![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() ... gemiddeld voor Frans en uitstekend voor Engels in de ‘European Survey on Language Competences’. In opdracht van de Europese Commissie onderzoekt de ‘European Survey on Language Competences (ESLC)’ in 14 landen de beheersing van vreemde talen door Europese jongeren. In elk land werd tijdens het schooljaar 2010-2011 de beheersing van de twee meest onderwezen vreemde talen uit de lijst van de vijf meest onderwezen vreemde talen binnen Europa onderzocht.
Dat zijn het Engels, het Frans, het Duits, het Spaans en het Italiaans. België nam deel met de drie gemeenschappen. Voor Vlaanderen ging het in totaal om 3656 leerlingen uit 161 scholen. Leerlingen van het tweede jaar van de eerste graad namen deel voor het Frans en leerlingen van het tweede jaar van de tweede graad voor het Engels. De Vlaamse jongeren scoren voor het Engels in de top 3 voor lezen, luisteren en schrijven. Een opvallende vaststelling bij dit resultaat is dat het Engels voor de Vlaamse leerlingen de tweede vreemde taal is, terwijl dat voor de andere deelnemende landen buiten België de eerste vreemde taal is. Dit maakt het resultaat des te positiever. Voor het Frans zijn de resultaten eerder gemiddeld. Ook hier is er echter weer een belangrijke kanttekening te maken. De Vlaamse leerlingen die deelnamen voor het Frans waren tot twee jaar jonger dan de leerlingen van de andere landen waar het Frans dan veelal niet de eerste, maar de tweede vreemde taal is. Naast de leeftijdsverschillen verklaren nog andere elementen prestatieverschillen. “De resultaten van onze Vlaamse jongeren voor het Engels zijn zeer opmerkelijk”, zegt Liesbet Heyvaert (KU Leuven). “Het feit dat ze het Engels pas aangeleerd krijgen nadat al eerst Frans op het programma stond, speelt klaarblijkelijk niet in hun nadeel.” Hier is het contact van de Vlaamse jongeren met het Engels in hun vrije tijd zeker een belangrijke factor. “De Vlaamse jongeren geven aan dat ze veel meer Engels spreken buiten de school dan Frans. In die zin is het Engels in hun leefwereld de eerste vreemde taal en niet het Frans”. Ook Piet Desmet (KU Leuven) duidt op het belang van contact met een vreemde taal buiten de school: ‘De goede prestaties van de leerlingen van de Duitstalige Gemeenschap zijn hiervan een voorbeeld: deze gemeenschap vormt immers een soort enclave binnen een Frans taalgebied. Het contact met het Frans buiten de schoolmuren is daar dus veel groter dan bij onze leerlingen’. Ook de thuistaal is een bepalende factor. In zijn nabeschouwing refereert Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet aan de uitgesproken ambities op het vlak van vreemde talen in ons onderwijs. “De kennis van andere talen is een culturele rijkdom en een voorwaarde voor sociale en economische mobiliteit”. De Vlaamse Regering heeft met de talennota dan ook een principieel besluit genomen om een aantal aandachtspunten aan te pakken. Ze worden nu omgezet naar decreten. “Tot hiertoe startten leerlingen pas vanaf het vijfde leerjaar met Frans. In de toekomst zullen leerlingen vroeger in het basisonderwijs met vreemde talen in aanraking komen. Frans wordt mogelijk vanaf de tweede graad in het basisonderwijs. Verder zal er ook vroeg gestart kunnen worden met initiatie Engels of Duits”. “De beste garantie voor kwaliteitsvol onderwijs in vreemde talen is, zoals in alle vakgebieden, een excellent lerarenkorps”, aldus Pascal Smet. Zo komt er een samenwerking tussen de Gemeenschappen om leraren uit te wisselen. Prioritaire naschoolse talensensibilisering zal ervoor moeten zorgen dat de competenties van de leerkrachten blijvend ontwikkelen. Daarnaast lopen er proefprojecten rond Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het secundair onderwijs. Het is de bedoeling dat tot 20 % van de zaakvakken in het Engels of het Frans kan gegeven worden. Het onderzoeksteam van de KU Leuven zal nog bijkomende analyses uitvoeren naar de relatie tussen de toetsprestaties en achtergrondkenmerken van de leerlingen. Ook de vergelijking tussen de Vlaamse leerlingen en leerlingen uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar leerlingen buiten de school vaak in contact komen met het Frans, staat nog op het programma. In november zullen de resultaten op deze bijkomende onderzoeksvragen bekend worden gemaakt op een colloquium voor de Vlaamse taalleerkrachten Frans en Engels. __________________________________________________ ____________ Meer info Nina Mallants, woordvoerster van minister Pascal Smet Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |