Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2012, 16:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard BBL :milieusturing vernieuwde autobelasting

Vlaamse meerderheid verbetert milieusturing vernieuwde autobelasting Na hoorzittingen in het Vlaams parlement stuurde de Vlaamse meerderheid de hervorming van de belasting op in verkeerstelling (BIV) bij. Ze voert een aanpassing door in de formule voor de berekening van de BIV zodat de werkelijke uitstoot van vervuilende stoffen door dieselwagens beter in rekening wordt gebracht. De nieuwe BIV zal de consument bij aankoop daardoor meer sturen richting zuinige benzine, hybride en elektrische wagens. “Deze aanpassing is een verbetering omdat ze beter rekening houdt met wetenschappelijke bevindingen over de hoge uitstoot van stikstofoxiden door diesel wagens,” concludeert Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu “De vernieuwde BIV zendt twee duidelijke signalen uit voor wie een nieuwe wagen wil kopen. Eén, kies voor een zuinige wagen met een lage CO2-uitstoot. Twee, kies bij een doorsnee stadswagen minder dan nu voor een diesel. De nieuwe BIV zal meer dan de oude op basis van fiscale PK’s bijdragen aan de vergroening van het wagenpark en een betere luchtkwaliteit in Vlaanderen.”

Concreet zal een persoon die voor een nieuwe Euro 5 benzinewagen kiest met dezelfde CO2-uitstoot als een nieuwe Euro 5 dieselwagen ongeveer 300 euro minder BIV verschuldigd zijn. Op de tweede handsmarkt is de sturing minder uitgesproken omdat er een overgangsmaatregel geldt en er per jaar ouderdom een leeftijdskorting van 10% geldt op de verschuldigde BIV. Voor Bond Beter Leefmilieu is deze BIV een eerste stap van een vergroening van de voertuigfiscaliteit die ook de verkeersbelasting en de slimme kilometerheffing omvat.

De overheid moet de impact van de groene fiscaliteit op het wagenpark, de CO2-uitstoot en de luchtkwaliteit voldoende opvolgen en er goed over communiceren. Verder kan de overheid het draagvlak voor een verdere hervorming van de voertuigfiscaliteit vergroten door rekening te houden met het vermogen of de aankoopprijs van een wagen om het verschuldigde bedrag te bepalen, zoals sociale organisaties vragen.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be