Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2012, 16:57   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard Verplaatsingsgedrag in België: BELDAM onderzoek 2010

Recent werd het rapport BELDAM over het verplaatsingsgedrag van de Belgen gepubliceerd. Het onderzoek liep over het jaar 2010 en vergelijkt met het vorige onderzoek MOBEL uit 2000.
Het persbericht met de belangrijkste bevindingen kan je hier vinden http://www.mobilit.fgov.be/data/pbs/p111220an.pdf

(...)
Vergeleken met MOBEL, lijken deze cijfers te wijzen op een lichte daling van de mobiliteit. (...) We denken dat conclusies nog wat voorbarig zijn op dit moment, maar het is zeker een evolutie die dient te worden opgevolgd in toekomstig onderzoek
(...)
Voor Vlaanderen doen we globaal gesproken ruim ¼ van onze verplaatsingen te voet of per (brom)fiets, en 2/3 van onze verplaatsingen met de auto. Openbaar vervoer vertegenwoordigt een goede 6%. Deze cijfers liggen in dezelfde lijn als deze van andere studies die in Vlaanderen in het verleden zijn uitgevoerd.
(...)
Bij de uurlijkse verdeling van de verplaatsingen, zoals weergegeven in onderstaande figuur, stellen we vast dat de pieken in vergelijking met MOBEL hoger zijn (een hoger percentage van de verplaatsingen worden gemaakt tijdens de spitsuren), en dit vooral ‘s ochtends. Dat compenseert zich uiteraard in een diepere terugval in de voor- en namiddag. Dat zou kunnen verklaren waarom, ondanks de lichte daling in mobiliteit, men vandaag de dag een perceptie heeft van alsmaar zwaarder wordende files, aangezien die uiteraard vooral in de spitsuren voorkomen.

Veel trend in de tijd zit er uiteindelijk niet in en opvallend is het zeer kleine aandeel dat het openbaar vervoer maar vertegenwoordigt, ondanks de massale subsidie.

Een interessante tabel is ook de gemiddelde reisafstand per reis opgedeeld naar het vervoermiddel:
-> Een verplaatsing per trein 41,06 km
-> Een verplaatsing voor de auto als bestuurder 15,04 km
-> Een verplaatsing met de fiets 3,76 km
-> Een verplaatsing te voet 0,95 km

Spijtig dat de gemiddelde reisafstand met de bus er niet bij staat. Wellicht is die ergens in dezelfde orde van grootte als een verplaatsing met de fiets.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 19:17   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Spijtig dat de gemiddelde reisafstand met de bus er niet bij staat. Wellicht is die ergens in dezelfde orde van grootte als een verplaatsing met de fiets.
Ik denk zelfs nog minder kms als ik deze (oude) bron bekijk:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/o...analyse-a2.pdf



En met recente bron wordt er nog minder verplaatst met de bus:
http://www.komimo.be/content/ovg-41-woon-werkverkeer
fietser 12 %, lijnbus 4,26 %...

Hier zowat de juiste afgelegde kms met elk vervoermiddel of te voet, wel per dag, moeilijk te vergelijken met jouw bron:
Wel enkel voor de Vlaming, Walen doen 10% meer kms met de bus denk ik.
Citaat:
http://www.komimo.be/content/ovg-41-afgelegde-afstanden

OVG 4.1: afgelegde afstanden Van A naar B | OVG 4.1
Gemiddeld legt de Vlaming dagelijks 38,23 km af. Dat is 3,41 km minder dan vorig jaar (een niet-significante daling).

Modal split (kilometers)

Bijna drie kwart van de afgelegde afstand gebeurt per auto. De trein scoort met bijna 6% niet slecht, ‘trage’ modi scoren lager omdat er nu eenmaal minder kilometer mee wordt afgelegd. “Andere” is met meer dan 10% sterk vertegenwoordigd, hoogstwaarschijnlijk zijn dit voor het merendeel vliegtuigreizen.

Verplichte verplaatsingen (woon-werk en woon-school) veroorzaken meer dan een derde van de afgelegde afstand. Recreatieve verplaatsingen zorgen voor meer dan een kwart van de afgelegde afstand. “Taxi spelen” (iemand of iets halen of brengen) doen we voor 6% van de dagelijks afgelegde afstand. De restcategorieën (“iets anders”: 5% en “geen antwoord”: 10%) zijn vrij groot, zodat de foutenmarge op enige vaststelling groot wordt.


Die bijna 3/4 met de auto in Vlaanderen hierboven wel verschillend met jouw bron: 2/3 in Vlaanderen

Citaat:
Voor Vlaanderen doen we globaal gesproken ruim ¼ van onze verplaatsingen te voet of per (brom)fiets, en 2/3 van onze verplaatsingen met de auto. Openbaar vervoer vertegenwoordigt een goede 6%. Deze cijfers liggen in dezelfde lijn als deze van andere studies die in Vlaanderen in het verleden zijn uitgevoerd. Wallonië kent wat meer autoverplaatsingen en verplaatsingen te voet, en significant minder fietsverplaatsingen dan Vlaanderen. Dat hoeft ons niet te verbazen, gezien de geografische verschillen tussen de regio’s. Brussel kent een totaal verschillend mobiliteitspatroon en is kenmerkend voor een grootstedelijke omgeving: verplaatsingen te voet zijn er bijna even belangrijk dan autoverplaatsingen, en ook het openbaar vervoer is zeer dominant aanwezig. Fietsen heeft er ook een vrij beperkt aandeel. Vergeleken met MOBEL was destijds het aandeel van de wagen nog veel sterker aanwezig en we merken in deze studie ook nog een toename van de aandelen openbaar vervoer en van twee-wielers.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2012 om 19:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 19:56   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

aja,
Citaat:
Welke afstanden leggen we af?

De gemiddelde afstand van een verplaatsing is 12,28 km (12,28 km voor die door de Vlamingen,....
Dit is van 1 verplaatsing, bron BELDAM.

bron KOMIMO spreekt van het totaal kms door x-verplaatsingen, per dag.
Citaat:
ma, 02/08/2010 - 14:23
Van A naar B | OVG 4.1
Gemiddeld legt de Vlaming dagelijks 38,23 km af. Dat is 3,41 km minder dan vorig jaar (een niet-significante daling).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 21:45   #4
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk zelfs nog minder kms als ik deze (oude) bron bekijk:
(...)
Hier zowat de juiste afgelegde kms met elk vervoermiddel of te voet, wel per dag, moeilijk te vergelijken met jouw bron:
Wel enkel voor de Vlaming, Walen doen 10% meer kms met de bus denk ik.
(...)
Die bijna 3/4 met de auto in Vlaanderen hierboven wel verschillend met jouw bron: 2/3 in Vlaanderen
Die 3/4 kan wel degelijk overeenkomen met 2/3 van het aantal verplaatsingen: de gemiddelde afstand per verplaatsing met de auto ligt hoger dan het gemiddelde.

De vergelijking is moeilijk. Maar op basis van het gegeven dat ongeveer 4% van de gemiddelde afgelegde afstand per dag met een lijnbus gebeurt (in Vl) wat overeen komt met 1.6km/dag kan je concluderen dat er in totaal iets van een 3 �* 3.5 miljard km met lijnbussen wordt afgelegd.

De Lijn stelt dat ze in totaal ruim 226 miljoen km aflegt per jaar (in 2009).
Dat zou dan overeenstemmen met een gemiddelde bezetting tussen 13 en 15 passagiers per km.

De Lijn stelt dat ze in 2009 531 miljoen passagiers heeft vervoerd (dat zijn eigenlijk geen passagiers maar ritten), en dat zou betekenen dat een gemiddelde rit tussen 5.5 en 6.5km lang was.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 23:25   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat zou dan overeenstemmen met een gemiddelde bezetting tussen 13 en 15 passagiers per km.
Die bezettingsgraad van 14 herinner ik me nog goed, ondertussen met het meer inzetten van grotere bussen, vooral die gelede bussen zou het wel 15 kunnen zijn.

Citaat:
De Lijn stelt dat ze in 2009 531 miljoen passagiers heeft vervoerd (dat zijn eigenlijk geen passagiers maar ritten), en dat zou betekenen dat een gemiddelde rit tussen 5.5 en 6.5km lang was.
Idd staat in hun jaarverslag, maar daar maken ze wel regelmatig fouten (en heel zelden in hun nadeel ), het *Rekenhof corrigeert die dan, vooral de financiële fouten. (maar de tendens klopt ongeveer)

Citaat:
* http://www.ccrek.be/docs/Reports/200...teitDeLijn.pdf

Bestuurlijke boodschap

De Lijn heeft een intern evaluatieverslag van de invoering van de basismobiliteit gemaakt.

Het Rekenhof heeft op vraag van het Vlaams Parlement de validiteit van het cijfermateriaal in dat verslag onderzocht.
Het Rekenhof besluit dat het intern evaluatieverslag van De Lijn over het
algemeen een benaderend en richtinggevend beeld geeft van de wijze
van invoering van de basismobiliteit door De Lijn en van de resultaten en
de kostprijs ervan. Het cijfermateriaal in het intern evaluatieverslag is
onderbouwd, maar bevat een aantal onnauwkeurigheden. Het gaat om
vergissingen en inconsistenties bij de berekening en weergave van de
evolutie van een aantal indicatoren, en afwijkingen ten opzichte van de
beschikbare documenten.
De tendensen die het rapport aangeeft, blijven echter overeind, ondanks deze onnauwkeurigheden.

Verder vertoont het intern evaluatieverslag enkele beperkingen die het
minder geschikt maken als basis voor de beoordeling van de efficiëntie en effectiviteit van de realisatie van de basismobiliteit of een eventuele
externe doorlichting van de bedrijfsvoering van De Lijn.

Zo hanteert het een onnauwkeurige periodeafbakening, ontbreken precieze kostprijsgegevens van de basismobiliteit en steunen reizigersaantallen vooralsnog niet op metingen.
[...]

voorbeeld:
Het percentage vaste lijnen dat niet voldeed aan de gemiddelde
bezettingsgraad bedroeg volgens de beschikbare gegevens 2,79%(in plaats van 2%). Het percentage aantal belbussen met een te lage
uitvoeringsgraad bedroeg in 2007 10,57% (p.17).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2012 om 23:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 17:31   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die bezettingsgraad van 14 herinner ik me nog goed, ondertussen met het meer inzetten van grotere bussen, vooral die gelede bussen zou het wel 15 kunnen zijn.
(...)
Meer bussen inzetten zal de gemiddelde bezettingsgraad niet doen stijgen, integendeel.

Die 14 wordt in andere onderzoeken aangenomen als de gemiddelde bezettingsgraad. Wat ik me nu afvraag is of deze studie naar het verplaatsingsgedrag van eigen metingen uitgegaan is, dan wel van gegevens aangereikt door de Lijn. Indien het laatste het geval is dan moet het natuurlijk niet verwonderen dat we op die aannames uitkomen.
Misschien kan ik de vraag gewoon stellen. Misschien krijg ik antwoord.

Daarnaast laten die gegevens toe om wat financiële berekeningen te maken.

De Lijn heeft krijgt 1 miljard € subsidie en heeft daarnaast 134 miljoen € eigen inkomsten (dekkingsgraad van 12%), wat neerkomt op een jaarbudget van ongeveer 1130 miljoen €.
Met dat geld wordt 226 miljoen km afgelegd, wat dus neerkomt op een kilometerprijs van 5€. Elke km met een bus van de Lijn kost dus 5€.

Aan de andere kant is de gemiddelde bezettingsgraad dus 14 passagiers.
De reële bijdrage die de reiziger zou moeten betalen om de Lijn break even te laten draaien is dus ongeveer 35 cent per km, maar in werkelijkheid betaalt de reiziger gemiddeld maar 4 cent per km.

Als ik de variabele kilometerkost voor mijn wagen bereken (brandstof + onderhoud) kom ik rond 10 cent uit.
Die 35 cent per km lijkt me onredelijk hoog: dat kan je de reiziger niet vragen. Maar die 4 cent is niet zo onredelijk: dat is vergelijkbaar met de variabele kost voor een gemiddelde auto met 2 passagiers.

Conclusie is dat de Lijn gewoon te duur werkt. Die 5€/kmprijs is op termijn onhoudbaar.

Heeft er hier iemand zicht op waar die 1130 miljoen € naartoe gaat? Hoeveel van dat geld wordt uitgegeven aan rijdende bussen? Hoeveel geld gaat naar overhead?
Heeft er iemand zicht op wat de kilometerprijs van een autocar is, of van een vrachtwagen?
Op deze willekeurige site http://www.kwiktrans.nl/tarieven.htm vragen ze minder dan 1.5€/km voor een vrachtwagentransport, hier op deze site http://www.metropole.be/NL/T_tarieven.htm vragen ze voor een taxi een kmprijs van 1.6€ of hier http://www.leuven-taxis.be/prices.php is de kmprijs 1€.

Die 5€ van de Lijn lijkt wel erg hoog.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 16:58   #7
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans is het eens:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120104_025
Citaat:
'Is de kost van De Lijn nog wel houdbaar?'

woensdag 04 januari 2012, 09u39
Auteur: edl

Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) verwacht dat er in 2012 bespaard zal worden op enkele heilige huisjes, waaronder De Lijn.

Peumans bevestigde de uitspraken van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) eerder deze week, die zei dat Vlaanderen in 2012 voor grote uitdagingen staat. De zogenoemde kaasschaafmethode, waarbij in de meeste departementen alleen oppervlakkig bespaard wordt, volstaat niet meer.

'We zullen dit jaar moeilijke keuzes moeten maken bij de besparingen', beaamde Peumans in 'De Ochtend' op Radio 1. 'Er zal heel creatief moeten omgesprongen worden, waardoor misschien enkele heilige huisjes zullen moeten sneuvelen.'

Peumans haalde de openbaarvervoermaatschappij De Lijn aan als mogelijkheid. 'De minister van Openbare Werken Hilde Crevits heeft een totaal budget van 3,3 miljard euro, en een derde daarvan alleen al gaat naar De Lijn.'

'Als je dan kijkt naar het aandeel dat De Lijn heeft in de verdeling van de vervoersmiddelen die de Vlamingen gebruiken, dan is dat relatief laag, maar kost dat ontzettend veel. Bij De Lijn is er maar een kostendekking van 15 procent.'

'Als je weet dat er al 1 miljard euro toelage gegeven wordt, en er zijn slechts 150 miljoen betalende reizigers, want voor de rest betaalt de belastingbetaler, dan moeten we ons wel afvragen of dat in deze tijden nog wel houdbaar is?', vraagt Peumans zich af.
(...)
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 18:27   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

De reactie van de vakbonden bij de Lijn, alhoewel er dus nog niets beslist werd, nog niet eens besproken.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120104_091
Citaat:
'Besparing kan dienstverlening van De Lijn treffen'

woensdag 04 januari 2012, 16u18
Bron: belga
Auteur: jvt

De vakbonden bij vervoersmaatschappij De Lijn vrezen dat besparingen bij De Lijn een zware impact zullen hebben op de dienstverlening en het personeel. Vakbondsman Jan Coolbrandt waarschuwt voor sociale onrust.

Op 18 januari moet op een raad van bestuur meer duidelijkheid komen over het budget voor 2012 bij De Lijn. Volgens Jan Coolbrandt van de christelijke vakbond zijn daarbij besparingen van minimaal 50 en mogelijk 70 miljoen euro nodig.

ACV vreest bijgevolg een pijnlijke besparing bij De Lijn. 'Wie doet alsof dat zal kunnen gebeuren door wat te ontvetten, of hier en daar het licht wat meer uit te doen, die maakt de mensen wat wijs', zegt Coolbrandt.

Hij waarschuwt daarbij voor minder dienstverlening en banenverlies bij De Lijn.

De vakbonden zullen alvast geen jobverlies of een verslechtering van de loon- en arbeidsvoorwaarden aanvaarden. 'Anders dreigen we in heel sociaal onrustig water te komen', waarschuwt Coolbrandt.

De Lijn verklaart dat alle mogelijke besparingsvoorstellen zullen worden besproken met de vakbonden binnen het sociaal overleg.

Bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) luidt het dat men het debat over de plannen bij De Lijn niet in de media wil voeren. Vrijdag zit de minister wel samen met de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot.
Dat is tekenend, veel bombarie en dan gaat het nog over peanuts: 50-70 miljoen €, terwijl het over deftige bedragen zou moeten gaan tussen 500 en 1000 miljoen €.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 20:16   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Meer bussen inzetten zal de gemiddelde bezettingsgraad niet doen stijgen, integendeel.
Schreef ik niet, ik schreef grotere bussen (gelede bussen)

Vergeleken met het buitenland is onze Lijn (of OV) veel te onrendabel.
(heb ik net nog in het nieuws gehoord, voor of na Peumans die je al citeerde)

...zoals bijna alles betreft mobiliteit en transport...

Ik denk toch dat ze serieus gaan knippen in dat OV-budget, ttz besparen (vooral administratiekost) maar toch nog voor voldoende basismobileit zorgen.

Ook de vele gratisdiensten zullen anders bekeken worden.
Ik denk enkel vanaf 65 mogelijk, maar niet meer automatisch pasjes naar elke 65-jarige sturen, maar enkel bij eigen aanvraag.

Geen pasje voor zeldene gelegendheidsrijder boven 65 = toch betalen.

Er zijn steden (vb Genk) die bvb gratis OV geven vanaf 60 jaar...
Maar er zullen zeker nog steden zijn die nog veel beter kunnen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2012 om 20:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 18:23   #10
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Schreef ik niet, ik schreef grotere bussen (gelede bussen)
(...)
Grotere bussen verhoogt de bezettingsgraad al evenmin, waarom zouden ze.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 18:44   #11
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Ik denk toch dat ze serieus gaan knippen in dat OV-budget, ttz besparen (vooral administratiekost) maar toch nog voor voldoende basismobileit zorgen.
(...)
Ik denk het niet. Er komt niets van.

De SPA zet de hakken al stevig vast in het zand: http://www.standaard.be/artikel/deta...d=tobback+lijn : 'Handen af van goed openbaar vervoer'.

Voorzitter Tobback (de zoon): Zijn partij is bereid om te praten, maar:
Citaat:
Aan het gratis-beleid bij De Lijn, de dienstverlening op afgelegen plaatsen en een hoog aanbod in en rond de steden willen de socialisten niet raken.
(...)
'Het is de prijs voor de beschaving, voor de kwaliteit van het leven in de stad en op het platteland'
En vandaag in DS-magazine Roger Kesteloot van de Lijn die zich afvraagt:
Citaat:
'1 miljard euro: is dat zo veel?'
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 18:47   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Grotere bussen verhoogt de bezettingsgraad al evenmin, waarom zouden ze.
Toch wel, zeker als men 2 bussen vervangt door een heel grote.
Gelede bussen hebben doorgaans 45 extra plaatsen

Bussen zijn soms net te vol of er wachten teveel mensen tezelfdertijd aan een halte, dan moet men wachten op de volgende xx-minuten (meestal 1 uur) of de mensen zoeken op den duur een alternatief (kinderen met de auto brengen), komt dan die volgende bus zijn er amper nog mensen blijven wachten. 2e bus rijdt maar met enkele mensen weg.

vb "Spitsuur" : volle bus aan bvb 60 mensen + 2e bus 6 mensen = 66/2 = 33 bezettingsgraad voor die 2 en xx-wachttijd.

