middelen,bij de deelstaatregeringen.
3)N-VA is momenteel reeds aanwezig en aktief in de belangrijkste (bevolkingsaantal en financiele middelen) regering van dit land,de Vlaamse-.

Bezie de overgang naar een Confederaal ingedeelde staat als een geleidelijk proces....Eigenlijk is het al zo maar mag het zo nog niet heten.....Het groeien van de N-VA is zeker een soort "aanmoediging" voor de anderen om tenminste al te bewegen in gunstige richting.Er is geen enkele reden om dergelijke overgang in een brokkenparcours af te leggen.

Laat ons ook aanvaarden dat de N-VA dan wel snel gegroeid is in de stembus en ledenaantallen,maar dat hun interne structuren,de kwaliteit van hun studiebureau's(belangrijk!),hun handigheid bij het onderhandelen ,bijlange na nog niet op het niveau staan als bij de traditio's......er is nog wat tijd om dat recht te zetten.

Als ondertussen de federale regering geen structurele maatregelen kan nemen wegens geldgebrek......kun je dat vanuit de oppositie lekker aanwrijven (de rol van de oppositie nietwaar),maar eigenlijk komt het goed uit...Gedaan met "leuke dingen voor de mensen" volgens het principe "na ons de zondvloed"...zoals in VHFSTD-tijden...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 08:05   #8
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

de federale verkiezingen doen er niet toe. Ze gaan daar toch blijven doorgaan met een minderheidsregering langs vlaamse kant, zelfs al halen ze geen dertig procent meer. Het zijn de vlaamse verkiezingen die tellen
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 08:32   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik denk dat ongeveer 48 %, misschien nog iets minder, genoeg is.
in feite is hun huidige score al genoeg om conclusies te laten trekken op alle partijburo's. Je moet dus inderdaad rekening houden met de mening van de NVA en hun analys emoet best zogoed mogelijk uitgevoerd worden, of een verantwoord alternatief moet gepresenteerd worden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 08:42   #10
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik sta liever onder het Waalse juk, dan onder het rechts liberale juk van N-VA, dat er enkel op uit is de kleine man in zijn zakken te zitten, ten voordele van de groten.
Natuurlijk jongen
Oud 14 maart 2012, 08:51   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Formuleer het zo

ik rust liever uit op een 'braakliggend veld' dan te werken bij een vlaamse boer met een rijke oogst.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 10:56   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Alleen als het VB die meerderheid haalt.

Als N-VA die meerderheid haalt vormen ze een regering met de vrienden van het ACV en wordt er schoon stilgezwegen over onafhankelijkheid.
Oud 14 maart 2012, 10:57   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
de federale verkiezingen doen er niet toe. Ze gaan daar toch blijven doorgaan met een minderheidsregering langs vlaamse kant, zelfs al halen ze geen dertig procent meer. Het zijn de vlaamse verkiezingen die tellen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleen als het VB die meerderheid haalt.

Als N-VA die meerderheid haalt vormen ze een regering met de vrienden van het ACV en wordt er schoon stilgezwegen over onafhankelijkheid.
Oud 14 maart 2012, 10:58   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moet de anti-Vlaamse haat toch diep zitten.
Oud 14 maart 2012, 11:38   #15
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
1) Het overgrote deel van de Vlamingen is geen "kleine man" maar middenklasse. Dat is een fundamenteel verschil
2) Deze regering klopt het geldt uit de middenklasse, ten voordele van de kleine man.
3) Bart de Wever wil inderdaad de kleine man activeren en daardoor promoveren tot middenklasse. Is dat een probleem?

In het 1e leerjaar leerde je reeds 2+2 optellen. De huidige situatie is even eenvoudig te ontleden.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 11:45   #16
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Met dat verschil als de Walen U niet meer kunnen kietelen, ze jou gewoon zullen buitenschoppen.
Het motto van die mannen: de Vlaming uitpersen, daarna raspen, daarna de peul in de vuilbak kieperen
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 12:10   #17
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Denk je nu echt dat BDW staat te springen van ongeduld om deze tientallen jarenlange,gemaakte puinhoop over te nemen,die zal snel zijn staart intrekken.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 12:16   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je beseft toch dat in een onafhankelijk Vlaanderen links meer stemmen zal halen dan nu? veel linkse en centrum- kiezers die voor Vlaanderen zijn, zijn nu verplicht om op een rechtse partij te stemmen, deze zouden in een onafhankelijk Vlaanderen weer op een linkse partij kunnen stemmen.
Oud 14 maart 2012, 12:26   #19
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je beseft toch dat in een onafhankelijk Vlaanderen links meer stemmen zal halen dan nu? veel linkse en centrum- kiezers die voor Vlaanderen zijn, zijn nu verplicht om op een rechtse partij te stemmen, deze zouden in een onafhankelijk Vlaanderen weer op een linkse partij kunnen stemmen.
Hier zit een grote grond van waarheid in. Links in Vlaanderen bewijst telkens weer opnieuw de ultieme Belgische slippendrager te zijn (samen met de O-VLD). De linkse Vlaams-nationalist heeft geen andere keuze dan op N-VA te stemmen. Zeker niet als hij zich niet wil compromitteren met het zogezegde (want niet iedere VB'er is xenofoob) xenofobe VB-milieu.

Citaat:
Oud 14 maart 2012, 12:38   #20
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat is vrij relatief, economisch links en rechts vormen een slingerbeweging. Wanneer het land TE links is, slaat die slinger naar rechts door, en wanneer het land té rechts wordt, slaat die weer door naar links.

In België hebben we een serieus probleem met de economie, voornamelijk met linkse oorzaken. De slinger zal uiteraard doorslaan naar teveel economisch rechtse maatregelen op termijn, waarna links weer in belang gaat winnen. Ik zou mij daar echter niet zoveel zorgen om maken, dat heeft weinig te maken met nationalisme.

De groei van rechtse partijen in vlaanderen, onder meer N-VA, is door het linkse beleid van paars² en het nonbeleid Leterme. De slinger is zeer ver naar links doorgeslagen, verder dan goed is voor België, Vlaanderen en Wallonië. Ik verwacht een rechtse overcompensatie, maar het alternatief is NOG linkser worden. Dat kan een land zich niet permitteren.

²) Ik zeg bewust niet wanbeleid van Paars. Paars heeft veel goede dingen gedaan op andere gebieden, maar economisch was paars te links.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be