![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
Geregistreerd: 7 mei 2010
Berichten: 140
|
![]() Even de stelling in mijn titel nuanceren.
Ik heb het niet over de camionetje van een loodgieter die werken moet uitvoeren maar over het voordeel in natura dat vaak gegeven wordt aan werknemers. In vergelijking met de waarde van dit voordeel wordt dit belachelijk laag getaxeerd. Een voorbeeld voor mijzelf. Ik ben 26 en heb een bedrijfswagen met een leasewaarde van zo'n 450euro/maand. Tel daar nog diesel, verzekering, taxen bij en het voordeel komt aan zo'n 600euro. Ik moet daar maar 100euro belastingen voor betalen. Een netto voordeel van 500 euro. Als ik dit cash zou gewild hebben dan zou het bedrijf 1000 euro per maand kwijt zijn (+ patronale bijdrage ...) Omdat ik zelf niet voor de diesel moet betalen maak ik natuurlijk uitbundig gebruik van mijn wagen. De tram stopt nochtans voor mijn deur en gaat rechtstreeks naar het centrum van antwerpen (op een vlotte manier). Maar zelfs als ik naar de stad wil dan neem ik toch steeds mijn auto omdat ik geen zin heb om 5 min op de tram te wachten (welke natuurlijk ook minder comfortabel is). Naar de luchthaven van charleroi ga ik met de auto, de parking betalen is nog net iets goedkoper dan heen en weer met de trein en ik moet geen diesel betalen (20 euro makkelijk). Ik brand de diesel er dus gewoon lekker door en ik geniet ervan om aan de pomp de hoge prijs te zien voor mijn diesel die ik gratis krijg. Maar wat ik nog veel liever wil, dat is al dat geld van die tankbeurten en leasegeld gewoon op mijn bankrekening! Dan koop ik mij een kleine tweedehandse wagen en gebruik hem alleen wanneer het echt nodig is. Met de rest van het geld zou ik dan makkelijker de nieuwe woning kunnen afbetalen die ik wil kopen en de renovatiewerken. En mijn collega die zo graag veel met een nieuwe wagen rond rijd kan nog steeds die uitgaven doen. Waarom moet die beloning met een bedrijfswagen zo fiscaal gunstig zijn. Maak een loonsopslag even gunstig. (een nuloperatie uitvoeren waarbij de belastingsdruk hetzelfde blijft) Ik denk dat niemand een argument kan bedenken hiertegen. Tja, diegene die er misbruik van maken zullen dat niet zo leuk vinden wrs. Met een grote X5 op zo'n fiscaal gunstige manier rondrijden. Voor zo'n grote bedragen gaan ze nooit fiscaal gunstig een loonsopslag mogelijk maken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
|
![]() omdat er geen geld is... de overheid kan niet overleven zonder die massale belastingen; U moet immers die nieuwe stad aan migranten, ter grootte van mechelen in 2010 (als ik een andere thread mag citeren
![]() U wens zal allicht ingevoerd worden hoor, nl. dat het voordeel van de bedrijfswagens zal wegvallen, en bedrijven gewoon even geschift veel zal kosten als een loonsopslag.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
Geregistreerd: 7 mei 2010
Berichten: 140
|
![]() Ik heb het over een nuloperatie. Het voordeel van de bedrijfswagen verplaatsen naar het verlagen van belastingen. (De belastingschijf van 30% veel hoger doortrekken naar boven bijvoorbeel, ik zeg maar wat.)
Dus alsjeblief geen reacties in de trand van: "er is geen geld voor bij de staat" of "de bedrijven gaan de opslag niet kunnen betalen". In plaats van: Een auto van 600 euro en -100 euro belasting -> 600 euro opslag en -100 euro belasting + veel meer vrijheid over wat ik met dat geld doe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Citaat:
Wil je bedrijfswagens afschaffen, pak dan eerst de idiote taxatieregimes in België aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
![]() Waarom veronderstel jij dat een bedrijfswagen alleen privé gebruikt wordt.
Trouwens, als je het allemaal zo'n probleem vindt, stel je werkgever dan voor dat hij de wagen terugneemt hé. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 juni 2012 om 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
|
![]() Over bedrijfsagens gesproken...
Heeft iemand een idee hoeveel persoonlijke belasting uw politieke mandatarissen van eender welk bestuursniveau en uw ambtenaren van elk mogelijk niveau moeten betalen voor hun dienstwagen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burger
Geregistreerd: 7 mei 2010
Berichten: 140
|
![]() Citaat:
Mijn redenering klopt nog steeds. Ik spreek over een nuloperatie: zelfde kost voor bedrijf, zelfde inkomst voor de staat, maar ik heb meer vrijheid en zal betere keuzes maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
Geregistreerd: 7 mei 2010
Berichten: 140
|
![]() Voor de duidelijkheid. Ik geniet zelf van een bedrijfswagen, maar ik zou veel liever de keuze hebben wat ik doe met dat geld.
Hetzelfde trouwens als met die maaltijdcheques. Geef mij gewoon 140 euro per maand cash en vermijd al die onnodige administratie van sodexo of gelijkaardige bedrijfen en het gedoe aan de kassa. Ecocheques begrijp ik nog, daarmee stimuleer je duurzame aankopen. Maar maaltijdcheques... ik geef zowieso minstens 140 euro uit in de winkel aan voedsel... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Hetgeen de draadopstarter voorstelt is van de allersimpelste logica.
Maar hij weet zelf ook wel waar het kalf gebonden ligt. De oude machtspartijen zijn gebonden aan handen en voeten, enerzijds aan hun zuilen van vakbonden en aanverwanten; anderzijds aan hun eigen verstarde ideeën. Ik kan een persoonlijke aanvulling geven aan het voorstel van de draadopstarter: een van mijn nakomelingen woont/werkt in een EU-land, maar doet er exact hetzelfde werk als voorheen in Vlaanderen. Hier was er na zes maanden en een gunstige evaluatie een mooie Volvo bedrijfswagen ... terwijl die niet nodig was op bedrijfsmatig vlak. Ginder: niks geen wagen. Wel een wedde en een belastingsregime eigen aan dat land. (ook andere gewoontes natuurlijk; één vb.: de prijs van hun huis is duizelachtig tegenover hier ..) En als ge wat afstand neemt, dan ziet ge het verschil: ginder worden de dinges bedrijfseconomisch bepaald; hier worden de dinges historisch/zuilentoestanden/communautair/... bepaald. Ik kan maar één advies geven: gooi die oude machtspartijen in een presse-machine van het containerpark; stap af van je schrik dat vernieuwing tegelijk ook sociale achteruitgang zou betekenen, en pak je potloodje vast in het kieshokje. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Hoe dwalen zij ! De maatschappelijke kosten van zo'n alternatief geldsysteem: je wilt het niet geweten hebben omdat je je zou schamen tegenover de rest van de wereld, zo dom. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Citaat:
Het probleem is niet die wagen, het probleem is niet het fiscaal gunstregime waarin die zit, het probleem is de Belgische belastingsvoet. Wil je echt je eigen keuze kunnen maken, dan houdt niemand je tegen om naar je baas te stappen, en een loonsverhoging te vragen die hem evenveel kost, maar je zal het wel geweten hebben in je portefeuille. Je redenering begint trouwens ook wel te rammelen van zodra je het over die stouterds met hun x5 hebt, voor wie ze nooit zo'n fiscaal gunstregime zullen uitbouwen voor die bedragen. Waarom voor jouw bedrag wel en niet voor hogere bedragen? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Want draait of keert het: het is een voordeel dat je niet laat liggen. Het probleem is eer: je kan dat voordeel op een andere manier, op je eigen manier, veel nuttiger maken. Mocht het systeem logischer zijn. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
![]() Citaat:
Ik heb er wel ene. En ik betaal (nu nog) meer dan vroeger, maar ik buit het nu wel serieus uit, doordat mijn vrouw nachtposten draait en de bedrijfswagen dus in 2 posten ![]() De volgende wagen (binnenkort dus) zal me minder kosten de vorige en de overheid veel geld doen verliezen. Tja |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
|
![]() Citaat:
Dat VAA is trouwens nog een ander punt. Het telt niet hetzelfde mee als de lasten op je loon, maar is daar slechts een enkelvoud van. Om werkelijk je loonlasten te compenseren (zijnde wat jij betaalt + wat je werkgever voor jou betaalt), zit je meteen weer met een VAA die factor 3 of 4 omhoog moet schieten (wat je werkgever voor jou betaalt lijk je precies te negeren).
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Burger
Geregistreerd: 7 mei 2010
Berichten: 140
|
![]() Citaat:
De X5 was eigenlijk maar een licht voorbeeld, ik bedoel meer de zelfstandige die zichzelf 3 bedrijfswagens geeft van 200k per stuk. Die gaat zich met zijn misbruik van het systeem waarschijnlijk niet gecompenseerd zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
|
![]() Is niet steeds mogelijk, vaak worden zo'n dingen contractueel bepaalt. Er zijn werkgevers die er immers bewust voor kiezen een bedrijfswagen aan te bieden (en niet van het type dat je op het werk kan laten), nèt om de kosten te drukken. Dat de werknemer daar VAA op betaald zal hen een worst wezen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! |
![]() |
![]() |