Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2010, 21:21   #1
Patje1962
Vreemdeling

Patje1962's schermafbeelding

Standaard Ambtelijk geschrapt, instanties weigeren hulp te bieden ...

Ik heb vernomen dat ik ambtelijk geschrapt ben.
Dat betekent dat mijn identiteitskaart niet meer geldig is (alsook de certificaten daarop)!

Wegens "huishuren te duur" en de breuk van een relatie ben ik in deze situatie beland. Ik ben zelfstandige, op weg naar een alternatief statuut waardoor ik mijn huidig werk als werknemer zou kunnen verderzetten.
Mijn zoektocht naar een woning duurt nu ongeveer al een kleine 5 maanden, maar ondertussen blijk ik al maanden ambtelijk geschrapt te zijn.

Plotseling ben ik al mijn rechten kwijt, en kan ik niet meer werken (want dat is verboden als je geschrapt bent).

Ik ging naar twéé verschillende ocmw's, en kreeg daar te horen dat ze mij niet kunnen helpen, tenzij ik mij failliet laat verklaren en geen inkomen meer heb.
Het enige wat ik hen vroeg was een REFERENTIEADRES!!!
Ik vroeg géén geld, en géén woning, want daar kom ik als zelfstandige tóch niet voor in aanmerking (was me al verteld). Ik wou enkel een referentieadres voor een bepaalde periode krijgen, waardoor ik mijn werk kon blijven doen, en in orde bleef met ziekenkas, BTW, enz ... tot ik een huis zou kunnen huren.

Familie en vrienden durven mij geen referentieadres te geven (ze zouden dat wel mogen), omdat ze dat concept niet kennen. Blijkbaar heeft iedereen schrik dat een eventuele deurwaarder, moest zoiets ooit gebeuren, dan toch al hun spullen zou in beslag nemen. Ik weet ondertussen dat zij veilig blijven in zo'n situatie, maar dat krijg je niet in hun hoofd geprent. Dat komt natuurlijk door de al zo wankele wetgeving waarbij men al gauw veronderstelt dat deurwaarders blijkbaar alles zouden mogen ... Wat niet altijd waar is ...

Blijkbaar moet ik nu dus eerst zorgen dat ik vele schulden heb, geen inkomen, en wérkelijk in een diepe put zit waar je niet meer uit geraakt, vooraleer ze willen helpen?? Want zo werd het mij eigenlijk min of meer duidelijk gemaakt op het ocmw. "U gaat toch niet verwachten dat wij u een referentieadres geven en dat u dan 'mooi weer' gaat spelen op uw werk? Wij helpen alleen mensen die echt aan de grond zitten en geen cent meer bezitten, en werkelijk op straat slapen, en hun schulden niet meer kunnen overzien" ...

Klopt dat allemaal wel??

Extra nota (want daar zal toch over gesproken worden):

Nee, ik kan geen ander werk aannemen!
De reden hiervoor: ik heb een aandoening die mij belet van te functioneren in een werk dat bepaalde fysieke kracht en/of beweging vereist. Ik zou méér afwezig zijn dan wat anders. Het werk wat ik momenteel doe kan ik nog nét aan, en ik ben niet iemand die zomaar thuis wil gaan zitten achter de TV, zonder nog iets te verwezenlijken. Ik wil helem�*�*l NIET profiteren van uitkeringen en dergelijke!
Maar nu stuurt de Belgische staat zélf mij die kant op ...
Er zijn bepaalde jobs die ik zou aankunnen (bvb werk op een computer), omdat dat dan fysiek geen pijnlijke toestanden kan veroorzaken, maar ja ... dan is het weer een kwestie van: "je hebt de juiste diploma's niet" of: "je kent het programma niet" (terwijl ik een snelle leerling ben op computer, en er de inzet en interesse voor heb).

De gevolgen van ambtelijke schrapping zijn niet te overzien:

- ik mag niet meer werken (op straf van boetes);
- ik ben alle rechten kwijt;
- alle bindingen worden verbroken (ziekenkas, BTW-nummer, noem maar op);
- ik mag het land niet meer uit (terwijl mijn job dat soms vraagt);
- mijn handtekening is ongeldig;
- ik kan geen nutsvoorzieningen meer krijgen;
- politie kan mij ten allen tijde 24 uur opsluiten als landloper;
- in principe mag ik dus ook geen auto meer rijden;
enz ...

Wat heb ik nu misdaan, behalve geen huis te vinden dat in mijn budget ligt?
Ik word nu behandeld als een misdadiger, en als een illegaal!

Ik hoop langs deze weg iemand te vinden die mij kan helpen, want ik zie het zo niet meer zitten, en de gedachtes in mijn hoofd voorspellen weinig goeds (waarom zou ik nog verder leven als er geen uitzicht meer bestaat op een normaal leven in de samenleving?) ...

Ik speel ook reeds met de gedachte om dit openbaar te maken via de media, en eventueel via de Europese gemeenschap langs gerechterlijke weg België aan te klagen, op grond van weigering van hulp aan zijn onderdanen. Waar zijn mijn mensenrechten? Dit is ronduit schandalig!

Is er iemand van wie ik eventueel wat hulp mag verwachten? Ik ben benieuwd ...

PS: mijn moeder wilde mij een referentieadres geven, maar nu wordt haar dat verboden vanwege de "volkswoningen" (zij is gepensioneerd weduwe en woont in een sociale woning) ...

Laatst gewijzigd door Patje1962 : 28 januari 2010 om 21:30.
Patje1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 22:40   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Domicilie huren hé makker.
Oud 28 januari 2010, 23:00   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

http://www.belgium.be/nl/justitie/sl...ten/ombudsman/
http://www.ombudsman.be/diensten.aspx
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 01:09   #4
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje1962 Bekijk bericht
Dat betekent dat mijn identiteitskaart niet meer geldig is (alsook de certificaten daarop)!

Wegens "huishuren te duur" en de breuk van een relatie ben ik in deze situatie beland. Ik ben zelfstandige, op weg naar een alternatief statuut waardoor ik mijn huidig werk als werknemer zou kunnen verderzetten.
Mijn zoektocht naar een woning duurt nu ongeveer al een kleine 5 maanden, maar ondertussen blijk ik al maanden ambtelijk geschrapt te zijn.

Plotseling ben ik al mijn rechten kwijt, en kan ik niet meer werken (want dat is verboden als je geschrapt bent).

Ik ging naar twéé verschillende ocmw's, en kreeg daar te horen dat ze mij niet kunnen helpen, tenzij ik mij failliet laat verklaren en geen inkomen meer heb.
Ik vroeg géén geld, en géén woning, want daar kom ik als zelfstandige tóch niet voor in aanmerking (was me al verteld). Ik wou enkel een referentieadres voor een bepaalde periode krijgen, waardoor ik mijn werk kon blijven doen, en in orde bleef met ziekenkas, BTW, enz ... tot ik een huis zou kunnen huren.

Familie en vrienden durven mij geen referentieadres te geven (ze zouden dat wel mogen), omdat ze dat concept niet kennen. Blijkbaar heeft iedereen schrik dat een eventuele deurwaarder, moest zoiets ooit gebeuren, dan toch al hun spullen zou in beslag nemen. Ik weet ondertussen dat zij veilig blijven in zo'n situatie, maar dat krijg je niet in hun hoofd geprent. Dat komt natuurlijk door de al zo wankele wetgeving waarbij men al gauw veronderstelt dat deurwaarders blijkbaar alles zouden mogen ... Wat niet altijd waar is ...

Blijkbaar moet ik nu dus eerst zorgen dat ik vele schulden heb, geen inkomen, en wérkelijk in een diepe put zit waar je niet meer uit geraakt, vooraleer ze willen helpen?? Want zo werd het mij eigenlijk min of meer duidelijk gemaakt op het ocmw. "U gaat toch niet verwachten dat wij u een referentieadres geven en dat u dan 'mooi weer' gaat spelen op uw werk? Wij helpen alleen mensen die echt aan de grond zitten en geen cent meer bezitten, en werkelijk op straat slapen, en hun schulden niet meer kunnen overzien" ...

Klopt dat allemaal wel??

De reden hiervoor: ik heb een aandoening die mij belet van te functioneren in een werk dat bepaalde fysieke kracht en/of beweging vereist. Ik zou méér afwezig zijn dan wat anders. Het werk wat ik momenteel doe kan ik nog nét aan, en ik ben niet iemand die zomaar thuis wil gaan zitten achter de TV, zonder nog iets te verwezenlijken. Ik wil helem�*�*l NIET profiteren van uitkeringen en dergelijke!
Er zijn bepaalde jobs die ik zou aankunnen (bvb werk op een computer), omdat dat dan fysiek geen pijnlijke toestanden kan veroorzaken, maar ja ... dan is het weer een kwestie van: "je hebt de juiste diploma's niet" of: "je kent het programma niet" (terwijl ik een snelle leerling ben op computer, en er de inzet en interesse voor heb).

enz ...

Ik hoop langs deze weg iemand te vinden die mij kan helpen, want ik zie het zo niet meer zitten, en de gedachtes in mijn hoofd voorspellen weinig goeds (waarom zou ik nog verder leven als er geen uitzicht meer bestaat op een normaal leven in de samenleving?) ...

Ik speel ook reeds met de gedachte om dit openbaar te maken via de media, en eventueel via de Europese gemeenschap langs gerechterlijke weg België aan te klagen, op grond van weigering van hulp aan zijn onderdanen. Waar zijn mijn mensenrechten? Dit is ronduit schandalig!

PS: mijn moeder wilde mij een referentieadres geven, maar nu wordt haar dat verboden vanwege de "volkswoningen" (zij is gepensioneerd weduwe en woont in een sociale woning) ...
Het is niet verboden om te werken terwijl je ambtelijk geschrapt bent, wel kun je administratief met diverse instanties in de problemen komen. Ik denk daarbij aan de belastingen oa omdat ze niet weten naar waar ze hun aanslag moeten sturen. Ook is het mogelijk dat bepaalde kassen van verlofgeld weigeren uit te betalen omdat je niet over een wettelijk adres beschikt.
Ocmw's zijn wettelijk verplicht om een je referentieadres te bezorgen, evenals je een referentieadres kan nemen bij particulieren zoals je moeder bijvoorbeeld. Op een referentieadres mag je niet domicililieren zodat er geen probleem mag rijzen ivm eventuele uitkeringen aan de referentieverstrekker.
In praktijk weten we dat sommige openbare diensten, zoals OCMW's en diensten bevolking weigeren een referentieadres toe te staan, soms uit onwetendheid, soms uit onwil. Nochtans is het een wettelijk recht.

Meer info vindt U hier: http://www.elfri.be/referentieadres

Citaat:
Een persoon die geen verblijfplaats heeft kan zich laten inschrijven in de bevolkingsregisters onder een referentieadres. Dit is dan het adres van een andere natuurlijke persoon die ermee instemt dat alle voor de betrokkene bestemde post en alle voor betrokkene noodzakelijke administratieve formaliteiten aldaar toekomen.

Hiervoor mag geen vergoeding worden gevraagd en op het referentieadres kan geen beslag gelegd worden voor de schulden van de betrokkene.

Doelgroep:

- personen die in een mobiele woning verblijven
- personen die om beroepsredenen geen vaste verblijfplaats hebben
- personen die bij gebreke aan middelen geen vast verblijfplaats hebben.

Officiële betekeningen kunnen voor deze personen niet aan de procureur gedaan worden maar dienen te gebeuren aan het referentieadres.
U kan ook contact opnemen met het vierdewereldsyndicaat. Wij kunnen U bijstaan en U desgewenst zelf een referentieadres bezorgen zoals we reeds deden bij diverse aangesloten leden.

Laatst gewijzigd door @lpha : 29 januari 2010 om 01:14.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 09:56   #5
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Als dat verhaal klopt, dan vind ik het schandalig dat zoiets kan gebeuren in onze Belgische staat. Maakt dit land zijn burgers niet wijs dat wij een uitmuntende sociale zekerheid hebben?
Wat betreft een referentieadres : kan een postbus niet volstaan?
Oud 29 januari 2010, 10:02   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan me vergissen maar hier lijkt me toch wat meer aan de hand dan te hoge huishuren en een verbroken relatie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 10:05   #7
eno2
Banneling

Standaard

Toen ik dakloos werd, weigerde mijn hele familie mij een referentieadres te geven
(mijn moeder stuurde me naar het OCMW).

Daar konden ze ook niets voor mij doen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 10:26   #8
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik kan me vergissen maar hier lijkt me toch wat meer aan de hand dan te hoge huishuren en een verbroken relatie.
Ja, bepaalde steeds terugkerende elementen die je in al dit soort verhalen ziet.
Oud 29 januari 2010, 10:31   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zeg eens wat, ipv insinueren.
Toen mijn vrouw ervanondertrok was ik een werkloze (oudere) met 19000bf
dop en ik was verplicht een huis te huren van 16000bf (water en energie in).

Ik vond werk maar kwam full-time-werkend nog steeds 8000bf per maand tekort, waarop ik na zes jaar terug werkloos en ook dakloos werd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 januari 2010 om 10:36.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 10:36   #10
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
http://www.ocmw-info-cpas.be/index.php/home_nl

Alleszins, het OCMW is wettelijk verplicht je dit referentieadres te geven. Desnoods sta je maar op je strepen. Haal er de politie bij of zo. Laat een PV opstellen.

Mijn prangende vraag is echter waar je nu woont en waarom het niet mogelijk was daar je domicilie te laten plaatsen.
Oud 29 januari 2010, 10:48   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Als dat verhaal klopt, dan vind ik het schandalig dat zoiets kan gebeuren in onze Belgische staat. Maakt dit land zijn burgers niet wijs dat wij een uitmuntende sociale zekerheid hebben?
Wat betreft een referentieadres : kan een postbus niet volstaan?
Dergelijke verhalen kloppen.
OCMW's hebben het recht om hulp te weigeren aan iedereen die niet in hun gemeente woonachtig is.

Het kan dus inderdaad problemen opleveren als je ambtelijk geschrapt bent.

En postbusadressen zijn enkel toegestaan voor schippers van de binnenvaart.

In dit land kan je als buitenlander of crimineel alles gedaan krijgen, maar als Belg loop je steeds met je hoofd tegen de muur.
Dat is trouwens ook de reden waarom vele buitenlanders een dubbele nationaliteit gebruiken.

Want België is het aardse paradijs, maar niet voor de Belg.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 11:27   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Daar zitten zoveel onjuistheden, halve waarheden en hele leugens in dit verhaal, dat ik er begin van overtuigd te geraken dat het vertelseltje uit de duim gezogen is van een geflipte vierdewereldsindikator of derderangskommunist.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:15   #13
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Dit verhaal doet me denken aan een persoonlijk geval dat ik ken:
Daar ging het om een bewuste schrapping om deurwaarders en schuldeisers af te houden op zoek naar de buit van wanbeheer en oplichting van vrienden en kennissen..

Gebroken relatie of niet, als je medeeigenaar/medehuurder bent kan men je toch niet zomaar schrappen ? dat begrijp ik niet..

Citaat:
Want België is het aardse paradijs, maar niet voor de Belg
Helaas klopt dit..de drempel voor Belgen ligt wettelijk veel hoger dan importsteunzoekers..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 29 januari 2010 om 12:17.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:36   #14
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

het stadium dat mensen zoals de threadstarter beroep kunnen doen op het ocmw (waarvoor het eigenlijk bestaat) is inderdaad reeds lang achter de rug; Mensen die tijdelijk moeilijkheden kennen moeten zichzelf behelpen in het economisch europa, de toestanden bij de ocmw's zijn al veel schrijnender; doch net zoals deze persoon tellen zulke mensen niet mee bij de politieke telling van het landschap.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:59   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Klopt dat allemaal wel??

enz ...

k vind toch dat je eerst moet zeggen wat je huidige activiteit is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 13:00   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar zitten zoveel onjuistheden, halve waarheden en hele leugens in dit verhaal, dat ik er begin van overtuigd te geraken dat het vertelseltje uit de duim gezogen is van een geflipte vierdewereldsindikator of derderangskommunist.
dubbelnickje ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 13:01   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Ambtelijk geschrapt als zelfstandige? Dat is toch goed, nu moet je helemaal geen belasting meer betalen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 13:06   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Toen ik dakloos werd, weigerde mijn hele familie mij een referentieadres te geven
(mijn moeder stuurde me naar het OCMW).

Daar konden ze ook niets voor mij doen.
Gij vertelt toch niet alles hoor. Als uw eigen moeder u niet meer wilt helpen met een adres dan is er toch iets fors mis.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 14:54   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gij vertelt toch niet alles hoor. Als uw eigen moeder u niet meer wilt helpen met een adres dan is er toch iets fors mis.
Met de moeder ja.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 15:21   #20
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
k vind toch dat je eerst moet zeggen wat je huidige activiteit is.
De persoon in kwestie werkt in de muziekbranche, op zelfstandige basis.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be