Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2012, 23:38   #1
ArjanD
Gouverneur

ArjanD's schermafbeelding

Standaard Dr. Laura Batstra (RuG, NL): ADHD is geen ziekte

Volens RuG-onderzoeker Dr. Laura Batstra (Rijksuniversiteit Groningen) worden kinderen met de diagnose ADHD wijsgemaakt dat er iets in hun hersenen mankeert terwijl dat bij de meeste kinderen niet zo is. De kinderen ontvangen daardoor onnodig medische hersenbehandeling.

Bronnen:

In haar boek getiteld "Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen" presenteert ze ouders aanreikingen hoe kinderen met gedragsproblemen geholpen kunnen worden omdat de oorzaak van het gedrag per kind kan verschillen en bij de meeste kinderen niet door een neurobiologische ziekte wordt veroorzaakt en het daarom doodzonde zou zijn om hun hersenen te behandelen.

OOG TV: http://www.youtube.com/watch?v=1OcYsq654dk

Wat doet de psychiatrie in de hersenen bij kleine kinderen zonder bewijs dat er iets in hun hersenen mankeert?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

https://mh17waarheid.nl/google/ (Google's Corruptie voor AI Leven)

Laatst gewijzigd door ArjanD : 3 mei 2012 om 23:38.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 07:20   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
90% vd kinderen waar men vandaag zegt dat ze adhd hebben zijn gewoon rotverwende kindjes waar de ouders hun verantwoordelijk niet opnemen en liever een pilleke geven.
wat deze overgrote groep betreft heeft madam gelijk

de andere 10% zijn de echte slachtoffer. niet alleen werken hun hersenen niet correct ook wordt hun problematiek zwaar onderschat en worden ze op dezelfde hoop gegooid als de 90 andere procent.

adhd is geen ziekte maar een handicap. iemand zonder been is tenslotte ook niet ziek.
rotverwende kinderen die de boel op stelten zetten omdat ze hun goesting niet krijgen lijken vaak op adhd kinderen maar eenzelfde symptoom is niet persé dezelfde oorzaak

Laatst gewijzigd door 1207 : 4 mei 2012 om 07:22.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 07:42   #3
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Ik heb tevens de indruk dat sommige ziektebeelden een soort van epidemisch verloop hebben. De ene keer heeft de helft van de klas ADHD, de andere keer zijn ze allemaal dyslexisch.

Mijn kinderen waren "normaal". Op den duur vraag je je af wat je verkeerd doet.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 13:07   #4
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

normaal is dan ook zeer ongezond om zijn.

kinderen tonen hoe ongezond onze samenleving inéén steekt en ipv uit de situatie te leren en deze aan te pakken, doen wij ons hoofd het zand in en zeggen het is hun schuld. Zo'n houding brengt meer winst op korte termijn.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 14:59   #5
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volens RuG-onderzoeker Dr. Laura Batstra (Rijksuniversiteit Groningen) worden kinderen met de diagnose ADHD wijsgemaakt dat er iets in hun hersenen mankeert terwijl dat bij de meeste kinderen niet zo is. De kinderen ontvangen daardoor onnodig medische hersenbehandeling.

Bronnen:

In haar boek getiteld "Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen" presenteert ze ouders aanreikingen hoe kinderen met gedragsproblemen geholpen kunnen worden omdat de oorzaak van het gedrag per kind kan verschillen en bij de meeste kinderen niet door een neurobiologische ziekte wordt veroorzaakt en het daarom doodzonde zou zijn om hun hersenen te behandelen.

Wat doet de psychiatrie in de hersenen bij kleine kinderen zonder bewijs dat er iets in hun hersenen mankeert?

adhd komt op, samen met de dubbing van kinderfilms.
Onze bevolking wordt decennia na decennia dommer gemaakt en terzelfdertijd worden ouders verplicht om steeds minder tijd aan hun kinderen te spenderen.
Produceren, functioneren, elimineren.
Je moet al iemand zijn met minstens 2 mandaten, je kent ze wel die gasten die zeker meer dan 50 60 tot zelfs 80 u per week werken zonder zichzelf in het zweet te werken natuurlijk en altijd op een pluche zetel om nog vrije tijd samen met uw gezin te kunnen doorbrengen.
Oud 4 mei 2012, 15:02   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik heb tevens de indruk dat sommige ziektebeelden een soort van epidemisch verloop hebben. De ene keer heeft de helft van de klas ADHD, de andere keer zijn ze allemaal dyslexisch.

Mijn kinderen waren "normaal". Op den duur vraag je je af wat je verkeerd doet.
jep, zo is het ondertussen, als je kinderen geen diagnose gesteld worden, zijn ze niet normaal.
Oud 4 mei 2012, 15:06   #7
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bronnen:

De titel is meer dan een beetje misleidend.
ADHD is wel degelijk een ziekte.
Volgens deze persoon schort er iets aan de diagnose met als gevolg nutteloze en misschien zelfs gevaarlijke behandelingen.
Indien dat zo is (zij spreekt van kan...) ligt de verantwoordelijkheid bij de behandelende artsen. Niet bij het niet bestaan van de ziekte...

Een tegenvraagje.
Gezien de onmogelijkheid om een de correctheid van een psychologische afwijking te toetsen (verschillende strekkingen, andere diagnoses en behandelingen voor éénzelfde geval door verschillende psychiaters...), zou je niet meteen elke psychische behandeling verbieden?

En zijn het niet neurologen die zich met dit soort geneesmiddelen bezighouden en niet de psychiaters?

Het is maar een vraag hoor...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:53   #8
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
ADHD is wel degelijk een ziekte.
ziekte valt te genezen, handicap niet.
adhd kun je niet genezen.

dmv medicatie kun je symptomen milderen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 21:38   #9
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Farma of wat geld is echt niet de oorzaak dat de psychiatrie bij kleine kinderen in hun hersenen zit zonder bewijs dat er iets mankeert in hun hersenen.

Het probleem schuilt hem in de menselijke onmacht om de betekenis van het leven te duiden. Psychiatrie is fixed state hersenbehandeling op basis van de pretentie dat het leven geen betekenis heeft en dat menselijke emoties en gedrag het gevolg zouden zijn van toevallige chemische processen in de hersenen.

Laatst gewijzigd door ArjanD : 4 mei 2012 om 21:39.
Oud 4 mei 2012, 22:01   #10
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Kinderen verdienen een respectvolle kans om een unieke bijdrage te leveren aan de toekomst van de mens. Als je respect hebt voor de toekomst van een kind dan kom je niet aan zijn of haar hersenen op basis van een omstreden hypothese en dan ga je zeker niet meewerken aan 20-30% groei in aantal hersenmedicatie voorschriften terwijl je daar zelfs de minister over op je dak hebt.

Oud 5 mei 2012, 06:43   #11
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
adhd is geen ziekte maar een handicap.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is maar hoe je naar de dingen kijkt. Als je als vijfjarig kind te horen krijgt dat je drukke gedrag een ziekte of althans ernstig probleem is, dan zal je het als beperking gaan ervaren. Zou je echter als kind zijn geleerd dat je evenveel respect verdient als elk ander kind met unieke eigenschappen en dat het er om gaat in het leven wat je met je kwaliteiten bereikt, dan zou je het als groot voordeel kunnen ervaren.

Het ziekte-geloof is de bron van het probleem. Het boek van Dr. Batstra heeft dus een goede naam vind ik, je kunt de problemen bij kinderen voorkomen door ze niet aan te leren dat ze ziek zijn en de kinderen gewoon in hun waarde te laten en de problemen met betrekking tot hun gedrag individueel (en op een respectvolle manier) aan te pakken.

De australische hoogleraar Trevor Parmenter bevestigt dit;

Citaat:
Trevor Parmenter, hoogleraar ontwikkelingsbiologie en handicap studies aan de faculteiten van de onderwijs-en geneeskunde aan de Universiteit van Sydney, zegt dat ondanks dat hij wel gelooft dat sommige kinderen een conditie hebben waarvoor behandeling gewenst is, de aanwezigheid van ADHD bij de kinderen meestal kunstmatig aangeleerd is.

http://www.theaustralian.com.au/news...1111117244523a

Laatst gewijzigd door ArjanD : 5 mei 2012 om 06:46.
Oud 5 mei 2012, 09:19   #12
zeddie
Banneling

Standaard

Hoogleraar Paul Verhaeghe: "ADHD is boerenbedrog" in VPRO Boeken 1/3
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 10:45   #13
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

vroeger zaten er in mijn klas "enkele" klasgenoten die :

"lastig" waren, nu noemen ze dat ADHD

die slecht waren in wiskunde, nu noemen ze dat dyscalculatie

die moeilijkheden hadden met nederlands (schrijven), nu noemen ze dat dyslexie

Mijn echtgenote staat in het onderwijs en nu lijkt de klas overbevolkt met kids die één of meerdere van de bovenvermelde "problemen" hebben. Met het nodige papiertje/attest worden ze vrijgesteld of krijgen faciliteiten wanneer er examens zijn. Ik spreek me niet uit over de "echtheid" van de "aandoeningen" maar stel me de vraag hoe ze het later gaan redden.
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 11:12   #14
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Farma of wat geld is echt niet de oorzaak dat de psychiatrie bij kleine kinderen in hun hersenen zit zonder bewijs dat er iets mankeert in hun hersenen.

Het probleem schuilt hem in de menselijke onmacht om de betekenis van het leven te duiden. Psychiatrie is fixed state hersenbehandeling op basis van de pretentie dat het leven geen betekenis heeft en dat menselijke emoties en gedrag het gevolg zouden zijn van toevallige chemische processen in de hersenen.
emoties en gedrag zijn dan ook chemische processen in de hersenen
Oud 5 mei 2012, 15:29   #15
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

laat ik eens een algemeenheid orakelen :

Mensen die adhd als lastig aanschouwen zijn voorstanders van a brave new world.
Oud 5 mei 2012, 15:37   #16
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
laat ik eens een algemeenheid orakelen :

Mensen die adhd als lastig aanschouwen zijn voorstanders van a brave new world.
Verklaar je nader.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 15:46   #17
Operación Revolutio
Burger

Operación Revolutio's schermafbeelding

Standaard

Tsjongejonge, mensen moeten hun bek maar eens leren houden over ziektebeelden en aandoeningen, waar ze ooit eens een gebiast artikeltje over gelezen hebben in de HUMO.

(Ik heb het daarbij natuurlijk niet over narcistische ouders die niet kunnen aanvaarden dat er iets aan de hand is met het IQ of de levensdrift van hun koters.)

Mijn vriendin heeft haar LO-stage in een psychiatrisch centrum volbracht waar zich ook een jeugdafdeling bevond. Ik daag jullie uit om eens 45 minuten sportles te geven aan 5 echte ADHD'ertjes tegelijk...

Laatst gewijzigd door Operación Revolutio : 5 mei 2012 om 15:48.
Operación Revolutio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 15:48   #18
Operación Revolutio
Burger

Operación Revolutio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Verklaar je nader.
Hij bedoelt daar de "chemisch ondermijnde levensdrift" mee, waarbij iedereen standaard emoties moet vertonen en elke afwijking als een aandoening wordt beschouwd.

Paranoïde nonsens natuurlijk.
Oud 5 mei 2012, 16:44   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Verklaar je nader.
Kinderen tonen waar onze maatschappij verkeerd loopt.
Kinderen zijn geen problemen, kinderen tonen problemen aan.
Volwassenen zouden meer kunnen leren over onze maatschappij door te kijken hoe kinderen zich er in passen. Wij doen dat niet, in tegendeel kijken kritisch onze maatschappij belichten wordt beschimpt, neen het zijn de kinderen die fout bezig zijn.... (idem met ons overgewicht bijvoorbeeld)

en kwestie van de patsers ook een antwoord te geven, ik heb opvoeder gespeeld bij adhd'ers, dat is niet overdreven lastig eenmaal je de mensen kent. En dat is weinig verschillend als met andere mensen, elk 1 heeft zijn eigenaardigheden en als je daar geen rekening mee houdt dat krijg je problemen. En daar wringt het schoentje, wij willen geen rekening houden met de eigenaardigheden van ieder mens; neen, ieder mens hoort tegenwoordig ingeschakeld te kunnen worden in het keurslijf en wie niet meewerkt krijgt een gele sticker opgeplakt, dat heet een label tegenwoordig meen ik.
Oud 5 mei 2012, 23:23   #20
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Verklaar je nader.
Dit is wat een jongen berichtte in een discussie over de diagnose ADHD:

Citaat:
bullshit, als ik geen ritalin neem, voel ik me zelf beter, maar me omgeving trekt me niet... allemaal jullie schuld

oowjah, en waarom noemen jullie ADHD een ziekte, en nadelig. Ik heb altijd energie, ik zit altijd vol met ideëen, ik krijg medicijnen die als coke werken en zelfs nog slechter zijn! , ik kan me echt wel goed concentreren (als iets me daadwerkelijk boeit), ik kan sneller nadenken, en ik ben absoluut niet ziek (behalve een sporadisch griepje).
ADHD
In hoeverre kan je het een ouder kwalijk nemen dat zij een erkende arts geloven als die stelt dat er iets mankeert in de hersenen van het kind? Dan geef je het kind toch medicijnen als de arts dat adviseert?

Volgens Dr. Batstra is er sprake van bedrog door een erkende arts en dat is een misdrijf.

Laatst gewijzigd door ArjanD : 5 mei 2012 om 23:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be