![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Zonet heeft Commissaris Kallas in de transport commissie van het Europees Parlement meer uitleg gegeven bij een mogelijke wijziging van de Europese regels die de maximale afmetingen en het gewicht van vrachtwagens bepaalt. Het voorstel van de Commissie wil de introductie van de zogenaamde megatrucks een stuk gemakkelijker maken, ook voor grensoverschrijdend verkeer over lange afstanden.
Europees Parlementslid Saïd El Khadraoui: "Ik moet eerlijk zeggen dat ik onaangenaam verrast en ontgoocheld ben over het initiatief. Het druist in tegen de geest van de wetgeving en is in tegenspraak met de doelstellingen die we op Europees niveau hebben vastgelegd: komen tot een meer duurzaam transportsysteem door een deel van het vervoer van goederen van de weg te verschuiven naar het spoorvervoer, de binnenvaart en de kustvaart. Wat Commissaris Kallas voorstelt zal sowieso een nieuwe boost geven aan de wegtransportsector en opent de deur voor een meer veralgemeende invoering van megatrucks in Europa op lange termijn". Europa legde de maximale maten en gewichten van vrachtwagens voor het eerst vast in de jaren 80, omdat de verschillende standaarden gehanteerd in de lidstaten een nadelige invloed konden hebben op de concurrentievoorwaarden en zo het vrij verkeer tussen de landen van de EU zouden belemmeren. In de huidige wetgeving, die dateert van 1996, wordt bijvoorbeeld bepaald dat een vrachtwagen over een maximale lengte van 18.75m mag beschikken en niet breder mag zijn dan 2.55m. Momenteel beschikken de lidstaten over de mogelijkheid om af te wijken van de maximale afmetingen vastgelegd in de Europese wetgeving. Maar ze mogen dit enkel doen voor nationaal vervoer én onder strikte voorwaarden. Zo mag de afwijking van de standaarden geen noemenswaardige invloed hebben op de internationale concurrentie van vervoer. Enkele lidstaten, waaronder Denemarken en Nederland, zijn reeds gestart met proefprojecten waarbij op bepaalde grote wegen megatrucks worden toegelaten. De Commissie heeft echter steeds volgehouden dat deze proefprojecten in geen geval een grensoverschrijdend karakter mogen hebben. Er zou zelfs een sanctie aan verbonden zijn, moesten lidstaten hiervoor kiezen. "Commissaris Kallas heeft nu besloten om van de ene dag op de andere een andere interpretatie te geven aan de Richtlijn, zodat deze grensoverschrijdende projecten wel mogelijk zijn", aldus Saïd El Khadraoui. Het Europees Parlement reageert hier fors op. "We zullen deze bocht van 180 graden met alle mogelijke juridische middelen bestrijden. Desnoods moet het Hof van Justitie zich er maar over uitspreken. De Commissaris kan immers niet zomaar beslissen om deze schijnbaar kleine, doch uiterst belangrijke wijziging door te voeren, zonder zijn medewetgever te raadplegen", zegt Europarlementslid Saïd El Khadraoui. De transport commissie vraagt met aandrang dat de normale wetgevende procedure gevolgd wordt, zodat het Parlement op gelijke voet met de Raad en de Commissie komt te staan. "Indien een echter herziening van de wetgeving voorgesteld wordt, kunnen we immers werken aan het verbeteren van het design van de vrachtwagens, zoals het verkleinen van de blinde hoeken, het vergroten van de kreukelzone en het verbeteren van het aerodynamisch ontwerp", zegt Saïd El Khadraoui. Ook in Vlaanderen in een sprake van een mogelijk proefproject dat van start zou gaan in 2013. Op bepaalde grote transportassen zal een megatruck toegelaten zijn. Indien grensoverschrijdend verkeer mogelijk gemaakt wordt, is het niet ondenkbaar dat een megatruck vertrekt in het zuiden van Zweden, en via Denemarken, Duitsland en Nederland naar België rijdt. "Hier zijn we uiteraard tegen, aangezien het enkel zal leiden tot meer vrachtwagens, meer geluidsoverlast, meer uitstoot van het wegtransport en een dalende concurrentiepositie van de spoorwegen", aldus Saïd El Khadraoui. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Als je van een idioot spreekt...
Dat ie al eens begint met zo'n megatruck in actie te zien. Moeilijk is dat niet, in NL rijden er zo een aantal rond en dat gaat prima. Als zijn enige verweer tegen die dingen is dat ze goedkoper zouden kunnen zijn dan spoorvervoer, dan moet ie maar eens leren wat het inhoudt om resources inefficiënt te verspillen. Grensoverschrijdend transport, inclusief die megatrucks, moet dringend eens op EU-schaal gestuurd en geregeld worden. Vandaag is het zelfs zo dat trucks met een bepaald tonnage dat toegelaten is in individuele lidstaten, de grens tussen die lidstaten niet eens mag oversteken als je regels letterlijk volgt. Beroepsidioten die enkel willen scoren in hun eigen kleine kieskring en hun eigen kleine landje, moeten uit dat parlement weg, laat staan dat we daar idioten nodig hebben die er enkel zitten om de postjes bij de eigen, inefficiënte nationale spoorwegen veilig te stellen. |
![]() |
![]() |