Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2012, 13:27   #1
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard Zijn de 'saloncondities' echt interessant?

Is januari de maand bij uitstek om een nieuwe auto te kopen? En zijn de supercondities, die op de Heizel geboden worden, echt uitzonderlijk? ClickYourCar.be onderzocht het en gunde Netto een blik op de verrassende bevindingen.
In de Heizelpaleizen en de Belgische autoshowrooms wordt weer gegoocheld met kortingen die kunnen oplopen tot ruim 30 procent. De grootste kortingen gaan ook nu naar die modellen die het minst verkoopbaar zijn omdat ze door beslissingen van de overheid steeds minder waard zijn op de tweedehandsmarkt.
Door de schrapping van de ecobonus en de herberekening van het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens is er een omwenteling in de autowereld op til. Modellen die vroeger als zoete broodjes verkocht werden, kunnen nu nog amper op interesse van het publiek rekenen terwijl andere modellen, die enkele jaren in het vriesvak van de autoverkoop zaten, plots weer aantrekkelijk worden. Een fenomeen dat potentiële autokopers voordeel kan opleveren
Hoe en waarom van kortingen
ClickYourCar.be, het bedrijf dat zich opwerpt als een facilitator voor particulieren en bedrijven die een auto willen kopen, volgt de kortingen van fabrikanten al sinds juli op en kwam tot verrassende vaststellingen.
"De prijs die een consument betaalt voor een auto valt uit elkaar in drie delen: de kostprijs van een auto, de prijs waartegen de invoerder zijn auto aan zijn concessiehouders aanbiedt en de marge van de concessiehouder. Het eerst deel is een vast gegeven en het laatste deel is regionaal gebonden en hangt ook af van wat de dealer aan zijn auto wenst te verdienen. Dat is het deel waarover te onderhandelen valt. Wij hebben bij het onderzoek toegelegd op het verschil tussen de kostprijs van de auto en de prijs waartegen de invoerder zijn auto in het net zet, want daarop worden de merkkortingen gegeven", legt Derek d'Ursel, Executive Director van ClickYourCar.be uit.

Merken mogen een korting wettelijk slechts één maand afficheren, vandaar de grote variatie in de kortingen die in de loop van het jaar gegeven worden. Al kiezen sommige merken ervoor de korting een langere tijd gelijk te houden, maar de invulling van die korting per maand te veranderen. Zo krijgt u bij BMW bijvoorbeeld de ene maand een gratis open dak ter waarde van 2.500 euro en de andere maand een stel aluminium velgen, die net zo goed 2.500 euro waard zijn.
Alle heil in januari?
"Uit ons onderzoek blijkt dat de beste koopjes niet altijd in januari te vinden zijn. Zo biedt Peugeot op de 207 1.4 HDi Active 3-deurs in januari 14 procent korting aan, wat fors meer is dan de korting van 9 procent die in december te rapen viel. Een op het eerste gezicht aantrekkelijke aanbieding, ware het niet dat hetzelfde model in de maanden daarvoor een korting van 15 procent meekreeg van de invoerder", zegt d'Ursel.

Bij de Ford Focus 1.6 TDCi Trend vierdeurs valt dan weer een ander fenomeen op. De korting in januari is bijna gelijk aan die van de rest van het jaar, maar in oktober duikt die prijs dan plots 1.900 euro lager. "Een typisch Ford-fenomeen, want het merk met het blauwe ovaal voert midden in het jaar vaak bijzonder agressieve acties, waarop de klant veel kan besparen", aldus d'Ursel.

De korting op de BMW 3 Touring 320i is in januari met 4.000 euro korting zonder meer interessant, alleen bleek het model een maand eerder toch nog net 99 euro interessanter geprijsd de deur uit te gaan. "Het is duidelijk dat de saloncondities toch vooral een perceptie zijn die door een goed gekozen marketingstrategie gevoed wordt, terwijl er op andere momenten misschien toch nog betere zaken te doen zijn", concludeert d'Ursel.
2011 2012
(Prijzen in euro) juli augustus september oktober november december januari

Peugeot 207 1.4 Hdi Active 3-deurs
Catalogusprijs 16.395 16.395 16.395 16.395 16.395 16.395 16.395
Constructeurskorting -15% -15% -15% -15% -15% -9% -14%
Prijs bij de dealer 13.936 13.936 13.936 13.936 13.936 14.919 14.100
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Start/stop 4-deurs
Catalogusprijs 20.199 20.199 20.199 20.199 20.199 20.199 20.199
Constructeurskorting -(484+5%) -(484+5%) -(484+5%) -(2.300+5%) -(484+5%) -(726+5%) -(726+5%)
Prijs bij de dealer 18.705 18.705 18.705 16.889 18.705 18.463 18.463
BMW 3 Reeks Touring 320i 5-deurs
Catalogusprijs 32.200 32.200 32.200 32.200 32.200 32.200 32.299
Constructeurskorting -2.500 -2.500 -2.500 -2.500 -2.500 -4.000 -4.000
Prijs bij de dealer 29.700 29.700 29.700 29.700 29.700 28.200 28.299
VW Golf 6 1.4 Trendline 5-deurs
Catalogusprijs 17.277 17.277 17.277 17.515 17.515 17.515 17.515
Constructeurskorting -626 -626 -626 -626 -626 -750 -750
Prijs bij de dealer 16.651 16.651 16.651 16.889 16.889 16.765 16.765
En de overheidskorting?
Het wegvallen van de overheidskorting van 3 en 15 procent wordt niet door iedere constructeur op dezelfde manier opgevangen. Wat zijn de opvallendste effecten?

Renault compenseert op de Renault Clio 1.5 dCi 3-deurs de korting, terwijl bijvoorbeeld Citroën dat op de C3 1.4 HDi vijfdeurs niet doet en de klant het gelag van 15 procent laat betalen. Toch zeggen gecompenseerde kortingen niet alles, want Citroën houdt zijn korting van 19,5 procent op de catalogusprijs ook vandaag nog altijd aan, terwijl Renault zijn korting van slechts 8,5 procent eind 2011 nu optrok naar 16 procent.

Volgens Renault heeft de lage eigen korting ten tijde van de overheidskorting vooral te maken met de prijspositionering van het model in de markt. "Wij gaven in het verleden aan ons benzinemodel al een hogere korting dan aan de 1.5 dCi omdat de eerste zich anders uit de markt zou prijzen", aldus Karl Schuybroek, woordvoerder van Renault. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de klant op de 1.5 dCi ten tijde van de overheidskorting 7,5 procent korting misliep, die hij nu plots wel krijgt. En zo blijkt ieder merk zijn eigen reden te hebben om de overheidskorting al dan niet te compenseren of op een andere manier in te pakken als een voordeel aan de klant.
2011 2012
(Prijzen in euro) juli augustus september oktober november december januari

Citroën C3 1.4 Hdi Seduction 5-deurs
Catalogusprijs 17.730 17.730 17.730 17.730 17.730 17.735 17.735
Constructeurskorting -16,4% -16,4% -16,4% -16,4% -16,4% -19,5% -19,5%
Prijs bij de dealer 12.599 12.599 12.599 12.599 12.599 12.135* 14.277**
*: met ecopremie / **: zonder ecopremie
Renault Clio 1.5 dCi Expression 3-deurs
Catalogusprijs 17.700 17.700 17.700 17.700 17.700 17.700 17.700
Constructeurskorting -6% -6% -8,5% -8,5% -8,5% -8,5% -(1000+16%)
Prijs bij de dealer 14.142 14.142 13.766 13.766 13.766 13.766* 13.868**
*: met ecopremie / **: zonder ecopremie
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 13:36   #2
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Zo. Gelezen. En nu?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be