Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2012, 12:11   #1
De Informant
Banneling

Standaard Laat u ook 3.154 euro verkommeren op uw rekening?

De zichtrekening is wellicht de meest verwaarloosde rekening van de Belg. Enerzijds parkeert hij er een recordbedrag tegen een nulrente. Anderzijds staat bijna 20 procent van de zichtrekeningen in het rood. Daarop betaalt de Belg dan weer woekerrentes.

Volgens statistieken van de Nationale Bank van België stond er eind augustus meer dan 43 miljard euro op de Belgische zichtrekeningen. Verdeeld over de 13,7 miljoen zichtrekeningen met een creditsaldo, komt dat neer op gemiddeld 3.154 euro per rekening. Dat hoge bedrag is verrassend omdat zichtdeposito’s amper rente opleveren. De meeste banken hanteren tarieven tussen 0 en 0,25 procent.

Bovendien is de rente op een zichtrekening vanaf de eerste euro onderworpen aan een roerende voorheffing van 15 procent. Die roerende voorheffing is niet verschuldigd op gereglementeerde spaarboekjes voor renteopbrengsten tot 1.770 euro.

Renteverschil
De renteverschillen tussen zichtrekeningen en spaarboekjes lijken het spaargedrag van de Belg nauwelijks te beïnvloeden. Sinds eind 1999 stegen de inlagen op zichtrekeningen met 108 procent, of 6,7 procent per jaar. Verrassend genoeg is dat evenveel als de stijging van de inlagen op spaarboekjes. En dus liet de Belg, ondanks de groeiende saldi, consequent voor iedere 4 �* 5 euro op zijn spaarrekening ongeveer 1 euro op zijn zichtrekening staan.

Opvallend is bovendien dat de inlagen op spaarboekjes conjunctuurgevoeliger zijn dan die op zichtdeposito’s. In crisisjaren ligt het groeitempo van spaarboekjes vaak hoger, vooral omdat geld van de beurzen terugstroomt naar minder risicovolle beleggingen. Zichtrekeningen kennen een veeleer seizoensgebonden verloop. Zo valt de systematische daling van de zichtdeposito’s in het derde kwartaal op. Dat heeft te maken met vakantie-uitgaven en de uitgaven bij het begin van het schooljaar.

Rekening in het rood
Even nonchalant lijkt de Belg met rekeningen in het rood om te springen. Van de 16,6 miljoen zichtrekeningen in België stonden er eind 2011 bijna 3 miljoen, of 18 procent, in het rood. De debetpercentages die op die tekorten worden betaald, kunnen oplopen tot meer dan 10 procent op jaarbasis.

Hoeveel u precies betaalt voor een rekening in het rood, hangt niet alleen van bank tot bank af. Het hangt ook af van de kredietopening die u al dan niet voor uw zichtrekening heeft aangegaan. Een kredietopening moet door u persoonlijk aangevraagd en goedgekeurd worden. Heeft u een kredietopening aangegaan, dan zijn er zes mogelijkheden. Die zes mogelijkheden zijn een combinatie van twee factoren: het bedrag dat u in het rood mag gaan, en het feit of aan de zichtrekening ook een kredietkaart gekoppeld is.

Wie op die rekeningen in het rood gaat, betaalt een debetrente die aan een wettelijk maximum is onderworpen. Die maxima vindt u in de onderstaande tabel. Heeft u een kredietopening tot 1.250 euro aangegaan zonder kredietkaart, dan betaalt u maximaal 11 procent debetrente voor de debetsaldi tot 1.250 euro. Gaat u op die rekening voor meer dan 1.250 euro in het rood, dan komt u in een ongeoorloofde kredietopening terecht. Voor die debetsaldi geldt geen wettelijk maximum.

Maximumtarieven voor zichtrekeningen met kredietopening*
Bedragen Kredietopening zonder kaart Kredietopening met kaart
Tot 1.250 € 11% 15%
Tussen 1.250 € en 5.000 € 10% 13%
Meer dan 5.000 € 10% 12%
*
De debetrente op zichtrekeningen zonder kredietopening zijn niet aan wettelijke maxima onderworpen.

Wie niet voor een zichtrekening zonder kredietopening heeft gekozen, kan toch nog in het rood gaan. U komt dan meteen in een ongeoorloofde kredietopening terecht en krijgt op uw debetsaldi een tarief aangerekend dat de bank vrij kan bepalen. ING kondigde aan dat ze dit tarief vanaf 2012 zal verhogen van 11,47 naar 12,45 procent. Er zijn ook rekeningen waarop een ongeoorloofde kredietopening nooit mogelijk is. "Dat geldt bijvoorbeeld voor de meeste jongerenrekeningen", luidt het bij bankenfederatie Febelfin.
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 12:47   #2
Sfax
Banneling

Standaard

Zo vreemd zijn die bedragen niet lijkt me. Kredietkaarten met een hogere limiet dan dat bedrag, in combinatie met een full payment de volgende maand (wat mij betreft de enige juiste manier om met een kredietkaart om te gaan, afbetalingen via kredietkaarten zijn madness), is al een reden om meer op je zichtrekening te hebben staan.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 13:07   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik heb gemakkelijk 30 000 Euro op mijn zichtrekening staan. Ik doe niet aan beleggen. De moeite niet waard. Geld dient om te rollen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 13:32   #4
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Ik had ooit eens het lumineuze idee om mijn loon rechtstreeks op m'n spaarrekening te laten storten en dan �* la carte, naar m'n behoeften op de zichtrekening geld te zetten, wat ik nodig had... (Dat was net in het begin van m'n loopbaan, toen ik nog niet bedolven was onder allerlei regeltjes en beslommeringen van het dagdagelijkse leven. Toen kon ik nog effe klaar denken. Nadien zat ik ook in die groep belgen die men in dit artikel aanhaalt.)

Dat kon niet.
Je kon toen je loon niet rechtstreeks op spaarrekening laten zetten, met als gevolg heel de toestand in de OP, waar alleen maar de banken aan verdienen.

Zo simpel is het voor een bank om U, in massa, in het straatje te zetten, waar zij willen dat je zit.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Laatst gewijzigd door Carnivore : 4 januari 2012 om 13:33.
Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 13:39   #5
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Dat kon niet.
Je kon toen je loon niet rechtstreeks op spaarrekening laten zetten, met als gevolg heel de toestand in de OP, waar alleen maar de banken aan verdienen.

Zo simpel is het voor een bank om U, in massa, in het straatje te zetten, waar zij willen dat je zit.
En via een automatische maandelijke overschrijving, kan je de dag na het storten van je loon alles naar je spaarrekening oversluizen.

Zo simpel is het om de reglementjes van uw bank te omzeilen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 13:41   #6
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

3k op je zichtrekening lijkt me niet uitzonderlijk veel, je loon wordt erop gestort en je betalingen gebeuren ook al via je zichtrekening.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 13:43   #7
Carnivore
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
En via een automatische maandelijke overschrijving, kan je de dag na het storten van je loon alles naar je spaarrekening oversluizen.

Tuurlijk, maar hoeveel mensen doen die moeite?
Gezien de gegevens in de OP niet zoveel zekers?

Ik ga alvast, sinds die frank nog 's is gevallen, de moeite wel effe doen.

Laatst gewijzigd door Carnivore : 4 januari 2012 om 13:44.
Oud 4 januari 2012, 13:44   #8
Stingray
Banneling

Standaard

Ik heb noch teveel op mijn rekening staan, noch sta ik in het rood. Ik koop ook niets wat ik niet onmiddellijk kan betalen tenzij het om een zeer grote investering gaat zoals een huis. Moest iedereen dit doen, zou de wereld er heel anders uitzien.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 13:55   #9
Carnivore
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb noch teveel op mijn rekening staan, noch sta ik in het rood. Ik koop ook niets wat ik niet onmiddellijk kan betalen tenzij het om een zeer grote investering gaat zoals een huis. Moest iedereen dit doen, zou de wereld er heel anders uitzien.
Goed.
Ik koop ook zo weinig mogelijk op krediet.

Maar waar zit jouw appeltje voor de dorst of je spaarcentje dan?

Oud 4 januari 2012, 14:31   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb gemakkelijk 30 000 Euro op mijn zichtrekening staan. Ik doe niet aan beleggen. De moeite niet waard. Geld dient om te rollen he.
Als je 30K staan hebt, dan rolt het niet genoeg heb ik de indruk
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 14:43   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

Uiteraard, maar het is toch normaal dat je altijd wel iets op je zichtrekening laat staan. 3K vind ik niet echt zo een astronomisch bedrag en ik heb geen goesting om elke week mijn bankrekening na te kijken of er wel voldoende geld op de rekening staat en ik heb al zeker geen goesting om met het schaamrood op mijn wangen te staan als ik aan de kassa sta in de supermarkt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 14:48   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat komt omdat je geen geld hebt om te beleggen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 14:49   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed.

In mijn scheiding
Oud 4 januari 2012, 15:19   #14
Carnivore
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat komt omdat je geen geld hebt om te beleggen
hehehe LOL.
Goed gezien.

Oud 4 januari 2012, 15:21   #15
Carnivore
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In mijn scheiding
LOL. Maar dan van miserie... da's gewoon pech.
Daar verdien je meestal niks aan.
In 't positiefste geval 'jouw' leven terug, mss wel terug vanaf 0 en geen 20 jaar meer. Maar soit, positief gezien ligt de bal qua 'jouw leven' geheel terug in jouw kamp.

Laatst gewijzigd door Carnivore : 4 januari 2012 om 15:21.
Oud 4 januari 2012, 15:23   #16
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed.

Kijk er is niets waar je je geld in kan steken op het moment dat de moeite is. Dus ik gebruik het voor het verbeteren van mijn woning, investeringen voor het verminderen van mijn vaste kosten en investeringen om zoveel mogelijk onafhankelijk te kunnen blijven draaien (bijv. waterput, etc.)

Ik ben van mening dat mijn kinderen niet meer de mogelijkheid zullen hebben om zelf een woning aan te komen. De mijne is groot genoeg + ik heb nog een achterbouw die in geval van nood dienst kan doen als woning. Mijn appeltje voor de dorst bestaat eruit mijn woning zodanig te verbouwen dat mijn kinderen er gratis kunnen wonen en ik verhuis dan in mijn oude dag naar mijn achterbouw. Alles wat zij in ruil moeten doen is mij vrijwaren van de vaste kosten zoals verwarming, stroom, kadastraal inkomen etc.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 15:24   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
hehehe LOL.
Goed gezien.
Kweenie
Als ik 30000€ had zou ik

3000€ contant aanhouden
10000 in betrouwbaar beleg
17000 speculeren
Oud 4 januari 2012, 15:25   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
LOL. Maar dan van miserie... da's gewoon pech.
Daar verdien je meestal niks aan.
In 't positiefste geval 'jouw' leven terug, mss wel terug vanaf 0 en geen 20 jaar meer. Maar soit, positief gezien ligt de bal qua 'jouw leven' geheel terug in jouw kamp.
jaja
Eeen nieuw leven beginnen. Dat zei mijn dochter ook. Maar het was mijn ex die al een nieuw leven begonnen was. Ik had de mogelijkheden niet.

Mijn appeltjes zijn mijn kindjes
Zoals in de arme landen

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 januari 2012 om 15:39.
Oud 4 januari 2012, 16:14   #19
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
3k op je zichtrekening lijkt me niet uitzonderlijk veel, je loon wordt erop gestort en je betalingen gebeuren ook al via je zichtrekening.
²
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zo vreemd zijn die bedragen niet lijkt me. Kredietkaarten met een hogere limiet dan dat bedrag, in combinatie met een full payment de volgende maand (wat mij betreft de enige juiste manier om met een kredietkaart om te gaan, afbetalingen via kredietkaarten zijn madness), is al een reden om meer op je zichtrekening te hebben staan.
²
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Uiteraard, maar het is toch normaal dat je altijd wel iets op je zichtrekening laat staan. 3K vind ik niet echt zo een astronomisch bedrag en ik heb geen goesting om elke week mijn bankrekening na te kijken of er wel voldoende geld op de rekening staat en ik heb al zeker geen goesting om met het schaamrood op mijn wangen te staan als ik aan de kassa sta in de supermarkt.
²

(zo gaat dat gemakkelijk ... )
Oud 4 januari 2012, 16:19   #20
Vigilante VL
Banneling

Standaard

3 miljoen rekeningen op de poef? Jawadde dadde... Ben in m'n leven nog nooit in het rood gegaan op de zichtrekening; poen die ik niet heb, geef ik niet uit, basta. Op de poef staan en in't rood gaan da's voor marginalen en chaoten i.m.o.

Bij een Australische bank krijg je momenteel tegen de 5% rente. 't Is maar dat je het weet...
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be