![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() ![]() Ik heb iets nieuws bedacht. In plaats van dat we zonnepanelen de ruimte inschieten om zonne energie te oogsten, gaan we het systeem in de afbeelding hierboven de ruimte inschieten. De zonnestralen vallen op een spiegel. De stralen worden dankzij de paraboolspiegel geconcentreerd op een bak met water. Het water hierin gaat koken en een stoomgenerator aandrijven, zoals in een kerncentrale. De elektriciteit wordt omgezet in microgolven of een laserstraal die naar de aarde wordt gestuurd en wordt opgevangen. Dit systeem heeft een hoger rendement dan zonnepanelen. Eerder had ik al op dit forum gepost dat we eigenlijk ook paraboolspiegels of grote lenzen dichter bij de zon moeten plaatsen. Het licht kan dan doorgestuurd worden naar het station in mijn afbeelding, die om de aarde draait. De hoeveelheid energie die op een oppervlak neemt kwadratisch naarmate je dichterbij de zon komt. Als de afstand tot de zon twee keer kleiner wordt, vang je 4 keer zoveel energie op. Als de afstand 5 maal korter wordt, wordt de hoeveelheid energie per vierkante meter 5^2 = 25 keer zo groot. Als de afstand tot de zon 10 keer korter wordt, wordt de hoeveelheid energie die je per vierkante meter oogst 10^2 = 100 keer zo groot. Je zou dus een parabolische spiegel of grote lens dicht naar de zon kunnen sturen om heel veel energie op te vangen. Deze energie stuur je door naar het station met de stoomturbine die om de aarde draait. De energie wordt dan als microgolven of lasers doorgestuurd naar de aarde waar het weer opgevangen wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet echt nieuw. Dat is al door vele harde Sci-Fi schrijvers naar voor gebracht.
(en verschillende keren door mij hier op't forum gepost) Het nadeel is duidelijk. Als je met je laser/microgolfbundel effe uitwijkt, hoort een hele stadswijk een duidelijke "PING" en zijn ze gaar.
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mijn luchtschip (bekroond door NASA's Imagine the Future Contest) is op hetzelfde principe gebaseerd:
![]() Wel een stirling-motor gebruikt als concept, maar da's allemaal 't zelfde.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Simcity 2, daarin komt het al voor en dat is een spel van begin jaren 90.
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Space-based_solar_power http://davidszondy.com/future/power/oberth_mirror.htm
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En, voor wanneer is de lancering?
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |