Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2012, 09:51   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard De taalgrens in het leven van de katholieken: politieke conclusies

In De Standaard is er een vraaggesprek met bisschop Bonny.

Je zal een link moeten ontberen, want er is iets mis met hun site, maar het gaat over het tekstelement dat ik onderaan quoot.

In de hetze rond de pedofilieschandalen in de kerk, is reeds gebleken dat Bonny de zaken juist durft te zeggen, maar toch erg voorzichtig blijft in de consequenties.

Nu blijkt hetzelfde met "de taalgrens in de kerk".

Enerzijds geeft hij zelf aan dat die dwars door de kerk loopt. Daarbij geeft hij nog aan dat ze in werkelijkheid toch territoriaal opgesplitst zijn, vermits de hulpbisschoppen van het tweetalige gebied strikt territoriaal hun bevoegdheid uitoefenen.
Maar anderzijds stelt hij vaag en - naar mijn visie - zelfs bangelijk: "een splitsing is al een 'paar keer 'gesteld', maar 'de huidige situatie is de meest haalbare'.

Wat is dat precies voor een kerk, een begrip als 'het meest haalbare' ?

Flou artistique. Just gelijk heel onze actuele staatsorganisatie.
Niet willen toegeven dat je een dorpje anders bestuurt dan een grote stad; niet willen toegeven dat mensen, culturen, gemeenschappen ... geen eenheidsworst zijn.
De staatsorganisatie moet de mens dienen; niet omgekeerd.

Citaat:
Hoe is uw relatie met aartsbisschop
Léonard?
‘Die is goed.’
U bent wel een heel ander type.
‘Dat klopt. Léonard is een ander
type. Een andere generatie ook.
Hij houdt meer van de confrontatie.
Hij komt ook uit Wallonië,
waar een ander kerkgevoelen
heerst dan bij ons. De taalgrens
loopt ook dwars door de Kerk. In
het Romaanse zuiden is men wat
passioneler. In het Germaanse
noorden is men wat zakelijker.’
Ooit een splitsing overwogen?
‘Die vraag is al een paar keer gesteld,
maar iedere keer kwamen
we weer tot het besluit dat de huidige
situatie de meest haalbare is.
Er zijn Vlaamse bisdommen en
Waalse bisdommen, en er is het
aartsbisdom Mechelen-Brussel,
dat zowel Waals-Brabant als
Vlaams-Brabant als het Brusselse
hoofdstedelijke gewest beslaat.
De aartsbisschop van Mechelen-
Brussel heeft ook drie hulpbisschoppen
met elk een strikt territoriale
bevoegdheid.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 7 april 2012 om 09:52.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 09:56   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

ik denk dat de kerk daar zelf over kan en mag beslissen
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 12:19   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Dat betwist ik zeker niet.

Even scherp stellen: Bonny verdient respect door te zeggen wat hij ziet en denkt: wij zijn in dit land twee verschillende gemeenschappen.
Alhoewel er slechts één bijbel is, één Rome en één "Mechelen", zijn er toch twee gemeenschappen.

Bonny is wel wat vager, met zijn antwoord op de vraag of er al gedacht werd aan splitsen. "Haalbaar", doet voor mij denken aan "economisch haalbaar".

Mijn punt van discussie:
niet dat de kerk haar organisatie niet afstemt op de gemeenschap waarin zij actief is, want de kerk is een privé organisatie die doet wat ze wil;

maar wel dat onze politiek dezelfde flou artistique aanhoudt en zich niet organiseert naar hoe de werkelijke leefwereld is van de mensen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 april 2012, 13:52   #4
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat betwist ik zeker niet.

Even scherp stellen: Bonny verdient respect door te zeggen wat hij ziet en denkt: wij zijn in dit land twee verschillende gemeenschappen.
Alhoewel er slechts één bijbel is, één Rome en één "Mechelen", zijn er toch twee gemeenschappen.

Bonny is wel wat vager, met zijn antwoord op de vraag of er al gedacht werd aan splitsen. "Haalbaar", doet voor mij denken aan "economisch haalbaar".

Mijn punt van discussie:
niet dat de kerk haar organisatie niet afstemt op de gemeenschap waarin zij actief is, want de kerk is een privé organisatie die doet wat ze wil;

maar wel dat onze politiek dezelfde flou artistique aanhoudt en zich niet

makenorganiseert naar hoe de werkelijke leefwereld is van de mensen.
Het is nog niet zo moeilijk, om in Belgie 2 kerkprovincies te maken.
Europa heeft zoveel Kerkprovincies.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 22:10   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat er is inderdaad een merkwaardig verschil is in kerkbeleving tussen Noord en Zuid. Vlaanderen is vrij sociologisch vrij conservatief katholiek, d.i. enorm veel mensen laten hun kinderen nog dopen, huwen voor de Kerk en vinden een begrafenis met kerkelijk ritueel belangrijk. In Vlaanderen vindt men het ongedwongen normaal en passend om die sleutelmomenten in kerkelijk verband te beleven, zelfs al is de band met de Kerk heel zwakjes te noemen, zelfs al heeft men veel kritiek op paus en bisschoppen. Dan wordt dit blijkbaar moeiteloos overstegen. Hierdoor is het katholicisme onder de Vlamingen ook niet echt strijdend, iets wat ook opvalt als je met Nederlandse katholieken omgaat (progressief als traditioneel).

In Wallonië heeft de Kerk zich geconfronteerd gezien met een heel sterke linkerzijde die bij momenten uitermate antiklerikaal reageerde. Het heeft ervoor gezorgd dat de Kerk in bepaalde streken naar de achtergrond werd geduwd en geen rol van betekenis meer speelt. Anderzijds heeft die polarisatie er wel voor gezorgd dat katholieken ietsje kruidiger kunnen zijn, waardoor bijvoorbeeld het traditionalisme sterker aanwezig is onder Franstalige katholieken, een houding die ze trouwens ook mee hebben van de katholieken in Frankrijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 09:01   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat er is inderdaad een merkwaardig verschil is in kerkbeleving tussen Noord en Zuid. Vlaanderen is vrij sociologisch vrij conservatief katholiek, d.i. enorm veel mensen laten hun kinderen nog dopen, huwen voor de Kerk en vinden een begrafenis met kerkelijk ritueel belangrijk. In Vlaanderen vindt men het ongedwongen normaal en passend om die sleutelmomenten in kerkelijk verband te beleven, zelfs al is de band met de Kerk heel zwakjes te noemen, zelfs al heeft men veel kritiek op paus en bisschoppen. Dan wordt dit blijkbaar moeiteloos overstegen. Hierdoor is het katholicisme onder de Vlamingen ook niet echt strijdend, iets wat ook opvalt als je met Nederlandse katholieken omgaat (progressief als traditioneel).
...
Tot tien vijftien jaar geleden klopte dit, en troostte dit de gedachten van echte katholieken en van pastoors.
Nu sedert tien vijftien jaar, blijven ze hangen in die troost van toen, terwijl ze hardnekkig de recente evolutie maar niet kunnen waarnemen.

Oud 9 april 2012, 09:04   #7
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Me dunkt is de kerk een soort van bedrijf. En bedrijven moeten zich houden aan de taalwetten.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 09:49   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Me dunkt is de kerk een soort van bedrijf. En bedrijven moeten zich houden aan de taalwetten.
Er is, vanzelfsprekend, godsdienstvrijheid.

Maar inderdaad, in de mate dat ze zich zouden opstellen als een bedrijf, moeten ze de handelswetten en wat er bij komt kijken, naleven.
Eigenlijk: wat is dan het verschil met een bedrijf dat recepties, feesten, evenementen ... aanbiedt, tegenover een pastoor die een huwelijksceremonie ten berde brengt ?

Bovendien is er een band met de staat: de kaders van de kerk krijgen een staatspree. Dat schept ook zekere verplichtingen ... neutraliteit op politiek vlak ?? De wetten van non-discriminatie tussen de sexen ??

Oud 9 april 2012, 12:18   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Het is nog niet zo moeilijk, om in Belgie 2 kerkprovincies te maken.
Europa heeft zoveel Kerkprovincies.
Uiteraard is dat niet moeilijk.

Maar, dan valt de bescherming van het Belgische gerecht weg inzake pedofilie. Of geloof je echt dat het toeval is dat de kerk belgicistisch is en de Vlaams-Waalse tegenstellingen negeert?
Oud 9 april 2012, 12:19   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot tien vijftien jaar geleden klopte dit, en troostte dit de gedachten van echte katholieken en van pastoors.
Nu sedert tien vijftien jaar, blijven ze hangen in die troost van toen, terwijl ze hardnekkig de recente evolutie maar niet kunnen waarnemen.
Niet willen. Welbewust.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 9 april 2012 om 12:21.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 12:34   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is, vanzelfsprekend, godsdienstvrijheid.

Maar inderdaad, in de mate dat ze zich zouden opstellen als een bedrijf, moeten ze de handelswetten en wat er bij komt kijken, naleven.
Eigenlijk: wat is dan het verschil met een bedrijf dat recepties, feesten, evenementen ... aanbiedt, tegenover een pastoor die een huwelijksceremonie ten berde brengt ?

Bovendien is er een band met de staat: de kaders van de kerk krijgen een staatspree. Dat schept ook zekere verplichtingen ... neutraliteit op politiek vlak ?? De wetten van non-discriminatie tussen de sexen ??
Ik herlas de draad eens, en mijn € viel hier op.
En ik wou er geen aparte draad over beginnen.

De politiek in ons land heeft al een aantal zaken beslist ivm m/v verhoudingen.
Op sommige kieslijsten moet het principe m/v mekaar opvolgen; of in totaal zowat fifty/fifty zijn.
Bij de grote piefen van de ambtenaren moeten meer vrouwen benoemd worden, zodat er meer gelijke aantallen komen.

Wel, ook het volgende zou mogen:

de mensen op de loonlijsten van de erediensten moeten minstens één derde vrouwen (of mannen) tellen. Ook in hun interne hiërarchie moet dit principe gehandhaafd worden.

Overgangsmaatregelen gedurende 5 jaar zijn mogelijk.

Voorbeeld:
dit jaar nog moeten 10 procent van de beoefenaars van erediensten vrouwelijk zijn. Zijn het er minder, bijvoorbeeld 6 of 7,dan kan er voor de mannen slechts budget voorzien worden, bijvoorbeeld voor 60 of voor 70 procent.
Geen enkele vrouwelijke bisschop of evenwaardig: geen enkel budget voor de mannelijke bisschoppen.

't jaar erop 20 procent
't jaar erop 30,
't jaar erop 33,3 en 't is geflikt.

Oud 9 april 2012, 12:38   #12
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herlas de draad eens, en mijn € viel hier op.
En ik wou er geen aparte draad over beginnen.

De politiek in ons land heeft al een aantal zaken beslist ivm m/v verhoudingen.
Op sommige kieslijsten moet het principe m/v mekaar opvolgen; of in totaal zowat fifty/fifty zijn.
Bij de grote piefen van de ambtenaren moeten meer vrouwen benoemd worden, zodat er meer gelijke aantallen komen.

Wel, ook het volgende zou mogen:

de mensen op de loonlijsten van de erediensten moeten minstens één derde vrouwen (of mannen) tellen. Ook in hun interne hiërarchie moet dit principe gehandhaafd worden.

Overgangsmaatregelen gedurende 5 jaar zijn mogelijk.

Voorbeeld:
dit jaar nog moeten 10 procent van de beoefenaars van erediensten vrouwelijk zijn. Zijn het er minder, bijvoorbeeld 6 of 7,dan kan er voor de mannen slechts budget voorzien worden, bijvoorbeeld voor 60 of voor 70 procent.
Geen enkele vrouwelijke bisschop of evenwaardig: geen enkel budget voor de mannelijke bisschoppen.

't jaar erop 20 procent
't jaar erop 30,
't jaar erop 33,3 en 't is geflikt.
Niemand gaat daar mee gediend zijn.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 13:13   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Niemand gaat daar mee gediend zijn.
Vooropgesteld dat het goede wetten zijn, zoals vb. die van de non-discriminatie van m/v, weiger ik te aanvaarden dat het naleven van wetten niemand zou dienen.

Oud 9 april 2012, 13:19   #14
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooropgesteld dat het goede wetten zijn, zoals vb. die van de non-discriminatie van m/v, weiger ik te aanvaarden dat het naleven van wetten niemand zou dienen.
U bent noch vrouw, noch katholiek. Die enigen die hierbij gediend zouden kunnen zijn, dat zijn katholieke vrouwen. Die zijn het dus niet, aangezien het wijdingsacrament een essentieel deel van het katholieke geloof is.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 13:19   #15
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een "soort" van bedrijf? Dat is een bedrijf. Een miljardenbusiness zelfs, grotendeels gefinancierd door overheidsgeld. Los van het feit dat ik vind dat die overheidsfinanciering per direct zou moeten stopgezet worden, is het inderdaad zo dat zo lang de kerk met al dat overheidsgeld aan de haal gaat, ze zicht te plooien heeft naar de wetten die in dit land gelden. Ook de taalwetten dus.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 13:21   #16
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Een "soort" van bedrijf? Dat is een bedrijf. Een miljardenbusiness zelfs, grotendeels gefinancierd door overheidsgeld. Los van het feit dat ik vind dat die overheidsfinanciering per direct zou moeten stopgezet worden, is het inderdaad zo dat zo lang de kerk met al dat overheidsgeld aan de haal gaat, ze zicht te plooien heeft naar de wetten die in dit land gelden. Ook de taalwetten dus.
het overaanbod aan tamzakken in het overheidsapparaat is een groter probleem

first things first

Laatst gewijzigd door born2bewild : 9 april 2012 om 13:22.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 14:35   #17
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Mgr Léonard schijnt me allesbehalve aan de hierboven geschetste stereotype toestand van een conservatief noorden en een links zuiden te beantwoorden. Of wil Bony de lof van Vangheluwe zingen, een echte Vlaming? Wat Bony zegt, is een bedenking. Alleen nationalistische gekken trekken hier politieke conclusies uit. En zo lopen er hier wel een paar rond.
Oud 9 april 2012, 22:29   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het is nog altijd een feit dat in Vlaanderen heel veel mensen voor kerkelijke rituelen kiezen. Als ik dan schrijf "heel veel", is dat zeker in relatie tot de enorm lage wekelijkse kerkpraktijk. Juist daarom concludeer ik dat men in Vlaanderen nog steeds kan spreken over een sociologisch katholicisme. Ritueel en naar sociale conventies ingevuld. Wat mij, als praktizerend katholiek, betreft, vrij inhoudloos, maar niettemin is de werkelijkheid zoals ze is.
Oud 9 april 2012, 22:32   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Kerk moet alleen de taalwetten respecteren in haar parochiale eredienst en in haar officiële communicatie.

Voor het overige is de Kerk vrij om bijvoorbeeld ook Latijnse missen op te dragen. Of Franse bij een bedevaart in Dadizele. Of Duitse in een klooster in Wallonië.

In de sacramentele bediening is er zelfs geen enkele taaldwang. Door het private karakter van heel wat sacramenten, heeft de Kerk juridisch geen enkele binding met de taalwet. In een Vlaamse parochie kan biechten in Japans, Nederlands of net zo goed in het Frans, net zo heeft de priester alle vrijheid de absolutie en pastorale zorg in een van die talen te doen.
Oud 9 april 2012, 22:33   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Mgr Léonard schijnt me allesbehalve aan de hierboven geschetste stereotype toestand van een conservatief noorden en een links zuiden te beantwoorden. Of wil Bony de lof van Vangheluwe zingen, een echte Vlaming? Wat Bony zegt, is een bedenking. Alleen nationalistische gekken trekken hier politieke conclusies uit. En zo lopen er hier wel een paar rond.
Wat houdt die bedenking dan volgens u juist in?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be