Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2012, 16:15   #1
Roderik
Gouverneur

Standaard In Nederland heeft de VPRO een vreselijk programma over Belgie

Nederlanders begrijpen al niets van Belgie en door het VPRO programma worden weer eens de vooroordelen bevestigd.

Een serie over Belgie met uitsluitend Belgicisten, die op een slijmerige manier het oude Belgie van vroeger laten zien.

Op geen enkele manier wordt de kijker geinformeerd over het Belgie van nu en de dilemma,s van nu

Ik weet niet of het een blunder is van de VPRO , de programmamaker of van diegenen die de programmamakers hebben geadviseerd.

In ieder geval Nederlanders hebben voor de zoveelste keer weer eens de oubolligheid en de lelijke kanten en de vergane glorie van Belgie gezien.

Vreselijk wat een troep op de publieke omroep!De VPRO onwaardig!
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 16:58   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Nederlanders begrijpen al niets van Belgie en door het VPRO programma worden weer eens de vooroordelen bevestigd.

Een serie over Belgie met uitsluitend Belgicisten, die op een slijmerige manier het oude Belgie van vroeger laten zien.

Op geen enkele manier wordt de kijker geinformeerd over het Belgie van nu en de dilemma,s van nu

Ik weet niet of het een blunder is van de VPRO , de programmamaker of van diegenen die de programmamakers hebben geadviseerd.

In ieder geval Nederlanders hebben voor de zoveelste keer weer eens de oubolligheid en de lelijke kanten en de vergane glorie van Belgie gezien.

Is dat slijmerig programma op internet te zien?
Oud 24 september 2012, 17:04   #3
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Is dat slijmerig programma op internet te zien?
http://www.uitzendinggemist.nl/progr...het-belgie-van
Oud 24 september 2012, 17:32   #4
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel gepresenteerd door 5 Belgen die hun eigen visie geven op België.
De aflevering Christophe Deborsu zo 16 sep 2012, 20:25 heb ik gezien en die vond ik goed en erg ironisch. Toevallig was ik net terug van een weekje Oostende en een weekje Ardennen, 25 km zuid van Dinant. Klopte precies met wat ik gezien en ervaren had. De uitzending van gisteren was ook vermakelijk en ironisch. Wat is er tegen zelfspot? Beter dan de hoogdravende praatjes van politici.

ps. Ik was ook nog een dagje in Namour. Daar was feest met honderden kramen met braadworsten en bier en wafels voor een duizend scholieren bij herfstig weer. Wat een trieste armetierige grauwe toestand daar. Die kinderen schenen er vrolijk onder te blijven. Ze konden ook een tray met een tiental kleine glaasje likeur kopen. Stonden ze in een hoekje op te drinken met veel gegiechel. Geen politie op straat dus heel onschuldig allemaal. Dat is bij elkaar dan de glorie en hoop van België. Maar museum Feliciën Rops was klasse.

Laatst gewijzigd door Piero : 24 september 2012 om 17:43.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 17:42   #5
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wel gepresenteerd door 5 Belgen die hun eigen visie geven op België.
De aflevering Christophe Deborsu zo 16 sep 2012, 20:25 heb ik gezien en die vond ik goed en erg ironisch. Toevallig was ik net terug van een weekje Oostende en een weekje Ardennen, 25 km zuid van Dinant. Klopte precies met wat ik gezien en ervaren had. De uitzending van gisteren was ook vermakelijk en ironisch. Wat is er tegen zelfspot? Beter dan de hoogdravende praatjes van politici.
Belgie komt over als een dom en achterlijk landje ,waar de tijd al jaren stil heeft gestaan.
Nederlanders zullen er weinig van opsteken.
De gebruikelijke vooroordelen worden bevestigd.
Oud 24 september 2012, 17:46   #6
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Alleen anti NVA mensen komen aan het woord.
Alleen de glorie uit de vorige eeuw is te zien.
Zonde van de tijd om te kijken en zonde van het geld om het uit te zenden.
De Nederlanders heffen het glas en zullen zeggen "zie je wel ,de Belgen zijn dom"
Oud 24 september 2012, 18:26   #7
janrood
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Alleen anti NVA mensen komen aan het woord.
Alleen de glorie uit de vorige eeuw is te zien.
Zonde van de tijd om te kijken en zonde van het geld om het uit te zenden.
De Nederlanders heffen het glas en zullen zeggen "zie je wel ,de Belgen zijn dom"
Als Nederlander kan ik niet anders dan U gelijk geven.
Het lijkt wel satire; indien dat het geval was geweest zou het VPRO-waardig genoemd kunnen worden. Nu helaas niet.

Namens de publieke omroep welgemeende verontschuldigingen.
Oud 24 september 2012, 19:39   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Dank je wel!

Ik heb naar eentje reeds gekeken. Dat met die Annelies Verbeke. Srijfster. Het was inderdaad een flauw pleidooi, vol met de gekende clichés, voor haar kneuterig België. De Vlamingen die worden opgevoerd zijn ergens allemaal van het soort "artiesten" dat we ook terugvonden destijds aan de vooravond van die 75 % francofone pro-België betoging in "Bruxelles". Het genre waar ook Marijke Spinoy, Maaike Neuville, Geert Van Istendael en (natuurlijk) Arno bijhoren.

De VPRO vond het blijkbaar nodig om de gesproken teksten te ondertitelen. Nochtans Annelies Verbeke sprak weliswaar geen erg keurig Nederlands, maar dialect was het nu toch ook niet. VPRO-zeikerds!

Laatst gewijzigd door quercus : 24 september 2012 om 19:40.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 19:55   #9
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Halcon Bekijk bericht
Mag de waarheid weer niet verteld worden dan? De meeste Vlamingen zijn hollanderhaters pur sang en wat mij betreft maakt is de VPRO reportage helemaal "niet vreselijk". Het past natuurlijk niet in het kraam van die HeelNederlandse onzin die ik hier op dit forum al een paar dagen zie uitgebraakt worden. Cultureel zijn wij meer verwant met Duitsers als met Vlamingen. Leer er mee leven.
bron?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 20:02   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dank je wel!

Ik heb naar eentje reeds gekeken. Dat met die Annelies Verbeke. Srijfster. Het was inderdaad een flauw pleidooi, vol met de gekende clichés, voor haar kneuterig België. De Vlamingen die worden opgevoerd zijn ergens allemaal van het soort "artiesten" dat we ook terugvonden destijds aan de vooravond van die 75 % francofone pro-België betoging in "Bruxelles". Het genre waar ook Marijke Spinoy, Maaike Neuville, Geert Van Istendael en (natuurlijk) Arno bijhoren.

De VPRO vond het blijkbaar nodig om de gesproken teksten te ondertitelen. Nochtans Annelies Verbeke sprak weliswaar geen erg keurig Nederlands, maar dialect was het nu toch ook niet. VPRO-zeikerds!
Ik zag er ook eentje. Heel toevallig overigens. Gisteren of eergisteren. Met mooie filmpjes over de Ardennen die rust en sereniteit uitstraalden. Het was eigenlijk een soort eloge over een soort België dat een twee(drie?)tromenland is tussen verschillende culturen. Ik was het vaak eens met de kunstenaar. Ik vond het programma vrij goed.

Laatst gewijzigd door system : 24 september 2012 om 20:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 20:06   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Halcon Bekijk bericht
Mag de waarheid weer niet verteld worden dan? De meeste Vlamingen zijn hollanderhaters pur sang en wat mij betreft maakt is de VPRO reportage helemaal "niet vreselijk". Het past natuurlijk niet in het kraam van die HeelNederlandse onzin die ik hier op dit forum al een paar dagen zie uitgebraakt worden. Cultureel zijn wij meer verwant met Duitsers als met Vlamingen. Leer er mee leven.
Onzin.
Beieren verschilt al meer met Noordrijn-Westfalen dan met Oostenrijk.
Oud 24 september 2012, 20:06   #12
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik benijd de Belgen om hun savoire vivre. Iets dat de Hollanders (en ik ben er geen al spreek ik de taal) niet in huis hebben. Met een uitzondering hier en daar dan.
Ach, een beetje zelfspot kan geen kwaad en men behoeft geen spijkers op laag water te zoeken.
In deze humorloze maatschappij is Belgie altijd weer een verademing.
Oud 24 september 2012, 20:08   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik benijd de Belgen om hun savoire vivre. Iets dat de Hollanders (en ik ben er geen al spreek ik de taal) niet in huis hebben. Met een uitzondering hier en daar dan.
Ach, een beetje zelfspot kan geen kwaad en men behoeft geen spijkers op laag water te zoeken.
Waar kan ik heen ?

http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec
Oud 24 september 2012, 20:21   #14
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

ik heb ook een stukje gezien met een soort van zanger erin, ben zn naam even kwijt. Vondt het op zich wel aardig om uberhaupt iets over België te zien op onze tv, maar er was niet zo veel diepgang. Beetje zeveren over waarom hij zo'n geweldige artiest is en dat dat allemaal kwam doordat België zo'n artistiek land is.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 20:26   #15
Shadowke

Standaard

enkele uitspraken van politici betekent niet dat alle Vlamingen Nederlanderhaters zijn.

nog is proberen?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 september 2012 om 20:27.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 20:32   #16
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Wat een gezeur, much ado about nothing. Belgie is een gezellig land en in mijn jonge jaren, toe we de toen nog bestaande renbanen afstroopten zoals Groenendaal en Boitsfort, vond ik een weekend Belgie heerlijk ontspannend. Mijn toenmalige stalmaat won regelmatig wat koersen en maakten wij het geld heerlijk op in het Brusselse of daaromtrent.

Ik zal derhalve, als ik in Belgie ben met mijn boot de Hollandse vlag verstoppen.
Oud 24 september 2012, 20:54   #17
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik heb ook een stukje gezien met een soort van zanger erin, ben zn naam even kwijt. Vondt het op zich wel aardig om uberhaupt iets over België te zien op onze tv, maar er was niet zo veel diepgang. Beetje zeveren over waarom hij zo'n geweldige artiest is en dat dat allemaal kwam doordat België zo'n artistiek land is.
Die heb ik nu precies ook gezien. Ik vond het niet slecht. Ik was aangenaam verrast. Men moet zulke programma's ook met het hart bekijken en niet alleen met de ogen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 21:01   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Savoir vivre? Waaruit moge dit dan wel blijken? Frieten op zondag? Chocolade bij de koffie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 21:10   #19
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Nederland is slecht geïnformeerd over Belgie, het interesseert hen ook niet. De meeste Nederlanders kennen Bart De Wever niet, De Winter kennen ze wel. Als het op de Nederlandse tv over de belgsiche politiek gaat komen de gucht, leterme, van rossem, margriet hermans of zelfs urbanus opdraven. De Wever is bij mijn weten nog nooit op NL tv geweest.

Laatst gewijzigd door mvd : 24 september 2012 om 21:11.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 21:25   #20
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Nederland is slecht geïnformeerd over Belgie, het interesseert hen ook niet. De meeste Nederlanders kennen Bart De Wever niet, De Winter kennen ze wel. Als het op de Nederlandse tv over de belgsiche politiek gaat komen de gucht, leterme, van rossem, margriet hermans of zelfs urbanus opdraven. De Wever is bij mijn weten nog nooit op NL tv geweest.
Laatst was hij nog bij K&vdB te gast.

Laatst gewijzigd door Van Poppel : 24 september 2012 om 21:25.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be