Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2012, 12:20   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Jong Groen : verkoop alcohol in nachtwinkels te verbieden na middernacht?

Ik stak vanmorgen mijn computer aan, overliep zoals altijd de nieuwssites en zag dat Bart Tommelein een voorstel had om tussen middernacht en zes uur ’s morgens een alcoholverbod in te voeren in alle nachtwinkels. Het deed me spontaan terugdenken aan die, volgens Jean-Marie Dedecker, historische avond op de gemeenteraad van oktober 2011 in Oostende. Toen werden nachtwinkels een verbod opgelegd om na middernacht geen alcoholische dranken meer te verkopen van meer dan 5,5%. Er werd ook een muziekstopuur ingevoerd in alle horecazaken in heel Oostende. Dat alles met de steun van Open VLD.

Vanmorgen hoorde ik Bart in De Ochtend op Radio 1 over zijn voorstel. Hij deed toch wel een paar zeer straffe uitspraken. Zo stelde hij dat jongeren die na middernacht goedkoop alcohol kopen in een nachtwinkel amok maken in horecazaken of op straat. Wel Bart, ik moet een bekentenis doen. Ik heb ook al na middernacht alcohol gekocht in een nachtwinkel. Beter zelfs. Ik heb ze ook opgedronken. Niet in een café, maar wel op strand. Sorry dat het misschien niet in je electoraal kraam past, maar ik heb geen amok gemaakt. We hebben de fles zelfs zorgvuldig gesorteerd. Ben ik nu nog steeds een slechte jongen Bart? Ik denk het niet.

De liberalen, die staan voor vrijheid, gaan dus bepalen waar ik mag samen zijn met mijn vrienden en iets mag drinken. Wat is het volgende? Het doet me toch een beetje terug denken aan een zwarte & stinkende vlek in onze geschiedenis. Wij willen op strand drinken. Niet omdat we dan ongezien drugs kunnen consumeren. Wel omdat het gezellig is. Ga je ons dat, naast dat we niet meer kunnen uitgaan tot wanneer we willen, ook al afpakken? Verloochen je eigen idealen toch niet zo!

Het argument dat nachtwinkels oneerlijke concurrentie zijn voor de cafés houdt volgens mij ook geen steek. Ik zit trouwens ook nog altijd op café in de Langestraat. Ondanks dat het stadsbestuur er een zeer repressieve politieaanpak hanteert, kan ik het er mezelf toch nog gezellig maken. En mensen die alcohol van nachtwinkels mee naar binnensmokkelen zijn volgens mij sowieso al een minderheid. Cafébazen zouden in de mate van het mogelijke ook kunnen controleren. Beginnend met vooraan hun café een bordje te hangen waarop staat dat dranken van buitenaf niet toegelaten zijn.

De bevolking is ook niet blind. Zoals eerder vermeld heb je onlangs met de volledige Oostendse meerderheid(uitgezonderd Shaireen Aftab, die tegen haar partij sp.a inging) een muziekstopuur goedgekeurd. Ik zal mezelf eerst eens verduidelijken voordat je me weer aanvalt. Er is een proefperiode van 3 maanden goedgekeurd geweest voor een muziekstopuur om 5 u ’s nachts in alle Oostendse horecazaken. Deze proefperiode is ingegaan in november 2011. Nadien moest die geëvalueerd worden. Ondertussen zegt burgemeester Vandecasteele dat de proefperiode verlengd is tot eind dit jaar. Hiermee heb je natuurlijk tegen de schenen van je vrienden van de horeca geschopt. Daarom ga je maar nationaal een voorstel tot verbod van verkoop van alle alcoholische dranken door nachtwinkels gaan indienen. Ik vind dit een beetje veel weg hebben van verkiezingspraat.

Dergelijk verbod vind ik dus geen goed idee. Integendeel. Dat er een oneerlijke concurrentie bestaat tussen nachtwinkels en cafés is volgens mij uit de lucht gegrepen. Er zal concurrentie zijn, maar die blijft volgens mij toch miniem. Het zal ook de overlast in onze uitgaansbuurten niet terugdringen. Je wekt met dergelijke voorstellen volgens mij enkel maar een extra onveiligheidsgevoel. De problemen die er zijn in de uitgaansbuurten moeten we niet gaan ontkennen, maar we moeten ze ook niet gaan uitvergroten. Geef jongeren de vrijheid terug die ze verdienen bij het uitgaan!

Meer info:
Rémy Bonny
Afgevaardigde Jong Groen in Politieke Raad Groen

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 12:29   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Alcohol is de "hard drug" die het meeste doden maakt. Jongeren zouden moeten wachten
tot hun 26ste alvorens ze deze gevaarlijke substantie beginnen te verbruiken.

Een wonderlijke wereld is dit : normaal zijn groenen mensen die "anders willen gaan leven" ie. gezonder, minder belastend voor het milieu & soberder (minder electriciteit verbruiken om kernenergie te kunnen afschaffen) & zijn "liberalen" die mensen die onze huidige "way of live" willen verdedigen tot het uiterste : meer consumptie = goed voor de economie. Meer concurrentie = goed voor gezonde marktwerking.

Behalve dan in Oostende : daar zijn niet de "groenen" de "regelneven" die de gezonde concurrentie en de middenstand fnuiken door alles aan banden te wiklen leggen; nee hoor : hier zijn de liberalen de "regelneefjes" en de "groenen" de relnichten met libertaire idealen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 13:33   #3
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Dan hebben drugsdealers een product meer om aan de man te brengen.

Aan iedereen: Live en Let Live.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 19 mei 2012 om 13:43.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 13:35   #4
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Bestuur door drugdealers ? Ga naar Honduras 20% van de mannelijke bvolking onder de 30 wordt daar momenteel in drugsoorlogen vermoord

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 13:44   #5
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Bestuur door drugdealers ? Ga naar Honduras 20% van de mannelijke bvolking onder de 30 wordt daar momenteel in drugsoorlogen vermoord
Ja, of kijk naar prohibitie in de VS in de jaren '30. Wil je drugsoorlogen stoppen, legaliseer dan drugs.

Dit soort prohibitie-praktijken is vragen om criminaliteit.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 19 mei 2012 om 13:44.
Oud 19 mei 2012, 21:27   #6
Illuminatus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ja, of kijk naar prohibitie in de VS in de jaren '30. Wil je drugsoorlogen stoppen, legaliseer dan drugs.

Dit soort prohibitie-praktijken is vragen om criminaliteit.
Wel als ze zo koppig blijven dan zullen ze krijgen waar ze naar vragen : een sterkere mafia met alle gevolgen van dien.....

"Do what thou wilt shall be the whole of the law" Aleister Crowley
Illuminatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 21:49   #7
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alcohol is de "hard drug" die het meeste doden maakt. Jongeren zouden moeten wachten
tot hun 26ste alvorens ze deze gevaarlijke substantie beginnen te verbruiken.

Een wonderlijke wereld is dit : normaal zijn groenen mensen die "anders willen gaan leven" ie. gezonder, minder belastend voor het milieu & soberder (minder electriciteit verbruiken om kernenergie te kunnen afschaffen) & zijn "liberalen" die mensen die onze huidige "way of live" willen verdedigen tot het uiterste : meer consumptie = goed voor de economie. Meer concurrentie = goed voor gezonde marktwerking.

Behalve dan in Oostende : daar zijn niet de "groenen" de "regelneven" die de gezonde concurrentie en de middenstand fnuiken door alles aan banden te wiklen leggen; nee hoor : hier zijn de liberalen de "regelneefjes" en de "groenen" de relnichten met libertaire idealen.
Ik had dezelfde reactie. Nu ook de liberale "regelneefjes" zijn in deze extreem hypocriet: de Pakistaanse nachtwinkel mag geen alcohol verkopen, het café wel. Geen alcohol na middernacht, daar ben ik zeker voor te vinden, maar dan ook in de café's.

Wat muziek betreft: daar kun je toch in de namiddag naluisteren. De nacht is een tijd van bezinning en ingetogenheid, geen tijd voor luide muziek.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 19 mei 2012 om 21:49.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 21:53   #8
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illuminatus Bekijk bericht
Wel als ze zo koppig blijven dan zullen ze krijgen waar ze naar vragen : een sterkere mafia met alle gevolgen van dien.....

"Do what thou wilt shall be the whole of the law" Aleister Crowley
Jammer genoeg lijkt het idee 'Live and Let Live' ver zoek bij velen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 19 mei 2012 om 21:53.
Oud 19 mei 2012, 22:03   #9
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Jammer genoeg lijkt het idee 'Live and Let Live' ver zoek bij velen.
Live and let live, ok, maar laat de mensen die willen slapen dan ook slapen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 22:31   #10
smosty
Banneling

Standaard

Jong Groen wil precies overal zuipen in Oostende. In de nachtwinkels en in de cafés. Ik ben ook nog zo geweest in Oostende. Vooral op het strand, voor de laatste zeup 's nachts.
smosty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 07:52   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Ik stak vanmorgen mijn computer aan, overliep zoals altijd de nieuwssites en zag dat Bart Tommelein een voorstel had om tussen middernacht en zes uur ’s morgens een alcoholverbod in te voeren in alle nachtwinkels. Het deed me spontaan terugdenken aan die, volgens Jean-Marie Dedecker, historische avond op de gemeenteraad van oktober 2011 in Oostende. Toen werden nachtwinkels een verbod opgelegd om na middernacht geen alcoholische dranken meer te verkopen van meer dan 5,5%. Er werd ook een muziekstopuur ingevoerd in alle horecazaken in heel Oostende. Dat alles met de steun van Open VLD.

Vanmorgen hoorde ik Bart in De Ochtend op Radio 1 over zijn voorstel. Hij deed toch wel een paar zeer straffe uitspraken. Zo stelde hij dat jongeren die na middernacht goedkoop alcohol kopen in een nachtwinkel amok maken in horecazaken of op straat. Wel Bart, ik moet een bekentenis doen. Ik heb ook al na middernacht alcohol gekocht in een nachtwinkel. Beter zelfs. Ik heb ze ook opgedronken. Niet in een café, maar wel op strand. Sorry dat het misschien niet in je electoraal kraam past, maar ik heb geen amok gemaakt. We hebben de fles zelfs zorgvuldig gesorteerd. Ben ik nu nog steeds een slechte jongen Bart? Ik denk het niet.

De liberalen, die staan voor vrijheid, gaan dus bepalen waar ik mag samen zijn met mijn vrienden en iets mag drinken. Wat is het volgende? Het doet me toch een beetje terug denken aan een zwarte & stinkende vlek in onze geschiedenis. Wij willen op strand drinken. Niet omdat we dan ongezien drugs kunnen consumeren. Wel omdat het gezellig is. Ga je ons dat, naast dat we niet meer kunnen uitgaan tot wanneer we willen, ook al afpakken? Verloochen je eigen idealen toch niet zo!

Het argument dat nachtwinkels oneerlijke concurrentie zijn voor de cafés houdt volgens mij ook geen steek. Ik zit trouwens ook nog altijd op café in de Langestraat. Ondanks dat het stadsbestuur er een zeer repressieve politieaanpak hanteert, kan ik het er mezelf toch nog gezellig maken. En mensen die alcohol van nachtwinkels mee naar binnensmokkelen zijn volgens mij sowieso al een minderheid. Cafébazen zouden in de mate van het mogelijke ook kunnen controleren. Beginnend met vooraan hun café een bordje te hangen waarop staat dat dranken van buitenaf niet toegelaten zijn.

De bevolking is ook niet blind. Zoals eerder vermeld heb je onlangs met de volledige Oostendse meerderheid(uitgezonderd Shaireen Aftab, die tegen haar partij sp.a inging) een muziekstopuur goedgekeurd. Ik zal mezelf eerst eens verduidelijken voordat je me weer aanvalt. Er is een proefperiode van 3 maanden goedgekeurd geweest voor een muziekstopuur om 5 u ’s nachts in alle Oostendse horecazaken. Deze proefperiode is ingegaan in november 2011. Nadien moest die geëvalueerd worden. Ondertussen zegt burgemeester Vandecasteele dat de proefperiode verlengd is tot eind dit jaar. Hiermee heb je natuurlijk tegen de schenen van je vrienden van de horeca geschopt. Daarom ga je maar nationaal een voorstel tot verbod van verkoop van alle alcoholische dranken door nachtwinkels gaan indienen. Ik vind dit een beetje veel weg hebben van verkiezingspraat.

Dergelijk verbod vind ik dus geen goed idee. Integendeel. Dat er een oneerlijke concurrentie bestaat tussen nachtwinkels en cafés is volgens mij uit de lucht gegrepen. Er zal concurrentie zijn, maar die blijft volgens mij toch miniem. Het zal ook de overlast in onze uitgaansbuurten niet terugdringen. Je wekt met dergelijke voorstellen volgens mij enkel maar een extra onveiligheidsgevoel. De problemen die er zijn in de uitgaansbuurten moeten we niet gaan ontkennen, maar we moeten ze ook niet gaan uitvergroten. Geef jongeren de vrijheid terug die ze verdienen bij het uitgaan!

Meer info:
Rémy Bonny

De maatschappij bestaat uit meer mensen dan Rémy Bonny en een "ik".

Niets is zwart-wit in deze wereld, mister Bonny. Ik had daarom liever gelezen wat u ( ja "u" en niet "Groen" of "Jong Groen", want u schrijft in de "ik-vorm" en niet in de "wij van Jong Groen-vorm", waarmee ik er van uit mag gaan dat het schoolse opstel dat je hier komt voorlezen, jouw ikje voorstelt en niet het wijtje van Jong Groen) als alternatief te bieden hebt. Met wat lopen herhalen wat anderen vertellen en wat lopen meewarig doen over wat anderen vertellen, ga je het niet halen.

Het wordt bovendien grotesk als je je zo sterk aangesproken voelt dat je moet gaan schrijven "ben ik zo'n slechte jongen?" en "voor je me weer aanvalt".

Neen, Rémy, geen goed opstel.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 12:01   #12
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht

Meer info:
Rémy Bonny

er bestaan nog politici die nadenken!?!? Ik val hier bijna van mijn stoel...

De belg verwacht geen zulke doordachte observaties, wij verwachten het populisme van een Tommelein of andere uitspraken ontspeend van enige intelligentie.
Blijven doorgaan tegen die angstigen, politici die dweilen terwijl ze de kraan openlaten verdienen geen aanzien! Laat staan stemmen

Laatst gewijzigd door the_dude : 22 mei 2012 om 12:02.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 12:05   #13
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik had dezelfde reactie. Nu ook de liberale "regelneefjes" zijn in deze extreem hypocriet: de Pakistaanse nachtwinkel mag geen alcohol verkopen, het café wel. Geen alcohol na middernacht, daar ben ik zeker voor te vinden, maar dan ook in de café's.

Wat muziek betreft: daar kun je toch in de namiddag naluisteren. De nacht is een tijd van bezinning en ingetogenheid, geen tijd voor luide muziek.
ik heb vooral iets tegen pianoles tussen 14 en 18u. Verbieden die lessen!!
.......

ze worden zotter met de dag.
Oud 22 mei 2012, 12:06   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Weer iets meer de burger knechten, weer iets meer reden om niet op zo'n partij te stemmen. Maar ja, zelfs een partij van die zegt voor 'de vrijheid' te staan doet in België aan deze pijnlijke evolutie naar een bureaucratische dictatuur mee. De vrijheid om niet voor deze evolutie te kiezen is op dit moment geen mogelijkheid. Waarom vinden niet meer mensen dit beangstigend genoeg om er tegen in opstand te komen?

Onverdraagzaamheid in wetten gegoten vergroot slechts de onverdraagzaamheid touwens. In plaats van beleefd te kunnen en mogen zijn, een gemeenschap te kunnen opbouwen, sociale contacten te stimuleren, wordt wordt politie meer en meer ingeroepen om de conflicten tussen mensen te regelen. De wetgevers zijn blijkbaar niet in staat de neveneffecten van hun verbod en verplichtzucht in te schatten.

De burger lastig vallen met regelgeving is dat ook nog de enigste ruimte die politici tegenwoordig nog hebben. Over belangrijke zaken zoals economie is ons de democratische controle ontnomen. Maar daartegen protesteren dat zie je ze niet doen.

Beter geen wetjes stemmen heren politici, dan wetten stemmen omdat dat nu eenmaal uw beweegruimte is. U zal uw loon ook zo wel krijgen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 mei 2012 om 12:15.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 12:08   #15
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
als je de wietpas bekijkt en deze non-ingreep van de vld dan getuigt dit dat onze politici die drugsoorlogen naar hier willen halen. Dat is immers het enige resultaat dat uit zulke ingrepen voortkomt.
ach ja, binnenkort wordt de vld opgedoekt worden, ze hebben ook voldoende kapot gemaakt in ons land, laat ons vechten zo zij ons uitgaansleven niet kapot krijgen alvorens ze onder de kiesdrempel verdwijnen.
Oud 22 mei 2012, 12:20   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Politieke repressie is een beter woord. Maar omdat het een inconvenient truth is voor het westen die deze moorddadige autoritaire regimes in het zadel helpt spreken we maar over iets dat zogezegd buiten onze verantwoordelijkheid valt...drugoorlogen. 20 zijn de journalisten die reeds vermoord werden sinds de staatsgreep tegen de democratie in Honduras in 2010! En wij moeten geloven dat dat met een drugoorlog te maken zou hebben? Groffe leugens zijn dat om niet naar de verantwoordelijkheid van het westen te kijken, om het neokolonialisme buiten schot te zetten. Dat is de essentie.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 mei 2012 om 12:22.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be