![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
|
![]() De lopende gerechtelijke vervolging en de strafrechtelijke verantwoordelijkheid voor dit dodelijke accident is een pijnlijke illustratie van de kosten en de tragische gevolgen van het huidige belgicistisme.
Met deze term 'belgicisme' verwijs ik naar een ideologie en bijhorende bestuurscultuur waarin het voortbestaan van dat B'se staatsverband én van de Franstalige privileges daarin, met inbegrip van het niet moeten respecteren van het Nederlands en van Vlamingen, de facto voorrang krijgt op alle overwegingen van democratie of goed bestuur. Wat blijkt: er zijn méérdere factoren die alle noodzakelijk waren voor het accident: zonder deze was er 'hoogstwaarschijnlijk' géén accident geweest, en evenmin die onnodige doden. Het verkeerd geplaatste sein in Waver is daarbij van technische orde. Zonder dat had de treinconducteur gezien dat hij niet doormocht. Na zijn start reed hij even verderop door een 'rood licht'. Een ontegensprekelijke menselijke fout, maar eigen aan de menselijke natuur en dus nooit 100% vermijdbaar. Daarom ook zijn er technische beveiligingen van zéér uiteenlopende soorten nodig én systematisch toegepast. Daarna gebeurde er echter nog een derde fout: de ééntalig-Franstalige seingever die de nakende ramp ontdekte, was te laat om de stroomvoorziening van die trein uit te schakelen, en, 1000x erger, slaagde er niet met zijn Nederlandstalige collega in Leuven te waarschuwen! Beiden waren namelijk ééntalig, én -politieke uiterst relevant- de NMBS verdedigt dat dit kan gebeuren en dus moet kunnen! Kortom: geschoolde en verantwoordelijke seingevers/dispatchers (of wat hun juiste functietitel ook is) die omwille van het LEVEN van de treinreizigers vlot met mekaar zouden moeten praten, en wiens collega's in alle andere taalgrensovergangen in de EU overal mekaars taal minstens kunnen verstaan, of, in geval van luchtverkeer, die allen éénzelfde taal moeten spreken, die moeten in het Belgique-�*-la-papa (synoniem voor het belgicisme) blijkbaar nog steeds niet met elkaar kunnen spreken. Mensenlevers zijn dus blijkbaar verregaand ondergeschikt aan de Franstalige onverdraagzaamheid en aan weigering van PS, MR en CDH om deze evidente méértaligheid van de dienst op te leggen aan Franstaligen. Respect voor Vlamingen en voor het Nederlands -want op politiek vlak zijn het enkel die Franstalige partijen die de objectief noodzakelijke méértaligheid in deze functies arrogant afwijzen, niet de Vlaamse- is zo'n taboe in de belgicistische politieke, rechterlijke en bestuurscultuur dat er NOOIT één zware fout in deze veroordeeld werd, zelfs al kostte die fout mensenlevens. En inderdaad: de advokaten van de slachtoffers focussen op de technische fouten van de NMBS om schadevergoeding te bekomen. Ze hopen manifest niet dat de rechter met die even kolossale fout in de taalpolitiek van de NMBS rekening zal houden. Is deze bestuurlijke inferioriteit van het belgicistische bestel géén dwingende reden waarom de twee deelstaten vééééél meer bevoegdheden, autonomie, verantwoordelijkheid én eigen financiele middelen moeten krijgen? Moet er dus geen bing-bang komen zoals Luc van den Brande en Van Rompuy het voorstellen? Moeten we daarom ook niet in brussel dringend een subnationaliteit invoeren én gedeelde voogdij van de twee grote deelstaten over die territoriale grootstedelijke taken die niet aan de 2 gemeenschappen toegewezen kunnen worden? Moet een Vlaamse co-voogdij ook niet éénzijdig néén kunnen zeggen aan die brusselse ziekenhuizen die nog wel zorgen aan niet-Franstaligen willen aanbieden, maar het vertikken doe zorgen ook in beide talen aan te bieden? Of zijn de doden van Pécrot en andere soortgelijke ongevallen en mismeesteringen (in bv. de Brusselse ziekenhuizen) de 'onvermijdelijke' prijs voor wat doorgaat als zogenaamde communautaire pacificatie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 2.666
|
![]() Citaat:
Waaraan zou die vergetelheid toe te schrijven zijn? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.753
|
![]() Citaat:
De splitsing van de NMBS zou betekenen 3 kleine maatschappijtjes, een slechtere communicaite, en zonder twijfel ook privatisatie, en als je kijkt naar het buitenland maakt dat er zowel de stiptheid als de veiligheid niet beter op, noch de betaalbaarheid van het openbaar vervoer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Schepen
Geregistreerd: 25 april 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 466
|
![]() Citaat:
Men wilde het dus zoals gewoonlijk allemaal in een doofpot(je) steken, gelukkig is de pers en het gerecht niet van die aard! btw: Waarom heeft U een plaatje (onderaan) van een massamoordenaar ![]()
__________________
De democratie is niet het beste maar wel het minst slechte systeem! Wie geen respect heeft voor minderbedeelden is zelf een minderbedeelde qua verstand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.753
|
![]() Dat is een onderwerp voor het internationale forum...
De NMBS heeft niets in de doofpot gestoken, alles werd in alle openheid naar buiten gebracht. Misschien niet onmiddellijk, vermits ze eerst de resultaten van het interne onderzoek afgewacht hebben. Ik kan je alleen verzekeren dat er constant op veiligheid gehamerd wordt, dat ook het grootste deel van de opleiding in beslag neemt. Tegenwoordig wordt elk personeelslid ook voortdurend geëvalueerd en begeleid, op alle niveaus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Maar wist u dat er in Denemarken sedert jaar en dag private spoorwegmaatschappijen werken en dat die het grootste deel met succes (en winst!) uitbaten? Wist u dat er in Zwitserland heel wat lijnen door private maatschappijen worden beheerd? Eveneens met succes en winst... en tot ieders grote tevredenheid! Wist u dat de kleine, voor de DB onrendabele lijnen door private investeerders werden overgekocht of gehuurd, en dat die investeerders alles wisten om te bouwen tot rendabele, klantvriendelijke en veilige lijnen? Dat alles wist u blijkbaar niet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
ik snap niet dat jullie een drama op zo'n perverse manier durven uit te buiten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
geen enkel complex railsysteem is ooit succesvol geprivatiseerd, en het lijkt me ook niet simpel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Sommige rail systemen waren nooit in staatshanden.
Een railroadsysteem is een logistiek lachertje in vergelijking met een luchtvaartmaatschappij. De staat moet efficienter worden. verlieslatende activiteiten zoals Sabena, Post en NMBS afstoten is een goede eerste stap naar het inperken van het wanbeleid. En als daarvoor heilige huisjes moeten gesloopt worden, dan zij het zo.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld heeft de NMBS indertijd de grote fout gemaakt de lijn Brugge-Gent langs Maldegem af te schaffen en een deel van de spoorwegen ervan (Brugge-Maldegem) zelfs volledig uit te breken. Dat zou nochtans een heel goed alternatief kunnen zijn voor de minder comfortabele busverbinding die er nu is: Brugge is tegenwoordig een trekpleister op zondag en daarenboven zouden heel veel toeristen met de trein van Brugge naar het spoorwegmuseum in Maldegem kunnen komen. Een zondagse stoomtrein Brugge-Maldegem zou ongetwijfeld voor heel wat Japanse toeristen een druk bezocht evenement worden. Typerend is ook dat de NMBS op geen enkele wijze het Maldegemse stoommuseum helpt of bijstaat (logistiek noch financieel), in tegenstelling tot bepaalde Waalse stoomcentra... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
een railsysteem is logistiek veel complexer vliegtuigen vliegen door de lucht en hebben enkel een luchthaven nodig (bij wijze van spreken) treinen rijden op rails die elkaar kruisen, en hebben vele stations nodig het enige wat complexer is, is het vliegtuig zelf het is trouwens geen toeval dat de rails in het VK nog altijd in handen zijn van British Rail, het vroegere staatsmonopolie wat wel makkelijk kan geprivatiseerd worden is bv. ticketverkoop, of catering op de treinen, treinonderhoud, etc dat zou ook al heel wat besparen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.753
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is wel zo dat er veel overtollig personeel zit bij de NMBS in administratieve functies, en dat de NMBS die zo vlug mogelijk wil doen afvloeien zonder een sociaal drama aan te richten. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
koopkracht in DK is lager dan in belgie hoor |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten staat Denemarken op de achtste plaats op de wereldranglijst, pas erna komt België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
koopkracht, he! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
http://www.geographyiq.com/ranking/r...rity_top25.htm |
||
![]() |
![]() |