Een gelede bus wordt ingezet neemt alle op eenmaal mee = bvb 80/1 bus = 80 bezettingsgraad. , 2e bus wordt afgeschaft of op een andere route ingezet want op die plaats zijn er geen wachtenden meer één uur later.

bvb. Scholen hebben geen glijdende uren...
realiteit:
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=GTT8N2D6

HALLE - Voor scholieren en mensen die vanop de Wolvendries in Halle 's morgens de bus nemen naar Halle-centrum of het station, is reizen met het openbaar vervoer sinds de start van het nieuwe schooljaar geen pretje. Als de bussen vanuit het Pajottenland langs de Ninoofsesteenweg op de Wolvendries hun laatste klanten moeten oppikken vooraleer Halle binnen te rijden, zijn zij er dikwijls aan voor de moeite. De bussen zitten tegen dan propvol zodat niemand er nog bij kan. De Lijn belooft vanaf maandag beterschap.

,,Het is helemaal geen lachertje'', vertelt Katelijne Mertens, moeder van drie dochters die elke dag de bus nemen naar Halle-centrum. ,,Vaak kunnen ze niet meer op de bus omdat hij al helemaal vol zit met mensen die eerder zijn opgestapt. Dan moeten ze wachten op de volgende bus maar er is slechts één bus per uur. Met als resultaat boze blikken op school en op het werk omdat ze weer eens te laat komen. Nochtans hebben ook mijn dochters hun abonnement betaald zoals de anderen maar omdat wij op de Wolvendries wonen, krijgen we helaas niet dezelfde service''.
...

De lijn tussen Leerbeek en Halle is inderdaad zeer druk bezet door schoolkinderen'', zo reageert men bij De Lijn Vlaams- Brabant. ,,We hebben de voorbije dagen volop mogelijke oplossingen bekeken: een extra bus, een gelede bus of het schuiven met busritten. Alles hangt af van het beschikbare materiaal op dat moment. Zo kunnen we vanaf maandag één standaardbus vervangen door een gelede bus en dat geeft toch al een extra- capaciteit van 45 plaatsen. Of dit voldoende is, moeten we afwachten'', aldus woordvoerder Jacobs van De Lijn.
Citaat:
http://www.gva.be/Archief/guid/kinde...4-4da427199b62

Kinderen op lijn 60 mogen bus niet op omdat die te vol zit

16/11/'02 Vele Sint-Jobse ouders zijn ongerust over de busrit van hun kinderen naar school in Hoogstraten. Het gebeurt meermaals dat de jongeren, die lijn 60 nemen, niet op de bus mogen omdat die te vol zit. De ouders begrijpen dat maar willen wel dat hun kinderen veilig en op tijd op school geraken.

“We betalen er tenslotte voor”, zegt mevrouw van Roosenbroek, moeder van Siggi (15). Siggi bleef dit schooljaar samen met zijn vriend Kenny (15) en vriendin Dominique (15) al ruim twintig keer aan de bushalte staan. “De chauffeur liet hen niet op de bus omdat deze al overvol zat. Hij zegt dan wel dat er een volgende bus komt.Maar na een uur wachten hadden de jongens nog steeds geen bus”, klaagt Marleen Herrijgers, moeder van Kenny.“De school kent het probleem, maar het levert hen toch telkens een aantekening in hun agenda op.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2012 om 19:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 19:30   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

vervolg, bewijs -door gemiddeld meervebruik per bus- dat meer gelede bussen in gebruik genomen zijn, langs bepaalde routes waar op bepaalde tijden, de standaardbus te weinig capaciteit heeft.
Aan de andere kant gaan totaal onrendabele routes anders getimed of veranderd worden, ttz een x-langere route wordt gedaan met dezelfde standaardbus.
Citaat:
http://www.mobimix.be/inhoud/2011/10/14/2703

Brandstofverbruik Lijnbussen omhoog?

Uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Johan Sauwens blijkt dat het gemiddeld brandstofverbruik van bussen van De Lijn in de periode 2004-2009 gestegen is van 45,96 tot 49,96 liter per 100 km. Dat meldt Argus, het milieupunt van KBC en Cera, op hun website.

De resultaten verrassen omdat De Lijn inzet op nieuwe technologieën en eco-driving waardoor het verbruik van bussen zou moeten dalen.
De cijfers hebben echter betrekking op de periode tot en met 2009, terwijl bijvoorbeeld de eerste hybridebussen pas in dat jaar werden ingezet. Bovendien maken ze tot nog toe slechts een klein deel uit van het totale voertuigenpark.

De Lijn zelf verklaart het meerverbruik - aldus Argus - door het het gestegen aantal gelede bussen, de invoering van de airco, de toename van het aantal reizigers en door het inzetten van randapparatuur in bussen zoals LED-displays voor bestemmingsaanduiding en camerabewaking. De Lijn beargumenteert ook dat er bij de recentste berekeningen van het gemiddelde verbruik een correctie toegepast werd voor de evolutie van het aantal van de verschillende bustypes (microbus, citybus, 12m-bus en gelede bussen) in het bussenpark van De Lijn.
(Bron: Argus)
Alhoewel het meerverbruik ook te wijten is aan meer verkeersremmend(e) wegmeubilair (en maatregelen), ook het OV wordt gekloot.
Ook door lagere Vmax (meer zone 30-50) gaat het verbruik en vervuiling(fijnstof, NOx) omhoog.
Moesten alle lijnbussen de VVR strikt naleven zouden ze trouwens nog meer verbruiken. Ook hun tijdschema´s kunnen ze niet meer halen zonder snelheidsovertredingen (Lijnchauffeurs zijn ook ´maar mensen´ ), ook andere ...
Citaat:
http://www.openvld.be/_index.php?typ...1&pageid=42681

Toenemend aantal snelheidsovertredingen chauffeurs De Lijn

In 2010 kregen chauffeurs van de Lijn in totaal 1.020 boetes aangesmeerd wegens een snelheidsovertreding. Dat blijkt uit het antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Marino Keulen. In 2009 werden er 941 snelheidsovertredingen geregistreerd. Het aantal neemt al enkele jaren sterk toe. In 2004 werden er slechts 197 dergelijke verkeersboetes uitgeschreven en in 2007 669.

Omgerekend naar het totaal aantal kilometers dat Lijn-bussen in Vlaanderen afleggen, betekent dit dat er vorig jaar één boete per 117.860 km. In de eind vorig jaar afgesloten nieuwe beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en De Lijn staat gestipuleerd dat het aantal verkeersboetes tegen 2015 moet dalen naar 1 boete per 150.000 gereden kilometers.

De boetes voor snelheidsovertredingen liepen op tot 66.116 euro. Naast de 1.020 boetes voor snelheidsovertredingen kregen de Lijn-chauffeurs ook nog 262 boetes - goed voor circa 31.000 euro - voor andere verkeersovertredingen. In één geval op drie vroeg De Lijn van de chauffeur een tussenkomst in de boete.

Er dienden vorig jaar ook 23 chauffeurs voor de rechter te verschijnen. Zeven chauffeurs verloren tijdelijk hun rijbewijs. Als een chauffeur voor een overtreding wordt veroordeeld, betaalt de Lijn de gerechtskosten. Voor de geldboete geldt een gelijkaardige regeling als de gewone verkeersboetes.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2012 om 19:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 18:44   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toch wel, zeker als men 2 bussen vervangt door een heel grote.
(...)
Gelede bussen komen in de plaats van één gewone bus, niet in de plaats van twee gewone bussen.

En verder gaan scholieren best met de fiets naar school.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 18:47   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Gelede bussen komen in de plaats van één gewone bus, niet in de plaats van twee gewone bussen.
Mij eender.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 18:49   #16
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Citaat:
(...)

(...)
... het gemiddeld brandstofverbruik van bussen van De Lijn in de periode 2004-2009 gestegen is van 45,96 tot 49,96 liter per 100 km.
(...)
Laten we dat goed onthouden: gemiddeld 50l/100km.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 19:11   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Laten we dat goed onthouden: gemiddeld 50l/100km.
Idd, Be heeft sowieso geen echt "groene" bussen voor zover ik weet.

Van Hool kan die nochtans leveren...
Citaat:
http://www.vanhool.be/NED/openbaar-vervoer/ovNL.html
Van Euro IV tot Fuel cell

Om te beantwoorden aan de groeiende nood van de steden naar bescherming van het milieu biedt Van Hool een volledig gamma moderne milieuvriendelijke bussen aan, gaande van Euro IV diesel aandrijving tot CNG (gecomprimeerd aardgas), trolleybussen en hybride brandstofcelbussen.

•Euro IV en later Euro V kunnen geleverd worden met de recenste technologie: EGR (Exhaust Gas Recirculation) en SCR (Selective Catalytic Reduction) door toevoeging van ureum.
CNG bussen met EEV certificaat (Enhanced Environmental friendly Vehicle).
•Elektrische trolleybussen zowel in 12m als 18m lengte, met en zonder hulpgroep of in bimode versies.
•Hybride brandstofcelbussen met de beste aandrijftechnologie, met inbegrip van opslag van energie in de batterijen en remenergierecuperatie
Het buitenland neemt die wel af, zelf een bepaalde productie gaat naar het buitenland.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2012 om 19:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 19:22   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Over deze materie heb ik deze week maar 1 redelijk artkel gelezen.
In DS van 09 jan van de hand van Lies Jans.
http://www.standaard.be/artikel/deta...enbaar+vervoer
Citaat:
Goed openbaar vervoer mag iets kosten (opinie)

maandag 09 januari 2012
Auteur: Lies Jans (NVA)

De gratispolitiek voor het stads- en streekvervoer van De Lijn botst op haar grenzen. Bovendien, aldus LIES JANS, bereikt ze niet eens het beoogde resultaat, omdat het model op het (te breed) aanbod gericht is, en niet op de (beperkte) vraag.

