![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Iets dat enkel uit de geest kan komen van een individu die hopeloos verslingert en vastgeroest zit aan het falende kapitalisme is ongetwijfeld het idee van "banen creëren".
Wanneer er een gebrek is aan vacatures, dan wil dit eigenlijk gewoon zeggen dat we de werklozen niet nodig hebben om productie te garanderen, het is dan ook nonsense om kost wat kost toch ergens werk te proberen vinden voor die personen. Ik dacht dat dit juist één van de stokpaardjes was waarmee het kapitalistische westen destijds uithaalde naar het communisme; "een baan voor iedereen, ga maar lekker vegen voor de rest van je leven!". Maar nu zien we duidelijk dat overheden jobs gaan creëren door diegenen die de koopkracht niet hebben om arbeid te betalen, gratis arbeid aan te bieden (dienstencheques, pwa, ibo's, etc etc)... of maw. lekker vegen voor de rest van je leven, ben je niet nodig, dan wekken we tenminste die illusie! De "echte" oplossing voor werkloosheid is natuurlijk om de arbeidsduur te gaan verminderen. Als iedereen plots halftijds werkt dan hebben we een overvloed van vacatures op de markt. Maar, dat gaat niet, argumenteren de kapitalisten. Dat gaat ten koste van de koopkracht, of erger nog, aan onze winstmarges!! Die zijn zo al gering, en de overheid eist een steeds groter en groter deel om de sociale zekerheid te garanderen. Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de hedendaagse kapitalisten het bos door de bomen niet meer zien en toch wel erg veel tijd verspillen aan het uitdokteren wat er nu eerste was, de kip of het ei... Dus wat gaan we dan doen? Eindeloos huizen bouwen zonder dat daar bewoners voor zijn, om er toch maar voor te zorgen dat iedereen huizen blijft bouwen. Stel je voor dat iemand die zijn steentje niet bijdraagt, bij ons aan tafel zou gaan zitten, en dan nog eens hetzelfde voedsel als ons zou krijgen, ONGEHOORD! We zijn zo bang dat we meer zouden moeten werken dan iemand anders, voor hetzelfde loon, dat we er lui en intolerant van geworden zijn. Het feit dat de overheden het idee in de hand werken dat werklozen betaald worden van ons zuurverdiende centen helpt er natuurlijk niet aan. Terwijl dit eigenlijk de reinste onzin is. Zoek maar eens in de geschiedenisboeken achter "belastingverlaging", daar staat naast "mythe" in het woordenboek. Wanneer er dan toch een budget beschikbaar is in tijden van welvaart, dan gaat dit bijna altijd naar het uitbreiden van overheidsdiensten (het verrijken en vergroten van de overheid dus), en dus niet naar het verlagen van de belastingdruk. Er is altijd wel een excuus om geld uit te geven die het erop doet lijken dat we het zelf willen... we verbeteren de ziekenzorg, er komt ontwikkelingshulp, we krijgen meer blauw op straat, we gaan de fiscaliteit uitbreiden zwart werk te drukken, etc etc. Het verlagen van de belastingdruk is dan ook iets wat enkel en alleen aan bod komt wanneer er absoluut geen budget voor is, en dan hebben we natuurlijk het ultieme excuus... we hebben er geen geld voor! Persoonlijk stoor ik me erg weinig aan de doppers die niet willen werken, want ik weet dat wanneer zij er niet mee gaan lopen, er wel één of andere ambtenaar, of andere overheidswerknemer mee gaat lopen. Een ander koekje van hetzelfde deeg, met dat verschil dat de ambtenaar er wel heeft moeten voor werken... die heeft dus moeten vegen voor zijn brood... tjah. Ik stel mij trouwens vragen bij het idee dat een significante groep van de werklozen effectief niet willen werken. Het zal eerder zo zijn dat zij niet bereid zijn het werk te doen die hen aangeboden wordt (zoals eeuwig vegen), en dat is hun volste recht. Een maatschappij die slavernij promoot kan onmogelijk als geciviliseerd beschouwd worden. Of misschien is het wel zo dat we zo gewend zijn aan de slavernij dat we het arrogant vinden wanneer iemand weigert zich eraan te onderwerpen, zelfs wanneer we gaan dreigen om die persoon zijn bestaan in het gedrang te brengen. Laat ons niet vergeten, dat het de overheden en hun invloeden zijn die ervoor gezorgd hebben dat het individu in hedendaagse tijden niet meer zelf kan instaan voor zijn overleving. We MOETEN trouwens geld zien te bemachtigen, en een hoop ervan, want we moeten huur of hypotheken betalen, we moeten taxen, heffingen en belastingen betalen. Weg zijn de keuterboeren met 5 kippen, een koe, een boerenhof en geen schuld aan kat nog hond. Nu gaan we bij hen aankloppen voor alles en nog wat, verklaren we ze werkloos, gaan we eisen dat ze ergens gaan vegen, zodat ze belastingen kunnen betalen, en bijdragen aan het sociaal systeem waar zij van "profiteren". Zo is het makkelijk natuurlijk... Eerst verklaar ik dat jou eigendom eigenlijk de mijne is, ga ik je huur en heffingen rekenen voor het wonen op mijn grond, als je niet kan betalen geef ik je wat geld en ga ik daarna eisen dat je bij me komt werken voor dat geld... weiger je, dan noem ik je een parasiet en ga ik met vanalles en nog wat driegen. Misschien moeten we maar eens gaan werken aan een sociaal beleid die deze probleem echt aanpakt in plaats van de verantwoordelijkheid (en de rekening) steeds door te geven en rond te zaaien tot ze uiteindelijk weer bij ons terecht komt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het betoog van "goebezig" maar half gelezen, vooral omdat er zoveel onzin in staat.
-Er zijn meer dan genoeg vacatures maar het zijn meestal knelpuntberoepen: werkjes waarvoor veel werkelozen zich te veel voelen of waarvoor het loon niet veel hoger is dan de werkeloosheidsuitkering. -De loonkosten in België zijn zodanig hoog dat bedrijven die wel aantrekkelijke jobs aanbieden wegtrekken. -Door het drieste beleid van de huidige regering naar bedrijven en ondernemers toe is er vrijwel niemand meer die nog wil ondernemen en geef hen eens ongelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() 'Econoom' is ook een knelpuntberoep, aan charlatans is nooit schaarste geweest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Is dat a. degene die niet werkt maar wel een inkomen vergaart door de arbeid van anderen? of b. degene die werkt en het leeuwedeel van zijn/haar inkomen zonder enige toestemming ziet wegbelast worden om aan anderen te geven? Als je van slavernij echt afwil dan is het vrij eenvoudig wat je te doen staat: - enorm sterke inkrimping van de overheid in al haar facetten - een nieuw monetair systeem waarin geld terug een commodity is en fractioneel bankieren strafbaar maken.
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.rothbard.be/boeken/105-geld-rothbard Bent u meer voor video dan raad ik u volgende aan http://www.youtube.com/watch?v=iYZM58dulPE
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Goeie tekst die een aanzet kan zijn om eens na te denken waarmee we bezig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 6 januari 2013 om 22:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Burger
|
![]() Citaat:
- Bedrijven zullen toucours hun winstmarge maximaliseren, en dat betekend dus dat zij steeds de goedkoopste arbeid zullen gaan aanwerven. Of dat nu in België of in China is maakt niks uit... het punt is dat ze niet ALLE Belgen en tegelijk ALLE Chinezen nodig hebben om de goederen te maken die ze verkopen, want anders was van het loonkost gekibbel zelfs geen sprake. - Zie punt 2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik denk dat dit wel nodig is, aangezien de elite nu al bewezen hebben dat zij niet in staat zijn om op een verantwoordelijke manier met deze grondstoffen en macht om te gaan. |
|
![]() |
![]() |