![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Ben enkele weken terug van Cuba en vind de vorige conversaties indachtig dat er wel eens wat opheldering mag komen over al de "verheerlijking".
Ik was 15 jaar geleden al eens geweest als kind en nu opnieuw met enkele vrienden. Stelling 1: In Cuba is er geen armoede Klopt niet. Hoewel niemand heeft geen eten of geen huis heeft, is 99% wel arm en heeft geen enkel uitzicht op een betere toekomst. Enkel de politici steken boven de bevolking uit. Gezien ondernemen amper is toegelaten is de kans om door intelligentie of hard werken zichzelf vooruit te helpen in de maatschappij onbestaande. Stelling 2: Cuba heeft de beste hospitalisatie ter wereld Klopt niet. Cuba heeft een goede gezondheidszorg maar deze staat bijlange nog zo ver niet als hier. Ik ben er ziek geworden en daar konden ze me niet zozeer helpen want ze wisten niet wat ik had. Gelukkig was het de laatste dag want werd bij mijn terugkeer een week in België in het ziekenhuis opgenomen - na 5 minuten wisten ze al wat er aan de hand was. Op sommige vlakken zijn ze wel vrijgevig, zo kunnen Venuzolanen gratis laser-oogcorrecties krijgen. De gewone bevolking daarentegen niet. Stelling 3: In Cuba iedere dag een kreeftje Klopt niet. Eigenlijk is het een langoustine, veelal teveel gebakken en deze is alleen toegankelijk voor de toeristen, Cubanen mogen er niet van eten. Stelling 4: het cubaans openbaar vervoer is goed. klopt niet. De bussen zijn enorm oud - en onveilig. Gemeenschappelijke helicopters of catamarans zijn er niet. Vliegtuigen vallen bijna uit elkaar. Het systeem van verplicht auto's delen werkt niet. In Havana zijn er veel auto's, maar daarbuiten amper. Als je dan ziet hoeveel mensen er wachten om in een wagen mee te gaan, mag je ervan uitgaan dat de meesten daar voor enkele uren mogen staan. Stelling 5: Cubaanse vrouwen zijn de mooiste ter wereld Absoluut geen waar. Je ziet er af en toe wel een mooie vrouw maar dat zie je in ieder land. In het algemeen zijn ze afschuwelijk. En als je dan een knappe vrouw ziet, dan is het in vele gevallen nog een prostitue ook, of op zijn minst een golddigster. Stelling 6: Communisme werkt Absoluut geen waar. Talrijke gesprekken met de lokale bevolking leerden ons dat de mensen alle hoop hebben opgegeven. Personeel vinden is praktisch onmogelijk want velen denken beter af te zijn, zonder te werken dan met wel te werken. Ze willen wel werken, maar dan willen ze zoveel geld krijgen dat dit niet kan betaald worden. Ondernemen is op zich al enorm lastig. Er is geen enkele incentive ervoor aangezien je reeds een hoge upfront belasting moet betalen. Bijvoorbeeld de eigenaars van "casa particulares" betalen een hoge belasting om hun huis te mogen opstellen. Vaak maken ze er zelfs verlies op. Diegene die dan nog minder volk over de vloer krijgen kunnen dan zelfs niet eens de nodige investeringen doen om hun huis te verbeteren. En dan moet ik er ook nog eens bijvertellen dat in 15 jaar de gebouwen enorm geëvolueerd zijn naar bouwvallen. In havana zaten we ook 23 uur zonder electriciteit (stad van 1M inwoners). men mocht dus alle schaarse voedsel wagsmijten. En zo kan ik nog 50 p meer vertellen waarom het land, recht naar zijn eigen afgrond bolt. Indien er dus nog eens iemand afkomt met hoe heerlijk het wel niet vertoeven is in Cuba, dan weet je al upfront dat deze persoon er nooit geweest is. Laatst gewijzigd door Bollywood : 5 december 2011 om 12:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Of course ga ik u niet tegenspreken...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is Cuba geen paradijs en loopt er veel verkeerd. Anderzijds kun je wel zeggen dat er minder armoede is dan in de meeste buurlanden, die ik ook bezocht. Iedereen heeft een huis, voldoende te eten, openbaar vervoer is niet al te modern maar wel supergoedkoop (voor Cubanen), onderwijs is goed, hospitaals zijn ok, zeker naar derde wereld normen. Sinds 2008 is heel Havana Vieja gerenoveerd en nu zijn ze ook bezig met de malecon. Natuurlijk zijn er veel aftandse niet-geschilderde gebouwen in Centro Havana maar ze zijn nog bewoonbaar, een beetje vergelijkbaar met Palermo. Historische huizen onderhouden kost geld, dat er niet is. In de meeste andere steden zijn de huizen beter onderhouden, omdat er minder historische panden zijn die moeilijk te onderhouden zijn. De electriciteit, overigens gratis, valt nooit 24 uur uit, soms eens 10 minuten maximum een kwartier en bijna nooit in het centrum van grote steden. In de meeste dorpen en steden zijn tal van gratis culturele activiteiten, zoals concerten (ook hard rock, populair bij blanke Cubanen), feestjes, enzovoort met drank aan bespottelijk lage prijzen. Het Cubaanse eten is niet verfijnd: rijst, bonen en kip, net als in heel de regio. Kreeften zijn voor toeristen maar zelfs als ze het zouden kunnen eten zouden ze het nog niet eten. Op de "libreta" (gratis voedselbonnen) staan bvb. ook inktvissen, maar geen enkele Cubaan die ik ken eet dat, ze geven het aan de varkens. Ook wortels geven ze aan de varkens, geen enkele Cubaan eet dat. Overal in Cuba heb je pesorestaurants waar je voor belachelijke prijzen kunt eten en drinken(bvb. 2 eurocent voor een mojito). Het zit altijd vol Cubanen. Toeristen kunnen er in principe ook komen, maar geef wel een goede tip, anders is de ijsmachine plots "defect"... Valuta restaurtants (peso convertible) zijn voor toeristen en Cubanen met buitenlands geld. Soms, maar niet altijd, is het eten wat beter dan in de pesorestaurants, maar sommige pesorestaurants zijn ook niet slecht. (veel Chinese bvb. met Chinees-Cubaanse keuken) De meeste Cubanen zijn inderdaad gewoon lui te noemen, maar dat geldt net zo voor Dominicanen, Nicaraguezen, en alle Caraïbiërs. 's avonds komen ze tot leven. Het is wel zo dat het systeem niet echt aanzet tot werklust. Er bestaan geen programmma's om mensen te motiveren, zoals in de Sovjet-Unie wel bestond. Anderzijds hebben de meeste mensen een job en als je om 8 u de bus neemt zit het vol pendelaars. Dat is in veel andere landen niet zo, waar de meerderheid overleeft van hier en daar een klusje en elke dag opnieuw het geld bijeenscharrelen om te overleven. Cubanen zijn beroepsklagers, ook deze in België, en soms/dikwijls proberen ze een centje mee te pikken van toeristen. Ze kunnen het allemaal heel goed uitleggen en dikwijls zit er een serieuze adder onder het gras verborgen... Ik vind de Cubaanse vrouwen wel mooi en onvoorstelbaar heet, maar je moet wel van Afrikaans houden. De meeste Cubanen hebben in meerdere of mindere mate zwart bloed. Overigens, over armoede gesproken, ik veronderstel dat je veel in Indië komt/ Indische roots hebt, gezien je naam. De gemiddelde IndiËr leeft een miljard keer slechter dan de gemiddelde Cubaan, daar bestaat echte armoede: niet voldoende eten, geen huis, geen stromend water, vreselijke arbeidsomstandigheden, geen electriciteit, geen gezondheidszorg, enzovoort. In Indië was ik zwaar geshockeerd, in Cuba niet. Goed, echt welvarend kun je het niet noemen, de infrastructuur, wagenpark, etc. is verouderd, en je ziet duidelijk dat alles in de jaren 80 is blijven steken, toen ze nog hulp kregen van de Sovjets, je ziet dat de economie niet echt goed draait. Het is onmiskenbaar dat het embargo daar ook voor iets tussen zit. Echte armoede zoals in Indië, Afrika, Haiti, midden-Amerika of Dominicaanse republiek, zie je echter zelden of nooit op Cuba. Laatst gewijzigd door tomm : 23 januari 2012 om 05:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Ga er niet meer volledig op ingaan aangezien we die discussie al ingevoerd hebben in een andere draad. Wel gewoon nog even opmerken dat ik niet van indische afkomst ben. Mijn naam kwam gewoon door een reeks toevalligheden. In Indië ben ik zelfs nog niet geweest dus kan er niet over oordelen.
En nog, toen ik in havana was heeft de electriciteit wel 24 uur uitgevallen. Dit was 13-14 Oktober 2011. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maar hoe is de situatie te vergelijken met de buurlanden?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Is mexico, de vs een buurland? dan staan ze er niet goed voor. Evenzeer met andere eilanden in de caraiben (bahamas, cayman, ...). Als men echter de landen in hispaniola (ook met dictators) als maatstaf neemt, dan zijn ze nog zo slecht niet af. Enkel is er in vergelijking met die landen ook geen enkele toekomst voor de bevolking.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De VS is een rijk, westers land en voormalige kolonisator van Cuba dat ook in 1960 een BNP per inwoner had dat een veelvoud was van dat van Cuba, elke vergelijking is dus bij het haar gegrepen. Mexico deed het ook al in 1960 beter dan Cuba, en hun BNP per inwoner is een pak hoger(je ziet het ook gewoon dat er meer geld in omloop is), maar volgens UNDP is de levensstandaard iets slechter dan op Cuba, voornamelijk omdat je in Mexico ook hele bevolkingsgroepen hebt die doodarm zijn en in penibele omstandigheden wonen. Cuba had in 1960 een vergelijkbaar BNP met landen als Ecuador of Guatemala, die het nu op alle vlakken slechter doen. Cultureel staan ze het dichst bij Dominikaanse republiek, die nu een hoger BNP per inwoner hebben dan Cuba maar volgens UNDP wel een lagere levensstandaard. Overigens alle landen in de regio behalve Cuba zijn officieel democratieën. Buitenwijk van de Dominicaanse hoofdstad Santo Domingo ![]() Laatst gewijzigd door tomm : 23 januari 2012 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus Cuba is nog altijd even rijk als 50 jaar geleden.
Merci subsidies USSR/Venezuela en geld van rijke toeristen. Communisme werkt!
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een van de vele fiestas in een armere buitenwijk van Santiago de Cuba
http://www.youtube.com/watch?v=AH0BW...eature=related Laatst gewijzigd door tomm : 23 januari 2012 om 13:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik weet niet of je in Cuba echt van communisme kunt spreken?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zo discussieert hij altijd.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() ALs er nog één land echt communistisch is dan is het wel Cuba. Vrijheid van de inwoners wordt beperkt en gereglementeerd en alle inkomen (behave dit van politici) wordt herverdeeld...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens is beperking van vrijheid niet altijd slecht. Zonder het regime was Cuba zeker even crimineel en een bastion van drugshandel als buurlanden Dominicaanse of Jamaica. Of zelfs de Nederlandse Antillen, waar jaarlijks voor vele miljarden aan drugs overgesmokkeld wordt richting Nederland en de VS. Zo beperkt en onderdrukt zijn Cubanen trouwens niet, zeker de Cubaanse vrouwen niet. De Pakistaanse studenten die we tegenkwamen hadden er de tijd van hun leven. http://www.youtube.com/watch?v=3yKdj...eature=related Laatst gewijzigd door tomm : 24 januari 2012 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik had in Cuba ook een leuke tijd, doch had medelijden met de Cubanen die op een eerlijke manier iets van hun leven wouden maken en daar gewoon de kans niet toe kregen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt er niet rijk worden, ik denk niet dat je rijk moet zijn om tevreden te zijn, klinkt melig maar het is wel zo. Wat ik wel apprecieer aan Cuba is dat, welke functie je ook hebt, straatveger of ingenieur, je zult naar dezelfde straatfeestjes gaan, dezelfde rum drinken en in dezelfde buurt wonen. Jij ziet dat als een nadeel, voelt je verheven boven de massa, ik zie dat als een voordeel. Natuurlijk zou het economisch wel interessant zijn als mensen met een ondernemingsgeest vrij waren om hun eigen bedrijfje op te richten, dat fnuiken is voor niets goed en dat is m'n kritiek op Cuba. Maar voor de rest ben ik voor egalitarisme. Je ziet trouwens dat die strekking opnieuw belangrijker wordt in China, ze willen er duidelijk iets doen aan de kloof tussen arm en rijk. Bijna alle nieuwe bouwprojecten in Peking worden door staatsbedrijven gebouwd in egalitaire stijl, gedaan met de golfterreinen en jacuzzi's (gelukkig maar), de parallelle partijcellen die in elk bedrijf een vinger in de pap hebben hebben ook de opdracht gekregen iets te doen aan de excessieve lonen van kaderleden.(the economist, deze week, met als thema "staatskapitalisme") Een ander interessant idee dat rechtstreeks uit de oude maoïstische doos komt: Kaderleden en managers moeten enkele weken per jaar tussen de laagste categorie arbeiders in hun bedrijf handenarbeid uitvoeren, zonder privileges. Dat is trouwens ook goed voor elk bedrijf, dan weten ze wat er leeft bij arbeiders en hoe het er in realiteit aan toe gaat. Het is ook goed om elite-vorming en arrogantie tegen te gaan. Zou geen slecht idee zijn om in het Westen ook door te voeren. Een goede manager of chef gaat een pint drinken met z'n werknemers na de uren, of lult over voetbal tijdens de schaft bij een boterham in de kantine. Dat doe ik zelf ook: soms spring ik persoonlijk in als er zieken zijn en mensen hun congé niet krijgen, ik ga met m'n bedienden dikwijls na de uren op café, en dan weiger ik over het werk te spreken. Dat wordt geapprecieerd, en als ik ze iets vraag doen ze het ook altijd.(met enkele uitzonderingen, en die moeten dan ook niet veel va mij verwachten) Veel beter dan al die kaderleden die neerkijken op degene die onder hen staan. Laatst gewijzigd door tomm : 25 januari 2012 om 03:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vertel eens mijn beste,of wij belgen het er nét zo goed zouden afbrengen als de Cubanen na méér dan 50 jaar een economisch embargo te moeten weerstaan die is gedicteert door de VS en mooi wordt opgevolgd door diens westerse sattelietstaatjes... Vertel eens op welk een kerkhof wij hier dan zoal zullen zitten... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |