Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2010, 09:46   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard Aankoop nieuwe wagen ... Economische voetafdruk

Ik heb een nieuwe bedrijfswagen besteld en vooral economisch geredeneerd ... het wordt een Volvo ... een S60

Tot voor een aantal jaar stond België bekend als één van de grootste autoproducenten ter wereld gerelateerd naar het aantal inwoners

Intussen is Renault reeds heel wat jaren de deur uit, loopt bij Opel het verhaal op zijn eind ... doe er iets aan en koop een nieuwe wagen van de modellen/merken die hier nog aanwezig zijn ... maak de economisch voetafdruk zo groot dat er rekening mee gehouden wordt.

Stel dat de Belgen/Vlamingen bijvoorbeeld Volvo als 'huismerk' zouden gaan beschouwen waardoor Volvo zich in de top 5 van de verkoopcijfers zou gaan nestelen is de kans dat de Chinezen in een verdere fase Volvo Gent gaan sluiten ten nadele van één of andere fabriek ergens anders in Europa aanzienlijk kleiner

Koop daarom een Volvo, Ford of Audi en indien mogelijk één van de modellen die in België worden geproduceerd
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Volvo.JPG‎
Bekeken: 126
Grootte:  76,2 KB
ID: 70990  

Laatst gewijzigd door Gun : 4 augustus 2010 om 09:48.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 10:16   #2
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Buy American:

Laatst gewijzigd door Bebob : 4 augustus 2010 om 10:17.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 10:30   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

een beetje chauvinisme kan geen kwaad, onze economie is al open genoeg, en inderdaad naar voetafdruk geredeneerd zal een europese wagen ecologischer zijn dan elke andere keuze.

uiteraard moeten we ons niet blindstaren op het chauvinisme, en hopen dat het navelstaren de beste oplossing is ? Stel dat Volvo alleen maar Hummers produceert, dan kun je toch moeilijk volvo gaan verdedigen dan de beste oplossing.

we mogen wel bvb een samenwerkingspakt maken met de drie grote assemblagebedrijven om bvb een 'city wagen' concept uit te werken en te produceren. Zeg maar de drie producenten een 'lead' geven in onze wetgeving...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 10:32   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ik heb een nieuwe bedrijfswagen besteld en vooral economisch geredeneerd ... het wordt een Volvo ... een S60

Tot voor een aantal jaar stond België bekend als één van de grootste autoproducenten ter wereld gerelateerd naar het aantal inwoners

Intussen is Renault reeds heel wat jaren de deur uit, loopt bij Opel het verhaal op zijn eind ... doe er iets aan en koop een nieuwe wagen van de modellen/merken die hier nog aanwezig zijn ... maak de economisch voetafdruk zo groot dat er rekening mee gehouden wordt.

Stel dat de Belgen/Vlamingen bijvoorbeeld Volvo als 'huismerk' zouden gaan beschouwen waardoor Volvo zich in de top 5 van de verkoopcijfers zou gaan nestelen is de kans dat de Chinezen in een verdere fase Volvo Gent gaan sluiten ten nadele van één of andere fabriek ergens anders in Europa aanzienlijk kleiner

Koop daarom een Volvo, Ford of Audi en indien mogelijk één van de modellen die in België worden geproduceerd
welke zijn de modellen die in Vlaanderen worden geproduceerd ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 11:23   #5
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Volvo zat in mijn openingspost verwerkt ...

Ford: S-MAX & Galaxy 2010
Audi: A1 & A3
Oud 4 augustus 2010, 11:35   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Mijn vrouw rijdt rond met een V50 en ik ben daar zo tevreden over dat mijn volgende wagen waarschijnlijk ook een Volvo wordt.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 12:05   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

ZIjn er nu nog echt mensen die denken dat 'buy local' op een of andere wijze positief is?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 12:12   #8
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
C30 - S40 - V50 - S60 - XC60
leuri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 12:42   #9
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
ZIjn er nu nog echt mensen die denken dat 'buy local' op een of andere wijze positief is?
Niet denken, weten.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 12:43   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Niet denken, weten.
Afhankelijk van uw preferenties; sure. Maar als het echt 'weten' is, dan zouden we geen mensen moeten hebben die andere mensen 'aanmoedigen' om 'lokaal' te kopen. Dan zou dat gewoon gebeuren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 4 augustus 2010, 12:53   #11
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afhankelijk van uw preferenties; sure. Maar als het echt 'weten' is, dan zouden we geen mensen moeten hebben die andere mensen 'aanmoedigen' om 'lokaal' te kopen. Dan zou dat gewoon gebeuren.
Sommige mensen kijken puur naar hun korte termijn financieel voordeel.
Anderen kijken naar de lange termijn en zelfs naar ecologische en ethische factoren.

