![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Vandaag in De Standaard
--- De Vlaamse bedrijfsleiders pleiten voor een beleid dat meer afgestemd is op de noden van Vlaanderen. Dat kan afgeleid worden uit de antwoorden die ze gaven op de enquête van De Standaard en Trends. Een ruime meerderheid blijkt gewonnen voor de splitsing van de sociale zekerheid en voor fiscale autonomie voor Vlaanderen. Internationale instellingen zoals het IMF en de Oeso zeggen al jarenlang dat in een land als België, waar de economische situatie in de twee regio's zo sterk verschilt, het beleid meer afgestemd moet zijn op de noden van die regio's. De Vlaamse bedrijfsleiders die deelnamen aan de CEO-poll zijn het daarmee duidelijk eens. Zo vindt 60 procent van hen het belangrijk dat de Vlaamse regering werk maakt van de splitsing van de sociale zekerheid. Slechts 23 procent vindt dit niet echt belangrijk, 16,5 procent neemt een neutrale houding aan. Allicht betekent dit nog niet dat men elke vorm van solidariteit tussen de regio's verwerpt. De roep om meer fiscale autonomie klinkt nog luider: ruim twee derde vindt dat hiervan werk gemaakt moet worden, terwijl slechts 15 procent het onbelangrijk vindt. Een iets kleinere meerderheid (55 procent) vindt ook dat er Vlaamse, in plaats van nationale, collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's) gesloten moeten kunnen worden. De enquête peilde ook naar het belang dat de bedrijfsleiders hechten aan beleidspunten zoals onderwijs, woonbeleid en de wachtlijsten in de zorg, die in de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen naar voor werden geschoven. Onderwijs blijkt de grootste prioriteit te hebben: bijna 62 procent vindt dat dit een belangrijk aandachtspunt moet zijn voor de Vlaamse regering. Het wegwerken van de wachtlijsten in de zorg krijgt een iets minder hoge prioriteit toegekend: 47,7 procent vindt het belangrijk, 35 procent staat er eerder neutraal tegenover. Het minst urgente probleem is volgens de CEO's en de accountants het woonbeleid. Maar toch vindt nog bijna 44 procent dat het een belangrijk beleidspunt moet zijn. De vragen die betrekking hadden op het Vlaams beleid werden alleen gesteld aan de Nederlandstalige deelnemers aan de enquête. Uit de vragen die gesteld werden aan de Franstaligen blijkt dat zij het risico hoog inschatten dat de splitsing van de sociale zekerheid dichterbij komt naarmate de nationalistische en separatistische partijen aan macht winnen in Vlaanderen. Wat niet onlogisch lijkt. Over de gevolgen van de toenemende macht van de PS in Wallonië, zijn de Franstalige bedrijfsleiders perfect verdeeld. Exact de helft verwacht dat de versterkte positie van de PS een negatieve invloed zal hebben op de Waalse economie, terwijl de andere helft geen nadelige impact verwacht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu blijft het plots stil. Er kan blijkbaar niet gezegd worden dat de mensen niet wakker liggen van bevoegdheden maar van werkgelegenheid...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Wat als men diezelfde bedrijfsleiders nu eens de vraag had gesteld: "bent u voor een sterker België met één regering en één parlement" of "vindt het belangrijk de sociaal-economisch sterke provincies fiscaal te bevoordeligen", dan zou er ongetwijfeld ook twee keer een meerderheid naar boven zijn gekomen.
Maar ja, wat wil je met dat Vlaams-nationaal éénrichtingsverkeer? We zullen zelf eens een enquête moeten organiseren en de mensen eens wat beter informeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() U hebt het volledig gesnapt: praat ze naar de mond en je krijgt wat je wil.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me af hoe lang de mensen de Vlaams-nationale leugens nog gaan slikken. Met de grote opkomst op ons congres vandaag in het achterhoofd, denk ik dat dat wel eens zou kunnen tegenvallen voor onze flamingantische vrienden!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vraag me af wanneer er in de traditionele partijen eens politici gaan opstaan die verder kijken dan de eigen carrière en het eens deftig voor Vlaanderen gaan opnemen.
Als belgië wil blijven bestaan is een zeer verregaande verdere federalisering onvermijdelijk én hoogdringend. (Al vind ik het alternatief - het volledig opdoeken van belgië - een veel zinnigere keuze). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af wanneer er in de traditionele partijen eens politici gaan opstaan die verder kijken dan de eigen carrière en het eens deftig voor België gaan opnemen. Als België haar welvaart wil blijven behouden is een zeer verregaande verdere herfederalisering onvermijdelijk én hoogdringend. (Al vind ik het alternatief - het volledig opdoeken van de kostelijke gewesten - een veel zinnigere keuze).
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Ah, heeft uw Führer De Winter dat gezegd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() De Winter? Ja, dat vind ik nu ook.
![]() |
![]() |
![]() |