![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
|
![]() De nieuwe belasting op bedrijfswagens heeft al heel wat voeten in de aarde gehad. En nog steeds blijven er nog tal van vraagtekens. Een stand van zaken.
Volgens het begrotingsakkoord zullen de 350.000 bedrijfswagens in ons land anders belast worden. De maatregel moet 200 miljoen euro inkomsten genereren. “Volgens simulaties zal de opbrengst tussen 200 en 230 miljoen liggen”, zegt Stéphane Verwilghen, voorzitter van Renta (de Belgische Federatie van Voertuigen Verhuurders). Toch moet de mogelijk hogere opbrengst genuanceerd worden. "Bedrijfswagens worden doorgaans na 4 jaar vervangen. Elk jaar is dat een kwart van de wagens. De keuze van een nieuwe wagen zal beïnvloed worden door de nieuwe fiscaliteit, waardoor die wellicht iets minder zullen opbrengen.” Het begrotingsakkoord had als objectief om de extra lasten gelijk te verdelen over werkgevers en werknemers, maar dat blijkt in de praktijk niet het geval te zijn. “Berekeningen leren dat ongeveer driekwart van de lasten door de werknemers zullen gedragen worden en een kwart door de werkgevers”, zegt Stéphane Verwilghen. Minister van Begroting Olivier Chastel reageerde in Le Soir ‘verbaasd’ te zijn over de mogelijke impact van de nieuwe belastingregels. De minister pleit ervoor dat ‘de geest’ van het begrotingsakkoord wordt gerespecteerd. Stijging 'voordeel van alle aard'... De problematiek van de belasting op een bedrijfswagen is er alleen voor werknemers die hun wagen ook voor privéverplaatsingen en woon-werkverkeer mogen gebruiken. De werknemer betaalt belastingen op het ‘voordeel van alle aard’. Sommige bestuurders moeten voor het privégebruik een eigen bijdrage betalen. Die bijdrage wordt van het 'voordeel van alle aard' afgetrokken, waardoor alleen het saldo wordt belast. “De nieuwe belastingberekening zal vanaf 1 januari 2012 voor alle werknemers toegepast worden, ook voor wie nog maar net een nieuwe bedrijfswagen heeft gekozen. Iemand met een nieuwe bedrijfswagen wordt daardoor 4 jaar lang gegijzeld. Wie zijn keuze maakte op basis van de tot nog toe geldende CO2-regels komt vaak uit bij de premiummerken. Een duurdere wagen wordt echter zwaarder getroffen in de nieuwe regeling. Voor een middelgrote familiewagen bedraagt de stijging ongeveer 30 procent”, zegt Stéphane Verwilghen. Bereken het zelf ---> http://static.m24.be/nl/tools/bedrij...bereken.html?b Leasingmaatschappij Arval berekende het voordeel van alle aard voor de 10 populairste bedrijfswagens van het moment, volgens de bestaande en de nieuwe berekeningswijze. De opvallende conclusie is dat werknemers die minder dan 25 kilometer van hun werk wonen, bij alle auto's uit de top 10 hun voordeel van alle aard zien toenemen. En dat staat synoniem voor een hogere belasting. Hun voordeel van alle aard stijgt met gemiddeld 50,45 euro per maand of net geen 40 procent. Wie verder van het werk woont, is voor 7 van de 10 populairste wagens beter af met de nieuwe berekeningsmethode. Gemiddeld daalt het voordeel van alle aard met 7,81 euro per maand of 6,85 procent. Alleen de bestuurders van een BMW 520d, BMW X3 en Volvo V60 zien hun voordeel van alle aard stijgen. Belasting voor werknemers Hoe wordt het voordeel van alle aard berekend? Nog tot eind dit jaar hangt het af van de afstand woon-werk en de CO2-uitstoot van de wagen. Woont u dichter dan 25 kilometer, dan wordt er forfaitair rekening gehouden met 5.000 kilometer per jaar. Voor wie verder woont is dat 7.500 kilometer. De formule voor een dieselwagen is 0,00237 euro x CO2 x 5.000 of 7.500 kilometer. Voor een benzinewagen is dat 0,00216 euro x CO2 x 5.000 of 7.500 kilometer. Bij de nieuwe berekeningswijze wordt wel nog rekening gehouden met de CO2-uitstoot maar niet meer met de afstand. Het voordeel zal voortaan afhangen van de cataloguswaarde van de wagen, inclusief btw en opties. Met kortingen zal voor de belastingberekening geen rekening worden gehouden. De basis CO2-coëfficiënt bedraagt 5,5 procent voor een CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer voor dieselwagens en 115 gram per kilometer voor bezinewagens. Voor wagens met een hogere uitstoot wordt de CO2-coëfficiënt met 0,1 procent verhoogd per extra gram CO2, tot een maximumpercentage van 18 procent. Analoog wordt voor wagens met een lagere CO2-uitstoot de coëfficiënt met 0,1 procent verlaagd per gram CO2, met een minimumpercentage van 4 procent. Het voordeel van alle aard wordt dan berekend volgens de formule: CO2-coëfficiënt x catalogusprijs x 6/7. Het bedrag dat u volgens die berekening uitkomt, moet u delen door 12 om het maandelijkse voordeel te kennen. Het voordeel van alle aard mag wel nooit lager zijn dan 1.200 euro per jaar of 100 euro per maand. Verworpen uitgave voor werkgeverVolgens de regeling die nu voorligt, moet ook de werkgever extra bijdragen. Voor de werkgever komt er een bijkomende verworpen uitgave, wat resulteert in een verhoging van de vennootschapsbelasting. Die zou 17 procent van het voordeel van alle aard voor de werknemer bedragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 506
|
![]() Haha, ik kom zelfs 1200 euro goedkoper uit. Hoe dit geld moet opleveren voor de staat snap ik niet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 506
|
![]() Citaat:
Nog nooit zoveel auto's verkocht als dit jaar http://www.standaard.be/krant/tekst/...ction=Economie Zelfs in 2010 toen er nog geen spraken was van nieuwe belastingen op bedrijfswagens werd het record gebroken. Dus als het om de uitstoot te verminderen is zijn ze toch verkeerd bezig. Laatst gewijzigd door Boa : 30 december 2011 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 488
|
![]() Nergens op de wereld zijn er zoveel bedrijfswagens als hier. Bovendien zorgen ze ervoor dat de auto overdadig gebruikt wordt om bv 'eens naar de bakker te gaan' (fietsen dat is zo lastig nietwaar?). Men zou gewoon geen belastinggeld in bedrijfswagens meer mogen steken. Enerzijds Kyoto willen halen maar anderzijds bedrijfswagens sponsoren is hypocriet.
Laatst gewijzigd door rub1615 : 30 december 2011 om 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Ik word ziek van die bedrijfswagen belasting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Schepen
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 488
|
![]() ^^Het is geen belasting. Het is enkel een lichte verlaging van de subsidies van bedrijfswagens.
Laatst gewijzigd door rub1615 : 30 december 2011 om 14:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Schepen
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 488
|
![]() ^^U weet evengoed als ik dat tegenwoordig iedereen die meer is dan een gewone arbeider een bedrijfswagen krijgt.
Dat bedrijven het woon-werkverkeer betalen kan ik goed volgen (alhoewel die bedrijfswagens ook een hypotheek leggen op het gebruik van het openbaar vervoer). Al vind ik niet dat er belastinggeld naartoe moet gaan. Voor privégebruik is het zelfs ronduit verspillend. In feite moedigt de overheid het gebruik van de auto aan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
Maar waarom de gebruiker straffen voor iets wat een werkinstrument is, zeker als het enkel voor het uitoefenen van zijn/haar werk dienst doet, niet privé dus ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
|
![]() hoeveel moet de socialist di rupette bijbetalen voor zijn A8?
![]() Laatst gewijzigd door born2bewild : 30 december 2011 om 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
|
![]() |
![]() |
![]() |