Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2012, 18:17   #1
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard Duits-Franse relatie en de EU

spiegel.de/international/europe/0,1518,813583,00.html

Frankrijk heeft binnenkort verkiezingen tussen Hollande en center-rechtse UMP dat momenteel Frankrijk ruled.

Duitsland wordt momenteel ook geruled door de center-rechtse CDU.

De relatie tussen CDU en UMP is bijzonder in het feit dat ze allebij center-rechts zijn, en dat ze ideologisch wijs veel standpunten delen.

Wat ik vooral bijzonder vindt is het feit dat deze 2 partijen een soort van Ally vormen buiten hun grenzen heen. Iets wat richting een federale EU gaat. De 2 grote landen in de EU zijn immers Duitsland en Frankrijk wat dit een sterkere feit maakt. Ook Duitse SPD en Franse PS hebben sterke banden. Het is nu mogelijk voor een partij in een land om invloed te voeren buiten zijn grenzen heen binnen de EU.

Een sterke Duitse-Franse relatie betekent automatisch een onuitdaagelijke macht door enig andere macht binnen de EU, en dus automatisch een Europa dat meer op Frankrijk+Duitsland zal lijken.

Hoe vinden jullie hoe dat het moet evelueren?
Vinden jullie het goed/slecht?

Mocht het in een sterkere EU evelueren vind ik het persoonlijk goed, ik vind een sterkere EU nodig om zich internationaal te kunnen concurreren, natuurlijk is er room for improvement met de huidige ondemocratische corrupte EU instelling.
Raymond.De.Koninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 19:35   #2
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht

Wat ik vooral bijzonder vindt is het feit dat deze 2 partijen een soort van Ally vormen buiten hun grenzen heen.
Idd, een bijzondere ontwikkeling. Het is één van de gebreken van de EU dat er nauwelijks inhoudelijke partijvorming op Europees vlak plaatsvindt. Tot de deelnemers aan de Europese Volkspartij (EVP) in het Europarlement horen zulke verschillende partijen als het Belgische CD&V, het Nederlandse CDA, de Franse UMP, het Duitse CDU en de Hongaarse Fidesz. Zo is het voor de kiezer heel moeilijk te bepalen naar welke koers gestreefd wordt door een bepaalde groepering in het EP.

Duidelijkheid in partijopvattingen op Europees vlak is een voorwaarde voor democratie in de EU.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 20:55   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als de Frans-Duitse as breekt,dan breekt Europa.

Like It or Not....er zijn van die wetmatigheden waar de EU niet onderuit kan.
Dat andere grotere naties als Polen,het VK,Italie,Spanje(vooral van deze laatste twee is het verbazingwekkend gezien hun gewicht en hun onderlinge ligging) er blijkbaar niet in slagen om onder elkaar een extra aandrijving in elkaar te zetten is niet de Fr-D schuld,maar geheel hun eigen....

Laatst gewijzigd door kelt : 6 februari 2012 om 20:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 21:38   #4
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht

Frankrijk heeft binnenkort verkiezingen tussen Hollande en center-rechtse UMP dat momenteel Frankrijk ruled.

Duitsland wordt momenteel ook geruled door de center-rechtse CDU.

De relatie tussen CDU en UMP is bijzonder in het feit dat ze allebij center-rechts zijn, en dat ze ideologisch wijs veel standpunten delen.

Wat ik vooral bijzonder vindt is het feit dat deze 2 partijen een soort van Ally vormen buiten hun grenzen heen. Iets wat richting een federale EU gaat. De 2 grote landen in de EU zijn immers Duitsland en Frankrijk wat dit een sterkere feit maakt. Ook Duitse SPD en Franse PS hebben sterke banden. Het is nu mogelijk voor een partij in een land om invloed te voeren buiten zijn grenzen heen binnen de EU.

Een sterke Duitse-Franse relatie betekent automatisch een onuitdaagelijke macht door enig andere macht binnen de EU, en dus automatisch een Europa dat meer op Frankrijk+Duitsland zal lijken.

Hoe vinden jullie hoe dat het moet evelueren?
Vinden jullie het goed/slecht?

Mocht het in een sterkere EU evelueren vind ik het persoonlijk goed, ik vind een sterkere EU nodig om zich internationaal te kunnen concurreren, natuurlijk is er room for improvement met de huidige ondemocratische corrupte EU instelling.
Kom je daar nu pas achter?
Dit is niet denigrerend bedoeld, maar dat was 5 jaar geleden het geval.

Duitsland en Frankrijk kunnen goed samengaan met als trait d' union de Elzas.
In een Verenigd Europa vormen hete hangijzers als destijds Elzas - Lotharingen geen issue meer. Dus kan Duitsland heel gemakkelijk politieke toenadering zoeken to Frankrijk. En vice versa. Hetgeen ze ook doen.
Oud 6 februari 2012, 22:33   #5
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Dat andere grotere naties als Polen,het VK,Italie,Spanje(vooral van deze laatste twee is het verbazingwekkend gezien hun gewicht en hun onderlinge ligging) er blijkbaar niet in slagen om onder elkaar een extra aandrijving in elkaar te zetten is niet de Fr-D schuld,maar geheel hun eigen....
Idd wat houdt Spanje en Italie tegen om sterk samen te werken, ze hebben zoveel gemeen.
Oud 6 februari 2012, 22:36   #6
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Kom je daar nu pas achter?
Dit is niet denigrerend bedoeld, maar dat was 5 jaar geleden het geval.

Duitsland en Frankrijk kunnen goed samengaan met als trait d' union de Elzas.
In een Verenigd Europa vormen hete hangijzers als destijds Elzas - Lotharingen geen issue meer. Dus kan Duitsland heel gemakkelijk politieke toenadering zoeken to Frankrijk. En vice versa. Hetgeen ze ook doen.
Het verbaast me toch hoe deze 2 landen een sterke vriendschap hebben ontwikkeld, wel vind ik het goed.
Oud 6 februari 2012, 22:49   #7
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Verder denk ik dat Poland en Duitsland ook een sterke relatie aan het ontwikkelen zijn als ik me niet vergis. Snap wel niet goed waarom Frankrijk ook niet zo'n sterke relatie kan hebben met Italie of Spanje.

Wat VK betreft, als ze zich verder tegen de EU richten denk ik dat ze uiteindelijk de EU zullen verlaten, en sterkere bonden zoekt met VS, en haar ex colonies. Wat ook een goede strategie is.

Het is in mijn mening goed dat partijen uit verschillende landen samen coopereren bv CDU en UMP, maar ik vind het zwak dat ik dit niet terug vind binnen de EU instelling het zou goed zijn moesten wij directe verkiezingen hebben waarbij nationale partijen een coalitie zouden vormen i.v.m iets als EPP waar verschillende partijen onder zitten.
Oud 6 februari 2012, 22:56   #8
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Moch de EU breken of de Frans-Duitse as, dan zal de EU vervangen worden op een verbeterde model wat ik goed zou vinden. De EU als het nu is slaagt op weinig, maar het concept kan veels beloven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be