![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() E-OMZENDBRIEF
Beste, In mei 2002 werd het Comité Vlaanderen Onafhankelijk opgericht. Het comité heeft als opdracht initiatieven te nemen die ertoe bijdragen dat Vlaanderen een onafhankelijke staat wordt in Europa. Het comité bestaat uit individuele leden, geen organisaties. De leden zijn Vlamingen die het belangrijk vinden dat Vlaanderen als onafhankelijke staat een meerwaarde kan bieden in de Europese Unie. Het economisch en cultureel dynamische Vlaanderen – gelegen in het hart van Europa – heeft het recht te functioneren als een volwaardige staat net als Denemarken, Zweden, Noorwegen, Ierland, Portugal, Tsjechië, Slowakije, Estland, Letland, Litouwen, enz Het comité is democratisch en pluralistisch. Het comité wil zich op een positieve wijze engageren voor het realiseren van zijn opdracht. Campagne Het comité voert als eerste initiatief een bewustmakingscampagne. Het doel van deze campagne is ervoor te zorgen dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen deel gaat uitmaken van het maatschappelijk en politieke debat. De onafhankelijkheid zal onvermijdelijk op de politieke agenda terechtkomen. Het comité wil daarom het debat nu opstarten en stimuleren. De campagne wordt gesteund door 10 Wijzen: Ludo Abicht, Prof. Jacques Claes, Hans De Belder, Willy Kuijpers, Guido Naets, Marc Platel, Joost Rampelberg, Herman Suykerbuyk, Jozef Turf en Willem Van den Berghe. De Wijzen komen uit verschillende maatschappelijke disciplines. Zij belichamen de diverse ideologische en levensbeschouwelijke stromingen die de rijkdom van Vlaanderen uitmaken. Ook affiches in Wallonië De campagne is gestart en loopt tot zondag 13 juni. Het comité maakt dankbaar gebruik van de verhoogde aandacht voor politieke boodschappen bij het publiek tijdens de verkiezingsperiode. Maar het comité blijft buiten de verkiezingsstrijd: het lanceert op generlei wijze een stemoproep. Deze aanpak is wellicht uniek. Bijzonder is ook dat een comité van vrijwilligers op een nieuwe, frisse en moderne wijze de Vlaamse boodschap brengt. Voor de campagne wordt gebruik gemaakt van 20m²-affiches (zie bijlage), de verspreiding van folders bij de opiniemakers & beslissers en de inzet van de gekende pers- en mediakanalen. Om het debat aan te vuren worden er ook affiches verspreid in Wallonië! Onafhankelijkheidsverklaring Het meest opvallende aan dit initiatief is wellicht dat voor het eerst een pluralistisch samengestelde Raad van 10 Wijzen een campagne ondersteunt voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen. De 10 Wijzen hebben een consensus bereikt rond een tienpuntentekst die zij “De Vlaamse Onafhankelijkheidsverklaring” hebben genoemd (zie bijlage). In deze tekst zijn de bakens uitgezet die richtinggevend zijn voor de opbouw van de nieuwe Staat Vlaanderen. Oproep: voer samen met ons campagne, nu! 1. Het comité verzoekt eenieder deze (elektronische) omzendbrief met de bijlagen maximaal te verspreiden vooral ook bij de nog te overtuigen doelgroepen. Daar horen ook vrije beroepen bij, ondernemers, beroepsverenigingen, magistraten, overheidspersoneel, onderwijzend personeel, lokale, regionale en nationale politici, sociale organisaties, culturele organisaties, verenigingen, sportclubs, enz. 2. Het comité heeft voor deze speerpuntcampagne beroep kunnen doen op anonieme donateurs en op het businessnetwerk van het Genootschap Pro Flandria. Maar voor de verdere versterking van de boodschap en voor de vervolgcampagne is nog flink wat geld nodig. Daarom vragen wij u een bijdrage te storten op de rekening KBC 737-0115866-91 van het Comité Vlaanderen Onafhankelijk met de vermelding “steun campagne”. € 20, € 50, € 100: iedere steun is welkom. Voor € 320 kunnen wij een extra 20m²-affiche hangen. In het najaar vindt de vervolgcampagne plaats. Het comité maakt - samen met u - werk van een Onafhankelijk Vlaanderen. Een Onafhankelijk Vlaanderen (.vl) maakt meer werk, welvaart en welzijn mogelijk! .vl = www De comitéleden, Jürgen Constandt, Mechelen - Paul Doevenspeck, Malle - Piet De Pauw, Gent - Guido De Schuyteneer, Oud-Turnhout - Pieter Herman, Deurne - Eric Ponette, Winksele – Ward Roofthooft, Beerse - Bruno Valkeniers, Antwerpen - Geert Wouters, Melle Bijlagen: ü Afbeelding van de 3 campagneaffiches ü Afbeelding van de Onafhankelijkheidsverklaring
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
PS: Hoeveel groupuscules gaan jullie nog oprichten om steeds dezelfde paar bejaarden te groeperen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Je moet maar eens in grobbendonk gaan kijken. Daar hangt een affiche.
![]() |
![]() |
#4 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar vermits dat in z'n buurt is kan hij daar makkelijk gaan kijken. ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, ok.
Ik woon daar niet in de buurt, maar wil wel weten hoe die affiches eruit zien. 8)
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BTW, heb je het boek van Ludo al gans uitgelezen?
![]()
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als ik het gelezen heb zal ik m'n mening geven. Ok? ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel goed!
![]()
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Heerlijk toch, die ingebakken oneerlijkheid bij de belgicisten? ![]() En dit heerschap... ![]() BUB, Pro Belgica,... Dezelfde bejaarden in groupuscules zei je ![]()
![]() |
![]() |
#16 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat weet ik wel zagevent... ik heb het over steeds weerkerende namen als Turf, Abicht, Kuijpers,... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Daarstraks hun affiche in Scherpenheuvel gezien.
Schitterend ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ![]()
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|