SP.A reageert als een gebeten hond op de recente berichtgeving dat verdere besparingen bij vervoersmaatschappij De Lijn onvermijdelijk zijn. Harde formuleringen en doemscenario's worden niet geschuwd. Er zou 'gehakt' worden in de dienstverlening, openbaar vervoer zou 'onbetaalbaar' worden en we zouden met z'n allen in nog veel langere files gaan staan. Dit is de teneur, die weinig ruimte laat voor een ernstig debat.

Centen en procenten

Vooreerst een aantal cijfers die meer duidelijkheid verschaffen. 15 procent van de totale kost van De Lijn wordt gedekt door de betalende reiziger. De Vlaamse overheid past het overige bedrag bij en dit aandeel neemt elk jaar toe. Ten tweede stellen we vast dat 46,5 procent van de reizigers gratis reist of maar een klein bedrag moet betalen. Het aantal reizigers neemt elk jaar toe, maar van een betekenisvolle verschuiving naar het openbaar vervoer is amper sprake. 72 procent van de verplaatsingskilometers gebeurt nog steeds met de auto, de trein neemt 6 procent voor zijn rekening en het stads- en streekvervoer 3 procent. Het aantal verplaatsingen neemt toe, maar procentueel is er amper een verschuiving naar andere vervoersmiddelen. En dit moet net het doel zijn van een doordacht mobiliteitsbeleid.

Mijn partij is niet tegen openbaar vervoer. Een kwaliteitsvol openbaar vervoersnetwerk is wel degelijk een van de belangrijkste elementen in ons verkeers- en vervoerssysteem. Maar we moeten een aantal heilige huisjes durven afbreken. We zijn ervan overtuigd dat mensen bereid zijn om meer te betalen voor openbaar vervoer als dit van het niveau is dat men er graag voor wil betalen. Comfortabele bussen en trams die frequent en stipt rijden op plaatsen én tijdstippen waar het meeste nood is aan openbaar vervoer. Uit recente cijfers blijkt dat tijdens spitsuren meer dan 70 procent van de verplaatsingen van zakelijke aard is (woon-werk of woon-school). De meeste verplaatsingen gebeuren ook daar waar de meeste economische activiteit is. Het openbaar vervoer kan een belangrijke aanvulling zijn op de wegen die verzadigd zijn.

Iedereen moet uiteraard de mogelijkheid hebben zich te verplaatsen met een ander vervoersmiddel dan de auto. Ook in meer landelijke gebieden moet dit mogelijk zijn. Maar moet er echt 90 procent van het grondgebied 'gedekt' worden? De laatste procenten zijn verschrikkelijk duur voor de samenleving, met de bijkomende negatieve perceptie van lege bussen. Kunnen we geen rationeel debat voeren om na te gaan of 80 procent dekking misschien meer verantwoord is? Door lege bussen af te schaffen zullen de files echt niet langer worden.

De behoefte van mensen om zich te verplaatsen zal blijven stijgen, de wegen zullen drukker worden en het openbaar vervoer zal meer gebruikt worden. De vraag is, hoe je hier mee omgaat. Deze problematiek benader je het best vanuit de principes van kwaliteit, goed uitgebouwde netwerken en knooppunten waar elke weggebruiker gemakkelijk van het ene op het andere vervoersmiddel kan overstappen.

Betalen niet altijd synoniem voor 'bloedbad'

Wat investeringen betreft, moet het accent geografisch liggen op de Vlaamse Ruit (vierhoek Antwerpen-Leuven-Brussel-Gent) en het moet dan gaan om investeringen in infrastructuur (netwerken, knooppunten) en in comfortabele bussen en trams die frequent en stipt rijden op plaatsen waar er een betekenisvolle vraag naar is. Een vraaggericht model eerder dan - zoals vandaag - een aanbodgericht model.

Investeren wil bovendien niet zeggen - en dit wordt soms op een hoopje gegooid - de prijzen kunstmatig laag houden. Wat we vooral niet mogen doen, is de betalende reiziger straks nog meer doen betalen en intussen de gratis en goedkoop reizenden ongemoeid laten. Is het zo gek dat we van iedereen een bijdrage vragen, ook van de 65-plussers? Dat mag gerust een kleiner bedrag zijn dan de kostprijs van een gewoon abonnement, maar gratis is toch niet meer te verantwoorden? Als de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB 79 euro vraagt voor een omnio-abonnement, is de 30 euro van De Lijn dan niet overdreven goedkoop? 79 euro per jaar, dat is nog geen 7 euro per maand, dat is toch geen sociaal bloedbad?

Tot slot zijn er nog mogelijkheden om te besparen op het apparaat. De Lijn heeft bijvoorbeeld een gedecentraliseerde provinciale structuur. Kunnen algemene diensten als marketing en ICT niet meer gecentraliseerd werken dan vandaag het geval is? Roger Kesteloot, de baas van De Lijn, raakt eveneens de zinvolle piste aan om op de technische dienst te besparen. Een studie van enkele jaren geleden wees uit dat hier een besparing van 20 procent mogelijk is, iets wat toen erkend werd door Ingrid Lieten (die op dat ogenblik de baas was van De Lijn). Efficiëntiewinsten zijn dus eveneens mogelijk.

Een crisis biedt het voordeel dat bepaalde systemen volledig herdacht kunnen worden. Dit is dan ook een momentum dat we niet kunnen laten voorbijgaan.
Lees de laatste zin.
Sinds maandag 09 jan nog iets gehoord? Nee dus.

Dat momentum is ondertussen dus al verloren gegaan.
De regering heeft beslist het belastinggeld gewoon verder te verkwisten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 20:37   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Over deze materie heb ik deze week maar 1 redelijk artkel gelezen.
In DS van 09 jan van de hand van Lies Jans.
http://www.standaard.be/artikel/deta...enbaar+vervoer

Lees de laatste zin.
Sinds maandag 09 jan nog iets gehoord? Nee dus.

Dat momentum is ondertussen dus al verloren gegaan.
De regering heeft beslist het belastinggeld gewoon verder te verkwisten.
Idd, de regering is vooral PS/SP en die kan alles afblokken, ttz er gaat daar amper iets veranderen.
Enkel de geldigheid van een gratis abo is sinds 1 apr 2010 tot 1 jaar beperkt ipv 3 jaar (zie 2e link), 2e jaar betaald men 50 %... de verdere details ken ik niet*.
Maar algemeen rijdt men nog altijd vanaf 65 jaar gratis, in sommige gemeentes vanaf 60 jaar*.

Hoe de anderen ook mogen roepen,... om tariefaanpassingen bvb:
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...eindigen.dhtml
Eric Van Rompuy, Vlaams parlementslid voor CD&V, noemt het "budgettair onvermijdelijk" dat er een einde komt aan "het gratisverhaal" van De Lijn. Ook tariefaanpassingen zullen nodig zijn, schrijft hij op zijn website.

Coalitiepartner sp.a verzet zich echter, waarschuwend voor "vervoersarmoede" voor kansarmen. Iets wat Van Rompuy afdoet als "grotesk en belachelijk". (belga/tw)
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...t-in-2011.aspx

10/01 In 2011 hebben 8.117 mensen of gezinnen hun autonummerplaat ingeleverd in ruil voor een gratis abonnement op het openbaar vervoer van De Lijn, zo is dinsdag van de vervoersmaatschappij vernomen.

Dat zijn er minder dan in 2010 maar ongeveer evenveel als in 2009, preciseerde woordvoerder Tom Van de Vreken. Vooral in de provincie Antwerpen werden nummerplaten ingeruild.

In 2009 werden 8.197 nummerplaten geschrapt in ruil voor een abonnement op De Lijn, in 2010 waren dat 8.924 nummerplaten.

De daling ten opzichte van 2010 kan verband houden met de wijziging van de voorwaarden op 1 april van dat jaar, zei Van de Vreken aan Belga. Voor die datum was een nummerplaat goed voor een gratis abonnement op De Lijn voor een periode van drie jaar. Sinds 1 april 2010 geldt het gratis abonnement voor één jaar en wordt 50 procent korting gegeven op het tweede jaar.

De meeste nummerplaten werden vorig jaar ingeleverd in de provincie Antwerpen (43%), gevolgd door Oost-Vlaanderen (19%), West-Vlaanderen (17%), Vlaams-Brabant (12%) en Limburg (9%). De meeste mensen die een abonnement op De Lijn kregen in ruil voor een nummerplaat, waren tussen 25 en 59 jaar oud, terwijl 21 procent jonger was dan 25 en 12 procent 60-plusser.
Die provinciecijfers zijn zowat rechtevenredig meelopend met de bevolkingsdichtheid en-of "fatsoenlijk" aanbod OV:
bij de zeer hoge cijfers van Antwerpen zal de agglomeratie Antwerpen zeker doorslaggevend zijn, enkel Vlaams-Brabant valt wat uit de rij (2e dichtbevolkt na Antwerpen) maar is wel de rijkste provincie van België, dat zal er wel iets mee te maken hebben. (Brussel behoort niet tot Vlaams-Brabant)

Alleen al ca. 9000 minder automobilisten per jaar die gratis rijden (+ x*) betekend natuurlijk ook x-minder directe auto-inkomsten; de tendens is stijgend volgens jouw bron (ook door vergrijzing).
Citaat:
De Vlaamse overheid past het overige bedrag bij en dit aandeel neemt elk jaar toe. Ten tweede stellen we vast dat 46,5 procent van de reizigers gratis reist of maar een klein bedrag moet betalen. Het aantal reizigers neemt elk jaar toe, maar van een betekenisvolle verschuiving naar het openbaar vervoer is amper sprake.
Of bepaalde x-duizenden mensen dat "gespaarde geld/jaar" ook meestal in Be gaan uitgeven weet ik natuurlijk niet... (kan x compenseren ?)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2012 om 20:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 20:56   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, de regering is vooral PS/SP en die kan alles afblokken, ttz er gaat daar amper iets veranderen.
(...)
Zit de PS tegenwoordig ook in de Vlaamse regering? Ik heb ergens een staatshervorming gemist blijkbaar.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be