![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Vandaag een interessant artikel in Het Nieuwsblad, over ruzie tussen senioren en jongeren op de bus. Senioren die gratis op de bus mogen, nemen in de spits de plaatsen af van de jongeren en zijn dan nog kwaad omdat de jongeren "niet hoffelijk" zijn.
Ik vond het een leuk idee om daar eens een discussie over op te zetten. Zelf ben ik een jongere (26 jaar). Ik werk nu drie jaar en krijg te horen van de regering dat ik tot mijn 65 �* 70 zal moeten werken en daarna zal moeten zien te overleven met een minimumpensioen. Ondertussen is de werkdruk enorm hoog en kan ik onmogelijk op mijn eentje een huis kopen. Zelfs samen met een vriendin wordt dat erg moeilijk. Aan de andere kant betaal ik belastingen om de pensioenen te betalen van honderden 55-jarigen die met brugpensioen gaan, die een rijkelijk pensioen krijgen, die in grote villa's wonen, die in dure auto's rijden (tergend traag want ze hebben alle tijd), die gratis op de bus mogen, en weet ik wat nog allemaal. Die mensen verdienden genoeg om met één wedde een huis te verwerven, en kenden veel minder werkdruk (want geen computer). Ik zie nu collega's in de fleur van hun leven en na amper 30 jaar dienst in de hangmat van de sociale zekerheid kruipen (liefst nog in Spanje of ander warm oord). Het artikel meldt dat op den duur jongeren nog gaan weigeren om te betalen voor de gepensioneerden. Gaat het momenteel inderdaad niet te ver? De gepensioneerden worden bedolven onder de voordelen, en de jongeren betalen zich blauw... En wanneer raakt het geld op? En wie wordt daarvan de dupe?
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() wa wilde dan?
het amerikaans syteem waar iedereen zorgt voor zijn eigen pensioen?? de rijken worden dan rijker en de armen armer |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Blijkbaar is men aan het nadenken over dat systeem.
Eigenlijk is dat geen slecht idee: Momenteel betalen de werkende mensen voor de mensen die reeds op pensioen zijn. Dat is geen probleem zolang beide groepen even groot zijn, of als de groep gepensioneerden kleiner is dan de groep werkenden. Maar in de toekomst zal de groep werkenden veel kleiner worden dan de groep gepensioneerden, en wordt de situatie onhoudbaar. Is nu al deels zo. De volgende generaties zullen waarschijnlijk in een nieuw systeem komen. Wie werkt, betaalt belastingen voor het EIGEN pensioen later. Dat heeft als grote voordeel dat er veel meer zekerheid is voor het eigen pensioen. Het is daarnaast een extra aanzet om te werken. Wie werkt, bouwt aan zijn eigen pensioen. Het enige probleem ligt bij de tussengeneraties, de huidige werkende generaties, die tussen beide systemen zullen vallen. ![]()
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De volgende generatie gaat met alle recht en reden de politici en vakbonden die voor deze situatie gezorgd hebben en de begunstigden van dat systeem èn ontvangers van de rente nog naar de hel wensen.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rusthuizen zijn enorm duur.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() schuld van de regering CVP en SP, die het spaarpotje en de sommen die destijds de gepensioneerden gestort hebben, gewoon hebben opgesoepeerd ! De pensioenkassen zijn leeg, binnenkort ook de sociale kassen !
Tijd voor een ommekeer ! ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zijn natuurlijk niet �*lle gepensionneerden die een riant pensioen hebben. Wel hebben velen nog de mogelijkheid gehad om een - ondertussen onbetaalbare - woning te kunnen verwerven.
Dat gratis 60 plussers nu persé tijdens de spitsuren de bussen en treinen zouden bezetten zou moeten verboden worden. (tenzij ze een betaald ticketje nemen). Ik dacht trouwens dat dit een van de voorwaarden was. Het is vooral de generatie van de golden sixties die het al heel de tijd zo goed hebben, al wat nadien kwam kon al een pak meer op hun kin kloppen! Toch vraag ik me af waar de huidige jonge starters het kapitaal halen om zomaar een lapje grond met een kast van een huis op te kopen? Erfenisje van opa? of zakgeld van papa?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Dit is inderdaad oneerlijk tegenover ons, ben zelf 26.
