Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2012, 11:00   #1
Tjorven
Vreemdeling

Tjorven's schermafbeelding

Standaard Langer werken???

Mag ik even iets kwijt?
Telefacts heeft een reportage uitgezonden over mensen die na hun pensioenleeftijd nog aan de slag zijn. Ik vrees echter dat men met deze reportage een verkeerd beeld geeft en daardoor de huidige politiek in hun gedachtengoed steunt. Mensen die nog een goede fysiek hebben gaan geen probleem hebben om langer te werken, het feit of het rechtvaardig is nog even buiten beschouwing gelaten. Maar helaas zijn de mensen die op een gezegende leeftijd nog een goede fysiek hebben een grote minderheid. Er is eveneens het feit dat zij die een weinig fysiek belastende job hebben bevoordeeld zijn. Zij gaan met een groter gemak langer kunnen werken in vergelijking met zij die fysiek belastende arbeid doen, hiermee houd ik even geen rekening met mogelijk stress op het werk.
Men wil dus besparen door de mensen langer te laten werken. Maar als ik zo eens rond mij kijk naar mijn oudere collega’s op de werkvloer heb ik daar toch zo mijn bedenkingen bij. Ik zie het al gebeuren, de mensen gaan op een zeker moment minder beschikbaar zijn omwille van gezondheidsproblemen. Deze mensen gaan steeds meer voor korte of lange periodes afwezig zijn. Dit gaat de werkgevers, omwille van de loonwaarborgen, handen vol geld kosten waarop deze op zijn beurt de meerkosten om de afwezigheden op te vangen zal doorrekenen naar de eindconsument. De mensen die dan voor langere periodes afwezig zijn komen dan ten laste van de maatschappij via de ziekteverzekering. Men kan niet ontkennen dat wanneer men de mensen fysiek langer gaat belasten deze op termijn meer en meer problemen zullen krijgen. Dit zal volgens mij de uitgaven uit de sociale zekerheid doen stijgen. Op deze wijze zal er een stijgende armoede gecreëerd worden door enerzijds zij die financieel van de ziekteverzekering afhankelijk gaan zijn en anderzijds omdat de werkgevers hun loonkost gaan zien stijgen waardoor het eindproduct in prijs zal stijgen. Dit laatste zal een stijgende financiële druk op de huishoudens veroorzaken waardoor men in een financieel neerwaartse spiraal terecht zal komen. Hierdoor gaan er meer mensen genoodzaakt zijn om beroep te doen op schuldbemiddeling of financiële steun van het OCMW wat op zijn beurt dan weer terug een stijging van de uitgaven uit de sociale zekerheid teweeg brengt. Daarom vrees ik dat de huidige maatregelen te kortzichtig zijn om onze samenleving te beschermen tegen de blijvende crisis en zal men op termijn een nieuwe derde wereld creëren, dit keer bij de werkende mensen. De working poor zoals men zegt.
Tjorven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 11:30   #2
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjorven Bekijk bericht
Mag ik even iets kwijt?
Telefacts heeft een reportage uitgezonden over mensen die na hun pensioenleeftijd nog aan de slag zijn. Ik vrees echter dat men met deze reportage een verkeerd beeld geeft en daardoor de huidige politiek in hun gedachtengoed steunt. Mensen die nog een goede fysiek hebben gaan geen probleem hebben om langer te werken, het feit of het rechtvaardig is nog even buiten beschouwing gelaten. Maar helaas zijn de mensen die op een gezegende leeftijd nog een goede fysiek hebben een grote minderheid. Er is eveneens het feit dat zij die een weinig fysiek belastende job hebben bevoordeeld zijn. Zij gaan met een groter gemak langer kunnen werken in vergelijking met zij die fysiek belastende arbeid doen, hiermee houd ik even geen rekening met mogelijk stress op het werk.
