![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Testaankoop heeft enkele steekproeven gedaan en meer dan de helft van de apothekers is glansrijk gebuisd. Blijkbaar hoeven apothekers en hun assistenten nooit bij te scholen
![]() Door zich niet uit zichzelf bij te scholen of het zich aan te trekken, zal er weer eens bijkomende wetgeving nodig blijken. Of wordt het toch maar een label in de aard van iso9001 waarbij je één dag per jaar werkt zoals het hoort, de dag van de vooraf aangekondigde controle, en voor de rest �* la guerre come �* la guerre ?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Briefje lezen van de dokter, doosjes uit de kast halen.
Buiten het hanegeschrift van de dokter lezen, wat kan daar moeilijk aan zijn? Laatst gewijzigd door giserke : 23 maart 2012 om 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het is toch aan artsen om te zien dat medicamenten mekaar niet tegenwerken versterken etc? de apotheker mag er toch vanuit gaan dat de dokter de patient correct informeert? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Wil testaankoop dan dat apothekers andere middelen voorschrijven dan de doker voorschrijft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Sommige medicijnen (bv. asperine) krijg je zonder doktersvoorschrift. De dokter kan niet voorspellen wat de patiënt naast wat voorgeschreven is nog allemaal zal bijkopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
zonder die kennis kan hij geen correct advies geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Zelf apotheker zeker ? De vereniging van apothekers heeft geen enkel kritiek op het onderzoek van Test Aankoop. Ze geven grif toe dat hun apothekers meer advies moeten geven.
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast. Mijn ervaring is dat je in de apotheek op laagdrempelige manier advies krijgt, als je er om vraagt, en soms zonder dat je er om vraagt. En het advies is gratis, en je hoeft geen afspraak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een apotheker hoort ook een 'dubbelcheck' te zijn.
Ik heb ooit eens een vitaminepreparaat voorgeschreven gekregen van de dokter. Hij had de dosis op het voorschrift gezet. De apotheker schreef dat netjes over op het doosje. Ik dus die dosis gepakt. 's nachts ben ik naar de spoed kunnen gaan: ik had de ergste buikkrampen die ik al ooit heb gehad, precies of al m'n ingewanden werden uit elkaar gerust. Overdosis vitaminepreparaat, en een férme overdosering. De dokter z'n fout, natuurlijk (schrijffout, hij wist de juiste dosering wel maar het stond niet goed op het voorschrift), maar de apotheker zou zoiets toch ook moeten zien....
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De apotheek moeit zich niet met wat de dokter voorschrijft. En die hoeft zich daar ook niet mee te moeien. Overdosis ? Ooit al eens de bijsluiter gelezen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat kan meerdere redenen hebben, zoals twijfel over de authenticiteit van het voorschrift, onduidelijke voorschriften, vermoeden dat de dokter zich vergist heeft, de voorschrijvend dokter verwittigen dat de patiënt nog een heleboel andere medicatie koopt die kan interfereren met het voorgeschreven medicijn, of wanneer hij vermoedt dat de patiënt een voorraad aan het inslaan is op voorschriften van meerdere artsen enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() In het VTM-nieuws gaven ze een voorbeeld van de pil en sint-jans kruid, een bloedverdunner en aspirientjes.
Combinaties van geneesmiddel met en zonder voorschrift. Maar met ernstige gevolgen.
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Viel bijna van mijn stoel toen ik het nieuws gisteren hoorde. Een pipo die de apothekers vertegenwoordigde wil wel degelijk beter advies verlenen, maar daar moet dan ook financieel iets tegenover staan!!
Ze zijn dus universitair geschoold en laten dat ook graag blijken. Maar vandaag doen ze hun werk zoals een slager. Vraag je 100g americain dan krijg je dat. M.a.w., ze halen het doosje wat op het briefje staat uit het juiste laatje en rekenen af. Wil je dat ze nu eindelijk doen waarvoor ze opgeleid zijn - op kosten van de gemeenschap - dan moet daar extra voor betaald worden. Behoorlijk degoutant vind ik dat. ![]() Als de apothekers toch niet meer beroepseer hebben dan dat en toch geen raad moeten geven, schaf dan de eisen aan opleiding af en laat elke sacochenverkoper toe een apotheek te openen (geen slecht woord over sacochenverkopers), zonder dat ze zelf dan bereidingen mogen maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een tijdje geleden waren er een paar verontwaardigde reacties omdat ik schreef dat de doorsnee apotheker weinig meer doet dan doosjes bestellen en doorverkopen. Dat beeld blijkt nu dus eigenlijk wel gewoon te kloppen. Afschaffen die handel: dat systeem moet eigenlijk toch grotendeels geautomatiseerd kunnen worden, de dokter moet dan maar gewoon de nodige info verschaffen. Voorschriftje scannen, automaat spuwt doosje medicatie uit, klaar is kees.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Vreemdeling
|
![]() Dacht ik inderdaad ook net, als het kan voor frisdrank en wafels kan het ook voor doosjes met medicatie. En een automaat kan perfect rekening houden met wat je vroeger al besteld hebt (bijv. via je ID op je SIS kaart) en wat je nu neemt en waarschuwingen geven als er iets niet compatibel is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een gezonde voorraadbeheer zullen ze dat noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn apotheker hierverderop zal een uitzondering zijn zeker? Na al wat ik hier lees.... Die man is een stuk in de 70j en super-super alert op het wantrouwige af. Het is niet de eerste keer dat hij een doktersvoorschrift niet "vertrouwt". Het eerste wat hij doet is naar de betreffende dokter bellen. Om toch maar zeker te zijn dat de juiste dosis voorgeschreven werd. Ook als ik om niet-voorgeschreven medicijnen ga, krijg ik eerst een waar verhoor. Laatste keer vroeg ik gwn een sterke hoestsiroop. Dan was het zo van: Hebt u ooit last gehad van uw maag? - Hebt u soms darmkrampen? - Bent u soms kortademig? Enz.....echt waar: ge krijgt daar NIKS mee na eerst alle vragen beantwoord te hebben.
![]() Weet dat hij vervolgens ALLE doosjes openmaakt, luidop de merknaam noemt, vb: Lodoz 5mg, dan checkt ofdat het idd DAT doosje is EN dan ALLE pilletjes natelt die in dat doosje zitten. Zo van: "twee, vier, zes, acht.... Je moet er wel op rekenen dat je gemiddeld 15 minuten in die apotheek staat voordat hij afrekent. ![]() En nadat hij dan ein-de-lijk afgerekend heeft, is het van: Dank u wel, en merci he, bedankt hoor, jaja, nog ne goeien dag hé en nogmaals merci, dankuwel.... ![]() Die goeie man is dus het tegendeel van ne gebuisde apotheker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Vreemdeling
|
![]() Welja, de helft is wel goed natuurlijk. De mijne waarschuwt ook als er iets niet klopt en vindt blijkbaar niet dat hij daar nog een extra voor moet krijgen.
Het is de andere helft die hun titel niet waard zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedoel je nu dat een arts / apotheker niet verantwoordelijk is voor de dosering die hij voorstelt?
![]() |