![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Recent werd het rapport BELDAM over het verplaatsingsgedrag van de Belgen gepubliceerd. Het onderzoek liep over het jaar 2010 en vergelijkt met het vorige onderzoek MOBEL uit 2000.
Het persbericht met de belangrijkste bevindingen kan je hier vinden http://www.mobilit.fgov.be/data/pbs/p111220an.pdf (...) Vergeleken met MOBEL, lijken deze cijfers te wijzen op een lichte daling van de mobiliteit. (...) We denken dat conclusies nog wat voorbarig zijn op dit moment, maar het is zeker een evolutie die dient te worden opgevolgd in toekomstig onderzoek (...) Voor Vlaanderen doen we globaal gesproken ruim ¼ van onze verplaatsingen te voet of per (brom)fiets, en 2/3 van onze verplaatsingen met de auto. Openbaar vervoer vertegenwoordigt een goede 6%. Deze cijfers liggen in dezelfde lijn als deze van andere studies die in Vlaanderen in het verleden zijn uitgevoerd. (...) Bij de uurlijkse verdeling van de verplaatsingen, zoals weergegeven in onderstaande figuur, stellen we vast dat de pieken in vergelijking met MOBEL hoger zijn (een hoger percentage van de verplaatsingen worden gemaakt tijdens de spitsuren), en dit vooral ‘s ochtends. Dat compenseert zich uiteraard in een diepere terugval in de voor- en namiddag. Dat zou kunnen verklaren waarom, ondanks de lichte daling in mobiliteit, men vandaag de dag een perceptie heeft van alsmaar zwaarder wordende files, aangezien die uiteraard vooral in de spitsuren voorkomen. Veel trend in de tijd zit er uiteindelijk niet in en opvallend is het zeer kleine aandeel dat het openbaar vervoer maar vertegenwoordigt, ondanks de massale subsidie. Een interessante tabel is ook de gemiddelde reisafstand per reis opgedeeld naar het vervoermiddel: -> Een verplaatsing per trein 41,06 km -> Een verplaatsing voor de auto als bestuurder 15,04 km -> Een verplaatsing met de fiets 3,76 km -> Een verplaatsing te voet 0,95 km Spijtig dat de gemiddelde reisafstand met de bus er niet bij staat. Wellicht is die ergens in dezelfde orde van grootte als een verplaatsing met de fiets. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/o...analyse-a2.pdf ![]() En met recente bron wordt er nog minder verplaatst met de bus: http://www.komimo.be/content/ovg-41-woon-werkverkeer fietser 12 %, lijnbus 4,26 %... Hier zowat de juiste afgelegde kms met elk vervoermiddel of te voet, wel per dag, moeilijk te vergelijken met jouw bron: Wel enkel voor de Vlaming, Walen doen 10% meer kms met de bus denk ik. Citaat:
![]() Die bijna 3/4 met de auto in Vlaanderen hierboven wel verschillend met jouw bron: 2/3 in Vlaanderen ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2012 om 19:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() aja,
Citaat:
bron KOMIMO spreekt van het totaal kms door x-verplaatsingen, per dag. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
De vergelijking is moeilijk. Maar op basis van het gegeven dat ongeveer 4% van de gemiddelde afgelegde afstand per dag met een lijnbus gebeurt (in Vl) wat overeen komt met 1.6km/dag kan je concluderen dat er in totaal iets van een 3 �* 3.5 miljard km met lijnbussen wordt afgelegd. De Lijn stelt dat ze in totaal ruim 226 miljoen km aflegt per jaar (in 2009). Dat zou dan overeenstemmen met een gemiddelde bezetting tussen 13 en 15 passagiers per km. De Lijn stelt dat ze in 2009 531 miljoen passagiers heeft vervoerd (dat zijn eigenlijk geen passagiers maar ritten), en dat zou betekenen dat een gemiddelde rit tussen 5.5 en 6.5km lang was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2012 om 23:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Die 14 wordt in andere onderzoeken aangenomen als de gemiddelde bezettingsgraad. Wat ik me nu afvraag is of deze studie naar het verplaatsingsgedrag van eigen metingen uitgegaan is, dan wel van gegevens aangereikt door de Lijn. Indien het laatste het geval is dan moet het natuurlijk niet verwonderen dat we op die aannames uitkomen. Misschien kan ik de vraag gewoon stellen. Misschien krijg ik antwoord. Daarnaast laten die gegevens toe om wat financiële berekeningen te maken. De Lijn heeft krijgt 1 miljard € subsidie en heeft daarnaast 134 miljoen € eigen inkomsten (dekkingsgraad van 12%), wat neerkomt op een jaarbudget van ongeveer 1130 miljoen €. Met dat geld wordt 226 miljoen km afgelegd, wat dus neerkomt op een kilometerprijs van 5€. Elke km met een bus van de Lijn kost dus 5€. Aan de andere kant is de gemiddelde bezettingsgraad dus 14 passagiers. De reële bijdrage die de reiziger zou moeten betalen om de Lijn break even te laten draaien is dus ongeveer 35 cent per km, maar in werkelijkheid betaalt de reiziger gemiddeld maar 4 cent per km. Als ik de variabele kilometerkost voor mijn wagen bereken (brandstof + onderhoud) kom ik rond 10 cent uit. Die 35 cent per km lijkt me onredelijk hoog: dat kan je de reiziger niet vragen. Maar die 4 cent is niet zo onredelijk: dat is vergelijkbaar met de variabele kost voor een gemiddelde auto met 2 passagiers. Conclusie is dat de Lijn gewoon te duur werkt. Die 5€/kmprijs is op termijn onhoudbaar. Heeft er hier iemand zicht op waar die 1130 miljoen € naartoe gaat? Hoeveel van dat geld wordt uitgegeven aan rijdende bussen? Hoeveel geld gaat naar overhead? Heeft er iemand zicht op wat de kilometerprijs van een autocar is, of van een vrachtwagen? Op deze willekeurige site http://www.kwiktrans.nl/tarieven.htm vragen ze minder dan 1.5€/km voor een vrachtwagentransport, hier op deze site http://www.metropole.be/NL/T_tarieven.htm vragen ze voor een taxi een kmprijs van 1.6€ of hier http://www.leuven-taxis.be/prices.php is de kmprijs 1€. Die 5€ van de Lijn lijkt wel erg hoog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans is het eens:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120104_025 Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() De reactie van de vakbonden bij de Lijn, alhoewel er dus nog niets beslist werd, nog niet eens besproken.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120104_091 Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
Vergeleken met het buitenland is onze Lijn (of OV) veel te onrendabel. (heb ik net nog in het nieuws gehoord, voor of na Peumans die je al citeerde) ...zoals bijna alles betreft mobiliteit en transport... ![]() Ik denk toch dat ze serieus gaan knippen in dat OV-budget, ttz besparen (vooral administratiekost) maar toch nog voor voldoende basismobileit zorgen. Ook de vele gratisdiensten zullen anders bekeken worden. Ik denk enkel vanaf 65 mogelijk, maar niet meer automatisch pasjes naar elke 65-jarige sturen, maar enkel bij eigen aanvraag. Geen pasje voor zeldene gelegendheidsrijder boven 65 = toch betalen. Er zijn steden (vb Genk) die bvb gratis OV geven vanaf 60 jaar... Maar er zullen zeker nog steden zijn die nog veel beter kunnen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2012 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
De SPA zet de hakken al stevig vast in het zand: http://www.standaard.be/artikel/deta...d=tobback+lijn : 'Handen af van goed openbaar vervoer'. Voorzitter Tobback (de zoon): Zijn partij is bereid om te praten, maar: Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
Gelede bussen hebben doorgaans 45 extra plaatsen ![]() Bussen zijn soms net te vol of er wachten teveel mensen tezelfdertijd aan een halte, dan moet men wachten op de volgende xx-minuten (meestal 1 uur) of de mensen zoeken op den duur een alternatief (kinderen met de auto brengen), komt dan die volgende bus zijn er amper nog mensen blijven wachten. 2e bus rijdt maar met enkele mensen weg. vb "Spitsuur" : volle bus aan bvb 60 mensen + 2e bus 6 mensen = 66/2 = 33 bezettingsgraad voor die 2 en xx-wachttijd. Een gelede bus wordt ingezet neemt alle op eenmaal mee = bvb 80/1 bus = 80 bezettingsgraad. ![]() bvb. Scholen hebben geen glijdende uren... realiteit: Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2012 om 19:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() vervolg, bewijs -door gemiddeld meervebruik per bus- dat meer gelede bussen in gebruik genomen zijn, langs bepaalde routes waar op bepaalde tijden, de standaardbus te weinig capaciteit heeft.
Aan de andere kant gaan totaal onrendabele routes anders getimed of veranderd worden, ttz een x-langere route wordt gedaan met dezelfde standaardbus. Citaat:
Ook door lagere Vmax (meer zone 30-50) gaat het verbruik en vervuiling(fijnstof, NOx) omhoog. Moesten alle lijnbussen de VVR strikt naleven zouden ze trouwens nog meer verbruiken. Ook hun tijdschema´s kunnen ze niet meer halen zonder snelheidsovertredingen (Lijnchauffeurs zijn ook ´maar mensen´ ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2012 om 19:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Idd, Be heeft sowieso geen echt "groene" bussen voor zover ik weet.
Van Hool kan die nochtans leveren... Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2012 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Over deze materie heb ik deze week maar 1 redelijk artkel gelezen.
In DS van 09 jan van de hand van Lies Jans. http://www.standaard.be/artikel/deta...enbaar+vervoer Citaat:
Sinds maandag 09 jan nog iets gehoord? Nee dus. Dat momentum is ondertussen dus al verloren gegaan. De regering heeft beslist het belastinggeld gewoon verder te verkwisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
Enkel de geldigheid van een gratis abo is sinds 1 apr 2010 tot 1 jaar beperkt ipv 3 jaar (zie 2e link), 2e jaar betaald men 50 %... de verdere details ken ik niet*. Maar algemeen rijdt men nog altijd vanaf 65 jaar gratis, in sommige gemeentes vanaf 60 jaar*. Hoe de anderen ook mogen roepen,... om tariefaanpassingen bvb: Citaat:
Citaat:
bij de zeer hoge cijfers van Antwerpen zal de agglomeratie Antwerpen zeker doorslaggevend zijn, enkel Vlaams-Brabant valt wat uit de rij (2e dichtbevolkt na Antwerpen) maar is wel de rijkste provincie van België, dat zal er wel iets mee te maken hebben. (Brussel behoort niet tot Vlaams-Brabant) Alleen al ca. 9000 minder automobilisten per jaar die gratis rijden (+ x*) betekend natuurlijk ook x-minder directe auto-inkomsten; de tendens is stijgend volgens jouw bron (ook door vergrijzing). Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2012 om 20:55. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |