![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb al een paar keer meegevaren. Altijd op de Noordzee; o.a op een 43 voeter (Jeanneau Sun Odyssey) en een paar keer een raceboot van 10 meter (Jeanneau Sun Fast 3200).
De goesting is er om zelf eens schipper te gaan spelen op de middellandse zee in de vakantie, een keer ik mijn stuurbrevet heb gehaald (en ingewisseld voor een ICC). Of tenminste eens een week gaan varen, ipv alleen een weekend. Zijn er hier nog die een grootval van een voorspring kunnen onderscheiden, en een genua van een grootzeil? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Hier is die 43 voeter; veel comfort, maar wel zwaar als ge met niet veel zijt om te bedienen.
![]() Die winchen zijn wel slecht geplaatst ; die van de genua staan daar links van die gele dinges, en als ge hard moet winchen, moet ge daar schrijlings over gaan staan met 1 voet op de boord en één half in de kuip. Bij zwaar weer klikt ge u beter ook vast dan. Laatst gewijzigd door Liederik : 23 april 2012 om 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier zit ik tussen.
Een uur later kreeg ik een pan kokende soep over mijn voet, gelukkig dook meteen in het water, maar nog steeds een litteken op mijn voet. Later zelf een boot gekocht, eerst een Friese 16 kwadraat, later een Friendship, een klein zeiljachtje. Zeilde rustig en zonder goed kompas naar de Waddeneilanden. Maar na een fikse aanvaring is dat nu verleden tijd. ![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 23 april 2012 om 19:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of zoals Hans Vandersmissen ze noemt, CC's : ComfortContainers. Maar zeilboten? Nee, niet echt, hoor.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 april 2012 om 21:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. Laatst gewijzigd door Libro : 23 april 2012 om 21:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "We zeilen zo rustig doorheen kabbelend water
En denken nog niet aan 't gevaar van een storm We zijn zo gelukkig, de zorgen voor later We zien wel wat er ooit nog van komt We zijn moe van de vragen en van de problemen We willen dat iemand ons redt uit de nood Vaar Calypso en klief de golven Toon ons de wereld die jij verkent Vaar Calypso, we willen jou volgen Naar oorden die niemand van ons nu al kent Hidiheeho... Een groepje dolfijnen duikt voor het schip op Tot groot jolijt van de zeelui aan boord De zon aan de einder die moet straks verdwijnen En kleurt de avond plots hevig fel rood We zijn vrij als de wind, we kennen geen grenzen De wereld is groot, veel groter dan groot Vaar Calypso en klief de golven Toon ons de wereld die jij verkent Vaar Calypso, we willen jou volgen Naar oorden die niemand van ons nu al kent Vaar Calypso en klief de golven Toon ons de wereld die jij verkent Vaar Calypso, we willen jou volgen Naar oorden die niemand van ons nu al kent Hidiheeho..." http://www.youtube.com/watch?v=E8Xz2Ba2-N4 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Even een voorbeeldje : Citaat:
Citaat:
Er zijn veel betere sites te vinden dat dit.
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Hoe lang heb je gezeild, en wat is er precies gebeurd bij die aanvaring met de Friendship? Ik neem aan dat je ook geen dieptemeter had; maar een te geringe diepgang om zorgen te maken over zandbanken. Ik gok dat iemand zijn voorrangsregels vergeten was en je averij te groot was om te laten herstellen. Geen zin om ooit nog te herbeginnen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Mooiweerzeilers vind ik een vreemde term. Ik heb de ziel uit mijn lijf staan winchen bij 8-9 beaufort zonder veel vaste voet te hebben, en stuurman gespeeld terwijl de hagel in mijn gezicht beukte maar ik toch omhoog naar de mast moest kijken om scherpe wind te kunnen houden, en naar de mast geklauterd om een extra reef te leggen terwijl de ene na de andere golf je er probeert weg te spoelen. Ik vind een blauwe hemel, zonnetje en 4-5 beaufort dan toch iets aangenamer hoor. Ik hoor dat bavaria's en dergelijken inderdaad niet van gigantische kwaliteit zijn, maar hobbyzeilers en weekendzeilers moeten niet meer hebben toch. Het is niet de bedoeling om kaap hoorn te ronden of een snelheidsrace te winnen. Ik zit vooralsnog in het stadium dat zeilen vooral plezant is en ontspannend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Is dit iets: http://zeiltheorie.nl/zeilen.html http://beterzeilen.nl/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BTW Liederik, heb je een pronostiek voor de Volvo Ocean Race? Ik gok op Telefonica.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoi Liederik,
Met 'mooiweerzeilers' wordt bedoeld het doorsnee zeiljacht dat voornamelijk gebruikt wordt voor dag- en weekendtochtjes. De volledige indeling is hierop voorzien. Drijvende caravans. Geen zinnig mens die er aan denkt om 's nachts in een king- of queensize bed te slapen op een rollend en stampend schip. Maar dat het plezierig(er) zeilen is onder een mooi zonnetje met 4 bf klopt uiteraard. Niemand die voor zijn plezier gaat zeilen in 9 bf (behalve in de clubbar na overvloedig drankverbruik...).
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Lijkt me wel leuk om met zoiets bvb. de Franse kanalen te doen. Lekker relaxt.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 april 2012 om 05:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
We hebben destijds een flinke brok theorie moeten verwerken om de attesten Yachtman en Yachtnavigator te behalen doch het echte zeilen leer je alleen maar door te dóen. Bij voorkeur beginnen in de kleinzeilerij. Nou ja, is mijn mening toch. ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zoals velen ooit begonnen met kleinzeilerij, nadien overgestapt op een Skipper 24, en geëindigd met een Düvnas 30. Een Scandinavische kottergetuigde kits. Dag en nacht verschil met de moderne strijkbouten. Jaren geleden terug overgestapt op de kleinzeilerij. Is véél intensiever zeilen. Het vaargebied is ook veel groter. Trailer aanpikken en wegwezen. Momenteel een Pathfinder 17.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 april 2012 om 05:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens vertrok ik en mijn vriendin uit de haven van Volendam naar Muiden bij zeer warm weer en konden eerst nauwelijks zeilen, zo weinig wind was er, dus eerst op de motor. Een Frienship heeft een goede motor, daar kan je vlot mee varen. Toen begon het te betrekken en steeds harder te waaien en bij Muiden kwamen we in een enorme storm terecht. Net op tijd konden we alleen op de fok in de luwte van de haven komen. Maar op die dag zijn verscheidene schapen vergaan op het IJsselmeer met in totaal 4 doden. Die korte golfslag op het ondiepe Ijsselmeer is veel gevaarlijker dan grotere en hogere golven op de diepere Waddenzee. Je bootje wordt helemaal kapot gebeukt. Bij de zeeverkenners ging het er ruig aan toe, het was daar een ongeorganiseerde bende, daar heb ik van alles meegemaakt. Boot vastgebonden in een sluis en toen hingen we ineens aan twee lijnen. Een zware tweemaster zeilsloep toch laten omslaan (ze licht nu op de bodem van de Wijde Blik). Onder vrachtschepen duiken en dat soort geintjes. Ook een keer met de twee meter lange boegspriet een woonark geramd, we konden meteen mee eten. Ik was een keer alleen aan het zeilen met mijn 16 kwadraat (ook wel foutief een verlengde BM genoemd) op de Wijde Blik, toen de ineens de nagelbank losliet door houtrot. Donderde de gaffel naar beneden en de giek een stukje naar boven en ik kreeg een behoorlijke tik van die giek tegen mijn hoofd. Ik heb het er nog weleens thuis over om weer een boot te kopen, maar dat geklooi 's winter met winterstalling met schuren, verven en lakken, da's niks voor mij. Soms huur ik weleens een echte BM of een Valk, en dat zeilen verleer je nooit. Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 25 april 2012 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |