Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2011, 12:57   #1
De Informant
Banneling

Standaard Minder pensioen voor 50-plussers in tijdskrediet

Bent u begin 50 en wilt u langer, maar rustiger gaan werken? Kijkt u uit naar een landingsbaan door een vijfde of halftijds tijdskrediet op te nemen? Dan is het regeerakkoord een streep door uw rekening...

De regering-Di Rupo wil mensen niet alleen langer aan het werk houden door de leeftijd voor vervroegd pensioen op te trekken van 60 tot 62. Ze wil ook dat oudere werknemers harder blijven werken tot aan hun pensionering.

Er zijn twee wijzigingen in het eindeloopbaantijdskrediet. Ten eerste komt u vanaf volgend jaar minder snel in aanmerking voor een halftijdse of vier vijfde landingsbaan. Ten tweede zal instappen in een landingsbaan voortaan negatieve gevolgen hebben voor uw pensioen.

Pas vanaf 55 jaar
Nu kunt u vanaf uw 50ste en na een loopbaan van 20 jaar profiteren van het eindeloopbaantijdskrediet. Behalve voor zware knelpuntberoepen kan dat vanaf 2012 pas vanaf 55 jaar en na een loopbaan van 25 jaar. Bent u jonger dan 55 en zit u al in zo’n landingsbaan, dan kunt u gerust zijn. Had u vóór 21 november een aanvraag ingediend bij de RVA of begint u dit jaar nog in een landingsbaan, dan kunt u ook op beide oren slapen.

Nadelig voor uw pensioen
Tot nu toe had minder gaan werken via een landingsbaan geen negatieve impact op uw pensioen. Een vijfde of halftijds tijdskrediet na uw vijftigste werd beschouwd als een gelijkgestelde periode waardoor u toch pensioenrechten opbouwde alsof u de hele tijd voltijds aan de slag was. Dat verandert voor aanvragen na 28 november 2011 die ingaan vanaf 2012. Het regeerakkoord kort de gelijkstelling in. Voor uw 60ste wordt de gelijkstel*voortaan gebaseerd op het minimumpensioen. Na uw 60ste wordt de gelijkstelling beperkt tot 1 jaar voltijds (dus 2 jaar voor een halftijdse landingsbaan en 5 jaar voor een vijfde landingsbaan) Alles wat daarna komt, levert pensioenrechten op tegen het minimumrecht.

Uit de ontwerpteksten blijkt dat er, na fors protest van de vakbonden, nog fors gesleuteld wordt aan de mate en de termijnen waarmee de gelijkstelling ingeperkt wordt. Sinds het regeerakkoord zijn er overgangsmaatregelen getroffen, zoals voor mensen die in een tijdelijke landingsbaan zitten en ten vroegste volgend jaar een verlenging kunnen aanvragen. De vakbonden wijzen er ook op dat de oorspronkelijke voorstellen een pervers gevolg hadden. Een landingsbaan dreigde minder aantrekkelijk te worden dan brugpensioen, dat ook al minder toegankelijk werd gemaakt. Zoiets staat haaks op de wil van de regering om iedereen langer aan het werk te houden.

Veel onduidelijkheid
Ondanks alle aanpassingen heerst nog onduidelijkheid. Het zal nog tot de koninklijke besluiten duren, die verwacht worden in maart, voor we kunnen inschatten hoe zwaar een landingsbaan weegt op het pensioen. Bent u ouder dan 55 en komt u in aanmerking voor een landingsbaan? Dan kijkt u best nog even de kat uit de boom voor u uw aanvraag indient bij de RVA.

Heeft u vragen over de pensioenhervormingen van de regering-Di Rupo? Dan kunt u ‘de groene lijn’ contacteren op 0800/50.​246

Laatst gewijzigd door De Informant : 28 december 2011 om 13:12.
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 13:01   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ne werkende, sparende of ondernemende mens zou sterretjes zien van zo'n regering ....

Belastingsregering Di Rupo, zonder Vlaamse meerderheid: niet in mijn naam.
Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 13:51   #3
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

zware knelpuntberoepen
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 14:00   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
zware knelpuntberoepen
Brugpensioen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 14:12   #5
eno2
Banneling

Standaard

ik had een landingsbaan bij de RVA... 30% onder de armoedegrens

Omdat dit de maatschappij zo duur kostte, ben ik daarvoor hier zeven jaar vrijlopend wild geweest.
Mijn pensioen is natuurlijk ook een landingspensioen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 december 2011 om 14:14.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 15:02   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ne werkende, sparende of ondernemende mens zou sterretjes zien van zo'n regering ....

Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.
Oeps, de sterretjes zijn weg uit de openingspost.

Wel, het zou natuurlijk erg logisch zijn dat hoe minder men gewerkt heeft, hoe hoger het pensioen zou zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 december 2011, 16:20   #7
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
ik had een landingsbaan bij de RVA... 30% onder de armoedegrens

Omdat dit de maatschappij zo duur kostte, ben ik daarvoor hier zeven jaar vrijlopend wild geweest.
Mijn pensioen is natuurlijk ook een landingspensioen...
Hoe kunnen werklozen nu een landingsbaan krijgen?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 28 december 2011 om 16:20.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 17:08   #8
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Zouden startbanen voor jongeren niet interessanter zijn, gecombineerd met landingsbanen voor ouderen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 23:59   #9
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zouden startbanen voor jongeren niet interessanter zijn, gecombineerd met landingsbanen voor ouderen?
De oudere die minder hard werkt, maar de stiel leert aan de jongere beginnelingen. Zonder loonverlies, pensioenverlies enz. D�*t zegt het gezond verstand.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 00:26   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongeren aan het werk ?
Lang geleden dat ik dat gezien heb.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 01:35   #11
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jongeren aan het werk ?
Lang geleden dat ik dat gezien heb.
Niet overdrijven.
Werk is niet enkel meer wat het 50 jaar geleden was.
Alhoewel vorige week nog iemand gezien die met een zak cement van 25 kg de ladder opkroop. Vroeger was het wel 50 kg, maar daar kunnen jonge sportieve ruggen waarschijnlijk niet meer tegen.
Ze betalen liever in een fitness centrum, om 120 kg te tillen.
Oud 30 december 2011, 18:11   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
De oudere die minder hard werkt, maar de stiel leert aan de jongere beginnelingen. Zonder loonverlies, pensioenverlies enz. D�*t zegt het gezond verstand.
Wat een ouderwets gezwets.

Een nieuweling op de werkvloer moet opgevangen worden door iemand met pakweg tussen 10 en 20 jaar ervaring.
Meer ervaring, en je fnuikt de vooruitgang. Die oudjes zijn niet meer meegeëvolueerd, die zitten heelder dagen te zagen dat een computer tot niets dient, dat ze een gsm hebben om te bellen en niets meer .. enz.
Ik kan het weten, want ik ben zo oud. (en uitzonderingen bevestigen de regel .... )

Oud 31 december 2011, 09:21   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is exact waarom ze de brugpensioenen uitgevonden hebben (om "plaats" te maken voor de jongeren)...en omgekeerd waarom jongeren al te lang gevangen gehouden worden in allerlei "opleidingssystemen","tijdelijke contracten"..enz....een ondernemer zou wel gek zijn de koe niet zo lang mogelijk te melken.

Het heeft de natuurlijke werkverhoudingen in onze bedrijven,en de goede overdracht van kennis,vernietigd,het heeft de trouw aan een bedrijf vernietigd.Het heeft bijgevolg het streven naar "vakmanschap" vernietigd(Jack of all trades,Master on none ,dat is mijn credo )

Het is "modern" naar het schijnt...
Het waren goede bedoelingen,begin jaren tachtig,maar ze blijven ons kosten...

Laatst gewijzigd door kelt : 31 december 2011 om 09:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 14:17   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat is exact waarom ze de brugpensioenen uitgevonden hebben (om "plaats" te maken voor de jongeren)...en omgekeerd waarom jongeren al te lang gevangen gehouden worden in allerlei "opleidingssystemen","tijdelijke contracten"..enz....een ondernemer zou wel gek zijn de koe niet zo lang mogelijk te melken.

Het heeft de natuurlijke werkverhoudingen in onze bedrijven,en de goede overdracht van kennis,vernietigd,het heeft de trouw aan een bedrijf vernietigd.Het heeft bijgevolg het streven naar "vakmanschap" vernietigd(Jack of all trades,Master on none ,dat is mijn credo )

en de mensen gaan niet meer naar de kerk; ze durven zelfs scheiden, watte .... ze poepen zelfs zonder getrouwd te zijn ... en nog ergst van al: geen respect meer voor de koning !!

Als ge verstaat wat ik bedoel ?

Oud 1 januari 2012, 12:04   #15
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
en de mensen gaan niet meer naar de kerk; ze durven zelfs scheiden, watte .... ze poepen zelfs zonder getrouwd te zijn ... en nog ergst van al: geen respect meer voor de koning !!