Wat ik zou willen voorstellen is : men mag kiezen tussen : ofwel betaal je RSZ en heb je recht op dop, medische zorg en later op pensioen OFWEL betaal je geen RSZ, die 13% krijgt ge gewoon als stuk van jou loon. RSZ dat uw baas voor je betaalt krijgt ge dan ook voor je eigen. Wel heb je geen recht op dop, pensioen, en alle medische zorgen moet ge dan ook zelf betalen. Ik ben een voorstander van dit systeem. Ik weet dat er geen kans is dat dit ooit mogelijk zou zijn... ik wil NIET solidair zijn, ik wil zelf voor mijn pensioen sparen en zelf voor alles opdraaien. Als ik morgen op straat beland is dit dan ook mijn eigen probleem en niet van de samenleving. Klinkt dit egoistisch of dom ? Misschien. Maar nu wordt er maandelijks een groot bedrag van mij gewoon gestolen door de staat en ik geloof niet dat ik ooit iets terug kan verwachten, ben 26 en vrij realistisch |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Uiteindelijk ga je daar ook je voordeel uithalen wanneer de erfenis wordt verdeeld. Anders kun je ook nog gaan opdraaien voor de kosten van je ouders en daarna erf je niks.
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na 2010 mogelijk een tekort aan arbeidskrachten ![]() Verder weze het voorlopig interessant om gepensioneerden zoveel mogelijk UIT die dure rusthuizen te houden.
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() @ Henry,
Weet jij wat het gemiddelde pensioen is? Voor een arbeider met volledige loopbaan is dat iets meer dan 1000 euro per maand. Ik hoop voor u dat ge meer verdient. Over wie heb je het, over welke senioren? Weet je dat wel? Je hebt het over de generatie die het mogelijk heeft gemaakt dat jij kan studeren. In mijn generatie waren universitaire studies uitzonderlijk en bijna onbetaalbaar voor de gewone man. De meesten combineerden werk met studies. een andere optie was er niet. Een voltijdse baan en de combinatie avondstudie en unief. Het kon toen, er was geen keuze. In mijn generatie dacht men er niet aan driemaal of meer per jaar op vakantie te gaan en dan nog een aantal week-endjes er tussen door. De hoogste luxe was een reis naar Spanje. Je had er nog een paspoort voor nodig! 2 weken. 1 keer per jaar. Een betere bediende kon zich dat permitteren. Een arbeider niet. Voor hem was Hofstade-strand de eindbestemming. Maar goed, wij vragen geen dank, wij vragen geen erkenning. Maar wij vragen wel ons geld terug, dat wij zo gul hebben betaald opdat jij het beter zou hebben. Wij hebben betaald woor ons pensioen. Geef ons die poen. Nu! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar zit het probleem. Dat degenen die voor die lapzwansen gestemd hebben eens beginnen met te betalen voor alle ellende die ze hebben aangericht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
ge klaagt omdat ge langer moet werken. Toen ik begon te werken waren het nog 6 dagen per week,48 uur,en hebt gij al 30of 35 jaar gewerkt. Tegen die tijd zult ge ook snakken naar uw rust,en naar uw hangmat. En van mijn pensioen blijft ge af,daar draag ik voor af. En wat hoffelijkheid betreft,als ge van uzelf uit al niet weet dat ouderen de lenigheid en dikwijls de kracht niet meer hebben om lang recht te staan,zegt dat veel over uw verstand. En welke voordelen,gratis bus en voordelig op de trein? daar hebben de gepensioneerden niet om gevraagd he,ga klagen bij Steve Gratis. En een huis,ik heb 20 jaar afbetaald en nu is het van mij mag dat aub,en aan een intrest van 10% tegen nu maar 6 a 7 %. En geen paleis he een simpel eenvoudig huis. Politiek gezien zitten jullie altijd te kappen op het blok,en op de verkeerde houding van deze partij,als ik hier lees wat u van ouderen denkt vind ik dat veel erger. Ooit de film soylent green gezien,ik raad u aan het eens te doen,daar word ook komaf gemaakt met mensen van een bepaalde ouderdom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Wel,niemand commentaar?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dat de pensioengelden op zijn kan je ook bezwaarlijk in de schoenen schuiven van de senioren. Bij mijn weten beheert de overheid de staatsinkomsten en niet de gepensioneerden. Dus ga maar na wie ons heeft opgezadeld met een gigantische schuld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ouderen weten wat het is om jong te zijn. Jongeren weten niet wat het is om oud te zijn. Een plakaatje in de bus hangen : "Wees hoffelijk, laat ouderen plaatsnemen", zou misschien helpen.
![]() |