Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2003, 15:44   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

De Berlijnse Muur staat NU in Israel.

Ongelooflijk maar waar. Toen ik verleden zomer het bericht las dat Israel een afsluiting zou bouwen omtrent de sinds 1967 bezette Westelijke Jordaanoever (Westbank) kon ik het maar nauwelijks geloven. Maar zoals de foto's getuigen, is de fictie realiteit geworden.

Sommige delen worden enkel met een drie meter hoge afsluiting afgesperd

De afsluiting moet in haar totaal zowat 360 kilometer lang worden. Maar dringt op sommige plaatsen wel 3 kilometer inwaarts het bezette gebied, wat in feite neerkomt op de grootste landroof van de laatste dertig jaren.

Op plaatsen zoals bv in de Palestijnse steden Qalqilya en Tulkarem, snijden de ACHT METER HOGE betonnen muren velden, wegen en olijfboomgaarden in stukken.

De afsluiting wordt her en der bewaakt met camera's, waakhonden, patrouilles, bewaakte wachttorens, camera's gemonteerd op zweefvliegtuigjes enz...

Oud 26 januari 2003, 21:55   #2
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Als ik het voor het zeggen had in Israel dan zou ik doen zoals destijds Mosje Dajan voor ogen stond bij de verovering van de Westbank in 1967.

Dajan vond toen dat Israel beter was opgerukt tot aan de kam die uitziet over de Jordaanvallei. Beter was dus geweest de grens op de waterscheiding te leggen tussen het bekken van de Jordaan en de naar de Middellandse Zee afwaterende bekkens.

Daaraan gekoppeld zou een communistisch geïnspireerde volksverhuizing en annex uitkopen van de Palestijnen gezorgd hebben voor cultureel en geografisch homogene entiteiten die elk veilige grenzen zouden hebben en door stabiliteit in de regio levensvatbaar zouden zijn.

Het Israel van vandaag is een multi-cultureel onding met onwaarschijnlijke grenzen en een hoofdstad die in twee gedeeld is.

Nog stof genoeg voor vele Abou Jahjah's om nog jaren door te gaan met opkomen voor de arme verdrukte Palestijnen en voor evenveel Sharons om ongenadig terug te slaan na de zoveelste Palestijnse terreuraanslag.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be