Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 20 juni 2004, 22:55   #1
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

INTERVIEW. Geert Bourgeois: ,,Consensus Brussel-Halle-Vilvoorde nu hard maken''

BRUSSEL - De N-VA besliste zaterdag dat voorzitter Geert Bourgeois en ondervoorzitter Bart De Wever voor de partij de onderhandelingen voor een Vlaams regeerakkoord gaan voeren. De partijraad en het partijbestuur herbevestigden ook dat de snelle splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde voorop staat en ,,deel uitmaakt van het prioriteitenpakket voor regeringsdeelname.''

- Alle Vlaamse partijen zijn het erover eens dat er zo snel mogelijk een splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde moet komen. Waarom wil uw partij dan nu een technische werkgroep?

Om te vermijden dat er in de Kamer geen Vlaamse eensgezindheid zou zijn over hoe het kiesarrondissement nu het best wordt gesplitst. Net voor de verkiezingen hebben wij ook het voorstel van de burgemeesters (dat een zogenaamde ,,verticale'' splitsing inhield, met een kieskring Brussel naast een kieskring Vlaams-Brabant en Waals-Brabant, red.) gesteund. Toch bestaat het risico dat de Brusselse Vlamingen worden gemarginaliseerd. Wij menen dat een splitsing die de band tussen Brussel en Vlaanderen behoudt, beter is. Een technische werkgroep kan dat alvast uitklaren, zodat we op federaal niveau dan snel de Vlaamse consensus hard kunnen maken.

- Voor de verkiezingen zei u dat u niet in een Vlaamse regering zou treden zolang de splitsing niet was uitgevoerd.

Ik heb gezegd dat we absoluut garanties moeten krijgen dat die splitsing er snel komt. Dat betekent niet dat we de Vlaamse regeringsvorming gaan gijzelen. In het Vlaams regeerakkoord moet er alleszins een duidelijk engagement staan om de splitsing federaal uit te voeren. Als de Franstaligen dan neen zeggen, hebben wij Vlamingen een meerderheid in de Kamer om het toch goed te keuren.

- Wilt u inbreken in de federale regering?

Ik stel vast dat paars verkondigt dat het gewoon wil voortdoen. Een beetje verwonderlijk, want Steve Stevaert wou voor de verkiezingen ,,uitbreken'', en Verhofstadt was het boegbeeld in de Vlaamse strijd. Ons gaat het in de eerste plaats om Vlaanderen.

(ita)

21/06/2004 (ita)

www.destandaard.be
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 21 juni 2004, 17:32   #2
rainman
Provinciaal Statenlid

rainman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Toch bestaat het risico dat de Brusselse Vlamingen worden gemarginaliseerd. Wij menen dat een splitsing die de band tussen Brussel en Vlaanderen behoudt, beter is. Een technische werkgroep kan dat alvast uitklaren, zodat we op federaal niveau dan snel de Vlaamse consensus hard kunnen maken.
Dus eerst een technische werkgroep oprichten die dan de hele zaak gaat opsplitsen in deelproblemen waarvoor dan elks een comité wordt opgericht om gerichter de bestaande problematiek te kunnen onderzoeken...enz. Een werk van lange adem dus.

Het lijkt me er sterk op dat de harde Vlaamse taal van de nva al sterk aan het afzwakken is nu ze enkele postjes kunnen bemachtigen. Tsss, wie had dat nu durven denken...
rainman is offline  
Oud 21 juni 2004, 18:10   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de Franstaligen dan neen zeggen, hebben wij Vlamingen een meerderheid in de Kamer om het toch goed te keuren.
Die werkgroep is dus in feite bedoeld om de franstaligen over de brug van Vilvoorde te krijgen. Geraken ze er niet over dan sleurt de 'vlaamse' meerderheid ze er wel even over.

Vraag is waarom Bourgeois nu plots die splitsing zo compliceert.
Is hij al 'warm' gestookt door de Brusselse CD&V-ers?
Oud 21 juni 2004, 18:19   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
- Alle Vlaamse partijen zijn het erover eens dat er zo snel mogelijk een splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde moet komen. Waarom wil uw partij dan nu een technische werkgroep?

Om te vermijden dat er in de Kamer geen Vlaamse eensgezindheid zou zijn over hoe het kiesarrondissement nu het best wordt gesplitst. Net voor de verkiezingen hebben wij ook het voorstel van de burgemeesters (dat een zogenaamde ,,verticale'' splitsing inhield, met een kieskring Brussel naast een kieskring Vlaams-Brabant en Waals-Brabant, red.) gesteund. Toch bestaat het risico dat de Brusselse Vlamingen worden gemarginaliseerd. Wij menen dat een splitsing die de band tussen Brussel en Vlaanderen behoudt, beter is. Een technische werkgroep kan dat alvast uitklaren, zodat we op federaal niveau dan snel de Vlaamse consensus hard kunnen maken.
Ik bestook hier al een paar dagen het tsjeef-achtige mossel-gedrag van de N-VA inzake hun houding B-H-V.

Om het met hun eigen woorden te zeggen:
Voor de verkiezingen beloofden ze eigenlijk om de regeringsvorming te gijzelen met B-H-V als breekpunt.
Na de verkiezingen, draaien ze bij en vinden het okay als de hete aardappel naar een technische comissie doorgeschoven wordt.

Op een bepaalde manier echter vind ik Bourgeois' verantwoording van dit doorschuiven weldegelijk aanvaardbaar: er moet gezocht worden om het op een aanvaardbare manier te regelen, waar zo weinig mogelijk burgers slechter van worden, aan welke zijde van de taalgrens dan ook. Dit zal de beste garanties bieden om niet op weerzin te stuiten.

Anderzijds vraag ik me af, of na ettelijke decaden, deze kwestie niet voldoende uitgediept is om er snel komaf mee te maken, zoals in feite voor de kiezingen meermaals gesuggereerd werd door vele partijen.............
Oud 21 juni 2004, 18:26   #5
Vince
Vreemdeling

Vince's schermafbeelding

Standaard

Typisch gevalletje: VOOR & NA (in de geval de verkiezingen)
Oud 21 juni 2004, 18:55   #6
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

We zullen wel zien op wiens rekening we de splitising zullen kunnen schrijven ... wat nochthans een federale bevoegdheid is ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 21 juni 2004, 19:57   #7
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Wat zijn de Blokkers hier weer negatief.

Ik heb zo de indruk dat ze het zelfs spijtig zouden vinden
dat de kieskring BHV zou gesplitst worden.

Na de splitsing BHV heeft het BLOK weer eens een agendapunt
minder om over te zagen.
Clemens is offline  
Oud 21 juni 2004, 20:09   #8
rainman
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Wat zijn de Blokkers hier weer negatief.

Ik heb zo de indruk dat ze het zelfs spijtig zouden vinden
dat de kieskring BHV zou gesplitst worden.

Na de splitsing BHV heeft het BLOK weer eens een agendapunt
minder om over te zagen.
Bwa nee, ik persoonlijk zou het niet spijtig vinden. Ik vind het gewoon erg dat NA de verkiezingen, Dhr Bourgeois zijn staart aan het intrekken is. VOOR de verkiezingen kon het allemaal niet rap genoeg gaan, nu voel je het gewoon aankomen dat het hele geval op de lange baan gaat geschoven worden.

Afstand doen van de sterke Vlaamse standpunten is waarschijnlijk de prijs die de nva moet betalen aan de cd&v voor enkele ministerposten.
rainman is offline  
Oud 21 juni 2004, 20:19   #9
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

De standaard is misschien negatief... maar de harde taal is al wel sterk afgezwakt. De klauwende leeuw is een krabbende kat geworden.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 21 juni 2004, 20:19   #10
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

ik zie hier niets van staart intrekken. het is ook niet de bedoeling de franstaligen te overtuigen, wel een goed voorstel goed te keuren. vandaar de werkgroep, op initiatief van de n-va - anders zou het zeker geen thema blijven. en er is nog geen Vlaamse regering hé

Ik denk dat de blokkers graag hun vooroordelen �* la "postjespakker" boer swa bevestigd zien; al zouden de feiten ze tegenspreken. iets te veel Blok-propaganda geïnhaleerd ?
zonder meer zielig, eigenlijk.
lievendr is offline  
Oud 21 juni 2004, 20:31   #11
rainman
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
Ik denk dat de blokkers graag hun vooroordelen �* la "postjespakker" boer swa bevestigd zien; al zouden de feiten ze tegenspreken. iets te veel Blok-propaganda geïnhaleerd ?
zonder meer zielig, eigenlijk.
Geef nu toe. Voor de verkiezingen wou de nva de splitsing er in no time door voeren. Ze dreigden zelfs met een weigering om in de Vlaamse regering te stappen indien dit niet zou gebeuren.
Waarom hebben ze toen het voorstel gesteund dat nu volgens hen enkele risico's inhoudt? Blijkt hieruit nu niet dat het louter electorale propaganda was?

Het is duidelijk, de harde taal is afgezwakt want de stemmen zijn geteld en de postjes moeten verdeeld worden. Typisch.
Laat de "democratische" partijen zich het hoofd maar breken waarom het Vlaams Blok er zo sterk is op vooruitgegaan, de kiezers weten het al lang.
rainman is offline  
Oud 21 juni 2004, 21:03   #12
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

rainman

Het Blok roept al 25 jaar dat ze de Vlaamse onafhankelijkheid gaan uitroepen.

Ik heb daar voorlopig nog niets van gezien.

Het zal in elk geval een zware klus worden voor Yves Leterme en Geert
Bourgeois om alle partijen op 1 lijn te krijgen.
Clemens is offline  
Oud 21 juni 2004, 21:08   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af of beide heren zelf wel 'op één lijn zitten'....... 8)
Oud 21 juni 2004, 21:15   #14
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Supe®Staaf

Spijtig voor u, want niets wijst erop dat dit niet het geval zou zijn.
Clemens is offline  
Oud 21 juni 2004, 21:22   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Supe®Staaf

Spijtig voor u, want niets wijst erop dat dit niet het geval zou zijn.
Spijtig?
Ik heb geen principiële bezwaren tegen splitsing B-H-V.
Maar daar leest een tunneldenker natuurlijk makkelijk over.
Het is veel makkelijker om elke Belgicist hetzelfde ideologietje toe te schrijven.

Beter ware uiteraard dat elke Belg op elke taallijst kon stemmen, maar dat zal wel een droom blijven zeker?
Oud 21 juni 2004, 21:33   #16
rainman
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
rainman

Het Vlaams Blok heeft ook nog nooit de kans gekregen om deel uit te maken van het beleid. Dat kan natuurlijk veel verklaren.

Ik wil er gewoon op wijzen dat VOOR de verkiezingen, de nva "een groot bakkes" opgezet heeft en dat NA de verkiezingen blijkt dat ze eigenlijk maar een schoothondje blijkt te zijn ipv een pitbull.

Als later zou blijken dat ik ongelijk heb (wat ik dan met veel plezier zal toegeven) en de nva kan veel goede dingen voor Vlaanderen bekomen ZONDER de gebruikelijke en onredelijke toegevingen aan de walen, zal ik niet twijfelen om volgende verkiezingen op hen te stemmen.
Zolang geen andere partij mij kan overtuigen van haar Vlaams karakter, blijf ik trouwe kiezer van het Vlaams Blok.
rainman is offline  
Oud 21 juni 2004, 21:35   #17
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Beter ware uiteraard dat elke Belg op elke taallijst kon stemmen, maar dat zal wel een droom blijven zeker?

Supe®Staaf

Inderdaad een droom.
Clemens is offline  
Oud 21 juni 2004, 21:40   #18
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

rainman

Het Blok had evenveel kansen als andere partijen

maar ze hebben het zelf verspeeld door hun vreemdelingenhaat.

Hopelijk komt het Blok eindelijk tot inkeer.
Clemens is offline  
Oud 21 juni 2004, 22:16   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainman
Citaat:
rainman

Het Vlaams Blok heeft ook nog nooit de kans gekregen om deel uit te maken van het beleid. Dat kan natuurlijk veel verklaren.

Ik wil er gewoon op wijzen dat VOOR de verkiezingen, de nva "een groot bakkes" opgezet heeft en dat NA de verkiezingen blijkt dat ze eigenlijk maar een schoothondje blijkt te zijn ipv een pitbull.

Als later zou blijken dat ik ongelijk heb (wat ik dan met veel plezier zal toegeven) en de nva kan veel goede dingen voor Vlaanderen bekomen ZONDER de gebruikelijke en onredelijke toegevingen aan de walen, zal ik niet twijfelen om volgende verkiezingen op hen te stemmen.
Zolang geen andere partij mij kan overtuigen van haar Vlaams karakter, blijf ik trouwe kiezer van het Vlaams Blok.
het Vlaams Blok had nochtans dezelfde knopjes als N-VA en CD&V in de kamer toen de kieswet begin dit jaar werd gestemd.
giserke is offline  
Oud 21 juni 2004, 22:40   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Supe®Staaf

Inderdaad een droom.
Het zou nochtans vele onrechtvaardigheden uitvlakken.
Onderandere zaken die flaminganten nu aanklagen zoals het aantal stemmen meer dat nu nodig is om een Vlaamse kandidaat een mandaat te bezorgen.....

Maar dat hebben die lompe splitsers van VU indertijd zelf gewild.
Eigen schuld dikke bult.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be