![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() We zijn er nog niet uit met die taalstrijd. Een aantal Vlaamse gemeenten toveren een Schepen van Vlaamse zaken uit hun hoed om een lokaal taalbeleid tegen verfransing op poten te zetten. In de ene gemeente al meer een omstreden keuze dan de andere. In Brussel pleiten overwegend Franstalige politici om de tweetaligheid van Brusselse ambtenaren opzij te schuiven. Zodat Brusselse ééntalige werklozen gemakkelijker een job zouden kunnen vinden. En in Wallonië weigert de Franstalige overheid al sinds jaren de Nederlandstalige school in de taalgrensgemeente Comines (Komen in het Nederlands - gemeente met taalfaciliteiten voor Nederlandstaligen) te ondersteunen.
Ondertussen kan de burger zelf amper ergens terecht met zijn of haar taalklachten. De officiële instanties zoals de Vaste Commissie voor Taaltoezicht gaan gebukt onder administratieve verkalking. De verschillende overheden nemen sterk versnipperde en soms zelfs controversiële initiatieven waarvan men zelden weet of het vruchten afwerpt. En privé initiatieven zitten veelal geprangd in een politiek/ideologisch kader. Is er dus geen nood aan een dynamische taalombudsdienst die :
En wie heeft er eventueel goesting om mee een dergelijk initiatief uit de grond te helpen stampen? Hendrik Laatst gewijzigd door hendrikverroken : 20 november 2012 om 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, ik kan uit ervaring dit tegenspreken. In twee welomschreven gevallen heb ik een dossier bij de VCT ingediend en die zijn correct behandeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
* Naambekendheid is een probleem: van de 10 Nederlandstalige Brusselaars die ik de voorbije week uitvroeg had nog niemand van de VCT gehoord. En als je geen weet hebt van een dergelijke instelling ga je er ook geen klacht indienen. * Beschikbaarheid documenten is een probleem: ik vond er geen website van terug, laat staan een eigen online rubriek of eigen webpagina. Alleen een vermelding tussen verschillende andere federale diensten op een federale website. Hun jaarverslag voor 2011 kon ik ook nergens terugvinden. Wel die van 2010 maar dan op de site van BRIO (Brussels Informatie Documentatie en Onderzoekscentrum). Dat blijkt trouwens algemeen zo te zijn : je vind over de VCT meer terug op andere websites dan op de website van de federale overheid zelf (of ik heb de website van de VCT nog niet gevonden). Dat rapport van 2010 is trouwens niet erg publieksvriendelijk geschreven. Het is redelijk technisch en vol met ambtenarees. * De VCT behandelt niet alle taalproblemen: een belangrijk deel van de taalproblematiek laat ze links liggen omdat ze er wettelijk niet voor bevoegd is. Ook in haar rapport van 2010 komt dit terug : over verschillende gesignaleerde problemen spreekt ze zich niet uit omdat ze er "onbevoegd" voor is. * De VCT heeft een drempel : wie een klacht wil indienen bij de VCT moet een aangetekende brief sturen. Er bestaat geen enkele mogelijkheid om de klacht gratis en/of online te formuleren. In de praktijk lijkt het mij dus zo dat, ondanks het bestaan van de VCT, het niet zo vanzelfsprekend is voor de niet gewaarschuwde burger om een taalklacht in te dienen. Het zou mij dan ook niet verwonderen dat de meeste klachten die de VCT ontvangt dan ook afkomstig zijn van mensen met een taalactivistische achtergrond. Met andere woorden van mensen die al op een politieke of sociale manier sterk bezig zijn met de taalproblematiek. Niet de gemiddelde burger dus. Vraagje : over wat ging jouw taalklacht precies, wat was de reactie van de VCT daarop en hoe is de zaak uiteindelijk opgelost? Nog een prettige dag, Hendrik ![]() |
|
![]() |
![]() |