Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2004, 17:28   #1
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Er wordt vaak over een inburgeringscursus met een examen gesproken. Nu ben ik eens benieuwd naar wat de forumeden vinden dat er zeker gevraagd moet worden.

Moeten ze de tekst van de Vlaamse leeuw kennen?
De namen van alle Belgische koningen?
De prijs van een lichtgrijs gesneden?
De naam van de eerste minister?
Het recept voor waterzooi of steakfrit?
...

Post hier Uw vragen voor het komende inburgeringsexamen...
FT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 17:34   #2
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Ze moeten wegwijs worden in de normen en waarden die gelden in België.
geschiedenis en cultuur hoort er ook bij.
Bedoeling mag niet zijn hen vanalles te laten instuderen, maar hen leren onze cultuur en eigenheid te respecteren.
Oud 5 juni 2004, 18:10   #3
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Er wordt vaak over een inburgeringscursus met een examen gesproken. Nu ben ik eens benieuwd naar wat de forumeden vinden dat er zeker gevraagd moet worden.

Moeten ze de tekst van de Vlaamse leeuw kennen?
De namen van alle Belgische koningen?
De prijs van een lichtgrijs gesneden?
De naam van de eerste minister?
Het recept voor waterzooi of steakfrit?
...

Post hier Uw vragen voor het komende inburgeringsexamen...
tjah, het idee op zich is niet slecht en vanzelfsprekend in feite

maar hoe ga je dat in godsnaam doen ? Ge zou dat "examen" eens bij belgen moeten doen... er zouden er veel dat ook niet weten. Vraag eens op straat de naam van de koningen, of de datum van de guldensporenslag, of de prijs van een brood of een ei (heb daar ooit zo eens ergens een rondvraging van gezien : straf hoeveel er dat niet wisten), etc....

En wat is inburgering in normen en waarden ? Een arbeider... een boer ... een schoolleraars... de pastoor ... Eddy Wally ... de coiffeur van verhofstadt ... de bedrijfsleiders bij Sidmar ... een jonge vlaming die in antwerpen in een caravan onder een brug leeft ... de leden van de muziekgroep Think Of One .... een skinhead die wekelijks ruzie zoekt in café... een homo , of zelfs een jeanet ... een oud-strijder van D-day ... een ambtenaar bij een of andere ministerie ...

allemaal gaan die hun eigen idee hebben van normen en waarden, hoe bepaalt ge welke relevant zijn ... hoe gaat ge in godsnaam een vreemdeling daaraan afmeten.
Zet die vreemdeling naast een bedrijfsleider, naast groene weed-smorende hippie die als tuinier zijn centjes verdient, naast ne oude west-vlaamse boer.... en ik denk dat ge tussen die mensen: allemaal echte vlamingen onderling al evenveel verschillen vindt.

Daarom ,het idee dat mensen moeten inburgeren: OK, maar hoe ga je dat gaan doen... nope, dat kan niet. Trouwens, als je niet inburgert, dan overleef je maar half. Zowiezo neemt men wat van onze gewoonte/cultuur/leefritme over, dat kan haast niet anders.
justme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 09:50   #4
Attiladehun
Banneling

Standaard

Inburgering begint bij het aanleren van de taal. Al de rest volgt daaruit. Als men de taal kent, kan men kranten lezen en gemakkelijker met autochtonen in contact komen. Cursussen geven over vaderlandse geschiedenis en lokale eetgewoonten is al te belachelijk. Men maakt het begrip 'inburgering' belachelijk daardoor. Taal, taal en nog eens taal.
"De grenzen van mijn taal, zijn de grenzen van mijn wereld", wist Wittgenstein reeds...
Attiladehun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 13:53   #5
Nowan
Vreemdeling

Nowan's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nowan
Standaard

Als je je ergens anders vestigt, is het inderdaad logisch dat je de taal leert, zonder taal, geen communicatie, waardoor je je afsluit van de autochtonen...