Men wil dus besparen door de mensen langer te laten werken. Maar als ik zo eens rond mij kijk naar mijn oudere collega’s op de werkvloer heb ik daar toch zo mijn bedenkingen bij. Ik zie het al gebeuren, de mensen gaan op een zeker moment minder beschikbaar zijn omwille van gezondheidsproblemen. Deze mensen gaan steeds meer voor korte of lange periodes afwezig zijn. Dit gaat de werkgevers, omwille van de loonwaarborgen, handen vol geld kosten waarop deze op zijn beurt de meerkosten om de afwezigheden op te vangen zal doorrekenen naar de eindconsument. De mensen die dan voor langere periodes afwezig zijn komen dan ten laste van de maatschappij via de ziekteverzekering. Men kan niet ontkennen dat wanneer men de mensen fysiek langer gaat belasten deze op termijn meer en meer problemen zullen krijgen. Dit zal volgens mij de uitgaven uit de sociale zekerheid doen stijgen. Op deze wijze zal er een stijgende armoede gecreëerd worden door enerzijds zij die financieel van de ziekteverzekering afhankelijk gaan zijn en anderzijds omdat de werkgevers hun loonkost gaan zien stijgen waardoor het eindproduct in prijs zal stijgen. Dit laatste zal een stijgende financiële druk op de huishoudens veroorzaken waardoor men in een financieel neerwaartse spiraal terecht zal komen. Hierdoor gaan er meer mensen genoodzaakt zijn om beroep te doen op schuldbemiddeling of financiële steun van het OCMW wat op zijn beurt dan weer terug een stijging van de uitgaven uit de sociale zekerheid teweeg brengt. Daarom vrees ik dat de huidige maatregelen te kortzichtig zijn om onze samenleving te beschermen tegen de blijvende crisis en zal men op termijn een nieuwe derde wereld creëren, dit keer bij de werkende mensen. De working poor zoals men zegt.
Klopt, langer werken kan enkel indien men ook arbeidsbeleid wijzigt anders krijgt men gewoon een verschuiving van de SZ uitkeringen.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 12:45   #3
Tjorven
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Klopt, langer werken kan enkel indien men ook arbeidsbeleid wijzigt anders krijgt men gewoon een verschuiving van de SZ uitkeringen.
Het arbeidsbeleid is door de huidige regering op de verkeerde punten gewijzigd. Men zou de vroegtijdige uittredingsmogelijkheden moeten behouden om de mensen die om fysieke redenen hun job niet meer aan kunnen toch vroegtijdig te laten stoppen. Weliswaar met een financiële bijpas zodat zij niet gestraft worden voor de opgelopen fysieke beperkingen door hun werk en zonder een negatieve invloed op hun pensioen. Het is onmogelijk om iedereen die op een zeker moment omwille van fysieke redenen hun job niet meer aankunnen een in hoofdzaak administratieve job aan te bieden.
Men moet in vooral diegene die een werkloosheidsuitkering of een leefloon van het ocmw krijgen meer onder de loep nemen. Er zijn tot op heden nog te veel mensen die handig misbruik maken van ons uitgebreid en zeer soepel, in vergelijking met onze buurlanden, sociale systeem. Ik ben er heilig van overtuigd dat men daar grote sommen kan besparen door een meer doorgedreven controle uit te voeren en de toegankelijkheidsvoorwaarden te verscherpen. Ik ben zelf reeds 20 jaar op de arbeidsmarkt en kan met opgeheven hoofd zeggen dat ik in al die jaren nog maar één week werkloos ben geweest. Ook al ben ik niet in het bezit van een diploma. Mensen die willen werken kunnen werken. Er is weldegelijk werk genoeg.
Anderzijds zou men vanuit de overheid de werkgevers ertoe moeten aanzetten om de toegankelijkheid tot de beschikbare jobs te versoepelen. Bij mijn huidige werkgever moet ik helaas vaststellen dat er jongeren die afgestudeerd zijn met het A2 getuigschrift niet aan de slag kunnen omdat zij de toelatingstesten niet tot een goed einde brengen. En dit voor jobs waarbij zij in hoofdzaak arbeid moeten verrichten die geen al te grote bekwaanheden vereisen. De werkgevers stellen hun eisen betreffende bekwaamheden te hoog in waardoor deze niet meer in verhouding zijn met moeilijkheidsgraad van de beschikbare jobs. Op die manier houden zij het aanbod van werkzoekende kunstmatig op een hoog peil zodat zij een grotere druk op de verloningen kunnen uitoefenen om zo de loonkost naar beneden te halen. Op die manier kunnen zij voor zichzelf grotere winsten realiseren. Waar zij echter niet aan denken is dat wanneer de verloning van de arbeider omlaag gehaald wordt, en daarmee automatisch de koopkracht daalt, dit op termijn een negatief effect zal hebben op de vraag naar productie. Zij gaan op die manier in de eerste plaats niet alleen de werkende burger financieel treffen, maar op termijn hun eigen welvaartsniveau ondermijnen.
Oud 12 januari 2012, 12:45   #4
Tjorven
Vreemdeling

Standaard

Laatst gewijzigd door Tjorven : 12 januari 2012 om 12:49.
Oud 12 januari 2012, 13:20   #5
eno2
Banneling

Standaard

DE bazen geven het goede voorbeeld door ouderen vanf 40 niet aan te werven. Prioriteit voor jongeren was ook een verstandige politiek vroeger door werkloze50-plussers van de arbeidsmarkt vrij te stellen. Daartegenover staat de waanzin van het activeren van ouderen en van het verhogen van de pensioenleeftijd als gevolg van een koude financiële berekening die nooit kan opgaan en veel meer schade gaat aanrichten dan baat brengen.

Ziedaar een bedenking van mij een tijd geleden al die ik niet wou gebruiken als draadopener maar die zeer goed past bij de goede tekst van Tsjorven.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2012 om 13:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 13:27   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjorven Bekijk bericht
Men moet in vooral diegene die een werkloosheidsuitkering of een leefloon van het ocmw krijgen meer onder de loep nemen. Er zijn tot op heden nog te veel mensen die handig misbruik maken van ons uitgebreid en zeer soepel, in vergelijking met onze buurlanden, sociale systeem. Ik ben er heilig van overtuigd dat men daar grote sommen kan besparen door een meer doorgedreven controle uit te voeren en de toegankelijkheidsvoorwaarden te verscherpen. Ik ben zelf reeds 20 jaar op de arbeidsmarkt en kan met opgeheven hoofd zeggen dat ik in al die jaren nog maar één week werkloos ben geweest. Ook al ben ik niet in het bezit van een diploma. Mensen die willen werken kunnen werken. Er is weldegelijk werk genoeg..

Weer zo'n leefloners-werkzoekenden premiejagertje. Helaas

Die zich, ouder wordend, voordelen wil toemeten op de rug van de zwaksten.

Citaat:
Er is weldegelijk werk genoeg..
Daar gaat het niet om

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2012 om 13:29.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 14:20   #7
Tjorven
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Weer zo'n leefloners-werkzoekenden premiejagertje. Helaas

Die zich, ouder wordend, voordelen wil toemeten op de rug van de zwaksten.

Daar gaat het niet om
Ik vrees dat u de essentie van mijn bericht niet volledig begrijpt. Ik wil mijzelf geen voordelen toemeten zoals u schrijft. Daarom heb ik heel duidelijk gesteld dat men de mensen die fysiek niet meer instaat zijn hun job nog uit te voeren de mogelijkheid moet bieden vroeger te stoppen. Wat moet men dan volgens jou met deze mensen doen? Laten verder werken en zich helemaal fysiek verslechteren zodat zij met der tijd aan een rolstoel of bed gekluisterd zijn? In welk opzicht hebben deze mensen daar enigszins baat bij?
Anderzijds, je kan toch niet ontkennen dat er mensen zijn die van ons sociale systeem misbruik maken door een uitkering te krijgen van het ocmw, invaliditeit en dergelijke en dan nog wat in het zwart gaan bijklussen waar door zij een hoger inkomen hebben dan zij die gewoon gaan werken en bijdragen aan de opbouw van ons sociaal systeem. Als zij in staat zijn om te gaan bijklussen kunnen ze evengoed een full-time job gaan zoeken en mee bijdragen in plaats van te profiteren en zo ons sociaal systeem duurder te maken. Het zijn zij, vind ik, die moeten gemeden worden. Het sociale systeem is er om de echte behoeftigen te helpen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be