Als ge verstaat wat ik bedoel ?
En ze durven zelfs tegen de kerk te pissen, niet alleen figuurlijk.
Ze durven zelfs te hoog gekwalificeerden aan de band te zetten, wat een schande.
Dat ze zulke mensen hun handen durven laten vuilmaken, loopt toch echt de spuigaten uit.
En dat allemaal om de flexibiliteit te waarborgen.

Door hun flexibiliteit worden uitzendkrachten echte ervaren alles kenners.
Vandaag appels sorteren en verpakken, morgen schuimrubber monteren en overmorgen winkelrekken vullen.
Als je tenminste je broek versleten hebt op school tot je 18.
Wat een mooi leven hebben sommigen toch.
Oud 1 januari 2012, 15:24   #16
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Bent u begin 50 en wilt u langer, maar rustiger gaan werken? Kijkt u uit naar een landingsbaan door een vijfde of halftijds tijdskrediet op te nemen? Dan is het regeerakkoord een streep door uw rekening...
En zeggen dat deze regering slechts beperkt het NVA-programma uitvoert. Daarom dat de NVA'"ers schrijven dat deze regering niet ver genoeg gaat.
Ik kan dus niet goed volgen. Men schiet hier op de regering die (beperkt) uitvoert hetgeen de partij met 'de grote verkiezingsoverwinning' in Vlaanderen in haar programma heeft staan.
Wat is daar dan mis mee?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 13:23   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat is exact waarom ze de brugpensioenen uitgevonden hebben (om "plaats" te maken voor de jongeren)...en omgekeerd waarom jongeren al te lang gevangen gehouden worden in allerlei "opleidingssystemen","tijdelijke contracten"..enz....een ondernemer zou wel gek zijn de koe niet zo lang mogelijk te melken.Het heeft de natuurlijke werkverhoudingen in onze bedrijven,en de goede overdracht van kennis,vernietigd,het heeft de trouw aan een bedrijf vernietigd.Het heeft bijgevolg het streven naar "vakmanschap" vernietigd(Jack of all trades,Master on none ,dat is mijn credo )

Als een groter wordend aantal 50 plussers a.d. deur gezet wordt (wat die niet vragen !) dan gaan die ook minder verbruiken. Een van de eerste gevolgen is voor die ondernemers...
De koe gaat te water tot ze breekt.

Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 17:10   #18
Bitterbal
Vreemdeling

Standaard

Ik ben een jonge gast die een vrij belastende fysieke job heeft. Zo'n job waarin er velen na hun 55ste ook halftijds gaan werken en op den duur ook meer thuis zijn dan ze werken. Als jongere moet je maar flexibel zijn en desnoods uit je verlof worden teruggeroepen omdat er zo iemand weer eens ziek is...

Op zich vind ik het dus maar dik terecht dat ze voor die periode minder pensioen kunnen krijgen. Maar anderzijds ben ik ook nog jong en weet ik niet wat mijn lichaam me zegt eens ik die leeftijd bereik natuurlijk.

Bij deze de misschien domme vraag, maar ik stel ze toch. Wat houdt tijdskrediet precies in? En waarom nemen mensen dat doorgaans op?
Bitterbal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 17:36   #19
Klarekijk
Banneling

Standaard

Ik vraag me af , als de overheid dan toch zoo klaar en duidelijk het probleem ziet , waarom ze het dan niet zelf oplost .
De overheid zo bv mensen van 50+ die zware fisieke arbeid hebben verricht zelf in dienst nemen om een wat rustiger baan te hebben ( geef toe binnen de overheid zullen er niet zoveel zware jobs te bespeuren zijn . En laat voortaan de jongeren eerst ipv legerdienst een paar jaar inzetten in een harder job, om fisieke arbeid niet op dezelfde schouders te leggen en om wat ervaring op te doen . of is er een groepering die vind , omdat ze een paar jaar gestudeerd hebben dat ze daar te schoon voor zijn .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 18:12   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik vraag me af , als de overheid dan toch zoo klaar en duidelijk het probleem ziet , waarom ze het dan niet zelf oplost .
De overheid zo bv mensen van 50+ die zware fisieke arbeid hebben verricht zelf in dienst nemen om een wat rustiger baan te hebben ( geef toe binnen de overheid zullen er niet zoveel zware jobs te bespeuren zijn . En laat voortaan de jongeren eerst ipv legerdienst een paar jaar inzetten in een harder job, om fisieke arbeid niet op dezelfde schouders te leggen en om wat ervaring op te doen . of is er een groepering die vind , omdat ze een paar jaar gestudeerd hebben dat ze daar te schoon voor zijn .
"De overheid" : WIE is dat ???
Ik vermoed: een aantal politiekers maar die zijn er NIET om problemen op te lossen.
Ze scheppen problemen.

Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be