![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Afgelopen vier jaar werden 64 spoorwegovergangen geslotenoverleg met 83 gemeenten over meer dan 100 overwegenSinds 1 januari 2008 werden er 64 spoorwegovergangen afgeschaft, namelijk 53 openbare overwegen en 11 private overwegen. Dat zijn er gemiddeld 16 per jaar. Dat staat in het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette op een parlementaire vraag van Open Vld-kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. De overgangen werden vervangen door bruggen, tunnels en omleidingen voor het gewone verkeer. Er zijn nu nog 1.650 openbare en 250 private overwegen.
“Het beheerscontract voorziet dat tegen eind 2015 het jaarlijks aantal ongevallen aan overwegen gelegen op de sporen beheerd door Infrabel en buiten de havengebieden met 25% verminderd moet zijn ten opzichte van het aantal in 2007. Deze doelstelling is nu al bereikt. De onderhandelingen voor het nieuwe beheerscontract moeten binnenkort beginnen. De veiligheid van de overwegen zal waarschijnlijk deel van de onderhandelingen uitmaken”, leert Lahaye-Battheu uit het antwoord van de minister. Volgens Infrabel is het afsluiten van overwegen niet alleen beter voor de veiligheid, maar komt het ook de stiptheid van de treinen ten goede. 15 overwegen afgeschaft in 2012, overleg met 83 gemeenten over ruim 100 overwegen “In 2012 heeft Infrabel de afschaffing van 15 overwegen gepland, namelijk in Boutersem, Nevele, Puurs, Poperinge, Aalst, Oudenaarde, Gavere-Asper, Lierde, Geraardsbergen, Nivelles, La Bruyère, Ciney, Nassonge, Léglise en Arlon. Dit jaar is hiervoor een budget van 17,5 miljoen euro voorzien. Het aantal af te schaffen overwegen voor de komende jaren hangt af van de budgettaire middelen, die in het meerjarenplan 2013-2025 van Infrabel zullen worden ingeschreven”, citeert Lahaye-Battheu verder uit het antwoord van de minister. Er is momenteel overleg met 83 gemeenten voor de afschaffing van meer dan 100 overwegen (zie bijgevoegd). Zwakke weggebruiker “Voor alle afschaffingdossiers wordt de wegbeheerder geconsulteerd. Bovendien moet vaak een infosessie over het project aan de bewoners worden voorgesteld. Die infosessie en het openbaar onderzoek voor het verkrijgen van de bouwvergunning zijn de gelegenheid om opmerkingen over onder andere de zwakke weggebruikers te leveren. Infrabel heeft al maatregelen voor de zachte weggebruikers getroffen, zoals kleine slagbomen en bijkomende weglichtseinen aan fietspaden, wisseldoorgangen aan overwegen die enkel voor voetgangers en fietsers bestemd zijn en aanpassingen aan het fietspad, zodat het haaks de sporen kruist, enz.”, aldus Magnette. Signalisatie Infrabel vernieuwt regelmatig de signalisatie aan overwegen om ervoor te zorgen dat de veiligheid aan de eisen voldoet. Met het oog op de voortdurende modernisering van de installaties is Infrabel van plan om in de nabije toekomst een nieuwe technologie toe te passen en ook om de beschikbaarheid en de mogelijkheden op het vlak van de bediening op afstand te verbeteren. Volgens de huidige planning zal de uitrol ervan in 2014 starten. Voor meer informatie: Sabien LAHAYE-BATTHEU Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|