Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2012, 10:25   #1
pegasus6869
Banneling

Standaard Dexia Topman !!!

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-vertrek.dhtml

Dat zijn dan van die "zogezegde hooggeschoolde" "CEO'S" die de boel naar de""" kl.t.n""" helpen ,en nog vet betaald worden.
Wij...de gewone burger worden zonder pardon ontslagen!!!Wat een wereld is dit nu tegenwoordig.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 12:53   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Als men de politieke maffiosi politie en gerecht in handen geeft, worden ze altijd vrijgesproken. In de meeste gevallen komt er zelfs geen proces.
Bij verzet, noemt men je terrorist. Voer je hun bevelen uit ben je een rebel, die het goed meent met de maatschappij.

Laatst gewijzigd door subocaj : 2 mei 2012 om 12:53.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 22:24   #3
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Vanmiddag stelde men nog op de radio dat Mariani beweerde recht te hebben op die ontslagvergoeding, hier wordt het bericht nu min of meer ontkend.

In ieder geval, als hij die vergoeding écht durft te eisen, en ook verkrijgt, contract of niet, hoop ik dat ze hem doodschieten.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 05:09   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Vanmiddag stelde men nog op de radio dat Mariani beweerde recht te hebben op die ontslagvergoeding, hier wordt het bericht nu min of meer ontkend.

In ieder geval, als hij die vergoeding écht durft te eisen, en ook verkrijgt, contract of niet, hoop ik dat ze hem doodschieten.
waarom dat?

Totnogtoe heeft men niemand gevonden die op die stoel van dat stervend monster wil gaan zitten...en zeker niet aan een "laag" loontje...

De echte schuldigen,iedereen die CEO was van Dexia,of in de beheerraad ervan zat tot halfweg jaren negentig,die lopen nog vrij rond en komen enkel aan bod in de pers (om eventueel met pek en pluimen te besmeuren...)

Laat ons astublieft nooit uit het oog verliezen dat zowel Meneer Mariani,als Meneer Dehaene daar,op die post,zitten omdat (wanhopige-) politici in Belgie en Frankrijk dat gevraagd hebben aan hen...

Laatst gewijzigd door kelt : 3 mei 2012 om 05:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 05:59   #5
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Laat ons astublieft nooit uit het oog verliezen dat zowel Meneer Mariani,als Meneer Dehaene daar,op die post,zitten omdat (wanhopige-) politici in Belgie en Frankrijk dat gevraagd hebben aan hen...
Juist!
En diezelfde politici waren toen akkoord in dat contract van meneer Mariani een ontslagpremie van 1.2M Euro toe te staan.

Dus als dit waar is en dat staat weldegelijk in mr Mariani's contract zou ik zeggen:

Aan mr. Mariani:
Sterk onderhandeld!
Dat alleen al toont dat u minstens 1 van de competenties bezit die nodig als CEO van een groot bedrijf met verantwoordelijkheden aan z'n aandeelhouders,
hoedje af.

En aan die o zo bekwame politici:
Jullie hebben dit hebben zelf laten gebeuren met jullie politieke spelletejes en korte termijn visie, nu niet komen bleiten he.
Neem een voorbeeld aan mr Mariani en leer eens verder vooruit denken dan tot de volgende verkiezingen, dan zal ook Belgie er mss. wat beter vanaf zijn op lange termijn, net zoals mr. Mariani.
Eigen schuld dikke bult.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 06:23   #6
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Juist!
En diezelfde politici waren toen akkoord in dat contract van meneer Mariani een ontslagpremie van 1.2M Euro toe te staan.

Dus als dit waar is en dat staat weldegelijk in mr Mariani's contract zou ik zeggen:

Aan mr. Mariani:
Sterk onderhandeld!
Dat alleen al toont dat u minstens 1 van de competenties bezit die nodig als CEO van een groot bedrijf met verantwoordelijkheden aan z'n aandeelhouders,
hoedje af.

Jullie hebben dit hebben zelf laten gebeuren met jullie politieke spelletejes en korte termijn visie, nu niet komen bleiten he.
Neem een voorbeeld aan mr Mariani en leer eens verder vooruit denken dan tot de volgende verkiezingen, dan zal ook Belgie er mss. wat beter vanaf zijn op lange termijn, net zoals mr. Mariani.
Eigen schuld dikke bult.
Zeg dat tegen de Dexia aandeelhouders, maar het is gemakkelijk te roepen, meester ik ben het niet geweest, hij heeft het gedaan.
Wat al dat krapuul nu doet is hetzelfde, als dat je in gezelschap een stinkende scheet hebt gelaten en dan aan degenen die naast je zitten, keihard vragen of zij die hebben laten vliegen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 14:05   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht

???
Mariani eist helemaal niets: die ontslagpremie is vastgelegd in z'n kontrakt !!!
De regering kan die premie sterk verminderen: z'n voorganger, Miller , kreeg i.p.v. 3,7 miljoen € "slechts" 825.000 €.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 19:36   #8
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist!

Aan mr. Mariani:
Sterk onderhandeld!
hoedje af.

Eigen schuld dikke bult.
²
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 22:45   #9
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Het is duidelijk : een crimineel als Mariani hoort in de Lantin gevangenis thuis.
In een democratie zou dat zijn meer dan verdiende lot zijn, niet in België dus.
Oud 4 mei 2012, 05:08   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het is duidelijk : een crimineel als Mariani hoort in de Lantin gevangenis thuis.
In een democratie zou dat zijn meer dan verdiende lot zijn, niet in België dus.
Ik zie niet zo snel een Fransman in een gevangenis van BE gedraaid worden omdat hij eventueel uitvoering zou eisen van een contract dat door vertegenwoordigers van BE en FR opgesteld is...

Laatst gewijzigd door kelt : 4 mei 2012 om 05:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 06:46   #11
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik zie niet zo snel een Fransman in een gevangenis van BE gedraaid worden omdat hij eventueel uitvoering zou eisen van een contract dat door vertegenwoordigers van BE en FR opgesteld is...
Het gaat niet over dat contract maar over al het geld dat die pipo erdoor gejaagd heeft, en het feit dat hier geen onderzoek gevoerd wordt hoe zo'n bedrijf kon veranderen van een bank naar een goktent.
Dit is gewoon misbruik van het geld van de klanten, en dus gewoon diefstal.
Oud 4 mei 2012, 07:33   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zeg dat tegen de Dexia aandeelhouders, maar het is gemakkelijk te roepen, meester ik ben het niet geweest, hij heeft het gedaan.
Wat al dat krapuul nu doet is hetzelfde, als dat je in gezelschap een stinkende scheet hebt gelaten en dan aan degenen die naast je zitten, keihard vragen of zij die hebben laten vliegen.
Een CEO word door de raad van bestuur aangesteld met een akkoord van de aandeelhouders. Elke aandeelhouder heeft steeds het recht om de bekwaamheid van een CEO in vraag te stellen en fouten binnen zijn beleid voor te leggen.

Ik heb geen enkele aandeelhouder horen roepen dat CEO fout bezig was toen ze hun dividenden uitgekeerd kregen in de jaren voor de bankencrisis.

Ik heb geen enkele aandeelhouder horen zeggen dat hun CEO onbekwaam was en fout bezig was voor de bankencrisis.

In 2008 kwamen de banken zonder CEO's te zitten, gewoon omdat de aandeelhouders niet tevreden waren met wat hun aandelen en de winst er op nog waard waren.

mr. Mariani moest de stront van zijn voorganger komen opkuisen, goed wetende dat die stront een hele mesthoop was. De aandeelhouders hebben nergens ooit 1 bezwaar ingediend tegen zijn aanstelling, noch tegen zijn contract.

Ik heb nooit ergens iemand horen zeggen dat de overheid zonder vragen te stellen een bedrijf moet onvoorwaardelijk ondersteunen. Bij het faillissement van Boel, Sabena, De hoog ovens of de sluiting van bedrijfafdelingen zoals Bekaert, Opel, Vanhool hoor ik nergens de andeelhouders zeggen, jongens dit kan niet.
Ik hoor de aandeelhouders niet zeggen dat hun CEO moet zorgen dat de arbeidsplaatsen moeten verzekerd blijven in Belgie of Europa.

Maar op het ogenblik dat het om de centen van de aandeelhouders van banken aankomt, moet de overheid maar bij springen en zelfs belastinggeld in de banken pompen, ook al is het ondersteunen van bedrijven door overheden Europees en zelfs binnen de internationale handelsverdragen verboden, wegens concurrentievervalsing.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:01   #13
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een CEO word door de raad van bestuur aangesteld met een akkoord van de aandeelhouders. Elke aandeelhouder heeft steeds het recht om de bekwaamheid van een CEO in vraag te stellen en fouten binnen zijn beleid voor te leggen.

Ik heb geen enkele aandeelhouder horen roepen dat CEO fout bezig was toen ze hun dividenden uitgekeerd kregen in de jaren voor de bankencrisis.

Ik heb geen enkele aandeelhouder horen zeggen dat hun CEO onbekwaam was en fout bezig was voor de bankencrisis.

In 2008 kwamen de banken zonder CEO's te zitten, gewoon omdat de aandeelhouders niet tevreden waren met wat hun aandelen en de winst er op nog waard waren.

mr. Mariani moest de stront van zijn voorganger komen opkuisen, goed wetende dat die stront een hele mesthoop was. De aandeelhouders hebben nergens ooit 1 bezwaar ingediend tegen zijn aanstelling, noch tegen zijn contract.

Ik heb nooit ergens iemand horen zeggen dat de overheid zonder vragen te stellen een bedrijf moet onvoorwaardelijk ondersteunen. Bij het faillissement van Boel, Sabena, De hoog ovens of de sluiting van bedrijfafdelingen zoals Bekaert, Opel, Vanhool hoor ik nergens de andeelhouders zeggen, jongens dit kan niet.
Ik hoor de aandeelhouders niet zeggen dat hun CEO moet zorgen dat de arbeidsplaatsen moeten verzekerd blijven in Belgie of Europa.

Maar op het ogenblik dat het om de centen van de aandeelhouders van banken aankomt, moet de overheid maar bij springen en zelfs belastinggeld in de banken pompen, ook al is het ondersteunen van bedrijven door overheden Europees en zelfs binnen de internationale handelsverdragen verboden, wegens concurrentievervalsing.
Dat is allemaal juist. Het is de theorie.
De praktijk is ANDERS

Oud 4 mei 2012, 17:04   #14
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-vertrek.dhtml

Dat zijn dan van die "zogezegde hooggeschoolde" "CEO'S" die de boel naar de""" kl.t.n""" helpen ,en nog vet betaald worden.
Wij...de gewone burger worden zonder pardon ontslagen!!!Wat een wereld is dit nu tegenwoordig.
Intelectuele onbeschoftheid , maar het immoreel gedrag van hoger gediplomeerden mag niet in vraag gesteld worden .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:12   #15
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over dat contract maar over al het geld dat die pipo erdoor gejaagd heeft, en het feit dat hier geen onderzoek gevoerd wordt hoe zo'n bedrijf kon veranderen van een bank naar een goktent.
Inderdaad , stel je als zelfstandige dan maar eens voor , dat je een belastingcontroleur krijgt die het ticket van de dikke wintersokken voor een metselaar , ondekt in de blans / boekhouding en het eruit gooit . Hij had die moeten kopen bij een herkende winkel of speciaalzaak voor bedrijfskledij !

We spreken over dikke sokken voor ne mens die in de winter buiten moet werken hé , niet over een restaurantbezoek .

Zo'n bekwamen tiep , die dat allemaal kan vinden , zou toch zo de boekhouding van dexia hebben doorgrond ?

Wat een schande , dat die vent niet opgepakt is en veroordeeld voor fiscale fraude en wanbeheer . doe dat eens als afgevaardigd bestuurder van een vennootschap .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:43   #16
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je kunt Mariani verwijten dat hij de balans van Dexia niet snel genoeg afgebouwd heeft. Misschien was, bij een -achteraf gezien- ideaal beleid het fiasco een paar tientallen miljarden kleiner geweest.
Maar het is de voorganger van Mariani die -onder Franse politieke druk- van de bank een hefboomfonds heeft gemaakt. En die man - de echte misdadiger - heeft zijn ontslagpremie al lang ontvangen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:47   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Je kunt Mariani verwijten dat hij de balans van Dexia niet snel genoeg afgebouwd heeft. Misschien was, bij een -achteraf gezien- ideaal beleid het fiasco een paar tientallen miljarden kleiner geweest.
Maar het is de voorganger van Mariani die -onder Franse politieke druk- van de bank een hefboomfonds heeft gemaakt. En die man - de echte misdadiger - heeft zijn ontslagpremie al lang ontvangen.
Mariani is een even grote misdadiger als zijn voorganger.
Zijn hebzucht is even groot .

Oud 4 mei 2012, 18:30   #18
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Juist!

Aan mr. Mariani:
Sterk onderhandeld!
hoedje af.

Eigen schuld dikke bult.
Geen enkel groot bedrijf kan een ceo aantrekken zonder dat er in zijn contract een vooraf in detail bepaalde ontslagregeling/premie is opgenomen. Dat bestaat gewoonweg niet.
Niemand struikelt daarover, ik heb nog nooit geweten dat in een groot beursgenoteerd bedrijf er op de aandeelhoudersvergadering protest opstak omdat de nieuw aangetrokken ceo een goed contract wist te onderhandelen.

De conclusie is dan ook duidelijk : een contract is een contract. De schijnheiligheid die we nu vanwege politici in het algemeen en di rupo in het bijzonder zien stoort me.

Ja, het is om te kotsen dat een ceo die faalt weggaat met een dikke premie. Gevoelsmatig denk ik dat ook. Maar het is evenzeer zo dat niemand verplicht is om de man zijn contract te breken voor de voorziene
einddatum 2013.

Ik hoop ook dat hij het afbolt. Maar ik denk niet dat we onder de verplichtingen uitkunnen die voortspruiten uit een contract.

En zijn opvolger, de ex fortis baas, die zal een even grote wedde in zijn contract bedongen hebben, en een even grote ontslagvergoeding. Wie denkt dat het anders is, droomt.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 20:26   #19
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je begrijpt er echt niets van hee ? Mariani heeft niets te zien met wat je nu schrijft. De twee personen die van Dexia een soort hefboomfonds maakten zijn Pierre Richard en Alex Miller. Die laatste heeft bij het uitbreken van de crisis direkt ontslag genomen, en achteraf is wel duidelijk gebleken waarom. Dat zijn de twee smeerlappen die een bank zonder solide financieringsbasis hebben gemaakt die engagementen nam die ze onmogelijk kon waarmaken in moeilijke tijden.

Ik verdedig Mariani niet, waarom zou ik ? Maar zijn taak was beperkt tot de holding, zeg maar de "bad bank" die gesplitst is van wat nu Belfius is beheren en de portefeuille aan toxische activa op gefaseerde manier afbouwen. Zoiets doe je niet in 1 jaar, dat is een illusie.

Nu er nieuwe problemen opduiken, en de deal met frankrijk moet herbekeken worden is het logisch dat de aandeelhouder en de staat die waarborgen geeft een nieuw management vraagt. Dat is tot hiertoe een zuivere en algemeen gehanteerde bedrijfslogica.
Waar de pure pathetiek echter begint is dat men via de pers er een staatszaak gaat van maken dat bij vroegtijdig vertrek Mariani zou recht hebben op een ontslagvergoeding.

Dit is een zuivere smoke screen om een veel belangrijker probleem toe te graven : dat die kloothommel van een Pierre Richard nog gedurende 20 jaar 583.000 euro pensioen zal krijgen. En dat ligt contractueel vast.

Dat is een schande. Een bedrijfspensioen geven aan iemand die de bank totaal naar de filistijnen helpte, en de aandeelhouders droog in de kont heeft gepakt.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 23:15   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Je begrijpt er echt niets van hee ? Mariani heeft niets te zien met wat je nu schrijft. De twee personen die van Dexia een soort hefboomfonds maakten zijn Pierre Richard en Alex Miller. Die laatste heeft bij het uitbreken van de crisis direkt ontslag genomen, en achteraf is wel duidelijk gebleken waarom. Dat zijn de twee smeerlappen die een bank zonder solide financieringsbasis hebben gemaakt die engagementen nam die ze onmogelijk kon waarmaken in moeilijke tijden.

Ik verdedig Mariani niet, waarom zou ik ? Maar zijn taak was beperkt tot de holding, zeg maar de "bad bank" die gesplitst is van wat nu Belfius is beheren en de portefeuille aan toxische activa op gefaseerde manier afbouwen. Zoiets doe je niet in 1 jaar, dat is een illusie.

Nu er nieuwe problemen opduiken, en de deal met frankrijk moet herbekeken worden is het logisch dat de aandeelhouder en de staat die waarborgen geeft een nieuw management vraagt. Dat is tot hiertoe een zuivere en algemeen gehanteerde bedrijfslogica.
Waar de pure pathetiek echter begint is dat men via de pers er een staatszaak gaat van maken dat bij vroegtijdig vertrek Mariani zou recht hebben op een ontslagvergoeding.

Dit is een zuivere smoke screen om een veel belangrijker probleem toe te graven : dat die kloothommel van een Pierre Richard nog gedurende 20 jaar 583.000 euro pensioen zal krijgen. En dat ligt contractueel vast.

Dat is een schande. Een bedrijfspensioen geven aan iemand die de bank totaal naar de filistijnen helpte, en de aandeelhouders droog in de kont heeft gepakt.
Een manager die z'n bedrijf naar de filistijnen helpt, komt normaal voor de rechtbank van koophandel...

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be