![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Wordt het niet hoog tijd dat stakingsrecht eens flink wordt herbekeken.mijn topic is . Demonstreren en betogen is een vrij recht .
ik ga er van uit dat een arbeidovereenkomst ook een prestatie plicht in houd met voor vele beroepen in de overheid ook een dienstverlening met garanties , zoals openbaar vervoer - brandweer enz Staken en zeker zij die een dienstverlening aan de bevolking in hun arbeids doelstelling hebben mag voor mij ontoelaatbaar zijn . als je dienst hebt moet je die ook nakomen , en die verantwoordelijkheid nemen. zij die geen dienst hebben en in je vrije tijd mag je demonstreren zoveel je wil . Bovendien is staken heel vaak andere mensen ambeteren en schade berokkenen , ook schade aan de economie toebrengen en dat is het zelfde als drinkwater weigeren aan de koe die je zelf wil melken . met andere woorden , naief en dom . |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
en het kost de economie natuurlijk miljoenen en dat is dus dom. maar het zijn dan ook altijd dezelfde groepen die dit land plat leggen. NMBS, De lijn, de post, de ambtenaren, de leraren, de cipiers etc... Dat ze gaan betogen rond de wijken waar de politiekers wonen zodat alleen dit soort mensen hinder ondervinden van hun acties en niet een ganse bevolking |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor iedereen die vind dat staken beperkt moet worden/verboden/... 5 seconden nuchter, logisch nadenken aub: Wat zin heeft een staking, zowel in de prive als bij de overheid als je het bedrijf of de werkgever niet kunt dwingen, financieel pijn doen,...? Een staking waar niemand last van ondervind bestaat gewoon niet en heeft dan ook geen enkele betekenis. Net zoals demonstreren ook niet echt een drukkingsmiddel is want dat waar je tegen protesteert kan het dan makkelijk naast zich neerleggen. Wat jullie allemaal blijken te vergeten is dat jullie het vooral bekijken vanuit het kortzichtige eigenbelang. Of stoort het u gewoon dat andere niet enkel voor hun belangen maar zelfs onrechtstreeks voor die van uzelf opkomen? Als een overheidsdienst staakt en mensen ondervinden daar hinder van gaan we plots allemaal de nationale sport beoefen, klagen daarover. Maar als die diensten niet zouden staken en hun werk niet meer kunnen uitvoeren zoals het zou moeten of ze zouden willen door bv personeelstekort of geen budgetten dan stana we ook op de eerste lijn om te klagen. Waar toch he?! Zelfde verhaal voor de prive.. Maar als er dan aan jouw belangen of inkomsten geraakt wordt is staken plots wel weer een recht als het praten voor de zoveelste keer vruchteloos is... Maar mij niet gelaten, publiek opinie maar lekker verder en gooi het stakingsrecht e.d. maar overboord. Ga maar allemaal lekker langer werken voor niets, lever maar in op uw rechten en waar je ouders en voorouders voor gevochten hebben. Kun je nadien daar weer over kankeren om met hangende pootjes op uw waanzin terug te moeten komen. Progressief noemen jullie dat, ik noem dat achteruitgang en het aanvaarden van een zachte, "onzichtbare" dictatuur. Maar wie niet zien wil die zal wel ondervinden; je oogst wat je zaait. Hoog tijd dat we eens meer gaan nadenken terug en her-evauleren, zeker vandaag de dag. Inzien in wat ons onze levensstijl en ingesteldheid ons toe al geleid heeft en nog gaat leiden.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stakingsrecht moet idd eens onder de loupe genomen worden.
Zelfs als onderhandelingsmethode is het not done om de gesprekspartner eerst z'n beide armen op de rug te wringen om dan eisen te gaan stellen. En ja, de doordeweekse burger heeft last van stakingen, véél meer dan degenen die ze willen raken. En het economisch verlies komt uiteindelijk ook op de nek van diezelfde burger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je wil staken , ga dan naar de wetstraat of de 16 en blokkeer de deur en zorg dat de treteur niet kan langs komen en hou ze vanst tot ze plooien maar raak de onschuldige niet en zeker de economie niet . U vergeet een ding . als je de economie schaad dan is dat nog dieper gat dicht te rijden door de belasting betaler , Maar ja , daar heelt een egoistische ambtenaar met paardenbril geen last van , zijn loon wordt ook betaald door de belasting betaler , en aan de economie heeft die nog nooit een steentje bijgedragen , noch verantwoordelijkheid opgenomen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is anders wel altijd de werkgever geweest die eerst de werknemer beide armen op de rug wringt en hem voor voldongen feiten stelt. Of komen ze eerst op de werkvloer soms onderhandelen en de werknemers hun visie vragen over herstructureringen of sluitingen? Dacht het niet. Het is de doordeweekse burger die zich het laat ontvallen als een last omdat hij enkel aan zichzelf denkt, angstig zijn werk te verliezen en zijn inkomsten om zijn schuld af te lossen. Waarschijnlijk omdat we het als doordeweekse burger het veel te goed blijken te hebben. Neem dat vandaag op morgen eens weg en plots staan we allemaal er weer achter. Het economische verlies komt altijd op dezelfde schouders terecht, zowel als het fout gaat als het goed gaat. Waarom zijn er superrijken en wij de onderklasse denk je trouwens? Maar ja het is makkelijk op een ander te schieten als je zelf niets tekort komt of u ten minste die illusie er van kunt aanpraten.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vergeet niet te veel, ik neem juist heel veel dingen in rekening en denk verder dan een ander. Dat jij of die anderen mij dat niet in dank afnemen is me ondertussen meer dan duidelijk maar ik trek me dat toch niet aan. Hoop enkel dat anderen ook eens wat dingen gaan inzien en de lijntjes tussen de puntjes eens gaan verbinden om het grotere plaatje te zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen enkele reden om iemand anders 'financieel pijn te doen'. Holbewoners en vakbonden leven in zo een wereld. Beschaafde mensen niet.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 31 december 2011 om 15:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat dit geen trend wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Politici zijn geen onschuldigen maar de organisatoren van massale diefstal.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euhm; die uitspraak valt letterlijk te nemen en is ook letterlijk correct.
Belastingen = diefstal. Politici = organisatoren van belastingen.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 31 december 2011 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Dan wel veel dichter bij de waarheid dan de rest van de doorsnee toogpraat die de intellectuele hier verkondigen.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat staken wel zou mogen.
Maar tegelijk vind ik dat de contracten veel duidelijker zouden moeten zijn. Wil je als werkgever dat er niet gestaakt wordt, dan voorzie je in de arbeidscontracten dat er niet gestaakt mag worden, en dat in ruil daarvoor een premie voorzien wordt. Voorbeeld jaarlijks. Gedurende het jaar één dag gestaakt: premie is weg. Niet akkoord: ontslag. Wil je als werkgever dat er een minimumdienst blijft: idem dito: voorzie een premie. Zijn voldoende werknemenden niet akkoord met het geheel van loon en premie, en zien ze dat er vette premies uitbetaald worden zoals bij banken en dergelijke, dan kunnen ze toch staken. Premie kwijt. Ondernemer heeft de keuze: opslag van loon en/of premie, of beslissen dat het tijd wordt om te sluiten. De situatie van staken is heel erg veranderd tegenover de tijd van priester Daens !
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En steeds meer mensen zijn terecht blij dat ze "economisch" niets bijdragen tot de "maatschappij" of zijn het op zijn minst beu om uitgezogen te worden door die "economie" der waanzin en willen dat daar een einde aan komt. Dat het op een of andere manier rechtvaardiger, eerlijker of dus simpel weg beter wordt voor iedereen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn nog tussenwegen hoor !! Je kan een biertje drinken zonder verslaafd te zijn, en je kan een leuke pree hebben zonder dat geld je leven gaat beheersen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vergeet de stakingen niet in de jaren 50 - 60 of 80.. veel van onze verworven rechten en voordelen zijn daaruit gekomen. En net zoals nu als deze er neit gewest waren leefden we nog altijd zoals in de tijd van Daens en na de oorlog hoor. Stakingen zijn altijd een laatste redmiddel geweest daar waar praten en rede niet werken. De indruk vandaag de dag is klein stuk terecht dat er al eens te snel naar gegrepen wordt maar het is dan ook weer niet voldoende om te steleln dat ze daarom naar de prullenbak mogen verwezen worden. Ik hou mijn hart vast als dat zou gebeuren en de baas weer volledig vrij spel heeft... En dat de kloof tussen werkgever en werknemer nog steeds kunstmatig groot is is meer dan duidelijk ook. Tenslotte bewijzen vele menigen hier dat de ene mens nog altijd leeft voor de andere uit te buiten en dat enkel het eigen belang telt, wat de kost daarvoor ook mag zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan de verhouding werkgever/werknemer tegenwoordig vergelijken met de toestand van de Koude Oorlog: de wederzijdse afschrikking is in evenwicht. En arbeiders tegenwoordig begrijpen sommige zaken wel degelijk: opel is opgedoekt, maar een jaar later blijkt dat er hier net dat laatste jaar meer auto's geassembleerd zijn dan toen opel nog meespeelde. Er zullen nog zo verschuivingen zijn. Niet alleen van dorp x naar dorp y voor de kleinste werkgevers, maar ook op diverse hogere niveaus, tot het mondiale.
|
![]() |
![]() |