Laatst gewijzigd door parcifal : 4 augustus 2010 om 12:53.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 13:00   #12
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Anderen kijken naar de lange termijn en zelfs naar ecologische en ethische factoren.
Kweet niet zo goed wat er zo goed zou zijn op lange termijn om een binnenlandse industrie die slechte, vervuilende producten maakt ten koste van een buitenlandse industrie die goede, propere producten maakt. Gewoon om op korte termijn meer volk aan het werk te houden binnen een arbitraire geografische grens. Natuurlijk gaat deze werkgelegenheid wel ten koste van werknemers buiten deze arbitraire geografische grens. Op lange termijn zorg je enkel voor een verdere verloedering van de binnenlandse industrie, slechte producten maken die toch nog verkocht raken zorgt niet meteen voor veel innovatie. Waardoor op termijn de werkgelegenheid daalt.

Nee, je moet niet doen alsof buy local een plan is op lange termijn. Buy local is enkel goed als de binnenlandse producten ook beter zijn dan de buitenlandse, maar in dat geval, moet je mensen niet aansporen binnenlandse producten te kopen. Dan doen ze dat vanzelf wel.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 13:02   #13
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daaruit concludeer jij dat je 'weet' dat 'buy local' positief is?

Want ik zou argumenteren dat 'buy local' op ecologische reden dubieus is en op 'ethische' (wat je daar ook mee bedoelt) factoren gewoon verkeerd is.
Oud 4 augustus 2010, 13:08   #14
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Ok, niet 'buy local' dan.
Gewoon 'buy Volvo'.

Groetjes uit de Gentse Zeehaven !
Oud 4 augustus 2010, 13:29   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een S60 ken iemand die daar heel content van was, (vorige generatie) ik weet ook nog 2 C70 `s rijden en die zijn daar ook heel content van, en zelf rij ik met een XC60 en dat rijd heel goed.

Je gaat van die S60 heel tevreden zijn volgens mij, en ik denk zelf bij Volvo blijven voor latere modellen of ge moet iemand zijn, die graag eens met totaal iets anders rijd af en toe.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 13:33   #16
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een S40 en ben daar heel tevreden over, wordt nu 5 jaar, 120000 km en nog geen noemenswaardige problemen gehad.
leuri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 15:28   #17
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Ongeveer 4% van de omzet van de autofabrikanten gaat naar personeel en hun RSZ en belastingen in het algemeen.
Dus 'buy local' is zeker interessant voor de werkgelegenheid en voor de consumptie.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 15:37   #18
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Dat is zowat het laatste waarmee ik rekening hou

De overheid is trouwens toch al meer de milieubewuste toer opgegaan, nu ze zich volledig richten op de CO² uitstoot voor de fiscale behandeling.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:10   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mijn vrouw rijdt rond met een V50 en ik ben daar zo tevreden over dat mijn volgende wagen waarschijnlijk ook een Volvo wordt.
Het is de auto van uw vrouw en u bent er tevreden over ?

Een uitleg met haken en ogen me dunkt.
Het lijkt mij in ieder geval logischer dat u vrouw met de auto tevreden is.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 4 augustus 2010 om 16:12.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:10   #20
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht

...

De Volvo S60 bevalt me wel, en ik zou hem daarom ook wel overwegen, moest ik tenmisnten een auto nodig hebben.
Echter je keus laten afhangen van waar die auto geproduceert wordt is dom. Je doet er best aan de auto te kopen die het best aan jouw behoeften, mogelijkheden en wensen voldoet.

Door een voorkeur te geven aan "Made in Flanders" doe je mischien wel bepaalde bedrijven een dienst, maar niet de economie van Vlaanderen in het geheel. Je vergeet namelijk iets heel belangrijks:
Import wordt met export betaalt. En de export stelt ook mensen tewerk. Als voor jou de beste auto uit Japan komt, koop dan gerust een Japanner. Daar worden de arbeiders van Volvo in Gent inderdaad niet beter van, maar de arbeiders van ergens een ander bedrijf dat nu meer naar Japan zal uitvoeren dan weer wel.

Per saldo is het economisch effect voor Vlaanderen en Europa identiek. Dus laat vooral het effect op je eigen leven de doorslag geven bij aankopenn.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be