![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Volgend jaar zal het 175 jaar geleden zijn dat één van de allergrootste blunders in de Europese geschiedenis zich voordeed: de oprichting van de Belgische staat. De Vlamingen belandden zo in een Franstalige eenheidsstaat die er j�*�*�*�*�*�*ren over zou doen om onze taal te erkennen, en bleef nog lang onze cultuur als minderwaardig beschouwen.
Zelfs tot op de dag van vandaag blijft de dreigende verfransing van Nederlandstalige gebieden bestaan. 1830 is dus een is een zwart jaartal. Weet er iemand wat er in 2005 zoal te doen is? Ik heb zelfs iets gehoord van festiviteiten! Ik vraag me af welke Vlaming het in z'n hoofd zal halen om de onderdrukking van de Vlamingen te gaan vieren! [size=2]ps: Ik weet ook wel dat we vandaag de dag niet meer "onderdrukt" worden. Daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over de HERDENKING van 1830 en de jaren daarna. Wie zoiets viert moet toch wel een beetje gestoord zijn. [/size] 8) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan van België schenkt Nederland volgend jaar een verrijdbaar en huizenhoog houten paard... 8)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik kan alleen maar Wilfried De Wachter citeren uit zijn boek van een tiental jaren terug waarvan de titel me nu ontsnapt:
'Zich een federalist noemen zonder het te zijn is een typische techniek van bevoogding'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Naar ik heb gehoord wordt er aan gewerkt om dat jaar niet "zomaar" te laten voorbijgaan
![]() Maar wat een vriend van me afvroeg: begint het "feestjaar" op 1 januari, of pas vanaf de dag dat deze onstaat werkelijk begon?
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Men is hier blijkbaar niet gehinderd door enige historische kennis. Tenzij natuurlijk dat het over die wetenschap gaat, die door de moderne historici wordt gepromoveerd, om te kunnen dienen voor TV-series, opgemerkte inteviews etc. Kortom: opvallen, in het nieuws komen en geld beuren. Historische accuratesse is dan van geen belang.
Waar Zeno zijn overwegingen vandaan haalt is mij een raadsel. Het is een aaneenrijging van platitudes en zinloze gemeenplaatsen zonder enige geschiedkundige grond. Dat blijkt tegenwoordig 'in' te zijn. Hij zal dus wel veel bijval krijgen hier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België was weldegelijk een Franstalige eenheidsstaat die inderdaad pas na vele jaren onze taal de jure en de facto heeft erkend... België is echt geen fraai plaatje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verfransing van Nederlandstalige gebieden? Het is niet omdat je mensen Frans in de straten van Leuven horen spreken dat Leuven Franstalig zal worden. Er is geen verfransing van Nederlanstalige gebieden aan de gang. Neem de Vlaamse Kust. Veel Franstaligen wonen er; is de Vlaamse Kust nu een Franstalige gebied? Nee, helemaal niet. Wees dus gerust, Zeno. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie trouwens niet in wat er zo clownesk is aan de IJzerwake of de IJzerbedevaart. Dat mag u gerust eens uitleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Goed werk van Conscience, de flaminganten belachelijk maken. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Grieken herdenken op 25 maart de eerste opstand - ook heel bloedig - tegen de Turkse overheerser. De Serviërs herdenken een van de grootste middeleeuwse veldslagen door een hun middeleeuwse koningen. Enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Toch is het dom dat heel Vlaanderen dit veldslag herdenkt omdat alleen mensen uit de streek van Kortrijk vochten. Daar waren geen Limburgers bij, Brabanders ook niet.
|
![]() |
![]() |