Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2012, 10:18   #1
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard Doorwerken na 65

Citaat:
Twee derde van de bevolking is voor doorwerken na de 65ste verjaardag. Dat blijkt uit een peiling die de SP heeft laten verrichten door Maurice de Hond.

De eind mei gehouden peiling is gehouden onder een groep van 2000 mensen. Van deze groep stemde 66 procent voor doorwerken op de oude dag, 34 procent is ertegen.

De Hond bespeurde verder meerderheden voor onder meer verhoging van de belasting voor mensen die meer verdienen dan anderhalve ton, voor handhaving van de huidige ontslagbescherming en onbelaste reiskostenvergoeding en inkomensafhankelijke zorgpremies.

Driekwart van de mensen wil volgens de peiling niet dat het eigen risico in de zorg wordt verhoogd. Net zoveel mensen zijn tegen een grotere invloed van de Europese Unie op de Nederlandse begroting. En maar liefst 89 procent wil meer investeringen in werkgelegenheid en economie.
Persoonlijk ben ik ook voor een verhoging van de pensioenleeftijd. Hier werkt praktisch al geen kat tot 65 en nog hoor je langs alle kanten geprotesteer van 40'ers en 50'ers dat ze langer moeten werken. Verhoog het ineens tot 67 of 68 en maak dan geen uitzonderingen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2012, 10:21   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik ook voor een verhoging van de pensioenleeftijd. Hier werkt praktisch al geen kat tot 65 en nog hoor je langs alle kanten geprotesteer van 40'ers en 50'ers dat ze langer moeten werken. Verhoog het ineens tot 67 of 68 en maak dan geen uitzonderingen.
Er is een klein verschil in jouw ogen zeker tussen vrijwillig mogen doorwerken voor wie dat wil en verplicht moeten doorwerken voor iedereen?

Rechtse dictatorpraat!
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2012, 10:33   #3
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er moet een uitzondering gemaakt worden voor mensen die zware/zeer zware fysieke arbeid verrichten. Zoals metsers, straatwerkers, dakwerkers die in weer en wind moeten zwoegen.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2012, 10:34   #4
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Een vaste pensioenleeftijd is onzin. Het aantal dienstjaren tot dat recht geeft op een pensioen is veel realistischer en gezonder voor zowel de maatschappij als individu.
Oud 10 juni 2012, 10:44   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Een vaste pensioenleeftijd is onzin. Het aantal dienstjaren tot dat recht geeft op een pensioen is veel realistischer en gezonder voor zowel de maatschappij als individu.
Lange opleidingen moeten dus werken tot hun 70-ste of erover.

En mensen met een geaccidenteerd parcours kunnen dan nooit op pensioen gaan.

Laat in de eerste plaats mensen doorwerken die dat willen. Hoewel daar ook gegronde bezwaren tegen in te brengen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat verlenging van de pensioenleeftijd en financiële nuloperatie is voor de staat.

Wie het tegendeel kan bewijzen, die doet het maar.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 juni 2012 om 10:45.
Oud 10 juni 2012, 15:35   #6
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe die verwaande, verwende, luie babyboomer maar werken tot zijn 67. Zal er niet van dood gaan.
Oud 10 juni 2012, 15:44   #7
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
?! Dus iemand die nooit gewerkt heeft mag geen pensioen krijgen ?
Wat moet die beginnen op zijn oude dag ?
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2012, 15:48   #8
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Doe die verwaande, verwende, luie babyboomer maar werken tot zijn 67. Zal er niet van dood gaan.
Wie ben jij, om voor anderen te beslissen tot wanneer ze moeten gaan werken ? Uw geliefde Opperparasiet, de koning, dewelke wij met z'n allen moeten vetmesten met duur eten, en moeten huisvesten in paleizen en op luxe plezierboten, heeft van heel zijn leven niet gewerkt !! ( het luie varken )
Oud 10 juni 2012, 16:06   #9
Ariadne
Burger

Standaard

Gelijkberechtiging van de vrouw:

pensioensleeftijd mannen: 63 jaar
pensioensleeftijd vrouwen: 68 jaar
Ariadne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2012, 22:48   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben ook voor een verhoging van de pensioen leeftijd. Uiteraard voor mensen met een zware fysieke inspanning mag dat wel wat verlaagd worden.
Voor mij dus.

Voor anderen? Laat ze maar wat extra werken...enfin aanwezig zijn. Of ze nu thuis niks doen of op hun werk dat maakt weinig verschil.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2012, 22:56   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
?! Dus iemand die nooit gewerkt heeft mag geen pensioen krijgen ?
Wat moet die beginnen op zijn oude dag ?
Beginnen met werken
Oud 10 juni 2012, 23:31   #12
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Beginnen met werken
Nee, niet akkoord. Vanaf de 50 ste verjaardag : iedereen op vol pensioen, ongeacht of die gewerkt heeft of niet. Wie niet gewerkt heeft, heeft zijn plaats aan anderen gelaten, per slot van rekening, en dat verdient ook wel een beloning.
Wie weinig gewerkt heeft, heeft pech gehad, weinig werk gevonden. Moet die 2 maal gestraft worden, en nu ook nog eens geen pensioen krijgen ? Nee dus, dat is niet netjes.
Wie veel gewerkt heeft, is aan rust toe, en heeft recht op pensioen.
Dus , je ziet het, het simpelste is iedereen vroeg op pensioen te sturen, met een volledig pensioen. Plaats voor de jeugd nu, dat is ook positief.
Oud 11 juni 2012, 09:40   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Nee, niet akkoord. Vanaf de 50 ste verjaardag : iedereen op vol pensioen, ongeacht of die gewerkt heeft of niet. Wie niet gewerkt heeft, heeft zijn plaats aan anderen gelaten, per slot van rekening, en dat verdient ook wel een beloning.
Wie weinig gewerkt heeft, heeft pech gehad, weinig werk gevonden. Moet die 2 maal gestraft worden, en nu ook nog eens geen pensioen krijgen ? Nee dus, dat is niet netjes.
Wie veel gewerkt heeft, is aan rust toe, en heeft recht op pensioen.
Dus , je ziet het, het simpelste is iedereen vroeg op pensioen te sturen, met een volledig pensioen. Plaats voor de jeugd nu, dat is ook positief.
Ik ben daar wel voor maar er is geen geld in Europa voor volle pensioenen aan 50, dus sturen ze de mensen van 50 liever in de werkloosheid.
Oud 11 juni 2012, 09:42   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Er moet een uitzondering gemaakt worden voor mensen die zware/zeer zware fysieke arbeid verrichten. Zoals metsers, straatwerkers, dakwerkers die in weer en wind moeten zwoegen.
Taxichauffeurs die dag in dag uit, nacht in nacht uit met rokers en zuipers en gedrogeeerden en criminelen en agressievelingen en wanbetalers moeten negociëren.Overigens zijn feestneuzen ook niet altijd te onderschatten en vooral voetbalfans en hooligans van allerlei kunde en kunst. Maar dit lijstje is ver van exhaustief. Persoonlijk heb ik veel last gehad met would-be bokskampioenen in Gent (met al die boksclubs in combinatie met drankhuizen) en andere oenen uit de vechtsportwereld. Veel klop gekregen en ook wel wat gegeven. Ik heb ooit eens een woesteling met weekendverlof uit de gevangenis neergelegd die mij terwijl ik aan het rijden was mijn ogen wou uitkrabben. En dan heb je nog al de psychiatrische gevallen die je heen en terug naar het gekkenhuis moet voeren en van café naar café.
Daar komt noch bij dat de baas je oproept op vrije dagen bij extreme weersomstandigheden zoals ijzel en storm, omdat vele collega's dan traag rijden voor vallende dakpannen of uitgeschakeld worden door slippartijen. En als je dan zelf je wieldoppen kapotglijdt tegen een stoeprand, zoals wel meer gebeurt bij sneeuw, ijzel en ijsgang, dan moet je ze zelf betalen. Staat in het contract van taxichauffeur...

Van werken als taxichauffeur word je noch mooi, noch rijk, noch slim. Maar sommige jongens blijven daar erg vrolijk bij. Goeie kerels...Laat ze maar gerust vroeg in pensioen gaan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 juni 2012 om 09:57.
Oud 11 juni 2012, 10:05   #15
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel te verstaan indien zij daarvoor niet bestolen worden of op een andere manier financieel bestraft aan de andere kant...

Wie als werkloze een deeltijdse job aanneemt houdt op het einde van de maand weinig en in een aantal gevallen zelfs minder over dan wanneer hij niet zou werken...
Als je datzelfde gaat opleggen aan gepensioneerden zal de werklust in die groep ook snel dalen...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.

Laatst gewijzigd door CLAESSENS Joris : 11 juni 2012 om 10:05.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 10:07   #16
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben daar wel voor maar er is geen geld in Europa voor volle pensioenen aan 50, dus sturen ze de mensen van 50 liever in de werkloosheid.
En dat kost minder denk je?
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 10:37   #17
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Klopt, ze moeten een zittend beroep kunnen uitoefenen.
60-plussers zijn zeer geschikt om ingezet te worden als ITers

Oud 11 juni 2012, 10:53   #18
giserke
Banneling

Standaard

Dat ze eens beginnen om van de huidige wettelijke pensioenleeftijd, de effectieve pensioenleeftijd te maken.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 10:55   #19
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
En dat kost minder denk je?
Oud 11 juni 2012, 11:35   #20
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Misschien ook de 45-uren werkweek terug invoeren?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be