![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Op maandag 2 juli stelden Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, burgemeester Patrick Janssens en schepen Ludo Van Campenhout de plannen voor het nieuwe Operaplein voor in de foyer van de Vlaamse Opera. De bedoeling is om van het Operaplein tegen 2018 weer een echt plein te maken dat fietsers en voetgangers alle ruimte geeft. Grote infrastructuurwerken brengen ook hinder met zich mee voor de omwonenden en de bezoekers. Daarom is er een consultatietraject uitgewerkt rond de fasering van de werken. Antwerpenaars zullen van begin juli tot eind september hun mening kunnen geven over drie scenario’s voor de aanpak van de werf.
De Vlaamse overheid en de stad Antwerpen hebben de voorbije jaren sterk ingezet op kwaliteitsvolle stadsontwikkeling. Vlaanderen en de stad investeren 401 miljoen euro in een autoluw Operaplein en in 10 km nieuw tramnet. De stad draagt daarvan 24,5 miljoen euro bij. De vernieuwing van het Operaplein is een volgende stap om extra open ruimte te creëren in de stad. Dit past in de globale aanpak Masterplan 2020 om de Antwerpse mobiliteit te verbeteren. Tussen de De Keyserlei en de Gemeentestraat wordt vanaf 2014 een volledig nieuw, autoluw plein aangelegd met veel ruimte voor voetgangers, fietsers, bussen en trams van De Lijn. De Franklin Rooseveltplaats en het busstation worden ook heringericht. De Lijn zorgt er voor dat het een echt knooppunt voor het openbaar vervoer wordt. Onder de grond komen naast een parking en een autotunnel ook een nieuw knooppunt van premetrolijnen en wordt station Opera volledig vernieuwd. Al deze ingrepen moeten het Operaplein zijn vroegere grandeur teruggeven. Vandaag werd ook de maquette van het conceptontwerp voorgesteld door de architecten van het architectenbureau Manuel de Sol�*-Morales. Ze lichtten de visie van Manuel de Sol�*-Morales op het Operaplein toe vanuit het ontwerpersperspectief. De maquette is vanaf 9 juli te bezichtigen in het Felixpakhuis (Godefriduskaai 30, 2000 Antwerpen). Het voorgestelde ontwerp zal uiteindelijk nog verder verfijnd worden in een voorontwerp dat als basis dient voor de stedenbouwkundige aanvraag en het bestek. Vooraleer het zover is, wil de stad de Antwerpenaars consulteren over de fasering van de werken. Bij zulke grote infrastructuurwerken is hinder onvermijdelijk, maar de stad hoort graag hoe ze die tot een minimum kan beperken. Hiervoor loopt vanaf 2 juli tot eind september een consultatietraject rond drie scenario’s voor de aanpak van de werf. Elk scenario heeft voor- en nadelen. Via de website www.operaplein.be kunnen Antwerpenaars hun mening geven over elk van de drie scenario’s. Daarnaast kan iedereen ook tot eind september zijn mening kwijt op de speciale ‘schrijfmuren’ op straat (Franklin Rooseveltplaats en De Keyserlei) en in bibliotheek Permeke. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |