Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2012, 15:10   #1
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard Openbronsoftware en de overheid

In Spanje kent Andalusië en Extremadura eigen versies van GNU Linux die gebruikt worden in scholen, bibliotheken en officiële instituten, dit ter vervanging van het dure en propriëtaire Microsoft Windows. Verschillende Franse overheidsdiensten hebben hun desktops ook al uitgerust met Linuxvarianten. Ook in andere landen migreerde men naar Linux voor bepaalde overheidssectoren of heeft men plannen om dit te doen (Rusland, Ijsland, Macedonië, Brazilië, de V.S., Maleisië, Cuba, ...)

Waarom geen Linux voor onze scholen, bibliotheken en overheidsinstanties? Het zou veel kosten besparen, geld dat rechtstreeks zou vloeien naar een Amerikaans bedrijf.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 15:13   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Hier werd nog niet zo lang geleden al eens een interessant topic over gestart: http://forum.politics.be/showthread.php?t=169484
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 15:18   #3
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb hem net met een dag gemist, zie ik.
Oud 9 april 2012, 15:21   #4
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Laat me dan de discussie iets uitbreiden, wat ik ook voorzien heb in de titel.

Openbronsoftware. LibreOffice, om te beginnen. Dat ter vervanging van Microsoft Office. Het zou ook veel geld besparen, en nog eens extra ook, aangezien velen tegenwoordig beperkt zijn tot een "starter versie" van Officie 2010.
Oud 9 april 2012, 15:40   #5
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Wat baat het om goedkopere software te nemen als de troela's dan toch kiezen voor een slechte nummerplaatcombinatie ?
Oud 9 april 2012, 15:47   #6
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een besturingssysteem zoals Linux (en co) altijd interessant gevonden en ik juich de distributie ervan toe. Toch vind ik dat de meeste Linux gebruikers niet eerlijk zijn en de nadelen van Linux minimaliseren of ontkennen.

Open source software installeren op één pc voor persoonlijk gebruik is één ding, maar deze installeren op honderdduizenden pc's met vele duizenden verschillende types software is toch van een geheel andere grootte. Ik zwijg dan nog over de compatibiliteitsproblemen met software en hardware, de talloze opleidingen en het gebrek aan degelijke ondersteuning, dienstverlening & garantie.

De vraag kan gesteld worden of het uiteindelijk wel de moeite loont om over te schakelen. Ik denk dat een éénduidig antwoord niet zomaar gegeven kan worden zonder een uitgebreide studie en de beide systemen (open en closed) gedetailleerd met elkaar te vergelijken.

Zomaar roepen dat open source beter is omdat het in de eerste plaats een stuk goedkoper is, vind ik gevaarlijk.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 15:51   #7
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Zomaar roepen dat open source beter is omdat het in de eerste plaats een stuk goedkoper is, vind ik gevaarlijk.
Wel, dat is zowat de meest "aantrekkelijke reden". Mij gaat het persoonlijk eerder om de dominantie van Windows te doorbreken. En aangezien de migratie in andere landen zonder noemenswaardige incidenten verliep, lijkt het mij wel oké (https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ers#Government)
Oud 9 april 2012, 17:19   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wil doen opmerken dat Microsoft ondertussen beschouwd wordt als een van de grote "contributors" aan de Linux-kernel.

Er is VEEL veranderd in de wereld.......

Laatst gewijzigd door kelt : 9 april 2012 om 17:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 17:26   #9
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik wil doen opmerken dat Microsoft ondertussen beschouwd wordt als een van de grote "contributors" aan de Linux-kernel.

Er is VEEL veranderd in de wereld.......
Het zijn vooral drivers om Linux beter met Windows te laten werken. Verandert voor de rest weinig.
Oud 9 april 2012, 17:33   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het zijn vooral drivers om Linux beter met Windows te laten werken. Verandert voor de rest weinig.
Inter-operabiliteit is juist een "key-issue" in de softwarewereld.Een methode om dit te bereiken is het werken volgens Internationaal aanvaarde normen ,een andere methode is om behulpzaam te zijn en niet krampachtig te zijn omtrent het eigen "ecosysteem"....(iets waar Apple nu meest last van heeft)

Ondertussen is het echte strijdperk de "mobiele" wereld,en niet (meer) deze van de "vaste" computers....
MS ontwikkelt zich tot een formidabele dienstverlener,wie weet vinden ze daar op een dag "Windows" ,of dat gedoe met PC'tjes en zo,niet meer zo belangrijk als "geldschijtgansje"..

onwaarschijnlijk?
Volg maar eens de geschiedenis van IBM de laatste 20 jaar

Laatst gewijzigd door kelt : 9 april 2012 om 17:35.
Oud 9 april 2012, 17:45   #11
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
In Spanje kent Andalusië en Extremadura eigen versies van GNU Linux die gebruikt worden in scholen, bibliotheken en officiële instituten, dit ter vervanging van het dure en propriëtaire Microsoft Windows. Verschillende Franse overheidsdiensten hebben hun desktops ook al uitgerust met Linuxvarianten. Ook in andere landen migreerde men naar Linux voor bepaalde overheidssectoren of heeft men plannen om dit te doen (Rusland, Ijsland, Macedonië, Brazilië, de V.S., Maleisië, Cuba, ...)

Waarom geen Linux voor onze scholen, bibliotheken en overheidsinstanties? Het zou veel kosten besparen, geld dat rechtstreeks zou vloeien naar een Amerikaans bedrijf.
Software is een kleine kostprijs vergeleken met de installatie en onderhoud er van. Wat is zo'n open linux software, als het problemen geeft met je administratieve programma, wie gaat dat oplossen?

Ambtenaren jonger dan 40 moet je het niet vragen, die zijn te fel bezig met al hun 3/5de werk, opgenomen voor hun kinderen. Ambtenaren tussen de 40 & de 50 hoef je het ok niet te vragen, want die werken maar 1/5de (dat is hun standaard 3/5de + het medisch verlof voor eender wie in de familie een kuch heeft... ) en die van boven de 50 kan je het niet vragen want die komen zelfs niet meer opdagen wegens pensioenities.

Dus software dat niet via een dure licentie ook gesupporteerd wordt bij problemen door de leverancier? Slecht idee voor gebruik bij de overheid.
Oud 9 april 2012, 17:49   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Software is een kleine kostprijs vergeleken met de installatie en onderhoud er van. Wat is zo'n open linux software, als het problemen geeft met je administratieve programma, wie gaat dat oplossen?

Ambtenaren jonger dan 40 moet je het niet vragen, die zijn te fel bezig met al hun 3/5de werk, opgenomen voor hun kinderen. Ambtenaren tussen de 40 & de 50 hoef je het ok niet te vragen, want die werken maar 1/5de (dat is hun standaard 3/5de + het medisch verlof voor eender wie in de familie een kuch heeft... ) en die van boven de 50 kan je het niet vragen want die komen zelfs niet meer opdagen wegens pensioenities.

Dus software dat niet via een dure licentie ook gesupporteerd wordt bij problemen door de leverancier? Slecht idee voor gebruik bij de overheid.
Commerciele support voor Linux-systemen is zeker te krijgen(zelfs van Microsoft!)...
Maar voor zoiets belangrijks als de bedrijfssoftware,het levensbloed van een organisatie,moet je nadenken,en dan vooral niet "springen" maar "traag migreren".Er is beslist een "case" om naar Linux of BSD te gaan in grote organisaties,er zijn ongetwijfeld genoeg "cases" om dat NIET te doen.....

Wat de gebruiker betreft,ik persoonlijk vind de Gnome-,de KDE-,en de Unity werkschermen eigenlijk veel beter dan de Windows-7 schermen...

Laatst gewijzigd door kelt : 9 april 2012 om 17:51.
Oud 9 april 2012, 17:57   #13
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Inter-operabiliteit is juist een "key-issue" in de softwarewereld.Een methode om dit te bereiken is het werken volgens Internationaal aanvaarde normen ,een andere methode is om behulpzaam te zijn en niet krampachtig te zijn omtrent het eigen "ecosysteem"....(iets waar Apple nu meest last van heeft)
Het is vooral om de positie van het eigen OS te versterken. Ik wil natuurlijk Microsoft niet als grote demon afschilderen, dat lijkt mij meer iets voor naïeve Mac-fanboys.

Citaat:
Ondertussen is het echte strijdperk de "mobiele" wereld,en niet (meer) deze van de "vaste" computers....
En daar doet Android (ook een Linux-kernel) het goed. Apple verdient ook een pluim voor het weigeren van Flash, wat belangrijk is geweest in de afbouw van Flash die nu bezig is.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 9 april 2012 om 17:57.
Oud 9 april 2012, 18:39   #14
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik heb een besturingssysteem zoals Linux (en co) altijd interessant gevonden en ik juich de distributie ervan toe. Toch vind ik dat de meeste Linux gebruikers niet eerlijk zijn en de nadelen van Linux minimaliseren of ontkennen.

Open source software installeren op één pc voor persoonlijk gebruik is één ding, maar deze installeren op honderdduizenden pc's met vele duizenden verschillende types software is toch van een geheel andere grootte. Ik zwijg dan nog over de compatibiliteitsproblemen met software en hardware, de talloze opleidingen en het gebrek aan degelijke ondersteuning, dienstverlening & garantie.

De vraag kan gesteld worden of het uiteindelijk wel de moeite loont om over te schakelen. Ik denk dat een éénduidig antwoord niet zomaar gegeven kan worden zonder een uitgebreide studie en de beide systemen (open en closed) gedetailleerd met elkaar te vergelijken.

Zomaar roepen is inderdaad gevaarlijk. Maar niet kijken naar andere overheden die de stap al gezet hebben, is dom:

http://www.golem.de/news/ob-christia...203-90821.html
  • 4 miljoen euro (33% van budget) bespaard aan licenties
  • Geld bespaard omdat linux ook op oudere systemen nog goed draait
  • Een pak minder oproepen naar de helpdesk

Nog vragen?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 18:53   #15
Doa
Banneling

Standaard

waarom altijd die linux hype terwijl er toch wel veel betere kernels en vooral complete operating systems bestaan die gratis zijn zoals openBSD, freeBSD etc.
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be