Ook vind ik dat ze de dingen die anders zijn [natuurlijk de grote lijnen] in onze wet tegenover die van het land van herkomst, bv links ipv rechts rijden [om maar een voorbeeld te geven] of dat het hier niet geapprecieerd wordt dat je opgeblazen wordt als je dan al eens het openbaar vervoer neemt...

Wel vind ik dat de autochtone bevolking de Vlaamse Leeuw moet leren, waarom het Balgische als er niets dan een geldstroom naar wallonië is dat ons bindt...?

Citaat:
To know Life, you must know death, to know life, you must die - uit The Quest
:: Student 5de jaar secundair onderwijs

:: Vlaams blok, u weet wel waarom
Nowan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 14:38   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De hier geldende beleefdheidsnormen.

Indertijd (ooit lang geleden) kreeg ik daar ook les in, "etiquette" heette het toen. Die normen veranderen uiteraard constant en van wat ik toen leerde is ondertussen misschien enkel nog 10% in voege.

Niet plassen in bushokjes of ingangshalletjes van winkels kan daar vb. bijzitten. Geen str*** achterlaten op de openbare weg is daar ook een voorbeeld van.

Over "onze" beleefdheidsnorm om mekaar een hand te geven heb ik al een topic geopend.
Het "met open vizier" mekaar tegemoetkomen kan daar best ook tussenzitten; (buiten die sluiertoestanden is het precies een arabische (zand?woestijn?)gewoonte om je gezicht in een arafatsjalleke te verbergen. Hier is geen zand!

een aantal andere dingen die ik me herinner zijn ondertussen afgeschaft:
- vrouwen laten voorgaan bij het BUITENkomen (niet binnenkomen, dan gaan mannen voor)
- niet na vrouwen de trap oplopen
- de deur openen voor een vrouw
etc.

En verder (buiten numero Uno: de taal): het belang van onderwijs, het belang van gelijke opvoeding tussen dochters en zonen, het belang van vrije partnerkeuze voor een eventueel huwelijk, het niet bestaan van het maagdenvlies, het onnodig zijn van bloeden tijdens de huwelijksnacht, het respect voor vrouwen en meisjes, het récht van vrouwen om niet enkel moeder achter de geraniums te zijn, het récht van vrouwen om met andere mensen (zowel vrouw als man) te kunnen omgaan, het récht van vrouwen om zelf een job uit te oefenen, het récht van vrouwen om evtl. huispersoneel aan te werven, de verplichting om alle vrouwen respectvol te behandelen etc....

en nee, fritten met een curryworst hoéft echt geen noodzaak te zijn!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 15:06   #7
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Ze moeten toch niet inburgeren, ze zijn het al.
Elke racist wil de marokkanen en turken hier buiten omdat ze hun niet aanpassen. Wel, ik zeg dat ze al aangepast zijn. Hoeveel mensen zeggen er niet :"oh nee, daar heb je die marokkaan met hun bmw en hun luide muziek en ze willen opvallen en iedereen omver rijden"
Nu vraag ik aan elke zo denkende mens om alstublieft eens goed naar elke geblindeerde ruit van een auto te kijken en zien wie er met zijn kopje nog juist boven het stuur komt piepen. Ik denk wel dat de kans groter zal zijn dat het een vlaming is, in plaats van een marokkaan. Want voor elke getunede kar waarin een marokkaan zit, rijden er wel 10 getunede karren rond met vlamingen in.

En dit om maar een voorbeeld te geven dat ze dus beter ingeburgerd zijn dan de meeste mensen durven denken. (en dus niet om kritiek te geven op tuningauto´s, dat geef ik dan wel eens onder een andere thread)

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 16:00   #8
Nowan
Vreemdeling

Nowan's schermafbeelding

Standaard

Dat, mijn waarde, is HET DOMSTE, wat ik ooit gehoord heb....

Ontkennen dater een vreemdelingenprobleem is, <U>BAHAHAHAHAHA</U> [let op vet en onderstreping...]

Tuuuuurlijk ze zijn al aangepast, meneer woont zeker in een mooi groen dorpje waar iedereen lang haar heeft, en zen eigen groentjes kweekt...

Ik raadt je aan eens in een grootstad [waarom niet antwerpen, deurne meerbepaald] te verblijven voor een tijdje, je zal ons veel beter begrijpen...

Dan ff over dat tunen, tunen is de motor, en het geluid van de wagen / brommer bijstellen, de acesoires noemt men uitbouwen, dus hou daarook je bek maar over sinds je daar geen ret van weet...
We hebben het over Marokanen die in bmw's rondrijden, idd, hoe komen ze aan dioe bmw's, dat is wat ons bezighoudt, we weten ook wel goed genoeg dat er genoeg vlamingen een verkeersongeval veroorzaken...
Hoe geraakt een allochtoon aan een bmw, terwijl de gewone vlaming met een golfje versie 2 rondrijdt? DAT is het probleem

De llochtonen ingeburgerd, laat me niet lachen, grootste deel kent geen Nederlands, en kopm nu ni af mé "ik ken een gezinnetje achter den hoek" want das een geval 1/ 10000 ofzo...
Als ze ingeburgerd waren, zou het Blok NOOIT zoveel stemmen halen...

Face it, je wereldje is niet perfect

Citaat:

Oud 6 juni 2004, 19:00   #9
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowan
We hebben het over Marokanen die in bmw's rondrijden, idd, hoe komen ze aan dioe bmw's, dat is wat ons bezighoudt, we weten ook wel goed genoeg dat er genoeg vlamingen een verkeersongeval veroorzaken...
Hoe geraakt een allochtoon aan een bmw, terwijl de gewone vlaming met een golfje versie 2 rondrijdt? DAT is het probleem

wreed goede reclame voor je eigen intelligentie

Hoe komen ze aan die BMW ? Kopen misschien met hun geld , ja ?
Denkt ge dat die mannekes zoveel geld opsparen ? Al eens hun huisjes bekeken ? Het zijn heus geen schone villa's met tuintje zoals veel vlaamse gezinnekes ja Face it, die johnny's mogen kiezen waar ze hun centjes in steken

Oud 6 juni 2004, 19:25   #10
Nowan
Vreemdeling

Nowan's schermafbeelding

Standaard

Lol, wel HEEL naïef vindt je niet?

Citaat:

Oud 6 juni 2004, 23:55   #11
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Bij ons zijn die allochtonen met BMW's vaak van die kerels die van die verdachte pakjes bezorgen en daarvoor geld ontvangen. Beter gekend als drugsdealers, sjoemelaars of gewoonweg criminelen.
Oud 6 juni 2004, 23:58   #12
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat, mijn waarde, is HET DOMSTE, wat ik ooit gehoord heb....
Het kan nog dommer, wacht maar af.
Oud 7 juni 2004, 01:07   #13
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Neen

Allez, als ik veel anti-vreemdelingen mag geloven, wonen die mensen in verloederde buurten? Juist ? Dat zeggen jullie toch altijd ! Wat zijn dat: heel goedkope woonsten + lage huren. Dus wat doen ze met hun overige centjes ? "Hippe" kleren, een gouden kettinkje, sportschoenen en een BMW kopen hé.
Oud 7 juni 2004, 01:09   #14
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Bij ons zijn die allochtonen met BMW's vaak van die kerels die van die verdachte pakjes bezorgen en daarvoor geld ontvangen. Beter gekend als drugsdealers, sjoemelaars of gewoonweg criminelen.

Bij ons zijn die drugsdealers, sjoemelaars of gewoonweg criminelen vaak van die kerels met blanke huidskleur. Beter gekend als Vlaams Blok gemeenteraadslid

Jaja, i know, da's zever. Een stom media argument ja, maar dan moet ge ook niet met van die idiote uitspraken afkomen.
Oud 7 juni 2004, 09:35   #15
schermvreter
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Bij ons van die 18-jarige allochtonen die niks beters te doen hebben dan 't stad af te schuimen van 's morgens tot 's avonds. Geen job maar toch ne BMW, Mercedes, ... En spaarcentjes meegebracht ... NO WAY. Gewoon één of ander familielid heeft een pittazaakske, wat gefoefel met de boekhouding, en hup naar de bank. "Mijnheer, wij zaak hebbe. Hier papier van de boekhouder. Lening voor Auto. Geen probleem om terug te betalen. Werken? Hier zie papierke, ik genoeg krijge."

En dan zie je ze paraderen, met 4 in den auto wat provoceren om daarna hun enigste woordje dat ze perfect nederlands kunnen zeggen naar uwe kop te slingen : "RASCIST".

Het wordt nog beter : een botsingske met een "geïntegreerde nieuwe belg". Van "Mijnheer ik niet kun aan doen, ik wel geen verzekering heb, niet police bellen" tot een groep rond u die u wat intimideert tot ge vertrekt ofwel nog een rammeling derbij. 1 Telefoontje en gans de familie staat daar rond u. En nee zelf zijn ze nooit in fout.

Conclusie: Sjoemelen en provoceren =&gt; buiten die handel.

Nog iets:

naast mijn werk zit er een interiemkantoor: Abdul en Mohammed komen solliciteren, je hoort ze zuchten van zodra ze uit hun auto zijn tot ze binnen zijn. Die gastjes willen niet werken. België is het land van GRATIS LEVEN voor die mannen.

Aan de andere kant ken ik er die beter nederlands praten dan de doorsnee WAAL (inderdaad) ,die dagelijks zijn uurtjes klopt en die modaal leeft. Weliswaar wonen deze mensen niet in de ghetto's en willen ze niet vergeleken worden met overgrote deel dat we kunnen klasseren als "NIEUW BELGISCH VREEMD KRAPUUL".

Misschien maakt 13 juni het verschil deze keer, maar ik denk dat we terug teleurgesteld zullen worden. De enigste partij die iets voor ons wil doen wordt langs alle kanten tegengewerkt.

Greetz
schermvreter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 12:10   #16
Attiladehun
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Ze moeten toch niet inburgeren, ze zijn het al.
Elke racist wil de marokkanen en turken hier buiten omdat ze hun niet aanpassen. Wel, ik zeg dat ze al aangepast zijn. Hoeveel mensen zeggen er niet :"oh nee, daar heb je die marokkaan met hun bmw en hun luide muziek en ze willen opvallen en iedereen omver rijden"
Nu vraag ik aan elke zo denkende mens om alstublieft eens goed naar elke geblindeerde ruit van een auto te kijken en zien wie er met zijn kopje nog juist boven het stuur komt piepen. Ik denk wel dat de kans groter zal zijn dat het een vlaming is, in plaats van een marokkaan. Want voor elke getunede kar waarin een marokkaan zit, rijden er wel 10 getunede karren rond met vlamingen in.

En dit om maar een voorbeeld te geven dat ze dus beter ingeburgerd zijn dan de meeste mensen durven denken. (en dus niet om kritiek te geven op tuningauto´s, dat geef ik dan wel eens onder een andere thread)
Hela, simpele. Als er in mijn buurt tien BMW's of Mercedessen voorbijrijden, zit er negen op de tien ne Marokkaan in.
Als er 's zaterdags weer eens een Marokkaans huwelijk is, en de genodigden met hun wagens toeterend door de wijk rijden, lijkt het wel ne reclameshow voor BMW of Mercedes...

Dus wat zit gij nu te zeveren?

Oud 7 juni 2004, 12:16   #17
Attiladehun
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door justme
Citaat:

wreed goede reclame voor je eigen intelligentie

Hoe komen ze aan die BMW ? Kopen misschien met hun geld , ja ?
Denkt ge dat die mannekes zoveel geld opsparen ? Al eens hun huisjes bekeken ? Het zijn heus geen schone villa's met tuintje zoals veel vlaamse gezinnekes ja Face it, die johnny's mogen kiezen waar ze hun centjes in steken

Wat een hautain gezeik hier, zeg.

In mijn buurt wonen geen 'Vlaamse gezinnekes met schone villa en tuintje', in mijn buurt zijn de meeste Vlamingen arm of leven bescheiden.
Een meerderheid van de Marokkaanse gezinnen in mijn buurt heeft zijn eigen woonst, niet al te klein vanwege de vele kinderen, dikwijls fraai gerenoveerd.

Maar daar gaat het niet over.
Gij zegt dat ze hun geld mogen besteden zoals ze dat willen? Natuurlijk mogen ze dat. Maar ik dacht dat ze geen geld hadden, dat ze geen werk hadden, achtergesteld werden, in armoe leefden? En nu blijkt dat die sukkelaars toch ne luxewagen kunnen kopen! Eigenaardig!
En kom niet af met 'goedkopere tweedehandswagens'. De modellen die ge hier ziet rondrijden zijn vrij recent en kosten zelfs als tweedehands nog vele honderdduizenden franken, soms zelfs tegen het miljoen.
Dus nog eens: waar halen ze dat geld dan vandaan?
Oud 7 juni 2004, 12:19   #18
Attiladehun
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Neen

Allez, als ik veel anti-vreemdelingen mag geloven, wonen die mensen in verloederde buurten? Juist ? Dat zeggen jullie toch altijd ! Wat zijn dat: heel goedkope woonsten + lage huren. Dus wat doen ze met hun overige centjes ? "Hippe" kleren, een gouden kettinkje, sportschoenen en een BMW kopen hé.
Klopt niet, manneke. Ik woon in zo'n verloederde buurt in een klein oud huisje. Ik betaal per maand minder dan wat men tegenwoordig voor een gewoon appartementje in deze buurt dient te betalen. Ik ben een kleine bediende. Ik geef zeer weinig of niks uit aan allerlei luxespullen, ga niet op reis enz... Welnu, ik zou mij zo'n luxewagen niet kunnen permitteren.
Dus, nog eens: waar halen ze het geld voor die wagens?
Oud 7 juni 2004, 14:03   #19
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Attiladehun

Klopt niet, manneke. Ik woon in zo'n verloederde buurt in een klein oud huisje. Ik betaal per maand minder dan wat men tegenwoordig voor een gewoon appartementje in deze buurt dient te betalen. Ik ben een kleine bediende. Ik geef zeer weinig of niks uit aan allerlei luxespullen, ga niet op reis enz... Welnu, ik zou mij zo'n luxewagen niet kunnen permitteren.
ik veronderstel dat gij genoeg centjes opspaart en overhebt. Zo'n auto kopen en afbetalen is te permiteren, maar dan hebt ge niet veel over. Hell, ik zie het zelfs bij vlamingen die ik ken die slechts als arbeider, loonwerker, grootkeukenhulp, ... werken wat voor schone bak (bij sommige opgezet) ze rondrijden ?
Oud 7 juni 2004, 14:30   #20
Attiladehun
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Attiladehun

ik veronderstel dat gij genoeg centjes opspaart en overhebt. Zo'n auto kopen en afbetalen is te permiteren, maar dan hebt ge niet veel over. Hell, ik zie het zelfs bij vlamingen die ik ken die slechts als arbeider, loonwerker, grootkeukenhulp, ... werken wat voor schone bak (bij sommige opgezet) ze rondrijden ?
Gij veronderstelt verkeerd.
Maar antwoorden op de vraag hoe 'achtergestelde, werkloze en ontwortelde Marokkaantjes' honderdduizenden franken kunnen opsparen of lenen, doet ge niet...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be