![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Belgen zouden meer dan iedereen tijd in de file verliezen. Volgens minister Crevits is er geen mirakeloplossing. Komimo, de koepel van de Vlaamse mobiliteitsverenigingen, is het niet eens: minder autorijden zal de files doen verdwijnen.
Vlamingen rijden te veel met de auto, ook voor korte verplaatsingen. Voor die korte verplaatsingen moeten we vaker de fiets nemen. "Minister Crevits zoekt enkel oplossingen binnen wegverkeer en het aanleggen van meer auto-infrastructuur. Het is onvoorstelbaar dat ze fietsen zelfs niet benoemt als mogelijke oplossing," reageert Roel De Cleen van de Fietsersbond. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat Brussel en Antwerpen de nummer 2 en 3 zijn van de ergste filesteden. Openbaar vervoer is het beste alternatief om deze steden te bereiken. Daarom moet sterk geïnvesteerd worden in het versterken van de openbaarvervoernetwerken rond deze steden. Het GEN, het openbaarvervoernet rond Brussel, wacht al jaren op voltooiing. De Lijn heeft zijn aanbod in Antwerpen en Gent teruggeschroefd en snelbussen richting Brussel en Antwerpen zijn geschrapt. Daardoor kiezen opnieuw meer mensen voor de auto. De slechte doorstroming in onze grootsteden zorgt er daarenboven nog voor dat het openbaar vervoer mee in de file staat en op die manier onaantrekkelijk wordt. Meer wegen: averechts effect Meer wegen aanleggen is zeker geen oplossing, dit zal leiden tot nog meer autoverkeer. In de verkeerskunde heet dat het aanzuigeffect (of ‘induced traffic’). Het verhogen van wegcapaciteit veroorzaakt een aantal verschuivingen, onder andere van vervoermiddel, maar ook van het tijdstip van verplaatsing, en op langere termijn gaan mensen en bedrijven zich zelfs herlokaliseren. Op korte termijn zal de filelengte verminderen, maar na een aantal jaar is de file terug op het oude niveau: een evenwicht tussen vraag en aanbod. Gesubsidieerde files De reden waarom er zo veel file staat in België is dat onze automobiliteit zo goedkoop is. Meer dan 80% van de gezinnen beschikt over minimaal 1 auto en gebruikt die dus ook. Daarnaast wordt automobiliteit met bedrijfswagens nog eens gesponsord door de overheid. 400.000 bedrijfswagens zijn een enorme belasting voor het wegennet, zeker als je weet dat er zo’n 160.000 voertuigen per werkdag in beide richtingen over de Brusselse Ring passeren. "Als 1 op de 5 bedrijfswagens dagelijks heen en terug via de Brusselse Ring rijdt, dan zou dat willen zeggen dat alle verkeer op de ring veroorzaakt werd door die bedrijfswagens", aldus Miguel Vertriest, beleidsmedewerker bij Komimo. "In werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo, maar het geeft wel aan dat gesubsidieerd woon-werkverkeer een belangrijke factor voor de filelengte." Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() De files komen vooral voor op autosnelwegen : afbreken ?
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
|
![]() En voor alle zekerheid alle bedrijven afschaffen; zo zijn er geen bedrijfswagens meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.522
|
![]() Autorijden gesubsidieerd????????
![]()
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |