![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() “Overheid en economische sector: samen werken aan betere mobiliteit” In een reactie op de studie van Agoria over de mobiliteitsproblemen in Brussel, laat Brussels staatssecretaris De Lille (Groen) weten de bezorgdheden van de technologische sector te delen: “Ook al tonen de cijfers verbetering aan, de mobiliteit in Brussel moet beter. Het IRIS2-plan wil de autodruk verlagen om zo de economische slagkracht van het Gewest te garanderen. Ik reken trouwens ook op de economische sector om hier mee hun schouders onder te zetten.”
Dat er een fileprobleem is, trekt de staatssecretaris zeker niet in twijfel maar tegelijk wijst hij er op dat er al stappen in de goede richting werden gezet: recente cijfers van de FOD Mobiliteit en van BELDAM tonen aan dat het autogebruik in Brussel daalt, en dat het stappen, fietsen en openbaar vervoer in de lift zitten. “Vooral de Brusselaars zelf beginnen in te zien dat de auto niet langer de logische, evidente keuze is. Wie snel op bestemming wil zijn, grijpt al sneller naar de fiets, gaat te voet of met het openbaar vervoer.” Voor De Lille is het echter duidelijk dat niet enkel de overheid de verantwoordelijkheid kan dragen: “Als overheid moet je mensen alternatieven op de wagen bieden. Binnen Brussel hebben we bijvoorbeeld recent nog tramlijn 62 en 94 uitgebreid naar zones van economische activiteit. We werken ook voortdurend verder aan betere fietsinfrastructuur. Maar tegelijk moeten ook bedrijven bewuste keuzes maken. Slimme bedrijven vestigen zich daar waar hun mensen effectief alternatieven voorhanden hebben, en dus niet per se aan de rand van het Gewest, waarvan ze vooraf weten dat dit problemen zal geven.” In het centrum van Brussel, met maximale bereikbaarheid dus, staat momenteel meer dan 1 miljoen m2 kantoorruimte vrij. De voordelen van die bereikbaarheid heeft bijvoorbeeld ook GDF Suez begrepen: die vestigden zich twee jaar geleden dichtbij het Noordstation. Vandaag komt niet langer 70% maar slechts 35% van de werknemers met de wagen. Een ander goed voorbeeld is Belgacom: zij biedt haar mensen niet langer automatisch een bedrijfswagen aan maar een mobiliteitspakket. De Lille: “Deze bedrijven hebben begrepen dat een toekomstgerichte hr-aanpak duurzame mobiliteitsoplossingen biedt zodat ze de beste mensen kunnen aantrekken én behouden. De overheid ondersteunt dit en met de uitvoering van het IRIS2-plan doen wij ons deel van het werk: we creëren meer vrije bus- en trambanen, er komt extra fietsinfrastructuur, een metrolijn naar het Noorden,… Het mobiliteitsbeleid begint zijn vruchten af te werpen en in de nabije toekomst zal dit bovendien in een stroomversnelling komen. Op die manier kan iedereen zich in de stad comfortabel en efficiënt verplaatsen”, besluit De Lille. Tenslotte is De Lille het met Agoria eens dat de verschillende Gewesten meer moeten samenwerken, zoals dat nu al succesvol gebeurt voor het uitwerken van de intelligente kilometerheffing. Dat moet zeker ook het geval zijn voor de zogenaamde transitparkings. Daarnaast roept hij de federale overheid op het treinaanbod aan te passen aan de noden van vandaag en van het GEN een topprioriteit te maken. Dankzij dat Gewestelijk ExpresNet zullen duizenden pendelaars de auto thuis kunnen laten en vlot hun werkplek kunnen bereiken. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |