Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2012, 13:25   #1
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard Elementaire fierheid

Het werd tijd! Ikzelf ben van de kust afkomstig. Reeds van in mijn jeugd was ik verbaasd te zien aan welke verdwazing veel bouwpromotoren en middenstanders ten prooi vielen. Waarom hoorde een appartementsgebouw zonodig "Chambord", "Versailles" of "Palm Beach" te heten? Waarom een ijsroomzaak "Le Petit Paris", "Maimi" of "Bayonne" noemen? Was het misschien toe te schrijven aan dikkenekkerij? Of getuigden de betrokkenen van schaamte over het Nederlands? Hadden zij dan zo weinig persoonlijkheid dat ze ervan overtuigd waren dat het Nederlandstalig karakter van de kust zoveel mogelijk onder de mat diende geschoven te worden?
Ik was deze morgen blij vast te stellen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. In de Standaard volgend artikel:

Citaat:
Villa Zandrust klinkt ook

Koksijde hoopt dat villa's weer Vlaamse namen krijgen
zaterdag 10 maart 2012, 03u00

KOKSIJDE - Casa Nova, Granny's Dream, Les Jasmins: woningen in Koksijde hebben de meest ronkende buitenlandse namen. ‘Wat is er mis met Vlaamse namen als Zandrust?', vragen de lokale afdelingen van het Davidsfonds.

Om het exotische karakter van hun buitenverblijf of villa aan de Kust te benadrukken, zoeken veel eigenaars inspiratie in Spanje of Zuid-Amerika voor de naam van het gebouw. De residenties met namen als Casa Nova, Rio of Copacabana zijn ondertussen al niet meer te tellen in Koksijde.

Hoog tijd om weer zoveel mogelijk Vlaamse namen in te voeren, zo vindt het Davidsfonds Koksijde, Oostduinkerke en Wulpen. De afdelingen stelden een lijst samen met 150 elegante Nederlandstalige benamingen voor gebouwen. Duinenkind, 't Zilveren Zand, Hazewind, Zandrust: de mogelijkheden zijn eindeloos.

‘We hebben die lijst aan het gemeentebestuur gegeven. Zij kunnen de namen dan voorleggen aan mensen die bouwen en die zo inspiratie kunnen opdoen voor mooie Vlaamse namen', zegt Erik Devos, ondervoorzitter van Davidsfonds Koksijde. ‘Die namen klinken toch mooier dan al die Spaanse en Engelse namen?'

Zelf had hij nochtans aanvankelijk een Franse naam voor zijn woning gekozen: Notre Cabane. ‘Maar ondertussen hangt er geen naam meer.'

De gemeente zelf staat volledig achter het idee van het Davidsfonds. ‘We zijn trouwens al langer met het probleem begaan', zegt eerste schepen Jan Loones (Stem/N-VA). Tot 1976 reikte Koksijde zelfs premies uit aan inwoners die een Vlaamse naam aan hun woning of villa gaven. ‘We hebben altijd gehoopt om een Nederlandse benaming als een voorwaarde op te leggen om een bouwvergunning te krijgen, maar dat is niet gelukt. We steunen het initiatief van het Davidsfonds. Streekeigen namen zijn altijd aantrekkelijker, samen willen we de mentaliteit veranderen.'

Koksijdenaar Eric Leerman geeft het goede voorbeeld. Toen hij en zijn vrouw tien jaar geleden een naam zochten voor hun appartementsgebouw in opbouw, maakten ze een lijstje met alleen Nederlandse namen. ‘Uiteindelijk hebben we voor Nat Zand gekozen. Costa Brava of Ibiza vind ik maar niets. Mijn vrouw en ik zijn allebei opgegroeid aan de kust, vlakbij de zee en het zand. Ik vind dat we best trots mogen zijn op onze streek en niet moeten doen alsof we in Spanje of Brazilië zitten.'
Oud 10 maart 2012, 13:33   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Chinese, Russische en Esperanto-namen zouden er zeker ook niet misstaan !

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 10 maart 2012 om 13:33.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 13:33   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het werd tijd! Ikzelf ben van de kust afkomstig. Reeds van in mijn jeugd was ik verbaasd te zien aan welke verdwazing veel bouwpromotoren en middenstanders ten prooi vielen. Waarom hoorde een appartementsgebouw zonodig "Chambord", "Versailles" of "Palm Beach" te heten? Waarom een ijsroomzaak "Le Petit Paris", "Maimi" of "Bayonne" noemen? Was het misschien toe te schrijven aan dikkenekkerij? Of getuigden de betrokkenen van schaamte over het Nederlands? Hadden zij dan zo weinig persoonlijkheid dat ze ervan overtuigd waren dat het Nederlandstalig karakter van de kust zoveel mogelijk onder de mat diende geschoven te worden?
Ik was deze morgen blij vast te stellen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. In de Standaard volgend artikel:
Het Davidsfonds heeft dus echt tijd te verliezen met zo'n onzin. Het is niet het einde van de wereld als appartementsgebouwen en winkels er anderstalige namen hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 13:38   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Met zulke beuzelarijen houden die mannen zich dus bezig...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 13:40   #5
fantoom
Banneling

Standaard

Mooi initiatief.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 13:42   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ja, voor Belgicisten is dat natuurlijk een "faux problème". Gewoonlijk wijst dat op een totaal gebrek aan fierheid over de eigen taal. En dat is op zijn beurt veelal toe te schrijven aan een onvoldoende kennis van die taal.
Oud 10 maart 2012, 13:51   #7
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, voor Belgicisten is dat natuurlijk een "faux problème". Gewoonlijk wijst dat op een totaal gebrek aan fierheid over de eigen taal. En dat is op zijn beurt veelal toe te schrijven aan een onvoldoende kennis van die taal.
Hilarisch.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 14:02   #8
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 10 maart 2012, 15:56   #9
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Hilarisch.
Maar dat er meer dan 80.000 franstaligen een appartement aan de kust hebben daar je hoor dan weer niets over van de Vlaamsche Extremos.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 16:00   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer benoem je als eigenaar niet meer je pand zoals het je goeddunkt?
Is de gedachtenpolitie weer uitgebreid met een paar cohortes?
Waar bemoeien die betuttelaars zich gotfertoemme toch mee?
Noem uw eigen huis zoals je zelf wilt, en laat diezelfde vrijheid ook aan anderen, bende klotemoeials.
Oud 10 maart 2012, 16:21   #11
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of getuigden de betrokkenen van schaamte over het Nederlands? In de Standaard volgend artikel:
Citaat:
Koksijde hoopt dat villa's weer Vlaamse namen krijgen
zaterdag 10 maart 2012, 03u00

KOKSIJDE - Casa Nova, Granny's Dream, Les Jasmins: woningen in Koksijde hebben de meest ronkende buitenlandse namen. ‘Wat is er mis met Vlaamse namen als Zandrust?', vragen de lokale afdelingen van het Davidsfonds.

Om het exotische karakter van hun buitenverblijf of villa aan de Kust te benadrukken, zoeken veel eigenaars inspiratie in Spanje of Zuid-Amerika voor de naam van het gebouw. De residenties met namen als Casa Nova, Rio of Copacabana zijn ondertussen al niet meer te tellen in Koksijde.

Hoog tijd om weer zoveel mogelijk Vlaamse namen in te voeren, zo vindt het Davidsfonds Koksijde, Oostduinkerke en Wulpen. De afdelingen stelden een lijst samen met 150 elegante Nederlandstalige benamingen voor gebouwen. Duinenkind, 't Zilveren Zand, Hazewind, Zandrust: de mogelijkheden zijn eindeloos.

‘We hebben die lijst aan het gemeentebestuur gegeven. Zij kunnen de namen dan voorleggen aan mensen die bouwen en die zo inspiratie kunnen opdoen voor mooie Vlaamse namen', zegt Erik Devos, ondervoorzitter van Davidsfonds Koksijde. ‘Die namen klinken toch mooier dan al die Spaanse en Engelse namen?'

Zelf had hij nochtans aanvankelijk een Franse naam voor zijn woning gekozen: Notre Cabane. ‘Maar ondertussen hangt er geen naam meer.'

De gemeente zelf staat volledig achter het idee van het Davidsfonds. ‘We zijn trouwens al langer met het probleem begaan', zegt eerste schepen Jan Loones (Stem/N-VA). Tot 1976 reikte Koksijde zelfs premies uit aan inwoners die een Vlaamse naam aan hun woning of villa gaven. ‘We hebben altijd gehoopt om een Nederlandse benaming als een voorwaarde op te leggen om een bouwvergunning te krijgen, maar dat is niet gelukt. We steunen het initiatief van het Davidsfonds. Streekeigen namen zijn altijd aantrekkelijker, samen willen we de mentaliteit veranderen.'

Koksijdenaar Eric Leerman geeft het goede voorbeeld. Toen hij en zijn vrouw tien jaar geleden een naam zochten voor hun appartementsgebouw in opbouw, maakten ze een lijstje met alleen Nederlandse namen. ‘Uiteindelijk hebben we voor Nat Zand gekozen. Costa Brava of Ibiza vind ik maar niets. Mijn vrouw en ik zijn allebei opgegroeid aan de kust, vlakbij de zee en het zand. Ik vind dat we best trots mogen zijn op onze streek en niet moeten doen alsof we in Spanje of Brazilië zitten.'
Vlaams als taal bestaat niet.
Het is Nederlands.

Als anderstalige namen mij al zouden storen, stoort mij het des te meer dat men het over 'Vlaamse' namen heeft. Wat is er fout met het 'Nederlands' ?

Laatst gewijzigd door job : 10 maart 2012 om 16:21.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 16:22   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Noem uw eigen huis zoals je zelf wilt, en laat diezelfde vrijheid ook aan anderen, bende klotemoeials.
2

We hebben toch ook stukken aan de andere kant van de wereld "Nieuw Zeeland" genoemd he.

Wat is er mis met wat exotische namen ? Wat een navelstaarders.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 maart 2012 om 16:24.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 16:25   #13
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
2

We hebben toch ook stukken aan de andere kant van de wereld "Nieuw Zeeland" genoemd he.

Wat is er mis met wat exotische namen ? Wat een navelstaarders.
Zouden die Davidfondsers een ringbaardje hebben en een vingertje die in de lucht blijft hangen?
Oud 10 maart 2012, 16:45   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Die mensen mogen toch nog praten?
Oud 10 maart 2012, 16:48   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dit een "faux problème". Zoeken "problemen" waar ze niet zijn, dit deed het Davidsfonds.
Oud 10 maart 2012, 16:50   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Maar dat er meer dan 80.000 franstaligen een appartement aan de kust hebben daar je hoor dan weer niets over van de Vlaamsche Extremos.
Dat stoort hen ook maar ze kunnen er niets aan doen.
Oud 10 maart 2012, 16:54   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat stoort hen ook maar ze kunnen er niets aan doen.
Die houden we als pasmunt, om aan te slagen als compensatie moest Brussel geannexeerd worden.

Ja, voor wat hoort wat, actie en reactie.
Oud 10 maart 2012, 17:01   #18
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom hoorde een appartementsgebouw zonodig "Chambord", "Versailles" of "Palm Beach" te heten? Waarom een ijsroomzaak "Le Petit Paris", "Maimi" of "Bayonne" noemen?
Ik was deze morgen blij vast te stellen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

жопи є фламандські націоналісти
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 17:05   #19
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarkozy Bekijk bericht

Etxe Ederra. Zouden ze daar ook iets tegen hebben? Het is nochtans baskisch ...
Oud 10 maart 2012, 17:07   #20
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarkozy Bekijk bericht

schelden is niet toegestaan op het forum.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be