![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Is de mens goed of slecht? | |||
goed |
![]() ![]() ![]() |
13 | 12,87% |
slecht |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,80% |
goed en slecht tegelijk |
![]() ![]() ![]() |
25 | 24,75% |
goed of slecht afwisselend |
![]() ![]() ![]() |
11 | 10,89% |
mossel noch vis |
![]() ![]() ![]() |
32 | 31,68% |
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Anne Franck schreef in haar dagboek: ondanks alles blijf ik geloven in de goedheid van de mens".
Ik ook. Jullie? Het blijft een geloofspunt, inderdaad, want rationeel bekeken zijn de bewijsgronden niet echt overweldigend. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Voor mij is het overduidelijk dat de mens van nature slecht is. Gelukkig is de mens wel in staat is om op een aantal gebieden het onderscheid te zien tussen goed goed en slecht en vervolgens bewust een keuze maken.
Helaas is de mens echter ook heel beïnvloedbaar. Gezien de meerderheid van de mensen overwegend slecht zijn, is de invloed op de medemens ook overwegend negatief. Enkel als een mens zich bewust gaat worden van het "waarom" van alles, als hij zich bewust wordt van de invloed die anderen en de hele samenleving op hem heeft en als hij in staat is zich in te leven in de medemens en dus stopt met zichzelf altijd als uitgangspunt te nemen, kan een mens "goed" worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Gevoelsmatig zeg ik: goed.
Maar mensen kunnen soms ook heel slecht zijn, het hangt er maar vanaf in wat voor situatie je terechtkomt. (en de begrippen ''goed'' en ''slecht'' kunnen bij iedereen weer wat anders inhouden) Laatst gewijzigd door Smurfje : 24 februari 2006 om 17:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
naar mijn bescheiden mening zijn concepten als 'goed' en 'kwaad' veel te simplistishc om een wereld in te omschrijven. dat daar gelaten is het natuurlijk zo dat iedere mens goed was, is en blijft. slm redwasp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
een zoon van God die de fouten van de mensheid op zich neemt en hem zo een tweede kans geeft. Het komt de religies natuurlijk goed uit dat ze de mens kunnen 'redden' van zijn slechtheid. In werkelijkheid vertelt mijn intuïtie mijj dat daar allemaal geen bal van aan is, en dat onze oorspronkelijke natuur goed is. Gelukkig vind je dan toch nog, dat de mens 'goed' kan worden. Voor wat mij betreft hoeft hij daartoe alleen aan te sluiten terug, bij de onschuld van zijn oorpronkelijke natuur... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het pleit dan ook voor de intrinsieke goedheid van de mens dat alleen een allerkleinste minderheid ontspoort, als puntje bij paaltje komt. Voor wat de relativiteit van goed en slecht betreft, akkoord, dat is inderdaad zo en cultureel bepaald. De absolutre waarheid in pacht hebben heeft afgedaan. Dat is geen slechte ontwikkeling: ze bevordert de tolerantie. Anderzijds blijft een gemeenschappelijk gedeelde harde kern van basiswaarden noodzakelijk, waarzonder geen menselijke gemeenschap draaiende valt te houden. Laatst gewijzigd door eno2 : 25 februari 2006 om 10:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb onlangs nog eens mijn Nietzsche herlezen, (bv 'voorbij goed en kwaad), en het ligt inderdaad ingewikkelder dan dat. Maar ik wou, om te beginnen, niet te moeilijk doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||||
Banneling
|
![]() debbie
Citaat:
Een dergelijke wijsheid is des Goden... Citaat:
Citaat:
Zelfs naastenliefde, dt oude gebod van Xus, mag, hoewel ik vind dat liefde wat veel gevraagd is, en dat we ons, een beetje bescheidener, beter beperken tot 'respect'. Citaat:
Ik voel meer voor : de mens is de maat van alle dingen. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Een afname van het niveau van zelfgenoegzaamheid en egoïsme zou ik ook vreugdevol begroeten... Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 25 februari 2006 om 11:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er is geen verschil tussen goed en slecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ik denk van niet. De oorzaak ervan is het gebrek aan besef omtrent zijn werkelijke aard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() De mens is noch een mossel, noch een vis. Dat is zowat de enige zinnige keuze in deze poll
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Romeinen 3 1 Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis? 2 Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd. 3 Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen? 4 Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt. 5 Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.) 6 Dat zij verre, anderszins hoe zal God de wereld oordelen? 7 Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden, tot Zijn heerlijkheid, wat word ik ook nog als een zondaar geoordeeld? 8 En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen, dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is. 9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn; 10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; 11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. 12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. 13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen. 14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; 15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; 16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen; 17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend. 18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen. 19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. 20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde. Markus 7 1 En tot Hem vergaderden de Farizeen, en sommigen der Schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren; 2 En ziende, dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is, met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. 3 Want de Farizeen en al de Joden eten niet, tenzij dat zij eerst de handen dikmaals wassen, houdende de inzettingen der ouden. 4 En van de markt komende, eten zij niet, tenzij dat zij eerst gewassen zijn. En vele andere dingen zijn er, die zij aangenomen hebben te houden, als namelijk de wassingen der drinkbekers, en kannen, en koperen vaten, en bedden. 5 Daarna vraagden Hem de Farizeen en de Schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen? 6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij. 7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen; 8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele. 9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden. 10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven. 11 Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet. 12 En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen; 13 Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij. 14 En tot Zich de ganse schare geroepen hebbende, zeide Hij tot hen: Hoort Mij allen en verstaat. 15 Er is niets van buiten den mens in hem ingaande, hetwelk hem kan ontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke den mens ontreinigen. 16 Zo iemand oren heeft om te horen, die hore. 17 En toen Hij van de schare in huis gekomen was, vraagden Hem Zijn discipelen van de gelijkenis. 18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij alzo onwetende? Verstaat gij niet, dat al wat van buiten in den mens ingaat, hem niet kan ontreinigen? 19 Want het gaat niet in zijn hart, maar in den buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen. 20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit den mens, dat ontreinigt den mens. 21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen, 22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand. 23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en ontreinigen den mens. Laatst gewijzigd door stropkeuh : 27 februari 2006 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() 8) Nee das wel duidelijk bij jullie da gullie het verschil nie zien. Heeft Mohammed vergete uit te legge zekers? Omdat hij ook het verschil nie zag. Daarom ging hij trouwe met een kind van 6 jaar.
Vandaar ook al dat gedraai en er zich steeds uitkletsen in de islam als er wat gebeurd, of een aanslag is: nee zenne da zijn geen moslims, zo is de islam niet. Ja hé, mijn botte , zegge ze in Gent. Wel mij moet ge geen blaaskes meer wijsmaken zunne, dan zult ge van ver moete kome ![]() ![]() Maar uw stelling bewijst dat er iets niet fuctioneert bij u: uw geweten. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Wat nog steeds de mogelijkheid van het Kieken openlaat...
Laatst gewijzigd door eno2 : 27 februari 2006 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geloof niet in goed en slecht, ik geloof in de mens zelf en diens bewustzijn.
En dat kan zich in goed of slechte zin uiten, door de maatschappelijke bril bekeken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |