Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2012, 15:27   #1
De Informant
Banneling

Standaard Aftrek van alle leningen verdwijnt verdwijnt toch ?

Allerlaatste bericht 18/12/2010 - Ze spreken mekaar volledig tegen

Ook wie al een hypotheeklening heeft lopen, moet afwachten wat de deelstaten in 2014 zullen doen met de hypothecaire aftrek. Want die fiscale aftrek blijkt nu toch niet verzekerd voor bestaande contracten. Dat maakte staatssecretaris voor Institutionele Hervorming Servais Verherstraeten (CD&V) bekend. Daarmee spreekt hij eerdere berichten van minister van Financiën Steven Vanackere tegen.

Vanaf 2014 gaat het woonbeleid volledig naar Vlaanderen, Wallonië en Brussel en moeten de deelstaten een eigen systeem van belastingvermindering voor de aankoop van een woning uitdokteren. Die nieuwe fiscale regels zullen ook gelden voor de lopende contracten, blijkt nu.

Eerder was bij de regeringsonderhandelaars te horen dat er afspraken waren om te verzekeren dat niet geraakt zou worden aan de 'oude stock' van bestaande contracten, maar Verherstraeten spreekt dat nu tegen. “Daar zijn geen afspraken over, al is men er misschien politiek wel van uitgegaan dat de deelstaten de belastingaftrek zouden doortrekken", aldus de staatssecretaris in De Tijd.

Kan dat zomaar?
Bij de belastingadministratie liet woordvoerder Francis Adyns in De Standaard optekenen dat het gebruikelijk is om bij fiscale wijzigingen rekening te houden met de bestaande regelingen. Zo werd bij de invoering van de woonbonus in 2005 rekening gehouden met de leningen die eerder werden gesloten. Die vallen dan onder de zogezegde 'oude leningen'. Juridisch is er volgens het kabinet-Verherstraeten ook geen probleem: “De staat is nooit een verbintenis aangegaan met de belastingplichtigen. Door de ‘veranderlijkheid van openbaar bestuur’ kunnen bestaande principes perfect legaal verdwijnen", aldus woordvoerder Jan Pauwels in het Laatste Nieuws. Vanuit academische hoek valt de keuze zelfs te verdedigen. Francois Parisis (Universiteit luik): “Juridisch gezien is het zelfs logischer om alle leningen vanuit eenzelfde standpunt te benaderen. Het zou bizar zijn om nieuwe leningen op Vlaams niveau te behandelen en oude leningen nog federaal te houden. Die dubbelzinnigheid bestond nu al met het invoeren van de woonbus en was ook niet optimaal. Die kan nu verdwijnen", aldus de professor fiscaal recht.

Neemt Vlaanderen de fakkel over?
Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters (N-VA) liet gisteren weten dat "Vlaanderen een beleid gaat uitwerken dat de aankoop van een woning blijft stimuleren". Maar hij wacht daarbij nog altijd op exacte informatie van de federale overheid. "We weten nu bijvoorbeeld nog niet om hoeveel hypothecaire leningen het gaat, hoeveel er gemiddeld bijkomen, enzovoort." De Vlaamse administratie bestudeert momenteel de gevolgen van de staatshervorming en zal in februari aan de federale overheid nog een lijst met vragen overmaken. "We willen zeker geen vacuüm creëren. De mensen moeten op voorhand weten wat de situatie zal zijn in Vlaanderen na de staatshervoming." Maar wanneer die duidelijkheid er komt en hoe het Vlaamse alternatief er zal uitzien, kan Muyters nog niet zeggen.

Welke maatregelen kan Vlaanderen verzinnen?
Vlaanderen is niet bevoegd om fiscale aftrekken toe te kennen. De personenbelasting is een federale bevoegdheid. Vlaanderen moet dus op zoek gaan naar alternatieve vormen. Bevoegd minister Muyters houdt de lippen nog op elkaar. Ook fiscalisten wachten het commentaar van de deelstaten af alvorens een oordeel te vellen. "Als alleen de nieuwe leningen getroffen zouden worden door de overheveling, zou een mogelijk scenario voor het compenseren van de woonbonus een korting op de registratierechten geweest kunnen zijn. Maar voor de bestaande leningen levert dat natuurlijk niets op", aldus Bart Lombaerts van PWC. Professor Fiscaal recht François Parisis vult aan: "In 2014 zal er allicht meer duidelijkheid zijn over de crisis en zullen de regio’s met een klaardere kijk kunnen oordelen hoe ze hun woonbeleid zullen invullen. Laten we er nog altijd van uitgaan dat iedere regio zijn burgers wil houden en dus een adequaat woonbeleid zal voeren."

Voldoende middelen?
Federaal minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) verzekerde eerder al dat de bijbehorende budgetten, 1,4 miljard euro, naar de deelstaten worden doorgesluisd. Vlaanderen, Wallonië en Brussel kunnen dan eenzelfde fiscaal voordeel als de woonbonus blijven geven, al is dat een beslissing die de federale regering de gewesten niet kan of wil opleggen. Professor Nancy Huyghebaert (KU Leuven) liet in De Standaard optekenen dat er 4,9 miljard euro nodig is om de deelstaten volwaardig te kunnen responsabiliseren en de mogelijkheid te bieden om gelijkwaardige steunmaatregelen aan te bieden.

Gaan woningprijzen dalen?
“Intussen wordt het afwachten hoe de woningprijzen zullen reageren op die onzekerheid. De fiscale aftrek wordt vaak verrekend in het budget van kopers. Zolang niet duidelijk is in welke mate die steunmaatregelen overeind zullen blijven, komt er allicht druk op de prijzen”, aldus John Romain in De Standaard.

Believers & non-believers
Het nut van de aftrekbaarheid van hypothecaire leningen staat al langer ter discussie. De bedoeling van de overheid is om burgers met een fiscale gunst te stimuleren eigenaar te kunnen worden van hun eigen woning. Met zo’n verlaagde financiële drempel hoopt een overheid tegemoet te komen aan de betaalbaarheid van de woningen. Critici beweren echter dat die steunmaatregelen de verkoopprijzen de lucht injagen en zo een verkapte subsidie voor de verkoper vormen.” Als elke koper gaat rekenen op die tegemoetkoming in zijn budget, verliest die maatregel zijn effect omdat iedere verkoper geconfronteerd wordt met kunstmatig opgekrikte overnameprijzen. Die dynamiek leidt ertoe dat prijzen onbeperkt kunnen groeien", luidt de redenering.

Conclusie
Alles is gericht op de afwachting van 2014.
Hieruit kan men grondig concluderen dat de immo-markt in 2012 en 2013 paraktisch volledig in mekaar zal storten (en dan maar hopen wat 2014 zal zeggen)

Laatst gewijzigd door De Informant : 19 januari 2012 om 15:31.
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 16:06   #2
Stingray
Banneling

Standaard

Leuk toch, die overheid die haar woord niet houdt.

Nu het zal mij worst wezen. Ik heb nog alleen een leninkje (jawel 'kje) lopen voor wat betreft mijn zonnepanelen en de tegenwaarde ervan in cash. Je kan wel raden wat ik ga doen als de aftrek wegvalt.

Enne, ik zou ook wel eens willen zien welk effect dit gaat hebben op de solvabiliteit van veel leners, op de bouw, banken etc. Jaja het gaan nog hele leuke tijden worden.

Ik maak me absoluut geen zorgen. Het worden mooie tijden voor mensen die misschien een huurhuis willen kopen tegen verlaagde prijs en die vervolgens willen verhuren aan verhoogde prijs.

Leuk toch voor al die mensen met te krappe inkomens en te hoge schulden.

Laatst gewijzigd door Stingray : 19 januari 2012 om 16:07.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 16:08   #3
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik maak me absoluut geen zorgen. Het worden mooie tijden voor mensen die misschien een huurhuis willen kopen tegen verlaagde prijs en die vervolgens willen verhuren aan verhoogde prijs.
Ik zat hier al een poosje op te wachten
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 16:53   #4
De Informant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Leuk toch, die overheid die haar woord niet houdt.

Nu het zal mij worst wezen. Ik heb nog alleen een leninkje (jawel 'kje) lopen voor wat betreft mijn zonnepanelen en de tegenwaarde ervan in cash. Je kan wel raden wat ik ga doen als de aftrek wegvalt.

Enne, ik zou ook wel eens willen zien welk effect dit gaat hebben op de solvabiliteit van veel leners, op de bouw, banken etc. Jaja het gaan nog hele leuke tijden worden.

Leuk toch voor al die mensen met te krappe inkomens en te hoge schulden.
En het echte poppenspel moet nog beginnen
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 20:15   #5
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
En het echte poppenspel moet nog beginnen
Al een geluk dat ik dan niet teveel op de overheid gerekend heb en mezelf voor noodgevallen voorzien heb.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 20:24   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

En hup tis weer de schuld van de N-VA. Zij zorgen nu blijkbaar voor de onduidelijkheid..
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 20:31   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En hup tis weer de schuld van de N-VA. Zij zorgen nu blijkbaar voor de onduidelijkheid..
Neen. Het is de schuld van het Vlaams Belang.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 20:37   #8
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Neen. Het is de schuld van het Vlaams Belang.
Nu overdrijf je. Die sukkelaars zitten in de oppositie en hebben niets te zeggen.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 20:40   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Nu overdrijf je. Die sukkelaars zitten in de oppositie en hebben niets te zeggen.
Het is de schuld van het Vlaams Belang dat ze in de oppositie zijn gekropen en dat ze dit wanbeleid toelaten.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 22:08   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het is de schuld van het Vlaams Belang dat ze in de oppositie zijn gekropen en dat ze dit wanbeleid toelaten.
Zal het ook eens proberen: "het is de schuld van de kiezers, die niet massaal op het vb gestemd hebben, zodat deze het cordon konden doorbreken, en een einde maken aan dit wanbeleid"
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 19:30   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben in ieder geval wat aan het vrezen dat de Vlaamse Regering verder de rijke baby-boomers gaat pamperen (met allerlei luxe-pseudo-groene-premies om uw nieuw aan te bouwen verwarmd terras CO2-vrij te voorzien van een geisoleerd zwembad)...

...met als resultaat dat dit huis,op het moment dat het naar jongere mensen moet overgaan..ook veel en veel.."te duur" zal zijn

Ondertussen is er een steeds erger scheeftrekkingsprobleem, aan het groeien met de huizenprijzen.
Zelfs een huis waarvan de laatste grote werken in 2000 gedaan zijn,is veelal dubbel "waard" op de markt tegenwoordig....Hoe kan dat eigenlijk nog verklaard worden?

En de staat,wij allemaal,voeden die bubbel met ons belastingsgeld...

Mevrouw Vogels(Agalev) is blijkbaar een boek aan het samenstellen omtrent de woonproblematiek...en op kanaal-Z geeft ze daar zeer verstandige bemerkingen op.

(overigens,Belgie is een van de weinige EU-landen,de andere liggen in Zuid-Mongoli...euh..Zuid Europa) waar feitelijk geen woon- en grondbeleid bestaat!

Het "huren" van de grond van de overheid,van toepassing op menige plaats in Europa,lijkt me om te beginnen een goed idee..(grond IS een speculatiemiddel geworden,pak het uit de markt!)

Laatst gewijzigd door kelt : 30 januari 2012 om 19:35.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be